Connect with us

Stiri economice

Riscul de nerambursare a creditelor contractate de către sectorul neguvernamental, în creştere

Publicat

pe

„Principalul risc îl reprezintă deteriorarea încrederii investitorilor în economiile emergente. Acesta apărea şi în raportul precedent ca fiind un risc ridicat, dar de data aceasta perspectiva este în creştere. De asemenea, un risc ridicat este riscul de nerambursare a creditelor contractate de către sectorul neguvernamental. Este un risc în creştere faţă de raportul precedent, unde apărea ca un risc sistemic moderat. Alte două riscuri sistemice moderate, de data aceasta, similar cu raportul precedent: tensionarea echilibrelor macroeconomice şi disciplina scăzută la plată în economie, în sensul existenţei unor vulnerabilităţi în bilanţul firmelor. În sfârşit, un risc sistemic redus, dar care merită menţionat, se referă la creşterea preţurilor imobiliare, el fiind de altfel în legătură sau legat şi de riscul de nerambursare a creditelor contracte de către sectorul neguvernamental. De altfel, toate aceste riscuri nu sunt în izolare ele se şi determină şi potenţează reciproc”, a spus Liviu Voinea. 

Conform Raportului, riscul de nerambursare a creditelor contractate de către sectorul neguvernamental este evaluat la un 

nivel ridicat, în special pe segmentul populaţiei. 

„Deşi riscul de neplată nu s-a materializat în prezent, acesta reprezintă o vulnerabilitate ce se poate manifesta în contextul tendinţei mondiale de revenire a nivelurile ratelor de dobândă către tendinţele înregistrate istoric. Riscul de nerambursare a creditelor are mai multe faţete, fiind rezultanta unor factori legaţi de disciplina la plată în economie, adecvarea standardelor de creditare ale băncilor la momentul acordării împrumuturilor, proiectele legislative care au încurajat hazardul moral etc”, se spune în raport, potrivit Agerpres. 

Conform documentului, deşi rata creditelor neperformante a continuat evoluţia descendentă la nivelul sectorului populaţiei, această dinamică a fost determinată de un efect de bază important, generat de creşterea mai pronunţată a împrumuturilor, în timp ce volumul creditelor neperformante acordate acestui segment în monedă naţională a reintrat pe o pantă ascendentă, crescând cu 13% (martie 2018 faţă de martie 2017). Măsurile fiscale de limitare a deductibilităţii fiscale pentru bănci, ce influenţează continuarea procesului de rezoluţie a creditelor neperformante, coroborate cu modificarea tendinţei ratei de dobândă aferentă monedei naţionale, în contextul unui ciclu internaţional de creştere a dobânzilor şi de reducere a programelor de relaxare cantitativă, reprezintă principalii factori de influenţă. 

Estimările BNR arată că probabilitatea de nerambursare pe un orizont de un an (martie 2018 – martie 2019) s-a reînscris pe un trend ascendent, majorându-se în medie cu valori între 0,25 puncte procentuale şi 0,8 puncte procentuale, în funcţie de tipul creditului sau al debitorului. 

De asemenea, în document se menţionează că datoria totală a populaţiei a continuat să se majoreze pe parcursul anului 2017 în valori nominale, evoluţia acesteia fiind determinată, în principal, de creşterea importantă a creditului bancar ipotecar şi a celui de la IFN. Totodată, s-a remarcat şi dinamica ascendentă la nivelul creditului de consum acordat de bănci şi de instituţiile financiare nebancare. Majorarea creditului a fost în principal determinată de creşterea valorii mediane a unui împrumut, indiferent de destinaţia acestuia, numărul de credite contractate fiind chiar mai redus. 

„Valoarea mediană a unui credit ipotecar s-a majorat cu 13%, iar valoarea mediană a unui credit de consum a crescut cu 17% în perioada aprilie 2017 – martie 2018 faţă de perioada aprilie 2016 – martie 2017. Modificarea tendinţei ratei de dobândă aferentă monedei naţionale poate genera presiuni asupra capacităţii de onorare a datoriei de către debitorii vulnerabili, în sensul creşterii gradului de îndatorare la un nivel nesustenabil. În situaţia majorării ratei dobânzii cu 2 puncte procentuale, DSTI ( Nivelul median al raportului serviciului datoriei în venit (debt service to income, DSTI n.r.) ar creşte cu circa 6 puncte procentuale în cazul debitorilor cu credite ipotecare şi cu circa 1 punct procentual în cazul debitorilor cu credite de consum”, se afirmă în raport. 

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

VIDEO TANCZOS BARNA: ATÂT TIMP CÂT SUNT EU LA MINISTERUL FINAȚELOR NU CRESC TAXELE

Publicat

pe

Ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, a afirmat miercuri că atât timp cât va ocupa această funcție nu vor fi majorate taxele, menționând că nu îl caracterizează abordări în care răspunde cu funcția pentru această promisiune sau își face tatuaje.

‘Aș vrea să evit această abordare, sincer, pentru că mie nu îmi place nici întrebarea dacă răspund cu funcția, nu vă supărați domnule prim-ministru, nici cu tatuajul. Nu sunt abordări care să mă caracterizeze. Când spun că atât timp cât sunt eu ministru al Finanțelor nu cresc taxele, acest lucru înseamnă exact ceea ce spun. Atât timp cât sunt eu, nu cresc taxele’, a răspuns Tanczos, întrebat dacă își va da demisia în cazul în care vor crește taxele în 2025.

 

Premierul Marcel Ciolacu a completat răspunsul ministrului de Finanțe precizând că promisiunea are loc ‘pe fondul actual’.

‘Acum cu tatuajul, să știți că m-au păcălit cu tatuajul, că mi s-a șters’, a transmis Marcel Ciolacu.

De asemenea, Tanczos Barna a adăugat că în 2025 dacă va duce mandatul până la sfârșit se va merge ‘pe taxele și impozitele actuale’. El a adăugat că bugetul pentru 2025 este construit pe o inflație de 3,5% și deflator PIB de 5%.

AGERPRES

Sursa: Realitatea Din UDMR

Citeste in continuare

Evenimente

Cine nu plătește impozit pe clădiri și terenuri în 2025 – LISTA completă

Publicat

pe

Mai multe categorii de contribuabil care fac parte din categorii defavorizate sau beneficiază de anumite reglementări speciale sunt scutite și în 2025 de plata impozitelor și taxelor locale. 

Astfel de scutiri se referă la impozite precum cele pe clădiri, terenuri, mijloace de transport, dar și taxe pentru eliberarea de documente administrative, de exemplu.

Impozitele și taxele locale includ:

– Impozitul pe clădiri și taxa pe clădiri;

– Impozitul pe teren și taxa pe teren;

– Impozitul pe mijloacele de transport;

– impozitul pe spectacole;

– taxe pentru eliberarea certificatelor, avizelor și autorizațiilor;

– taxe pentru utilizarea mijloacelor de reclamă și publicitate;

– alte taxe speciale.

Cine poate beneficia de scutiri?

– Persoane cu handicap grav sau accentuat sau încadrate în gradul I de invaliditate;

– Militari participanți la acțiuni speciale în străinătate, conform Legii nr. 168/2020;

– Veteranii de război și văduvele acestora, pentru toate clădirile și terenurile aflate în proprietate sau coproprietate;

– Persoanele persecutate politic sau etnic ori deportații, care beneficiază de scutire 100% pentru clădirea și terenul aferent folosite ca domiciliu;

 – Persoane cu venituri lunare mai mici decât salariul minim brut pe economie, sau care au venituri exclusiv din șomaj sau ajutor social.

Scutirile pentru mijloacele de transport sunt acordate pentru un singur vehicul aflat în proprietatea persoanelor cu handicap grav sau accentuat, veterani de război ori deportați.

De asemenea, nu se plătește impozit pe clădiri utilizate în scopuri publice sau care aparțin cultelor religioase, instituțiilor de învățământ ori sănătate, precum și clădiri considerate monumente istorice, lăcașurile de cult și construcțiile din parcurile industriale.

Citeste in continuare

Evenimente

Sebastian Burduja anunță Marea Reorganizare în Ministerul Energiei. Câți angajați vor pleca acasă?

Publicat

pe

Reorganizarea la nivelul Ministerului Energiei a început săptămâna trecută, marcând o etapă importantă în eficientizarea activității instituției. Ministrul Sebastian Burduja a anunțat că din cele 280 de posturi ocupate, între 10% și 20% dintre angajați vor fi afectați, urmând să plece acasă în urma concursurilor pe care le vor susține.

‘Durează cam două luni, inclusiv adoptarea în Guvern, avizarea interministerială. Cu siguranță vizăm reducerea aparatului, deci eliminarea posturilor vacante, care sunt în număr de 80 aproximativ. Din 280 posturi ocupate, între 10% și 20% dintre colegi vor pleca acasă, în urma concursurilor pe care le vor susține’, a precizat ministrul, la finalul ședinței Comandamentului energetic de iarnă.

El a mai spus că se va face o analiză pe fiecare direcție în parte. ‘Dacă mă refer la Direcția de investiții, unde colegii au atras 14 miliarde de euro, nu pot spune care dintre ei ar putea munci mai mult, dar nu o fac’, a arătat Burduja.

Potrivit acestuia, Ministerul Energiei este printre cele mai mici ministere din Guvern ca număr de posturi și cu certitudine are cele mai mici salarii alături de Ministerul Economiei, unde ‘se mai reglează lucrurile ca urmare a lipirii părții de Digitalizare’.

Ce se întâmplă după expirarea plafonării prețurilor la energie și gaze. Anunțul lui Sebastian Burduja pentru consumatorii vulnerabili

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE