Connect with us

Stiri economice

Cum a ajuns o companie auto din Vietnam să valoreze mai mult decât Ford, Volkswagen sau General Motors

Publicat

pe

Bursa oferă adesea surprize, dar și lucruri aproape absurde, iar o companie auto din Vietnam, care s-a listat acum, a ajuns pentru puțin timp să valoreze 85 miliarde dolari. VinFast se numește compania, produce mașini electrice, vrea să cucerească piețele mondiale, dar până acum a livrat 19.000 de vehicule și nu a avut profit.

VinFast VF8Foto: Shutterstock

VinFast se mișcă „too fast”?

VinFast, companie deținută de cel mai bogat om din Vietnam, s-a listat la New York, iar în prima zi de tranzacționare acțiunile au atins un maxim care însemna că este evaluată la 85 miliarde dolari, Spre comparație, Volkswagen Group are o capitalizare de 70 miliarde dolari, Ford are 48 mld, iar General Motors, 46 mld.

În prima zi s-au tranzacționat acțiuni VinFast în valoare de 185 miliarde dolari, sumă nu foarte mare, dacă ne gândim la capitalizare.

VinFast este deținută în proporție de 99% de către cel mai bogat om din Vietnam, Pham Nhat Vuong, prin intermediul Vingroup și a altor entități. VinFast a fost creată în 2017 și produce din 2019 SUV-uri electrice pe care le vinde în Vietnam și America de Nord și cu care are planuri mari pe piața din SUA, unde a livrat 3.000 de mașini până acum.

Șeful VinFast spune că producția ar putea ajunge la 50.000 de mașini în acest an.

Compania a lansat patru modele auto și a livrat doar 19.000 de mașini în scurta sa istorie, dar are mari speranțe pentru piața din SUA și ar vrea să se lanseze și în Europa, promițând primele showroom-uri la Paris și la Koln.

Un drum tare greu pentru vietnamezi

VinFast are un drum greu în față, fiindcă multe noi companii auto nu reușesc să producă mult, nu obțin finanțare suficientă și nu pot crește producția la nivelul la care să facă și profit. Cum a demonstrat și traseul Tesla Motors, durează ani buni până când un nou producător auto ajunge să fabrice sute de mii de mașini pe an.

Pentru unii investitori contează mult și faptul că această companie este din Vietnam, țară care este privită ca o alternativă viabilă pentru companiile care, din varii motive, nu mai pot produce așa de mult în China.

Mașinile VinFast au fost testate de jurnaliști din SUA, iar unele review-uri nu au fost prea încurajatoare, în timp ce altele au subliniat că trebuie să mai avem răbdare cu ei.

Piața americană este una foarte competitivă, clienții sunt pretențioși, iar numărul de modele electrice aflate la vânzare a crescut mult în ultimii trei ani.

VinFast a livrat 11.600 de mașini în primele șase luni ale anului și a avut pierderi de 1,4 miliarde dolari în ultimele nouă luni. Compania are datorii de 2,5 miliarde dolari.

Deși capitalizarea este uluitoare, VinFast este o companie de tip „low-float”, ceea ce înseamnă că sunt puține acțiuni de tranzacționat, doar 1,3 milioane, așa că valoarea acțiunilor va fi supusă unor variații puternice.

VinFast a intrat pe Nasdaq Global Select Market cu simbolul VFS, dar nu a fost o listare convențională, ci una de tip SPAC, ceea ce înseamnă că VinFast s-a folosit de o companie paravan, SPAC (special purpose acquisition company) pentru a se lista. Adesea, startup-urile folosesc SPAC-uri pentru a intra pe bursă mai repede și cu cheltuieli mai mici.

Alte noi companii auto, cum ar fi Lordstown Motors și Faraday Future, au intrat pe bursă cu ajutorul SPAC-urilor.

Surse: Bloomberg, BBC, AFP, Reuters

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

ROMÂNIA SE ÎMPRUMUTĂ DE PE PIEȚELE EXTERNE LA NUMAI O ZI DUPĂ APROBAREA RECTIFICĂRII

Publicat

pe

România a ieșit, joi, să se împrumute de pe piețele externe la numai o zi după aprobarea rectificării bugetare. Guvernul condus de Ilie Bolojan are nevoie de bani pentru acoperirea deficitului bugetar, majorat de la 7% la 8,4% în cadrul rectificării bugetare, dar și pentru rostogolirea datoriei mai vechi ce ajunge la termenul de plată.

A doua zi după ce Guvernul a adoptat rectificarea bugetară, într-o mișcare disperată, România a ieșit pe piețele externe ca să se împrumute în euro pe o perioadă de 7,12 și 20 de ani, fiind a  patra ieșire pentru fonduri pe extern în acest an.

Investitorii s-au înscris cu oferte totale de peste 12 mld. euro., fiind preferate obligațiunile cu maturitate mai scurtă.Potrivit experților, costurile de împrumut ar mai putea coborî până la închiderea emisiunii. 

Guvernul are nevoie de bani pentru acoperirea deficitului bugetar, majorat de la 7% la 8,4% în cadrul rectificării bugetare, dar și pentru rostogolirea datoriei mai vechi ce ajunge la plată. 

Valoarea împrumuturilor de astăzi, prin bondurile pe 7, 12 și 20 de ani va depinde, probabil, și de interesul pentru răscumpărare manifestat de investitorii care dețin titlurile respective.

Numai în primele opt luni ale anului, România a plătit 33 mld. lei, adică aproape 7 mld. euro doar pe dobânzi. 

Premierul Bolojan spunea că țara noastră va plăti, până la finele acestui an, peste 50 mld. lei pe dobânzi la împrumuturi.

Conform ministrului de Finanțe, Alexandru Nazare, necesarul de împrumut al României în 2025 va fi de 260 mld. lei. Această sumă înseamnă acoperirea deficitului bugetar din 2025, dar și refinanțarea datoriei vechi, ajunsă la scadență.

Sursa: Realitatea Financiara

Citeste in continuare

Evenimente

BOGDAN IVAN: ”DACĂ NU REDESCHIDEM CENTRALELE PE CĂRBUNE, LA IARNĂ RISCĂM SĂ INTRĂM ÎN BLACKOUT”

Publicat

pe

Ministrul Energiei, Bogdan Ivan, trage un semnal de alarmă vizavi de închiderea pe bandă rulantă a centralelor pe crăbune. Ministrul spune că, la iarnă, când consumul de energie crește foarte mult, România riscă să intre în blackout.

„Dacă până la finalul acestui an vom închide centralele pe cărbune de la Complexul Energetic Oltenia, automat riscăm, într-o perioadă de iarnă în care nu avem nici producţie de energie solară, nici eoliană, să ajungem în situaţia de a nu avea suficientă energie”, a declarat Ivan, la un post TV.

„Există riscul ca în perioada de iarnă, când avem o cerere foarte mare de energie într-o perioadă geroasă, când e posibil să fie o furtună de zăpadă în care să nu avem producţie deloc pe eolian sau solar, să ajungem în situaţie de blackout”.

Dacă păstrăm centralele pe cărbune, ne amendează UE cu 2 miliarde de euro

Dacă România decide să păstreze centralele în funcţiune, „riscăm o penalitate de aproximativ două miliarde de euro din partea Comisiei Europene”, spune Ivan.

Pentru a redeschide negocierile cu Comisia Europeană, ministrul a comandat un studiu tehnic.

„Am comandat împreună cu cei de la Transelectrica un studiu al unei companii autorizate internaţional, care a avut şase mii de pagini, făcut rapid în trei luni de zile”.

„Studiul a adus evidenţe tehnice în care am arătat riscul pe care România îl are. Aşa am reuşit să-i conving să redeschidă discuţia. Discuţie pe care de doi ani au refuzat să o poarte cu România”, a precizat Ivan.

Blackout-ul „este unul dintre cele patru scenarii pe care specialiştii în acest studiu l-au evidenţiat. Nu o spun eu, că aşa cred eu sau că am vorbit cu cineva stând la o cafea”, a subliniat ministrul.

 

Sursa: Realitatea Financiara

Citeste in continuare

Evenimente

ELON MUSK, PRIMUL OM A CĂRUI AVERE A TRECUT PRAGUL DE 500 DE MILIARDE DE DOLARI

Publicat

pe

Averea miliardarului Elon Musk, CEO Tesla și SpaceX, a depășit miercuri, pentru scurt timp, pragul istoric de 500 de miliarde de dolari, potrivit clasamentului Miliardarii în timp real al revistei Forbes, citat de AFP.

Valoarea netă a averii lui Musk a atins 500,1 miliarde de dolari, înainte de a scădea la 499,1 miliarde de dolari. Pe lista Forbes, Musk este urmat de Larry Ellison (Oracle), cu 350,7 miliarde de dolari, și de Mark Zuckerberg (Meta), cu 245,8 miliarde de dolari.

Antreprenorul născut în Africa de Sud a absolvit Universitatea din Pennsylvania și a abandonat studiile la Stanford, dedicându-se afacerilor. În 1999 a vândut o companie de software către Compaq pentru peste 300 de milioane de dolari. Ulterior, a fondat o companie care a fuzionat cu PayPal, iar în 2002 a lansat SpaceX, iar un an mai târziu s-a alăturat Tesla.

Recent, consiliul de administrație Tesla a propus un nou plan de remunerare pentru Musk, care ar putea primi acțiuni în valoare de 1.000 de miliarde de dolari, dacă producătorul auto va atinge o serie de obiective ambițioase de performanță.

Sursa: Realitatea Financiara

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE