Connect with us

Stiri economice

Vânzarea de fructe și legume, la concurență între micii și marii comercianți

Publicat

pe

“Supermarket-urile astea au împânzit toată România şi noi nu mai avem loc acum să ne vindem merele, perele, tot ce vedeţi pe aici . Orăşeanul e comod şi ajunge mai rar la piaţă”, spune iritat nea Gică, aşa cum îl strigă colegii de tarabă într-o piaţă din Bucureşti, când îl întreb ce cantitate de legume vinde într-o lună. Desigur, nea Gică evită să-mi răspundă şi se arată supărat pe marii retaileri care au distrus micile afaceri.

În fapt, aproximativ 50-60% din producţia românească de fructe şi legume este comercializată în pieţe ţărăneşti organizate în centre urbane şi la poarta fermei, reiese din ”Strategia naţională pentru programele operaţionale în sectorul fructe-legume, pentru perioada 2018-2020”, a Ministerului Agriculturii. Apariţia marilor lanţuri de  magazine, schimbarea preferinţelor consumatorilor către produsele sortate, ambalate şi etichetate, continuă să reducă procentul din producţia comercializată la poarta fermei în favoarea pieţelor organizate.

Astăzi, cifre exacte despre vânzarea de fructe şi legume în pieţele din România nu există, fiind publicate doar taxele pe care ţăranii sau micii fermieri trebuie să le plătească atunci când închiriază un loc să-şi vândă produsele. În general, potrivit asociaţiilor de profil, în pieţele din Bucureşti, de exemplu, aceste tarife pornesc de la 100 lei pe lună şi ajung până la 450 lei, în funcţie de sector. În provincie, taxele scad cu câteva zeci de lei.

Pe ultimul loc

În urmă cu mai bine de un an, un raport al Eurostat (Oficiul European de Statistică) ne plasa pe ultimul loc în Uniunea Europeană la consumul zilnic fructe şi legume. Mai exact, peste două treimi dintre români cu vârsta de peste 15 ani (65,1%) nu consumă fructe şi legume. La mică distanţă de români sunt bulgarii, mai mult de jumătate din populaţia ţării vecine (58,6%) declarând că nu consumă zilnic fructe şi legume. Iar la polul opus, campioni în UE la consumul zilnic de fructe şi legume sunt grecii (30,1% din populaţie), urmaţi de croaţi (27,5%) şi sloveni (27%).

Într-un fel, dezvoltarea marilor reţele din retailul alimentar, multe dintre ele având parteneriate cu producătorii locali, a adus o creştere uşoară a consumului, un singur retailer vânzând mii de tone în  fiecare lună, în sezon.   


 

„Valoric, într-o lună de vară, vindem fructe de circa 15 mil. lei şi legume de 8 mil. lei. În iulie 2017, am propus clienţilor peste 65% produse româneşti, fructe şi legume. Pe categorie, mixul este diferit: peste 80% dintre legume au provenienţă românească, iar fructele peste 30% deoarece în categoria de fructe includem articolele de «top vânzare retail» utilizate la fresh-uri sau salate, precum banana, lămâia, portocala, avocado, etc. Dacă în perimetrul de fructe luăm în calcul doar cele care cresc în România, atunci şi pe fructe avem peste 80% produse româneşti în magazinele noastre“, au declarat reprezentanţii Auchan România, într-un interviu anterior pentru Capital. În volum, acest magazin a comercializat, în aceeaşi perioadă, peste 2.200 tone de fructe – în top aflându-se pepenele verde -, şi peste 2.100 tone de legume, cu cea mai mare cerere pentru cartoful alb, toate provenite din România.

Cantităţi similare pentru lunile de vară au fost amintite şi de cei de la Carrefour, atât pentru fructe (circa 2.000 tone), cât şi pentru legume (aproximativ 2.800 tone), exclusiv româneşti. „Legumele care provin din România reprezintă 75% din achiziţia totală, iar fructele româneşti, în media anuală, înseamnă peste 60% din achiziţia totală“, spuneau în urmă cu câteva luni reprezentanţii Carrefour România.

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

Premieră în piața financiară. Cea mai mare emisiune de obligațiuni de la o companie de stat

Publicat

pe

 Romgaz a anunțat prima emisiune de obligațiuni demarată de o companie cu capital majoritar de stat și că acesta este, probabil, cel mai mare program de acest fel pentru mediul corporativ românesc.

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, afirmă vineri, pe pagina sa de socializare, că Romgaz a anunțat prima emisiune de obligațiuni demarată de o companie cu capital majoritar de stat și că acesta este, probabil, cel mai mare program de acest fel pentru mediul corporativ românesc, conform Mediafax.

„Programul record de 1,5 miliarde euro vizează ridicarea finanțării necesare pentru susținerea planului de investiții, inclusiv marele proiect Neptun Deep. Se lansează astfel cea mai mare emisiune de obligațiuni din partea unei companii cu capital majoritar de stat. Acest demers vine după ce compania a obținut anterior un rating excelent din partea Fitch (BBB- investment grade), un demers pe care l-am susținut personal în mai multe discuții cu agenția de rating”, arată Sebastian Burduja într-o postare pe Facebook.

