Connect with us

Stiri economice

O situație absurdă: Cum a fost lăsat sistemul IT din sănătate fără servicii de mentenanță la bazele de date Oracle – Telecom

Publicat

pe

​”Există fapte de natură penală” în legătură cu faptul că baza de date a sistemului a fost lăsată fără servicii de mentenanță, a anunțat luni ministrul Sănătății, Sorina Pintea. HotNews.ro a investigat cum a ajuns CNAS să rămână fără mentenanța Oracle, esențială pentru întreg sistemul IT și a descoperit o situație incredibilă. Cu o mentenanță expirată în decembrie 2018 și fără personal IT specializat în tehnologia Oracle, CNAS a lansat în ianuarie o procedură simplificată de achiziție pentru 6 luni a acestor servicii. Luna trecută, procedura a fost anulată.

Cum este motivată nevoia de mentenanță Oracle într-o licitație lansată în luna ianuarie 2019 de către CNAS:

  • Mare parte a aplicaţiilor informatice din componenta sistemului informatic a CNAS sunt construite pe tehnologie Oracle, ceea ce a presupus achiziţionarea de către CNAS a licenţelor software de tehnologie Oracle pentru care este necesară asigurarea permanentă a serviciilor de asistenta tehnica cu actiuni preventive.
  • În acest scop este necesară achiziţionarea serviciilor de asistenta tehnica cu actiuni preventive pentru exploatarea platformei Oracle în bune condiţii, pentru evitarea sau eventual înlăturarea erorilor, exceptie făcând bug-urile de produs.
  • În acest scop CNAS doreşte încheierea unui contract pentru servicii de asistență tehnică cu acțiuni preventive necesare funcționarii în bune condițiuni a componentei baze de date Oracle de la nivelul PIAS pe o perioada de 6 luni.”

Acestea sunt informațiile apărute în Caietul de sarcini al unei proceduri simplificate de achiziție demarate de CNAS în luna ianuarie a acestui an, potrivit informațiilor din Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SICAP).

Valoarea totala estimata a contractului a fost 161.046 lei (fără TVA).

În cadrul procedurii, CNAS a primit două oferte:

  • 1. Maguay Computers (ofertant) împreună cu Oracle România (subcontractant – 74,51%).
  • 2. Asocierea dintre Siveco România (ofertant) și firma Trend Import Export.

În data de 24 iunie 2019, CNAS a afișat în SICAP că a anulat procedura.

Motivele anulării prezentate în SICAP:Abateri grave de la prevederile legislative afectează procedura de atribuire sau este imposibilă încheierea contractului. Termenul de valabilitate al ofertelor a fost depășit.

În Sistemul electronic de achiziții publice (SICAP) nu sunt publicate alte detalii sau contestații, așa că HotNews.ro a solicitat luni, 22 iulie, conducerii CNAS și oficialilor Siveco România să explice cum s-a ajuns la această situație.

CNAS nu a răspuns încă solicitării HotNews.ro, dar au făcut-o oficialii Siveco, iar situația expusă cronologic este absurdă și o redăm integral:

  • „Autoritatea contractantă, Casa Națională de Asigurări de Sănătate, a iniţiat în 30 ianuarie, anul acesta, procedura de achiziție publică pentru atribuirea contractului de servicii ”Servicii de asistenţă tehnică cu acţiuni preventive pentru componenta baze de date Oracle la nivelul PIAS”, prin publicarea în SICAP a anunțului de participare simplificat nr. SCN1036582.
  • La 28 februarie, Autoritatea contractantă a finalizat etapa de evaluare a documentelor de calificare și propunerea tehnică, declarând oferta noastră ca fiind admisă.
  • În ceea ce privește însă evaluarea financiară, CNAS a decalat de mai multe ori termenul limită. Întâi termenul a fost decalat pentru 29 martie, apoi pentru 1 aprilie și încă o dată pentru 31 iulie.
  • La 24 mai a expirat valabilitatea ofertei noastre, timp în care, contrar prevederilor art. 124 din HG 394/2016, Autoritatea contractantă nu a solicitat prelungirea valabilității ofertelor, deși toate ofertele expiraseră între timp.
  • În 13 iunie, ne-am sesizat din oficiu și am transmis către Autoritatea contractantă declarația de confirmare a extinderii valabilității ofertei până la data de 30.09.2019.
  • În data de 24 iunie, Autoritatea contractantă a publicat în SICAP anunțul de neatribuire a ofertelor, prin care comunică anularea procedurii. În Raportul privind anularea procedurii de atribuire nr. 24/20.06.2019, rezultă că, la momentul evaluării propunerilor financiare, termenul de valabilitate al ofertelor a fost depășit.
  • Împotriva deciziei de anulare a procedurii, SIVECO Romania a înaintat o contestație către Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC). Nu putem oferi alte amănunte, deoarece procedura de achiziție este în prezent în curs de soluționare la CNSC.”, au precizat pentru HotNews.ro oficialii Siveco România.


Cum explică IT-știi din CNAS cea mai mare cădere a sistemului informatic din sănătate și cât de importanță este mentenanța Oracle


Într-un document al Direcției Generale IT din CNAS, prezentat în exclusivitate luni de HotNews.ro
, se precizează că mentenanța Oracle, care a expirat în decembrie 2018, este vitală pentru funcționarea sistemului IT. Mai mult, se precizează că personalul IT din CNAS nu are suficientă experiență în rezolvarea problemelor legate de tehnologia Oracle.

Despre cauzele care au dus la căderea sistemului IT din sănătate, specialiștii din CNAS spuneau că o defecțiune apărută în data de 26 iunie la una dintre sursele neîntreruptibile de energie (UPS) ale Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS) a defectat mai multe echipamente hardware, constatându-se nefuncționarea clusterului ORACLE nod 3, fapt care a generat blocaje în cascadă.

În replică, STS a transmis către HotNews.ro că asigură alimentarea redundantă cu energie electrică pentru echipamentele CNAS. Cine este vinovat pentru căderea sistemului IT din sănătate? „Întreruperea funcționării echipamentelor CNAS a fost cauzată de lipsa redundanței serverelor CNAS”, transmite STS.

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

Când trebuie informați clienții finali despre încetarea schemei de sprijin pentru energia electrică. Precizări de la ANRE

Publicat

pe

ANRE le impune furnizorilor de energie electrică un termen limită până la care trebuie să-i anunțe pe clienții finali privind încetarea schemei de sprijin pentru energia electrică și a noilor tarife.

Furnizorii de energie elecrică sunt obligați, conform noului ordin emis recent de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), să le transmită clienților săi, până pe data de 10 iunie 2025, mai multe informații prind eliminareaschemei de sprijin și efectele asupra facturii.

Astfel, ANRE îi obligă pe furnizori să își informeze clienții asupra următoarelor aspecte:

– încetarea, începând cu data de 1 iulie 2025, a aplicabilității schemei de sprijin pentru energie electrică;

– începând cu data de 1 iulie 2025, prețul final al energiei electrice facturat de furnizor va fi prețul contractual, care este, după caz, prețul comunicat clientului final la momentul încheierii contractului de furnizare sau cel comunicat cu ocazia actualizării condițiilor economice aferente contractului, iar în cazul clienților finali pentru care se asigură furnizarea energiei electrice în regim de ultimă instanță, modul de stabilire a prețului final facturat în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare;

– schimbarea furnizorului de energie electrică este un proces simplu, gratuit, care nu implică modificări de ordin tehnic, indiferent de furnizorul de energie electrică ales de către clientul final;

– modalitățile de încheiere a unui contract de furnizare a energiei electrice în regim concurențial, respectiv prin negocierea directă cu furnizorul a prețului și a condițiilor comerciale sau prin acceptarea unei oferte propuse de către acesta, după caz, ori posibilitatea clientului final de a recurge la selectarea furnizorului prin procedee specifice de licitație/achiziție publică;

– modalitatea prin care clientul poate efectua o analiză comparativă a ofertelor-tip de furnizare a energiei electrice existente pe piață, respectiv prin intermediul aplicației web „Comparator oferte-tip de furnizare a energiei electrice“, administrată de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei.

Informarea se comunică de către furnizor anexată facturii sau prin modalitatea convenită de către părți prin contract sau comunicată ulterior de către clientul final, în cazul modificării acesteia.

Furnizorii de energie electrică trebuie să poată face dovada că au depus toate diligențele pentru informarea clienților finali din portofoliu.

Furnizorii de energie electrică au obligația să comunice, până la data de 10 iunie 2025, clienților finali din portofoliu cărora nu li se modifică prețul contractual de la data de 1 iulie 2025 prețul contractual aplicabil de la această dată.

Citeste in continuare

Evenimente

AVERTISMENT ÎNGRIJORĂTOR: TVA AR PUTEA CREȘTE LA 24%

Publicat

pe

Potrivit mai multor surse apropiate Bruxelles-ului, Guvernul plănuiește să crească TVA la 21% începând cu luna iunie, adică imediat după alegeri. 

Această măsură ar urma să fie prezentată în această săptămână de către ministrul Finanțelor. 

Decizia vine în urma discuțiilor purtate cu Comisia Europeană pentru corectarea deficitului bugetar. 

Însă experții europeni consideră că o creștere cu doar două puncte procentuale nu va fi suficientă. Așadar, există o posibilitate ca Guvernul să crească cota TVA până la 24%. 

Sursa: Realitatea Financiara

Citeste in continuare

Evenimente

”RABLA PENTRU TRACTOARE” – PROGRAM ANULAT LA CÂTEVA MINUTE DUPĂ LANSARE

Publicat

pe

Lansarea mult așteptatului program „Rabla pentru tractoare” a fost suspendată la doar câteva minute după deschidere, din cauza unor probleme tehnice majore apărute în platforma Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), potrivit unui comunicat oficial.

Autoritățile au anunțat că incidentul ar fi fost cauzat de suprasolicitarea aplicației informatice, înregistrându-se un trafic extrem de ridicat imediat după deschiderea sesiunii. În acest context, nu este exclusă nici varianta unui posibil atac cibernetic, motiv pentru care urmează să fie efectuate verificări suplimentare.

Pentru a asigura un proces corect și echitabil, AFM a decis să anuleze toate înscrierile efectuate în acel interval scurt și să reia sesiunea de la zero, la o dată care va fi stabilită și comunicată ulterior. Cei care au reușit să se înscrie în primele minute nu vor beneficia de un avantaj, fiind necesară o reînscriere atunci când programul va fi reluat oficial.

Programul „Rabla pentru tractoare” este destinat fermierilor care doresc să își înlocuiască utilajele vechi cu unele noi, mai eficiente și mai puțin poluante, prin intermediul unei finanțări nerambursabile.

Sursa: Realitatea Financiara

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE