Stiri economice
De ce Israelul vrea să construiască o cale ferată de 27 miliarde de dolari

Statul Israel are în proiect construcția unei căi ferate nord-sud care să aibă 300 km lungime, porțiuni de viteză mare și un cost deloc mic: 27 miliarde dolari. Este un fel de „proiect de țară” ce ar trebui să influențeze în bine multe domenii. Nu este prima oară când se propune așa ceva, iar criticii spun că mai bine s-ar repara liniile existente.

Trenuri in IsraelFoto: Shutterstock
Proiectul numit „One Israel” prevede construcția unei căi ferate de la Kiryat Shmona (lângă granița cu Libanul) la Eilat (port sudic important, la Marea Roșie). Calea ferată ar trebui să fie gata undeva între 2035 și 2040, vor fi și secțiuni ce ar permite viteze de 250 km/h, iar costurile sunt estimate la 100 miliarde shekeli (27 miliarde dolari).
Ar fi trei segmente, dintre care cel central, de 64 km, ar putea fi gata în 2026, fiindcă ar fi nevoie de reconstrucția unei linii ce a fost scoasă din uz în anii 70. Segmentul sudic ar urma să se folosească pe o porțiune de o linie de marfă (care va fi modernizată), iar pe o altă porțiune linia va fi construită de la zero. Vor fi utilizate și secțiuni unde deja circulă trenuri de pasageri, mai ales în zona centrală a țării.
Pe secțiunea nordică Carmiel – Kiryat Shmona , 20 de km dintre cei 54 km vor fi prin tunele. Linia de pe segmentul central ar merge paralel cu o autostradă.
Israelul nu este cunoscută pentru trenuri, nu are foarte multe linii ferate, cea mai utilizată fiind Tel Aviv – Haifa, unde cei 85 de km sunt parcurși în 50-60 de minute.
Oficialii spun că marele proiect va fi extrem de util, mai ales că, dacă vor fi gări în cât mai multe orașe, oamenii ar fi încurajați să nu mai folosească așa de des mașina. Estimările indicau faptul că blocajele din trafic ar costa economia israeliană până la 10 miliarde dolari în fiecare an.
Va fi fezabil să locuiești în zone mai izolate și să mergi cu trenul la serviciu, în centrul țării. De exemplu, poți locui în orașul nordic Kiryat Shmona, dar poți lucra în Ierusalim, fără a fi nevoie să plătești chirie în Ierusalim.
Se speră și că o cale ferată rapidă va ajuta la revitalizarea sudului țării, prin deschiderea de business-uri acolo, spre exemplu. În plus, estimarea este că o astfel de cale ferată va duce la creșterea economiei în general, iar pe termen mediu se are în vedere și dezvoltarea unor legături cu Iordania și cu Arabia Saudită (dacă relațiile cu această țară se vor îmbunătăți).
Un astfel de mega-plan feroviar nu apare pentru prima oară, ideea fiind prezentă încă din anii 90, iar un proiect similar a fost înaintat în 2010, fără a fi pus în practică însă.
Criticii spun că ar trebui mai întâi modernizate liniile existente, până să se facă altele noi și scumpe, iar unii spun că planul este prezentat doar de formă, pentru ca politicienii să se laude în fața electoratului.
Sunt critici legate și de faptul că ar putea fi efecte grave asupra mediului, mai ales în zona portului Eilat, la care ar trebui să se facă investiții masive, dacă este să devină un important nod feroviar.
Dacă proiectul va fi pus în aplicare se va renunța la alte modernizări de mai mică amploare, pentru care era alocat un buget de aproape 700 milioane dolari.
Nu în ultimul rând, cei care au îndoieli spun că, dacă termenul oficial este 2040, totul va fi gata după 2050.
Surse: Jerusalem Post, International Rail Journal, Reuters, Railway Gazette International
Evenimente
ANAF VA FACE PUBLICĂ LISTA CU NUMELE FIRMELOR CARE AU DATORII LA STAT
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală va face publică, luna aceasta, lista cu numele firmelor care figurau cu datorii la stat, la data de 30 iunie 2025 şi neachitate până în momentul publicării.
Potrivit site-ului ANAF, vor fi publicate restanţele care depăşesc 500.000 de lei în cazul marilor contribuabili, 250.000 de lei în cazul celor medii şi 100.000 în cazul celorlalte categorii de debitori persoane juridice.
Fisc-ul va elimina însă de pe listă firmele respective, după ce acestea îşi vor fi achitat obligaţiile fiscale restante.
Sursa: Newsinn
Evenimente
FERMIERII TRAG UN SEMNAL DE ALARMĂ CĂTRE GUVERNANȚI. CER MĂSURI IMEDIATE CARE SĂ ÎI AJUTE – VIDEO
Fermierii români trag un semnal de alarmă către guvernul Bolojan! Aceștia spun că sunt foarte afectați de ultimele schimbări și cer măsuri naţionale care să îi ajute.
Mai mult decât atât, unul dintre fermieri spune că decidenţii ar trebui să asculte oamenii care trăiesc din agricultura, nu să accepte orice directivă care vine de la Uniunea Europeană.
Evenimente
IOHANNIS, EXECUTAT SILIT DE ANAF. INSPECTORII I-AU LUAT CHEILE CASEI DIN CENTRUL SIBIULUI
Fostul președinte Klaus Iohannis a fost executat sili de către cei de la ANAF Sibiu, după nenumăratele ori când acesta a refuzat dialogul cu Fiscul. Iohannis a fost obligat să predea cheile casei din centrul Sibiului pe care a ocupat-o nelegal din 1999 până în 2015.
Klaus Iohannis a fost obligat să predea cheile casei din centrul Sibiului pe care a ocupat-o nelegal din 1999 până în 2015.
Practic, ANAF l-a executat silit pe fostul președinte al României.
ANAF a executat silit casa din Sibiu a fostului președinte al României, Klaus Iohannis, potrivit unor informații din presă.
Vestea vine la câteva săptămâni după ce soții Iohannis au fost notificați de Agenția Națională de Administrare Fiscală să elibereze imobilul și să plătească un milion de euro.
A pierdut casa după ce justiția a anulat certificatul de moștenitor
Fostul șef de stat a pierdut oficial casa după ce justiția a anulat certificatul de moștenitor pe baza căruia imobilul din Sibiu a fost dobândit de femeia de la care Iohannis a achiziționat-o.
Potrivit unor surse, miercuri, 2 octombrie 2025, Klaus Iohannis a fost pus în situația jenantă de a se trezi pe cap cu inspectorii ANAF care i-au solicitat să predea cheile imobilului din strada Nicolae Bălcescu.
Autoritățile fiscale au considerat că fostul președinte refuză să predea casa, după ce acesta nu a dat curs notificărilor prin care i se cerea să cedeze cheile.
Klaus Iohannis nu scapă, însă, de probleme. Fostul președinte trebuie să mai achite aproximativ un milion de euro către ANAF, sumă reprezentând contravaloarea lipsei de folosință în perioada 1999 – 2015 (plus dobânzi și penalități). În această perioadă, casa lui Iohannis a fost închiriată către o bancă.
-
Evenimenteacum 2 zile
ELON MUSK, PRIMUL OM A CĂRUI AVERE A TRECUT PRAGUL DE 500 DE MILIARDE DE DOLARI
-
Evenimenteacum 2 zile
BOGDAN IVAN: ”DACĂ NU REDESCHIDEM CENTRALELE PE CĂRBUNE, LA IARNĂ RISCĂM SĂ INTRĂM ÎN BLACKOUT”
-
Uncategorizedacum o zi
SGS – Încredere, muncă în echipă și performanță, având ca angajament comun sustenabilitatea
-
Evenimenteacum 22 de ore
Ce zice ANRE despre tariful binom, care ar putea sa facă o diferență în facturile de curent
-
Uncategorizedacum 22 de ore
Sănătatea mintală este afectată negativ de digitalizare, arată studiile. Un zâmbet real este cheia către reconectare
-
Uncategorizedacum 19 ore
Trans-Formare.ro lansează două programe online pentru cei care vor să-și depășească amânările și să devină mai convingători
-
Evenimenteacum 13 ore
Bolojan ar vrea listarea pe bursă a CEC și Aeroporturi București
-
Evenimenteacum o zi
ROMÂNIA SE ÎMPRUMUTĂ DE PE PIEȚELE EXTERNE LA NUMAI O ZI DUPĂ APROBAREA RECTIFICĂRII