El a caracterizat Romgaz într-un singur cuvânt – curaj – și a dat trei argumente în acest sens.

„Investiția de 2 miliarde de euro în Neptun Deep. Proiectul e în grafic și ne va asigura locul I în UE la producția de gaz, dublând producția de gaz românesc. Rămâne să îi dăm valoare adăugată cât mai mare în economie, prin investiții în fabrici de medicamente, îngrășăminte și producția de energie electrică în grupuri pe gaz. Și da, avem peste 3500MW în lucru, de la Mintia la Ișalnița, Turceni, Iernut și Midia, plus modernizarea CET-urilor care încă utilizează cărbune și vor trece pe gaz (Craiova). Și da, nu ne vom lăsa și vom duce la bun sfârșit acest proiect, chiar dacă deranjăm multe interese, dovadă fiind sabotajul constant al unor organizații”, spune ministrul.

Un al doilea argument este reluarea explorărilor la Caragele, cel mai mare zăcământ de gaz pe uscat din România: „Program de investiții de 1 miliard de lei. Așteptăm vești bune până la finalul anului”.

De asemenea, el susține că un alt argument este deblocarea proiectului de la Iernut, după ani de zile: „Suntem în șantier, lucrăm cu antreprenorul spaniol pentru a pune in funcțiune măcar jumătate din capacitate pana la finalul anului”.

Citeste in continuare

Evenimente

Criză în industria auto. Volkswagen apelează la ajutoarele din partea guvernului Germaniei

Publicat

pe

Industria auto trece prin clipe destul de dificile, iar ultimii 3 ani au fost presărați numai cu crize majore. Mai nou, Volkswagen anunță că va concedia cel puțin 3.000 de angajați de a fabricile sale din Germania.

Constructorul german se înfruntă acum cu una din cele mai dificile perioade din existența sa. Mai devreme în luna septembrie, directorul financiar al mărcii de la Wolfsburg, Arno Antlitz, a declarat că Volkswagen mai are doar 2 ani pentru a se salva pe plan financiar. Din această cauză, Volkswagen a anunțat că va reduce numărul său de angajați la cel puțin 6 uzine germane. Mai mult, marca germană ia în considerare inclusiv închiderea unor fabrici pentru a reduce costurile.

Acum, guvernul german ia în calcul să sprijine Volkswagen în viitorul apropiat. Anunțul a fost făcut de către Robert Habeck, vicecancelarul și ministrul economiei din Germania. Habeck a declarat foarte scurt că „Volkswagen are o importanță esențială pentru Germania.”

Alături de acest anunț, a mai apărut în presa germană o informație conform căreia Volkswagen se pregătește să concedieze 30.000 de angajați la uzinele sale din Germania. Asta ar însemna o reducere de 10% a forței de muncă.

Aceste informații au fost, însă, negate de un purtător de cuvânt al sindicatului, care a precizat că aceste cifre „nu au nicio bază și sunt pur și simplu un nonsens.”

Săptămâna viitoare vor începe negocieri între Volkswagen și sindicatul muncitorilor pentru viitorul angajaților. Constructorul de la Wolfsburg a anulat un acord semnat în 1994 care prevedea garantarea locurilor de muncă ale angajaților săi până în 2029.

Citeste in continuare

Evenimente

Ciolacu, după previziunile Fitch privind DEFICITUL excesiv: „Suntem primul stat european care avem un deficit bazat pe investiții” – VIDEO

Publicat

pe

Premierul Marcel Ciolacu a anunțat, vineri, că rectificarea bugetară din acest an este pozitivă. De asemenea, șeful guvernului a anunțat că deficitul bugetar este „sustenabil”, în ciuda unor estimări pesimiste lansate cu doar o zi înainte de către agenția de rating financiar Fitch.

Este pozitivă și pe venituri, plus că se crește deficitul. E normal că este un surplus. (…) Deficitul bugetar la 6.9% sustenabil, ținând cont că 84% din deficit merge în zona de investiții. Suntem primul stat european care avem un deficit bazat pe investiții. La fel a făcut și Germania, și Italia, și Franța. Nu a fost un capăt de țară. (…) În schimb, când a fost un filosof prim-ministru și am avut 9,2 deficit investițiile erau undeva la 1,75%. Vă dați seama cât era pe consum? Acum marja de consum este foarte limitată și asta este important să menținem”, a afirmat Ciolacu.

https://www.facebook.com/plugins/video.php?height=314&href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2FCiolacuMarcel%2Fvideos%2F1057607059706592%2F&show_text=false&width=560&t=0

România ar putea fi nevoită să îngheţe cheltuielile pentru a-şi reduce deficitul, au avertizat zilele trecute analiștii de la agenţia de evaluare financiară Fitch. 

România ar putea fi nevoită să înghețe cheltuielile, din cauza deficitului. Ce se întâmplă cu măririle de pensii și salarii?

Citeste in continuare

Trending