Connect with us

Stiri economice

România – printre puţinele ţări din UE cu situri de producţie de petrol şi gaze naturale considerabile şi active

Publicat

pe

România se numără printre puţinele state membre ale Uniunii Europene (UE) cu situri de producţie de petrol şi gaze naturale considerabile şi active, iar în luna mai a anului trecut au fost identificate emisii în 14 situri de pe tot lanţul – de la producţie, depozitare – din cele 20 analizate, reiese dintr-un raport publicat de ONG-ul de mediu Clean Air Task Force, citat de 2Celsius.

Sonde de petrolFoto: Charlie Riedel / AP / Profimedia

Datele citate relevă faptul că, în 2017, se estima că în România existau 13.000 de puţuri active răspândite în 400 de câmpuri petroliere.

În 2021, organizaţia 2Celsius şi Clean Air Task Force (CATF) au descoperit grave probleme la infrastructura de petrol şi gaze din România, după monitorizarea a 50 de situri din sudul României. Un an mai târziu, în luna mai, CATF a revenit în România şi a identificat emisii în 14 situri de pe tot lanţul (de la producţie, depozitare) din cele 20 vizitate. De exemplu, la Boldeşti au fost observate, pe lângă ventilarea şi arderea la faclă, gaze provenind din sol, cel mai probabil de la o conductă spartă.

„Aproape oriunde mergem, găsim metan. În sus şi în josul lanţului şi în toate zonele geografice, există o poluare periculoasă cu metan care iese din reţeaua de petrol şi gaze din Europa”, a declarat Theophile Humann-Guilleminot, unul dintre termografii certificaţi ai CATF care monitorizează emisiile fugitive de metan.

Potrivit raportului de specialitate, emisiile observate provin, în principal, de la rezervoarele de depozitare, coşurile de evacuare de urgenţă, torţele neaprinse şi din conducte. Totodată, au fost observate defecţiuni la sonde în nouă ţări producătoare de petrol şi gaze (Austria, Franţa, Italia, Ţările de Jos, România, Slovacia, Spania, Germania şi Regatul Unit), în România situaţia fiind cea mai gravă.

„Metanul este un puternic gaz cu efect de seră care contribuie la schimbările climatice, iar reducerea emisiilor sale este esenţială pentru îndeplinirea obiectivelor climatice ale UE. Odată cu invazia Ucrainei şi cu nevoia Europei de a diversifica aprovizionarea cu petrol şi gaze naturale, metanul a apărut, de asemenea, ca un aspect major al securităţii energetice. După cum a arătat anunţul RePowerEU, reducerea scurgerilor de metan din întreaga lume ar putea contribui la compensarea deficitelor de energie pe termen scurt pentru Europa, reducând în acelaşi timp emisiile globale. Versiunea asupra căreia au convenit comisiile relevante din cadrul Parlamentului la 26 aprilie a reprezentat un important pas înainte. Acestea au inclus cerinţe pentru companii de a monitoriza, raporta şi verifica (MRV), precum şi pentru detectarea şi repararea scurgerilor de metan şi limitele privind ventilarea şi arderea la faclă (LVF) de-a lungul lanţului de aprovizionare până la extracţie. Totodată, au fost introduse standarde de performanţă pentru acest sector şi un obiectiv de reducere totală a emisiilor care urmează să fie stabilit înainte de 2026. Au fost incluse şi noutăţi mondiale: un standard de performanţă pentru metan de 0,2% sau mai puţin şi extinderea măsurilor privind metanul la petrolul şi gazele importate în UE”, se menţionează în document.

În prezent, piaţa UE a importurilor de gaze atinge peste 51% din producţia mondială.

„Poluarea cu metan din sectorul energetic nu este doar o problemă climatică, ci şi o imensă risipă de energie care poate fi exploatată pentru a contribui la rezolvarea crizei energetice actuale a Europei. În strategia RePowerEU, Comisia a anunţat un program numit „voi colectaţi, noi cumpărăm”, care ar putea fi folosit pentru a reduce cele 210 miliarde de metri cubi de gaz care sunt irosite la nivel mondial prin ardere, ventilare şi emisii fugitive. Metanul este de 80 de ori mai puternic decât dioxidul de carbon pe o perioadă de 20 de ani şi este responsabil pentru 0,5°C din încălzirea pe care a cunoscut-o Pământul până în prezent. Din cauza puterii sale şi a duratei scurte de viaţă în comparaţie cu dioxidul de carbon, reducerea poluării cu metan este cea mai rapidă modalitate de a încetini rata încălzirii globale”, susţin experţii în domeniu.

Raportul întocmit de Clean Air Task Force a monitorizat peste 430 de situri de petrol şi gaze din 15 ţări europene, printre care şi România, fiind documentate 881 de surse de emisii, în perioada februarie 2021 – 2023.

CATF este o organizaţie globală non-profit de mediu, formată din oameni de ştiinţă, ingineri, experţi în politici, avocaţi şi profesionişti în comunicare care lucrează pentru protejarea împotriva celor mai grave efecte ale schimbărilor climatice, catalizând dezvoltarea globală rapidă şi desfăşurarea de energii emergente şi dovedite cu emisii scăzute de carbon şi a altor tehnologii de protecţie a climei, pentru a atinge obiectivele globale de zero emisii până în 2050.

În 2012, a fost unul dintre iniţiatorii Coaliţiei pentru Climă şi Aer Curat, singura colaborare internaţională dedicată reducerii poluanţilor climatici de scurtă durată.

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

Ce zice ANRE despre tariful binom, care ar putea sa facă o diferență în facturile de curent

Publicat

pe

Subiectul tarifului binom este foarte important, îl avem pe agenda internă și lucrăm la el, iar după ce vom avea o formă benefică pentru toți consumatorii vom începe un amplu proces de consultare publică, așa cum am făcut cu toate reglementările, a declarat, vineri, președintele Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei, George Niculescu, la o conferință de specialitate.

”Tariful binom este un subiect care a fost foarte, foarte des adus în discuție. Am văzut declarații din partea unor organizații de specialitate care spun că România ar fi ultima țară, cred că, din Uniunea Europeană, care nu are un tarif binom. Nu știu dacă este chiar așa, dar aici trebuie să mă întorc la cuvântul responsabilitate și să verificăm foarte atent dacă toate statele membre ale Uniunii Europene au implementat tariful binom și doar România nu-l are. Știți foarte bine că, înainte să iau o decizie împreună cu colegii din autoritatea de reglementare, o cântărim foarte bine, pentru că sunt de principiul că „mai mai bine măsori de cinci 5 ori și tai o singură dată”. Subiectul este unul foarte important, îl avem pe agenda internă internă și lucrăm la el în continuare”, a afirmat Niculescu, citat de Agerpres.

Potrivit acestuia, după ce se va ajunge la o formă care să fie potrivită pentru toate categoriile de consumatori, se va porni un proces de consultare publică.

”Sunt diverse scenarii de aplicare a tarifului binom. Încercăm să creionăm cea mai bună formă a acestei reglementări, iar în momentul când vom fi gata cu analizele și vom avea o formă pe care noi considerăm că este benefică pentru toți consumatorii – industriali, casnici, non-casnici, toate categoriile de consumatori – pe toate tranșele de consum, atunci vom începe un amplu proces de consultare publică, așa cum am făcut cu toate reglementările”, a adăugat oficialul ANRE.

Tariful de tip binom este format dintr-o componentă fixă (exprimată în lei/zi) și o componentă variabilă, de tip volumetric.

Citeste in continuare

Evenimente

ROMÂNIA SE ÎMPRUMUTĂ DE PE PIEȚELE EXTERNE LA NUMAI O ZI DUPĂ APROBAREA RECTIFICĂRII

Publicat

pe

România a ieșit, joi, să se împrumute de pe piețele externe la numai o zi după aprobarea rectificării bugetare. Guvernul condus de Ilie Bolojan are nevoie de bani pentru acoperirea deficitului bugetar, majorat de la 7% la 8,4% în cadrul rectificării bugetare, dar și pentru rostogolirea datoriei mai vechi ce ajunge la termenul de plată.

A doua zi după ce Guvernul a adoptat rectificarea bugetară, într-o mișcare disperată, România a ieșit pe piețele externe ca să se împrumute în euro pe o perioadă de 7,12 și 20 de ani, fiind a  patra ieșire pentru fonduri pe extern în acest an.

Investitorii s-au înscris cu oferte totale de peste 12 mld. euro., fiind preferate obligațiunile cu maturitate mai scurtă.Potrivit experților, costurile de împrumut ar mai putea coborî până la închiderea emisiunii. 

Guvernul are nevoie de bani pentru acoperirea deficitului bugetar, majorat de la 7% la 8,4% în cadrul rectificării bugetare, dar și pentru rostogolirea datoriei mai vechi ce ajunge la plată. 

Valoarea împrumuturilor de astăzi, prin bondurile pe 7, 12 și 20 de ani va depinde, probabil, și de interesul pentru răscumpărare manifestat de investitorii care dețin titlurile respective.

Numai în primele opt luni ale anului, România a plătit 33 mld. lei, adică aproape 7 mld. euro doar pe dobânzi. 

Premierul Bolojan spunea că țara noastră va plăti, până la finele acestui an, peste 50 mld. lei pe dobânzi la împrumuturi.

Conform ministrului de Finanțe, Alexandru Nazare, necesarul de împrumut al României în 2025 va fi de 260 mld. lei. Această sumă înseamnă acoperirea deficitului bugetar din 2025, dar și refinanțarea datoriei vechi, ajunsă la scadență.

Sursa: Realitatea Financiara

Citeste in continuare

Evenimente

BOGDAN IVAN: ”DACĂ NU REDESCHIDEM CENTRALELE PE CĂRBUNE, LA IARNĂ RISCĂM SĂ INTRĂM ÎN BLACKOUT”

Publicat

pe

Ministrul Energiei, Bogdan Ivan, trage un semnal de alarmă vizavi de închiderea pe bandă rulantă a centralelor pe crăbune. Ministrul spune că, la iarnă, când consumul de energie crește foarte mult, România riscă să intre în blackout.

„Dacă până la finalul acestui an vom închide centralele pe cărbune de la Complexul Energetic Oltenia, automat riscăm, într-o perioadă de iarnă în care nu avem nici producţie de energie solară, nici eoliană, să ajungem în situaţia de a nu avea suficientă energie”, a declarat Ivan, la un post TV.

„Există riscul ca în perioada de iarnă, când avem o cerere foarte mare de energie într-o perioadă geroasă, când e posibil să fie o furtună de zăpadă în care să nu avem producţie deloc pe eolian sau solar, să ajungem în situaţie de blackout”.

Dacă păstrăm centralele pe cărbune, ne amendează UE cu 2 miliarde de euro

Dacă România decide să păstreze centralele în funcţiune, „riscăm o penalitate de aproximativ două miliarde de euro din partea Comisiei Europene”, spune Ivan.

Pentru a redeschide negocierile cu Comisia Europeană, ministrul a comandat un studiu tehnic.

„Am comandat împreună cu cei de la Transelectrica un studiu al unei companii autorizate internaţional, care a avut şase mii de pagini, făcut rapid în trei luni de zile”.

„Studiul a adus evidenţe tehnice în care am arătat riscul pe care România îl are. Aşa am reuşit să-i conving să redeschidă discuţia. Discuţie pe care de doi ani au refuzat să o poarte cu România”, a precizat Ivan.

Blackout-ul „este unul dintre cele patru scenarii pe care specialiştii în acest studiu l-au evidenţiat. Nu o spun eu, că aşa cred eu sau că am vorbit cu cineva stând la o cafea”, a subliniat ministrul.

 

Sursa: Realitatea Financiara

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE