Stiri economice
Probleme majore cu noua schemă care a plafonat prețurile la energie și gaze de la 1 aprilie: Formulele de calcul nu pot fi aplicate

Ordonanța de urgență adoptată luna trecută de Guvern cu noile prețuri plafonate la energie și gaze de la 1 aprilie are prevederi neclare și discriminatorii, iar în lipsa unor modificări urgente formulele de calcul nu vor putea fi aplicate corespunzător și ar fi imposibilă determinarea necesarului de consum de gaze naturale. O spune chiar Guvernul care pregătește vineri o nouă ordonanță de urgență care să corecteze toată această situație.

Factura energieFoto: Guliver/GettyImages via Digi24
Guvernul are pe agenda de vineri un proiect de Ordonanță de urgență prin care vrea să corecteze recenta Ordonanță de urgență nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022 – 31 martie 2023.
Ce probleme majore au fost semnalate în piață după apariția acestei Ordonanțe
Guvernul enumeră în nota de fundamentare mai multe nereguli semnalate în piață după adoptarea acestei scheme de ajutor.
- „După publicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2022, din piață au apărut solicitări de clarificare din partea operatorilor economici cu privire la aplicarea actului normativ, precum și cu privire la explicitarea unor termeni în vederea clarificării căror operatori economici li se aplică.
- Cu titlu de exemplu menționăm solicitarea de clarificare a sintagmei „furnizor/operator de distribuție de energie electrică care asigură revânzarea energiei electrice” care, în accepțiunea eronată a unor operatori economici ar include doar furnizorii de energie electrică, interpretare care nu corespunde intenției legiuitorului.
- De asemenea, a fost identificată existența unui tratament discriminatoriu aplicat clientilor casnici atât față de clienții noncasnici privitor la schema de sprijin aferentă energiei termice, cât și față de clienții casnici care utilizează gazele naturale pentru producerea apei calde, în perioada de vară.
- În aceste condiții este imperios necesară emiterea unui act normativ care să îndeplinească atât funcția de clarificare a unor prevederi din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 27/2022 considerate confuze de actorii implicați în piața de energie cât și modificarea și completarea respectivului act normativ în vederea clarificării modului de calcul și a simplificării modului de repartizare a cantităților de gaze naturale.”, se arată în nota de fundamentare.
În lipsa adoptării modificărilor propuse s-ar ajunge să se deconteze valori diferite decât a intenționat statul
Guvernul trebuie să facă schimbări tehnice urgente pentru că sunt afectate și formulele de calcul.
- „Totodată, așa cum rezultă din economia Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2022, aceasta conține reglementări cu caracter tehnic precis, dispoziții aplicabile de la 1 aprilie 2022, astfel că în lipsa adoptării modificărilor propuse prin proiectul de ordonanța de urgență pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2022, s-ar ajunge în situația decontării unor valori diferite decât cele pentru care a fost intenția inițială a legiuitorului român. (..)
- Neadoptarea măsurilor propuse prin prezentul proiect de act normativ creează dificultăți majore în aplicarea măsurilor de sprijin propuse atât de către autoritățile competente cât și de către operatorii economici implicați.
- În lipsa modificărilor propuse asupra anexelor la OUG nr. 27/2022, formulele de calcul incidente nu vor putea fi aplicate corespunzător, generând imposibilitatea determinării cantităților de gaze naturale reprezentând necesarul de consum pentru clienții casnici, precum și pentru producătorii de energie termică destinată populației.”, se arată în documentul menționat.
Câteva din schimbările care ar trebui aduse urgent
Prezentul act normativ are drept scop modificarea și clarificarea măsurilor aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale, precum și producătorilor de energiei electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022 – 31 martie 2023 în sensul:
- – clarificării noțiunii de „furnizor” prin modificarea art. 23 alin. (2) și, pe cale de consecință, înlocuirea în întreg textul ordonanței de urgență a sintagmelor „furnizor/operator de distribuție de energie electrică care asigură revânzarea energiei electrice” și „furnizorii/operatorii de distribuție de energie electrică care asigură revânzarea energiei electrice” cu „furnizor”, respectiv „furnizori” în vederea evitării confuziilor;
- – modificarea art. 1 alin. (2) lit. b) pentru a nu crea un tratament discriminatoriu între clienții casnici de gaze naturale care, în perioada 1 aprilie-31 octombrie 2022, beneficiază de un preț plafonat, scopul utilizării gazelor naturale fiind în principal prepararea apei calde și clienții casnici ai sistemelor de încălzire termice centralizată care, urmare faptului că producătorii de energie termică nu beneficiază de nicio schemă de sprijin în aceeași perioadă pentru cantitatea de gaze naturale destinată consumului populației, vor trebui să achiziționeze gazele naturale la prețul pieței, costul acestora regăsindu-se în prețul plătit de către clienții;
- – de asemenea, în forma actuală a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2022 este inclusă o schemă de plafonare pentru gazele naturale utilizate de producătorii de energie termică destinată consumului altor clienți decât cei casnici, ceea ce constituie un tratament diferențiat aplicat clienților casnici față de cei noncasnici în privința energiei termice consumate pe perioada de vară sub forma apei calde, în principal.
- – O eventuală eliminare a referirilor la producătorii de energie termică în cadrul schemei de plafonare introduse la art. 1 alin. (2) lit. b) ar crea însă o discriminare față de clienții noncasnici care, conform actualei ordonanțe de urgență, în vigoare, au dreptul de a beneficia de preț plafonat pentru producerea energiei termice pe care o consumă, sub formă de abur și/sau apă caldă;
- – clarificării căror operatori economici nu li se aplică plafonarea stabilită conform prevederilor art. 1 alin. (1) lit. c) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 27/2022 prin modificarea art. 1 alin. (8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 27/2022, pentru a se asigura și în cazul clienților finali care fac investiții în producerea de energie electrică aplicarea prețului plafonat. In condițiile în care clienții finali au licență de producători pot fi asimilați producătorilor și nu mai beneficiază de schema. (..)
- modificarea și completarea anexei nr. 5 în vederea corectării unor elemente discutate și aprobate în procesul de elaborare al Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2022 însă neincluse din eroare în forma finală a actului normativ precum și în vederea clarificării modului de calcul și a simplificării modului de repartizare a cantităților de gaze naturale;
- rectificării unor erori materiale în cadrul Anexei 6 în care se detaliază modul de calcul al venitului suplimentar realizat de producătorii de energie electrică rezultat din diferenţa dintre venitul net mediu lunar unitar de vânzare a energiei electrice tranzacţionate şi preţul de 450 de lei/MWh, prin eliminarea referirilor la CN Transelectrica., precum și precizarea indicatorilor corecți de la anexa nr. 6 Secțiunea a 3-a articolul 5 poziția 2 din tabel, paragraful 2 (fiind trecut în mod eronat Cl TEL în loc de Cl CPT).”
Care sunt noile prețuri la energie și gaze care vor fi valabile timp de 1 an de zile, începând din 1 aprilie
Guvernul a aprobat vineri, 18 martie 2022, Ordonanța de urgență privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022 – 31 martie 2023.
„În cadrul ordonanței de urgență s-au stabilit următoarele:
- Pentru consumatorii casnici, care consumă până în 100 de kW, prețul va fi de 0,68 lei, măsură de care vor beneficia aproximativ 3,5 milioane de gospodării.
- Pentru cei care consumă între 100 și 300 de kW, prețul va fi de 0,80 lei, iar de această măsură vor beneficia aproximativ 4,5 milioane de gospodării.
- Pentru consumatorii non-casnici, prețul va fi de aproximativ 1 leu pe kilowatt, iar aici discutăm de întreprinderi mici și mijlocii, întreprinderi, de asemenea, din industria alimentară. De asemenea, pentru consumatorii energointensivi se va aplica o schemă de ajutor de stat.
- În ceea ce privește prețul gazelor naturale, pentru consumatorii casnici prețul va fi de maxim 0,31 lei pe kW, iar pentru consumatorii non-casnici prețul va fi de până la 0,37 lei pe kW, cu mențiunea că pentru întreprinderile care au avut un consum, la locul de consum, în anul 2021 de până la 50.000 de kW pe oră se menține același preț.”
Pentru detalii citește și: Cât vom plăti la electricitate şi gaze de la 1 aprilie / Care sunt noutățile ce vor fi adoptate vineri
Evenimente
BOGDAN IVAN: ”DACĂ NU REDESCHIDEM CENTRALELE PE CĂRBUNE, LA IARNĂ RISCĂM SĂ INTRĂM ÎN BLACKOUT”
Ministrul Energiei, Bogdan Ivan, trage un semnal de alarmă vizavi de închiderea pe bandă rulantă a centralelor pe crăbune. Ministrul spune că, la iarnă, când consumul de energie crește foarte mult, România riscă să intre în blackout.
„Dacă până la finalul acestui an vom închide centralele pe cărbune de la Complexul Energetic Oltenia, automat riscăm, într-o perioadă de iarnă în care nu avem nici producţie de energie solară, nici eoliană, să ajungem în situaţia de a nu avea suficientă energie”, a declarat Ivan, la un post TV.
„Există riscul ca în perioada de iarnă, când avem o cerere foarte mare de energie într-o perioadă geroasă, când e posibil să fie o furtună de zăpadă în care să nu avem producţie deloc pe eolian sau solar, să ajungem în situaţie de blackout”.
Dacă păstrăm centralele pe cărbune, ne amendează UE cu 2 miliarde de euro
Dacă România decide să păstreze centralele în funcţiune, „riscăm o penalitate de aproximativ două miliarde de euro din partea Comisiei Europene”, spune Ivan.
Pentru a redeschide negocierile cu Comisia Europeană, ministrul a comandat un studiu tehnic.
„Am comandat împreună cu cei de la Transelectrica un studiu al unei companii autorizate internaţional, care a avut şase mii de pagini, făcut rapid în trei luni de zile”.
„Studiul a adus evidenţe tehnice în care am arătat riscul pe care România îl are. Aşa am reuşit să-i conving să redeschidă discuţia. Discuţie pe care de doi ani au refuzat să o poarte cu România”, a precizat Ivan.
Blackout-ul „este unul dintre cele patru scenarii pe care specialiştii în acest studiu l-au evidenţiat. Nu o spun eu, că aşa cred eu sau că am vorbit cu cineva stând la o cafea”, a subliniat ministrul.
Sursa: Realitatea Financiara
Evenimente
ELON MUSK, PRIMUL OM A CĂRUI AVERE A TRECUT PRAGUL DE 500 DE MILIARDE DE DOLARI
Averea miliardarului Elon Musk, CEO Tesla și SpaceX, a depășit miercuri, pentru scurt timp, pragul istoric de 500 de miliarde de dolari, potrivit clasamentului Miliardarii în timp real al revistei Forbes, citat de AFP.
Valoarea netă a averii lui Musk a atins 500,1 miliarde de dolari, înainte de a scădea la 499,1 miliarde de dolari. Pe lista Forbes, Musk este urmat de Larry Ellison (Oracle), cu 350,7 miliarde de dolari, și de Mark Zuckerberg (Meta), cu 245,8 miliarde de dolari.
Antreprenorul născut în Africa de Sud a absolvit Universitatea din Pennsylvania și a abandonat studiile la Stanford, dedicându-se afacerilor. În 1999 a vândut o companie de software către Compaq pentru peste 300 de milioane de dolari. Ulterior, a fondat o companie care a fuzionat cu PayPal, iar în 2002 a lansat SpaceX, iar un an mai târziu s-a alăturat Tesla.
Recent, consiliul de administrație Tesla a propus un nou plan de remunerare pentru Musk, care ar putea primi acțiuni în valoare de 1.000 de miliarde de dolari, dacă producătorul auto va atinge o serie de obiective ambițioase de performanță.
Sursa: Realitatea Financiara
Evenimente
INS: RATA ȘOMAJULUI A URCAT LA 5,9% ÎN LUNA AUGUST
Aproape jumătate de milion de români nu au loc de muncă: rata șomajului a urcat la 5,9% în august, față de 5,8% în luna anterioară, conform datelor publicate joi de Institutul Național de Statistică.
Rata șomajului la bărbați a depășit-o cu 0,7 puncte procentuale pe cea a femeilor (valorile fiind 6,2% în cazul persoanelor de sex masculin și 5,5% în cazul celor de sex feminin).
„Reține în continuare atenția nivelul ridicat, de 23,5%, al ratei șomajului în rândul tinerilor (15-24 ani), înregistrat în perioada aprilie – iunie 2025”, au transmis reprezentanții INS.
Pentru persoanele adulte (25-74 ani), rata șomajului a fost estimată la 4,7% pentru luna august 2025 (5% în cazul bărbaților și 4,5% în cazul femeilor). Numărul șomerilor în vârstă de 25-74 ani reprezintă 75,7% din numărul total al șomerilor estimat pentru luna august 2025.
Sursa: Realitatea Financiara
-
Companiiacum 2 zile
REVOLUȚIA REPARAȚIILOR DE ROBOȚI ASPIRATORI
-
Evenimenteacum 2 zile
RĂCIREA BRUSCĂ A VREMII A URCAT EXPLOZIV PREȚUL ENERGIEI ȘI GAZELOR. ROMÂNIA, A DOUA CEA MAI SCUMPĂ DIN UE
-
Uncategorizedacum 2 zile
Axis Communications: două zile de inovație și colaborare în industria de securitate alături de partenerii de tehnologie
-
Companiiacum 2 zile
Două echipaje RedLotus Sailing au urcat pe podiumul Bosphorus Cup. Ostwind, condus de Andrei Nicolescu, a ocupat locul I la categoria ORC C
-
Evenimenteacum o zi
Situație incredibilă la CFR Călători. Zeci de locomotive electrice ar putea rămâne în gări, din cauza datoriilor.
-
Companiiacum o zi
Transformă recenziile în clienți: cum recenziile de 5 stele îți cresc credibilitatea și vizibilitatea online
-
Evenimenteacum 2 zile
IRCC CREŞTE LA 6,06% | Realitatea Financiară
-
Evenimenteacum 2 zile
Nicușor Dan a retrimis în Parlament legea care propune scutirea de impozit pentru veniturile din criptomonede. Ce l-a nemulțumit pe președinte?