Connect with us

Evenimente

Cauciucuri reşapate – care sunt riscurile la care te expui dacă le foloseşti (P)

Publicat

pe

Multă vreme cauciucurile reşapate au fost considerate o alternativă ieftină la anvelopele noi. Cu timpul, au apărut tot mai multe întrebări despre siguranţa pe care o oferă ele, după ce au fost echipate pe maşini. În ultima perioadă, această tehnologie se bucură de recomandările activiştilor de mediu, care mizează pe cantitatea mai mică de ulei consumată pentru reşaparea unei anvelope faţă de necesarul producerii unui cauciuc nou. Lăsând la o parte că procesul de producţie este mai puţin poluant, sunt acestea cu adevărat sigure?

Ce presupune procesul de reşapare

Procesul de reşapare constă în reconstituirea bandei de rulare a unei anvelope uzate prin adăugarea unui strat nou de cauciuc pe pânzele din interior. Practic, banda de rulare uzată este îndepărtată şi se aplică alta nouă, printr-un proces chimic de întărire la cald şi la rece. Aparent, anvelopa reşapată va avea o bandă de rulare suficient de adâncă pentru a trece cu bine peste verificările autorităţilor din trafic, însă întreg stratul este lipit de restul cauciucului. Se păstrează astfel aproximativ 90% din roata veche, iar costul de producţie reprezintă 20% faţă de unul nou. În întreaga lume, procesul este atent monitorizat de Comisia Economică a Organizaţiei Naţiunilor Unite privind omologarea fabricării de anvelope reşapate. În ţara noastră se aplică normativele Comunităţii Europene.

Ce rişti dacă le foloseşti

Multe companii de asigurări refuză să acopere costurile rezultate din accidente provocate de vehicule echipate cu anvelope reşapate. Acest lucru trebuie să-ţi dea de gândit. În primul rând, când cumperi un cauciuc reşapat, nu cunoşti istoricul anvelopei originale, în ce condiţii a ajuns să fie astfel prelucrat şi câţi kilometri a rulat înainte. Rezistenţa structurală scade în urma acestei prefaceri, iar riscul ca banda de rulare aplicată să se desprindă este mare. Aderenţa scade foarte mult la viteze mari, la condiţii meteorologice dificile, iar manevrele devin un pericol pentru şofer şi pentru ceilalţi participanţi la trafic. Specialiştii în anvelope de camion de la Acvila recomandă echiparea vehiculelor ţinând cont de raportul eficienţă-preţ, fără a face rabat de la calitate pentru un cost aparent mai mic, care se poate transforma ulterior într-o pagubă materială mai mare.

Un pericol pentru toţi participanţii la trafic

Oricine a circulat pe şosele cu trafic greu a văzut măcar o dată o bandă de rulare dezlipită şi împrăştiată pe carosabil. Evident că pericolul cel mai mare este în momentul când anvelopa cedează, deoarece vehicului pierde aderenţa şi riscă producerea unui accident rutier. Aşadar, primul expus este şoferul maşinii echipate cu anvelope reşapate. Dar nici ceilalţi participanţi la trafic nu sunt în siguranţă. Dacă se întâmplă să fii în dreptul unui camion când explodează un astfel de cauciuc, rişti să fii acroşat sau împins în afara carosabilului. Apoi, resturile rămase pe asfalt, dacă nu sunt adunate în întregime (ceea ce nu se întâmplă foarte des sau foarte curând după producerea evenimentului), reprezintă un pericol în sine. O bandă de rulare a unei anvelope de camion măsoară câteva zeci de centimetri pătraţi şi poate fi împrăştiată în sute de bucăţi. O maşină care trece peste un astfel de rest îţi poate arunca de sub roţi o bucată care, odată ajunsă în parbrizul tău, îl poate fisura sau pur şi simplu te poate face să pierzi controlul volanului. Bucăţile de cauciuc abandonate pe asfalt au provocat o mulţime de accidente rutiere de-a lungul timpului.

Anvelopele reşapate sunt folosite mai ales în industria transportului rutier de mărfuri şi persoane, în special din cauza costurilor ridicate pentru achiziţia cauciucurilor pentru camioane sau autocare. Datorită numărului mare de kilometri pe care-l parcurg aceste vehicule în condiţii de trafic intens, responsabilitatea proprietarilor trebuie să fie mult mai mare pentru siguranţa rutieră.

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

BOGDAN IVAN: ”DACĂ NU REDESCHIDEM CENTRALELE PE CĂRBUNE, LA IARNĂ RISCĂM SĂ INTRĂM ÎN BLACKOUT”

Publicat

pe

Ministrul Energiei, Bogdan Ivan, trage un semnal de alarmă vizavi de închiderea pe bandă rulantă a centralelor pe crăbune. Ministrul spune că, la iarnă, când consumul de energie crește foarte mult, România riscă să intre în blackout.

„Dacă până la finalul acestui an vom închide centralele pe cărbune de la Complexul Energetic Oltenia, automat riscăm, într-o perioadă de iarnă în care nu avem nici producţie de energie solară, nici eoliană, să ajungem în situaţia de a nu avea suficientă energie”, a declarat Ivan, la un post TV.

„Există riscul ca în perioada de iarnă, când avem o cerere foarte mare de energie într-o perioadă geroasă, când e posibil să fie o furtună de zăpadă în care să nu avem producţie deloc pe eolian sau solar, să ajungem în situaţie de blackout”.

Dacă păstrăm centralele pe cărbune, ne amendează UE cu 2 miliarde de euro

Dacă România decide să păstreze centralele în funcţiune, „riscăm o penalitate de aproximativ două miliarde de euro din partea Comisiei Europene”, spune Ivan.

Pentru a redeschide negocierile cu Comisia Europeană, ministrul a comandat un studiu tehnic.

„Am comandat împreună cu cei de la Transelectrica un studiu al unei companii autorizate internaţional, care a avut şase mii de pagini, făcut rapid în trei luni de zile”.

„Studiul a adus evidenţe tehnice în care am arătat riscul pe care România îl are. Aşa am reuşit să-i conving să redeschidă discuţia. Discuţie pe care de doi ani au refuzat să o poarte cu România”, a precizat Ivan.

Blackout-ul „este unul dintre cele patru scenarii pe care specialiştii în acest studiu l-au evidenţiat. Nu o spun eu, că aşa cred eu sau că am vorbit cu cineva stând la o cafea”, a subliniat ministrul.

 

Sursa: Realitatea Financiara

Citeste in continuare

Evenimente

ELON MUSK, PRIMUL OM A CĂRUI AVERE A TRECUT PRAGUL DE 500 DE MILIARDE DE DOLARI

Publicat

pe

Averea miliardarului Elon Musk, CEO Tesla și SpaceX, a depășit miercuri, pentru scurt timp, pragul istoric de 500 de miliarde de dolari, potrivit clasamentului Miliardarii în timp real al revistei Forbes, citat de AFP.

Valoarea netă a averii lui Musk a atins 500,1 miliarde de dolari, înainte de a scădea la 499,1 miliarde de dolari. Pe lista Forbes, Musk este urmat de Larry Ellison (Oracle), cu 350,7 miliarde de dolari, și de Mark Zuckerberg (Meta), cu 245,8 miliarde de dolari.

Antreprenorul născut în Africa de Sud a absolvit Universitatea din Pennsylvania și a abandonat studiile la Stanford, dedicându-se afacerilor. În 1999 a vândut o companie de software către Compaq pentru peste 300 de milioane de dolari. Ulterior, a fondat o companie care a fuzionat cu PayPal, iar în 2002 a lansat SpaceX, iar un an mai târziu s-a alăturat Tesla.

Recent, consiliul de administrație Tesla a propus un nou plan de remunerare pentru Musk, care ar putea primi acțiuni în valoare de 1.000 de miliarde de dolari, dacă producătorul auto va atinge o serie de obiective ambițioase de performanță.

Sursa: Realitatea Financiara

Citeste in continuare

Evenimente

INS: RATA ȘOMAJULUI A URCAT LA 5,9% ÎN LUNA AUGUST

Publicat

pe

Aproape jumătate de milion de români nu au loc de muncă: rata șomajului a urcat la 5,9% în august, față de 5,8% în luna anterioară, conform datelor publicate joi de Institutul Național de Statistică.

Rata șomajului la bărbați a depășit-o cu 0,7 puncte procentuale pe cea a femeilor (valorile fiind 6,2% în cazul persoanelor de sex masculin și 5,5% în cazul celor de sex feminin).

„Reține în continuare atenția nivelul ridicat, de 23,5%, al ratei șomajului în rândul tinerilor (15-24 ani), înregistrat în perioada aprilie – iunie 2025”, au transmis reprezentanții INS.

Pentru persoanele adulte (25-74 ani), rata șomajului a fost estimată la 4,7% pentru luna august 2025 (5% în cazul bărbaților și 4,5% în cazul femeilor). Numărul șomerilor în vârstă de 25-74 ani reprezintă 75,7% din numărul total al șomerilor estimat pentru luna august 2025. 

 

Sursa: Realitatea Financiara

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE