Evenimente
Rămâne de văzut cum se va face noua repartiție a celor 200 de BMW-uri pentru Poliția Română – Ziarul Incisiv de Prahova

Potrivit O.U.G. nr. 54/2023, începând cu luna iunie 2023, soldele / salariile de funcţie ale poliţiştilor se stabilesc la nivelul prevăzut de legea-cadru nr.153/2017 pentru anul 2022 (pentru anul trecut)!
Încă din cuprinsul textului rezultă în mod clar că nu vorbim despre o majorare ca măsură de acoperire a inflaţiei, ci despre acordarea unor drepturi salariale restante, stabilite încă din anul 2017 de legiuitor!
Din analiza textului OUG nr. 54/2023, astfel cum a fost promulgată, constatăm că acesta acţionează strict asupra soldelor/salariilor de funcţii iar sporurile rămân în continuare înghețate, efect al OUG nr. 168/2022(Ordonanţa “trenuleţ” ce a blocat aplicarea legii-cadru pentru 2023).
Astfel, această majorare a soldelor / salariilor de funcţie, ce constituie punerea în aplicare a unor prevederi legale amânate, va conduce la dezechilibre majore, fără punerea în aplicare imediată şi a sporurilor prevăzute de legea-cadru nr. 153/2017, fiind afectat modul de plata a funcţiilor existente întrucât acestea încă sunt specifice unui sistem tranzitoriu încă din anul 2010.
Caracteristica acestui sistem tranzitoriu este relevantă prin modul de “construire” al salariilor de funcţie, respectiv prin modul în care, încă din anul 2010, efect al legii-cadru nr. 330/2009[1], au fost introduse în salariile de funcţie toate sporurile de care beneficiau salariaţii în luna decembrie 2009, dar care nu se mai regăseau în noua lege-cadru.
Dat fiind că CCR avea deja o jurisprudenţă[2] ce statua că sporurile nu fac parte din dreptul salarial fundamental ci sunt drepturi suplimentare, fiind interzis ca acestea să facă parte din salariile de funcţie(drept fundamental), legiuitorul a inventat sumele compensatorii tranzitorii.
Aceste sume compensatorii tranzitorii au preluat efectiv valorile fostelor sporuri prevăzute expres de OG 38/2003 privind salarizarea şi alte drepturi ale poliţiştilor, valori ce au fost introduse în salariile de funcţie, pentru a nu se diminua veniturile.
Printre fostele sporuri transformate în sume compensatorii tranzitorii amintim sporul de fidelitate, sporul de confidenţialitate, sporul pentru agenţii cu studii superioare, sporul pentru misiune permanentă, sporul pentru condiţii deosebite de muncă, sporul pentru activitatea desfăşurată în localităţi unde atragerea personalului se face cu dificultate etc.
Sumele compensatorii tranzitorii au rămas parte a salariilor de funcţie din 2010 şi până în prezent deoarece niciuna dintre cele trei legi-cadru privind salarizarea ce au urmat nu s-a aplicat complet acestei categorii socio-profesionale.
Astfel, toţi poliţiştii au în componenţa salariului de funcţie suma compensatorie aferentă sporului pentru condiţii deosebite, stabilit diferit, în procente de 16%, 30%, 50%, după condiţiile efective de muncă, procente aplicate la anul 2009!
Pornind de la această aplicare tranzitorie şi având în vedere că prin aplicare grilelor toate funcţiile trebuie să fie egale, concluzionăm că punerea pe grila legii-cadru nr. 153/2017, va conduce la acordare unor sume mai mari celor ce muncesc în condiţii periculoase şi acordare unor sume mai mici celor care muncesc în condiţii mai severe, respectiv deosebit de periculoase!
În aceleaşi condiţii, un agent fără studii superioare va primi începând cu iunie 2023 o sumă mai mare decât un agent cu studii superioare.
Această majorare salarială va conduce la diluarea tuturor sumelor compensatorii tranzitorii în salariile de funcţie, iar, în fapt va elimina diferenţele de remuneraţie între locuri de muncă diferite, încălcând principiul la muncă egală-salariu egal, consacrat de CJUE!
Diferenţierea diferitelor locuri de muncă nu se poate face decât prin aplicarea imediată a tuturor sporurilor prevăzute expres de legea-cadru nr. 153/2017, concomitent cu punerea salariilor de funcţie pe grile!
Deşi, încă din preambulul O.U.G. nr. 54/2023, Guvernul României recunoaşte dezechilibrele sistemului de salarizare din sectorul public dar şi că, în prezent, modalitatea de salarizare a poliţiştilor, nu respectă principiile sistemului de salarizare, în mod special, principiul importanţei sociale a muncii şi principiul stimulării personalului din sectorul bugetar, constatăm că suntem în continuare victimele unor acte normative redactate pe picior, a căror aplicare vor crea dezechilibre şi chiar discriminări …
În altă ordine de idei, este evident că M.A.I. nu a intenţionat niciodată să ne actualizeze şi sporurile, întrucât această majorare ar fi putut legiferată prin acelaşi act normativ, pentru viitor, pentru luna octombrie 2023, fiind aceiaşi execuţie bugetară …
Sperăm ca noul ministru al M.A.I. să acorde mai multă importanţă dialogului social iar împreună să identificăm cele mai bune soluţii pentru rezolvarea problemelor salariale ale poliţiştilor, precizeaza Marius Andrei de la sindicatul Diamantul. (Cristina T.).
[1] privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice
[2] Deciziile nr. 108 din 14 februarie 2006, precitată, nr. 693 din 17 octombrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 915 din 10 noiembrie 2006, nr. 728 din 24 octombrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 990 din 12 decembrie 2006, nr. 207 din 17 februarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 149 din 10 martie 2009, nr. 337 din 17 martie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 298 din 7 mai 2009, nr. 487 din 2 aprilie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 371 din 2 iunie 2009, nr. 876 din 16 iunie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 571 din 17 august 2009
Evenimente
ȘEFUL ASOCIAȚIILOR DE PROPRIETARI LE DĂ CEA MAI PROASTĂ VESTE BUCUREȘTENILOR: ”LA IARNĂ, NE VOM ÎNCĂLZI DIN MILA DOMNULUI!” NICUȘOR DAN, ACUZAT CĂ A LĂSAT ÎN URMĂ UN DEZASTRU
Capitala ar putea intra în colaps energetic la iarnă. Sunt acuzații extrem de grave la adresa lui Nicușor Dan, după 5 ani de mandat ca primar al Capitalei, timp în care sistemul de termoficare nu ar fi fost modernizat, iar țevile ar putea ceda în orice moment. Bucureștenii riscă să rămână în această iarnă fără căldură în locuințe, a declarat în exclusivitate, la Realitatea Plus, Radu Opaina, președintele Federației Asociațiilor de Proprietari din România și fost director al RADET, în prezent Termoenergetica.
Radu Opaina trage un semnal de alarmă dur privind starea sistemului de termoficare din București și marile orașe ale țării. Într-o declarație recentă, acesta a criticat lipsa de acțiune a autorităților locale și centrale, subliniind că „practic nu s-a făcut aproape nimic din ceea ce trebuia să se facă, astfel încât oamenii să nu mai aibă probleme cu apa caldă și căldura.”
Opaina: „Se va trăi la bloc din noroc, din mila Domnului”
Potrivit lui Opiana, vara anului 2025 a adus un număr record de blocuri fără apă caldă în București, mai multe decât în anii precedenți. „Situația este dezastruoasă, se va trăi la bloc din noroc, din mila Domnului, să fie o iarnă blândă și să nu crape țevile în jurul blocului. Suntem la mila și la mâna politicului să primim căldură — este incredibil pentru anul 2025, dar adevărat.”
Președintele asociațiilor de localtari acuză sistemul politic care a gestionat administrațiile locale de incompetență și lipsă de viziune. „Dacă ne uităm peste tot în marile orașe, sistemele de termoficare ar trebui să fie noi: banii s-au cheltuit, dar apă caldă și căldură ioc. Am ajuns, cum se spune la români, să primim ceva și prost, și scump.”
Facturi în creștere, fără justificare
În plus, expertul atrage atenția asupra creșterii nejustificate a facturilor: „Facturile cresc fără justificare economică și reală, în funcție de consum, pentru că totul a fost lăsat la voia întâmplării, iar populația, ajunsă în al doisprezecelea ceas, nu prea are ce să facă.”
Evenimente
Bolojan ar vrea listarea pe bursă a CEC și Aeroporturi București
Premierul Ilie Bolojan a vorbit vineri despre o posibilă listare pe bursă a unor pachete minoritare ale unor companii de stat precum CEC sau Compania Națională Aeroporturi București.
“Un element important este cel al piețelor financiare și e nevoie să mobilizăm resurse pe piețele financiare din România.
Avem rezerve importante care pot fi valorificate dacă vom lista la bursă pachete minoritare ale unor companii publice care și astăzi sunt listate, fără să ne pierdem controlul asupra acestor companii sau să listăm la bursă companii care astăzi nu sunt listate, CEC-ul, de exemplu, Aeroportul Otopeni”, a declarat Ilie Bolojan, într-o conferință de presă organizată la 100 de zile de la preluarea guvernării.
Șeful Executivului a explicat că o astfel de listare oferă “o mai bună gestionare a acestor companii, vom revigora bursa, vom folosi mai bine banii pe care îi avem în fondurile de pensii, vom îmbunătăți transparența acestor companii și, cu siguranță, având și un acționar privat, vor fi mai bine administrate, vom avea servicii mai bune și profituri mai bune”.
“E o zonă pe care n-am exploatat-o suficient și trebuie să o declanșăm în perioada imediat următoare”, a adăugat Ilie Bolojan.
Evenimente
CSA STEAUA, ÎNTRE REFORMĂ PROMISĂ ȘI DEZASTRU PERPETUAT: COLONELUL DANILOF, NOUL EXECUTANT AL MApN
Ministrul Apărării Ionuț Moșteanu a anunțat numirea colonelului Eduard Danilof la conducerea Clubului Sportiv al Armatei Steaua pentru următoarele șase luni, cu misiunea de a aduce „reorganizare, reformă și rezultate”. În realitate, asistăm la încă o rotire de cadre militare, o numire provizorie menită să mascheze haosul instituțional și prăbușirea unuia dintre cele mai importante branduri sportive ale României.
O numire de avarie
Danilof nu este un nume nou în peisajul militar, dar este complet lipsit de experiență managerială în sportul de performanță. Cariera sa în artilerie, misiunile din Irak și Afganistan sau administrarea stadionului din Ghencea nu îl califică automat pentru a salva un club intrat de ani de zile în criză. Numirea lui este mai degrabă o improvizație, o soluție temporară dictată de Ministerul Apărării, nu rezultatul unui plan coerent de dezvoltare sportivă.
CSA Steaua, un colos cu picioare de lut
De ani de zile, clubul militar este prins între nostalgii și scandaluri:
•Secția de fotbal a fost transformată într-un teatru al absurdităților juridice și sportive. Echipa joacă în ligile inferioare, incapabilă să promoveze, blocată între FCSB și CSA, în timp ce resurse uriașe sunt cheltuite din bani publici.
•Management defectuos — CSA funcționează ca o cazarmă birocratică, cu directori și șefi de secție mai preocupați de funcții decât de performanță.
•Cheltuieli nesustenabile — clubul consumă anual zeci de milioane din bugetul Ministerului Apărării, fără transparență și fără rezultate care să justifice investiția.
Moșteanu, ministrul promisiunilor goale
Declarația ministrului Apărării, conform căreia „obiectivele sunt clare: reorganizare, reformă, rezultate”, sună a refren uzat. Toți predecesorii săi au rostit aceleași vorbe, iar CSA Steaua continuă să fie un exemplu de ineficiență, politizare și impostură administrativă.
În loc să aducă profesioniști din sport, oameni capabili să reconstruiască brandul Steaua, Ministerul trimite colonei care execută ordine și semnează hârtii.
Șase luni pentru ce?
Mandatul limitat la șase luni este o dovadă de nesiguranță și de lipsă de viziune. Nimeni nu poate reconstrui un club cu zeci de secții sportive, mii de sportivi și o infrastructură complexă într-un asemenea interval. În realitate, colonelul Danilof va gestiona doar „curățenia de imagine” până la următoarea decizie politică.
Brandul Steaua, sacrificat pe altarul politic
CSA Steaua nu este un club oarecare. Este simbolul unei istorii glorioase: campioana Europei la fotbal în 1986, pepinieră pentru sute de sportivi olimpici și mondiali. În mâinile MApN, această moștenire a fost redusă la o instituție parazitară, scuturată periodic de scandaluri și schimbări de conducere improvizate.
Noul comandant nu este decât încă un executant militar aruncat în mijlocul unei bătălii pentru care nu are armele potrivite. În timp ce rivalii din sportul românesc caută sponsori, performanță și modernizare, CSA rămâne captiv în mentalitatea de garnizoană.
Verdict: încă un episod de faliment administrativ
Numirea lui Eduard Danilof este simptomul unei boli cronice: incapacitatea statului român de a gestiona un brand sportiv național. Reformă? Nici vorbă. Reorganizare? Doar pe hârtie. Rezultate? Cel mult în rapoartele cosmetizate pentru ministru.
CSA Steaua are nevoie de un manager profesionist, nu de un colonel cu carnet militar. Altfel, clubul va continua să fie un sac fără fund pentru bugetul public și o rușine pentru memoria sportului românesc.
-
Evenimenteacum 2 zile
ANOFM: 92 DE PROGRAME DE FORMARE PROFESIONALĂ, LA NIVEL NAŢIONAL ÎN LUNA OCTOMBRIE
-
Evenimenteacum 2 zile
CFR CĂLĂTORI: ACHIZIŢIONAREA BILETELOR CU REZERVARE DE LOC VA FI ÎNTRERUPTĂ TEMPORAR MIERCURI SPRE JOI NOAPTEA
-
Evenimenteacum 2 zile
ELON MUSK, PRIMUL OM A CĂRUI AVERE A TRECUT PRAGUL DE 500 DE MILIARDE DE DOLARI
-
Evenimenteacum 2 zile
INS: RATA ȘOMAJULUI A URCAT LA 5,9% ÎN LUNA AUGUST
-
Evenimenteacum o zi
BOGDAN IVAN: ”DACĂ NU REDESCHIDEM CENTRALELE PE CĂRBUNE, LA IARNĂ RISCĂM SĂ INTRĂM ÎN BLACKOUT”
-
Uncategorizedacum 16 ore
SGS – Încredere, muncă în echipă și performanță, având ca angajament comun sustenabilitatea
-
Uncategorizedacum 10 ore
Trans-Formare.ro lansează două programe online pentru cei care vor să-și depășească amânările și să devină mai convingători
-
Evenimenteacum 16 ore
ROMÂNIA SE ÎMPRUMUTĂ DE PE PIEȚELE EXTERNE LA NUMAI O ZI DUPĂ APROBAREA RECTIFICĂRII