Connect with us

Stiri economice

EXCLUSIV România, campioana Europei la scumpirea benzinei

Publicat

pe

Capital a analizat cum a evoluat preţul benzinei în statele europene de la începutul anului şi până în prezent în baza datelor arhivate de Oil Bulletin. În primele cinci luni, preţul mediu al benzinei în UE a crescut cu 6,25%. În toate ţările membre, benzina s-a scumpit, cu excepţia Maltei, unde preţul este fix, stabilit prin lege.

Cea mai mare scumpire a benzinei din Europa se înregistrează la noi în ţară. Exprimate în moneda europeană, preţurile au crescut în perioada analizată cu 11,8%, adică o creştere aproape dublă făţă de media europeană. Practic, dacă la 1 ianuarie 2018 un litru de benzină costa 1,1 euro, la începutul acestei săptămâni acelaşi sortiment avea un preţ de 1,24 euro.

Aşa cum se poate observa şi din tabelul alăturat, această evoluţie poziţionează România pe primul loc în Europa. De altfel, România este singura ţară din Europa cu o creştere de peste 10%. Pe locul doi se află Franţa, unde benzina s-a scumpit cu 9,6%, de la începutul anului şi până în prezent. Aici, şoferii sunt obligaţi să p,lătească pentru un litru de benzină nu mai puţin de 1,54 euro.

Podiumul este întregit de Marea Britanie, cu o scumpire de 9,5%. Creşteri peste medie s-au mai înregistrat în Estonia (9,4%), Danemarca (8%), Belgia (7,9%), Lituania, cu 7,7%, etc.

Companiile petroliere pun această majorare a preţurilor pe seama cotaţiei internaţionale a ţiţeiului şi a produselor finite, dar şi pe taxarea făcută de statul român. De exemplu, reprezentanţii grupului Rompetrol arătau recent în datele prezentate Bursei de Valori Bucureşti, cu ocazia prezentării datelor financiare aferente primului trimestru, că la nivel internaţional, cotaţiile carburanţilor exprimate în dolari s-au majorat în T1 cu aproximativ 16% pentru benzină şi cu 23% în cazul motorinei. “Aprecierea de aproximativ 11% a leului în faţă dolarului american a determinat ca impactul efectiv în moneda naţională a celor 2 cotaţii să fie de aproximativ 4% pentru benzină şi 10% pentru motorină. La acestea se adaugă şi creşterea în 2017 a accizelor la carburanţi (+32 bani/litru), acestea fiind majorate cu aproximativ 19% la benzină şi 21% pentru motorină”, susţineau reprezentanţii Rompetrol. Aşa s-a ajuns ca TVA, plus accize şi alte taxe, să reprezinte 54% din preţul unui litru de benzină şi 51% din cel al unui litru de motorină, arată calculele Capital făcute pe baza cifrelor Comisie Europene primite de la autorităţile române.

 

Taxele în Europa

Cu toate acestea procentul taxelor, directe şi indirecte, în costul carburanţilor este, în România, unul dintre cele mai scăzute din UE, chiar şi în condiţiile în care Guvernul a revenit, de la 1 octombrie 2017, la supraaccizarea benzinei şi motorinei, în încercarea de a spori încasările la buget. TVA-ul practicat pentru carburanţi în România este unul dintre cele mai scăzute din UE. Mai mic găsim în ţările “paradisuri fiscale”, precum Luxemburg ori Malta. Germania este la egalitate cu noi. Portugalia şi Polonia au o cotă de TVA de 23%, cea mai mare cotă TVA este în Scandinavia (Suedia, Danemarca, Finlanda – 24-25%, respectiv Grecia, cu 24%).

În ceea ce priveşte taxarea adiacentă a carburanţilor, România este pe la mijlocul plutonului, acest tip de taxare anulând o parte din beneficiul rezultat din cota mică de TVA. Astfel, taxe indirecte mici şi foarte mici, raportate la preţul final al carburantului, găsim, deloc suprinzător, în Luxemburg şi Malta, 26 – 28%, dar şi în Spania, Bulgaria, Ungaria (care recuperează din dezavantajul legat de procentul mare de TVA) şi în ţările baltice. În cazul acestor ţări, procentul total de taxe (TVA plus indirecte) coboară sub 50%, ceea ce face ca şi preţul final al carburanţilor să fie mai ieftin decât în România.

Puternic taxaţi sunt carburanţii în Scandinavia, cote de peste 60%, în Irlanda şi în Grecia – 70%. Ca fapt divers, Norvegia este ţara cu cel mai mare preţ mediu al carburanţilor din lume, potrivit datelor GlobalOilPrices, în ceea ce priveşte benzina. La polul opus faţă de Norvegia, unde benzina costă 7,82 dolari galonul, se află Venezuela, cu doar 0,01 dolari pe galon. Practic, aici benzina este gratis. Pe locul doi în topul celor mai ieftine ţări pentru benzină (combustibilul favorit pentru 70% din planetă) este Egipt, cu 1,41 dolari pe galon.

România, pe primul loc şi la scumpirea benzinei fără taxe

Deşi companiile care comercializează carburanţi pe piaţa românească susţin că preţurile sunt mari din cauza cotaţiei internaţionale a ţiţeiului şi a produselor finite, dar mai ales a taxării, datele Oil Bulletin analizate de Capital arată că România este campioană în Europa şi la scumpirea benzinei fără taxe.

 

Potrivit datelor Oil Bulletin, un litru de benzină fără taxe (TVA, accize, etc) costă 2,83 de lei, cu aproape 20% mai mult decât la începutul anului.

Asta în timp ce media europeană a fost de doar 13,5%, aşa cum se poate observa din tabelul de mai jos.

Consiliul Concurenţei a anunţat încă de la începutul anului că analizează de ce preţurile în România sunt mai mari decât media din Uniunea Europeană, având în vedere că anii trecuţi era invers.

“Preţurile sunt apropiate în toată Europa şi este ceea ce ne aşteptam, iar faptul că avem resurse este mai puţin important. Problema nu cred că se pune la modul: avem resurse, de ce nu avem preţul mai mic? Întrebarea este de ce de un an de zile este mai mare decât media UE? Aici căutăm o explicaţie, pentru că, tradiţional, preţul în România era un pic sub medie. De undeva de la începutul anului trecut suntem peste medie, vorbim de preţul fără taxe. Cu taxe, suntem jos, statul român taxează mai puţin decât alte state. Unde intervin companiile este partea fără taxe. Este o evoluţie relativ nouă pe care nu o înţelegem pe de-a-ntregul, aşa că am lansat o investigaţie. Ei vor primi o serie de întrebări la care sunt obligaţi să răspundă legal. Vrem să înţelegem exact care sunt schimbările care au dus la această evoluţie, pentru noi surprinzătoare”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, pe 20 februarie.

Oficialii instituţiei nu au publicat până acum vreun rezultat al acestei analize, însă, anul trecut, Consiliul a analizat, de asemenea, preţul carburanţilor din România în comparaţie cu pieţele europene, iar concluzia principală a fost că piaţa locală are o structură de oligopol.

Pe de altă parte, reprezentanţii celor mai mari companii petroliere consideră că piaţa pe care activează este concurenţială, iar preţurile din ţara noastră sunt printre cele mai mici din Europa.

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

Câți bani pierd pensionarii după plata contribuției la sănătate CALCULE

Publicat

pe

Profesorul Anton Hadăr a calculat, în exclusivitate, la Realitatea PLUS, cât vor pierde pensionarii cu pensii de 4.000 de lei, după ce vor plăti contribuțiile la sănătate. Totul, după ce premierul Ilie Bolojan a decis să ia bani de la cei mai săraci pentru a reduce deficitul bugetar. 

Printre măsurile anunțate de premierul Bolojan se numără și plata contribuției la sănătate de către pensionarii a căror pensie depășește pragul de 3.000 de lei. Acestă măsură afectează aproximativ 1,9 milioane de oameni.

Conform măsurilor anunțate de guvernul Bolojan, pentru ceea ce depășește 3.000 de lei se va plăti o contribuție de 10% la CASS.

Câți pensionari au pensii peste 3.000 de lei

Din cei 500.000 de pensionari cu venituri medii şi mari, 300.000 sunt asiguraţi de Casa Naţională de Pensii.

Aproximativ 100.000 de pensionari ai Ministerului Afacerilor Interne sunt asigu­raţi la casa de pensii internă a MAI şi încă 85.000 de militari la casa de pensii a Ministerului Apărării.

Conform bugetelor celor două instituţii, pensia medie este undeva la 6.000 de lei. La această categorie se mai adaugă 10.000 de pensionari speciali, dintre care 5.000 de magistraţi cu pensii medii de peste 20.000 de lei lunar, primari, parlamentari care au de asemenea pensii de peste 7.000 de lei lunar.

Peste 2,7 milioane de români au pensii până la 3.000 de lei după recalculare, iar circa 1,9 milioane de pensionari au pensii de peste 3.000 de lei, în urma recalculării, din care 500.000 au peste 4.000 de lei.

Citeste in continuare

Evenimente

Carnea de pui s-a scumpit cu 11%, deși prețurile sunt plafonate. După 1 august prețurile vor exploda

Publicat

pe

Carnea de pui s-a scumpit cu 11% în ultimul an, deși prețul este plafonat. Fermierii dau vina pe gripa aviară care a afectat multe crescătorii din Europa. După 1 august, când TVA la alimente crește de la 9% la 11%, prețurile vor exploda.

Într-un an în care adaosul comercial a fost plafonat, carnea de pui s-a scumpit cu aproape 11 la sută. Focarele de gripă aviară din Uniunea Europeană ar reprezenta unul dintre motive, spun experții. 

Și cheltuielile fermierilor, dar și vremea extremă ar fi dus la explozia prețurilor la alimentul de bază, precizează specialiștii. Dar și salariile angajaților ar fi influențat valul de scumpiri. Asta, pentru că de la 1 ianuarie s-au eliminat facilitățile fiscale în agricultură și industria alimentară, iar acest lucru a avut un efect imediat, spun experții. 

Citeste in continuare

Evenimente

Guvernul bagă adânc mâna în buzunarele românilor. Cum arată următorul pachet de măsuri de austeritate

Publicat

pe

Noul pachet de măsuri de austeritate propus de Guvernul Bolojan înseamnă și mai multe tăieri și restricții pentru români. Mai mult, reforma pensiilor speciale, mult anunțată de Nicușor Dan și Ilie Bolojan, mai așteaptă. Guvernul se va ocupa de „speciali” abia la al treilea pachet fiscal.

Avem documentul cu măsurile ce se regăsesc în următoarele două pachete ale reformei fiscale! Vor fi noi tăieri de la angajații simpli și, surpriză, încă o sfidare pentru românii care ies în stradă de zile întregi. Mai exact, reforma pensiilor speciale se va face abia în al treilea pachet de măsuri al coaliției.

CE MĂSURI URMEAZĂ ÎN PACHETUL 2

-revizuirea indemnizațiilor din Consiliile de Administrație
-eliminarea cumulului pensiilor cu salariul
-limitarea salarizării
-reducerea numărului de funcții de conducere
-desființarea funcției de viceprimar din autoritățile locale cu o populație mai mică de 1.500 de locuitori
-comasări de direcții și structuri
-restructurarea companiilor de stat din Energie, Transporturi, Apărare
-reorganizarea ANAF
-înăsprirea regimului insolvenței și a legislației privind executarea silită

SURSA: Realitatea PLUS

CE MĂSURI URMEAZĂ ÎN PACHETUL 3

-reforma pensiilor speciale
-reținerea a 50% din beneficiile sociale pentru persoanele care nu își plătesc impozitele
-automatizarea proceselor din administrația publică cu ajutorul inteligenței artificiale
-comasarea instituțiilor din unitățile administrativ-teritoriale mici
-listarea la bursă a unor pachete minoritare din companiile performante
-reorganizarea sau lichidarea întreprinderilor publice care înregistrează pierderi 3 ani la rând

SURSA: Realitatea PLUS 

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE