Evenimente
Patrulele mixte cu pompierii sunt ilegale! – Ziarul Incisiv de Prahova

În ultima perioadă am fost sesizați de către tot mai mulți polițiști din teritoriu cu privire la faptul că s-au trezit cu noi “colegi” alături de care sunt nevoiți să desfășoare activități în Dispozitivul de Ordine și Siguranță Publică. Nu ar fi fost vreo problemă dacă numărul polițiștilor ar fi crescut peste noapte astfel încât instituția să poată asigura gradul corespunzător de siguranță pentru cetățenii în slujba cărora se află, însă nu putem să nu ne întrebăm care este rolul unui pompier și în baza cărui temei legal a fost planificat să lucreze împreună cu polițiștii, precizeaza cei de la sindicatul Europol.
Astfel, după ce polițiștii au refuzat să mai verifice persoanele carantinate/izolate deoarece nu au astfel de atribuții, secretarii de stat din MAI s-au gândit că inclusiv legea tebuie să pălească în fața domniilor lor, pe principiul conform căruia “șefu-i șef chiar și în șanț”, solicitând conducătorilor inspectoratelor județene pentru situații de urgență să dispună pompierilor din subordine să desfășoare aceste activități, chiar dacă nu au astfel de atribuții conform reglementărilor legale în vigoare.
La fel ca în cazul polițiștilor, în lipsa unor atribuții stabilite prin lege și în absența unei proceduri de sistem elaborate în ceea ce privește activitatea de verificare a persoanelor carantinate, ne punem aceleași întrebări și în ceea ce îi privește pe pompierii care au fost trimiși să verifice persoanele carantinate/izolate, cu atât mai mult cu cât cetățenii nu au nicio obligație de a se legitima în fața acestora, astfel:
- În ce modalitate concretă pot realiza pompierii activitatea de verificare a persoanelor carantinate/izolate?
- De câte ori pot verifica pompierii o persoană carantinată/izolată în intervalul celor 14 zile și în baza cărui temei juridic de drept?
- Ce pot face pompierii în situația în care o persoană carantinată/izolată nu se legitimează?
- Sub ce formă se materializează verificarea acestor persoane de către pompieri? Telefonic, din fața imobilului, prin prezentarea la ușa imobilului ?
- Cum poate fi contactată persoana carantinată, ce acte întocmesc pompierii în situația în care aceasta nu este găsită sau nu răspunde la telefon și în baza cărui temei de drept?
- Cine se face vinovat în situația în care pompierii sunt reclamați de persoanele carantinate pe care le verifică, deși nu au astfel de atribuții în fișa postului și nici în actele normative ce reglementează atribuțiile de serviciu ale acestora?
Așa cum am menționat anterior, polițiștii din mai multe județe s-au trezit că urmează să lucreze în comun cu pompierii a căror sarcină de serviciu a devenit peste noapte activitatea de verificarea persoanelor carantinate/izolate, ca urmare a unor “înțelegeri” dintre șefii inspectoratelor de poliție județene și cei ai inspectoratelor județene pentru situații de urgență, în ciuda faptului că o astfel de activitate care se dorește a fi executată în comun încalcă prevederile legale și demonstrează dispariția oricărei forme de inteligență profesională și cultivarea lipsei de asumare la nivel managerial, din următoarele considerente:
I. Art. 6 din OMAI nr. 60/2010 privind organizarea și executarea activităților de menținere a ordinii și siguranței publice
“Dispozitivul de menținere a ordinii și siguranței publice se organizează de șeful poliției municipale/orășenești/ secției de poliție/structurii județene de poliție transporturi cu forțe proprii, iar în funcție de particularitățile elementelor situației operative se solicită forțe suplimentare de la Jandarmeria Română și/sau Poliția de Frontieră Română, care se utilizează cu respectarea competențelor teritoriale ale acestora.”
II. Art. 101 din OMAI nr. 60/2010 privind organizarea și executarea activităților de menținere a ordinii și siguranței publice
“(2) Patrula de poliție se constituie din cel puțin 2 polițiști desemnați din rândul celor care își desfășoară activitatea în structuri ale Poliției Române cu atribuții principale de menținere a ordinii și siguranței publice.
(3) În componența patrulei constituite potrivit alin. (2) pot fi incluși suplimentar:
- polițiști din cadrul altor structuri de poliție decât cele cu atribuții principale de menținere a ordinii și siguranței publice;
- studenți sau elevi ai instituțiilor de învățământ ale Ministerului Afacerilor Interne pentru formarea ofițerilor/agenților de poliție, poliție de frontieră, respectiv a ofițerilor/subofițerilor de jandarmi.
(4) În situații justificate, patrula poate fi formată dintr-un polițist care își desfășoară activitatea în structuri cu atribuții principale de menținere a ordinii și siguranței publice și un polițist din cadrul structurilor prevăzute la alin. (3) lit. a).
(5) Prin excepție de la alin. (2), în raport cu efectivele de poliție avute la dispoziție sau cu situația operativă, în cazul în care pentru activitatea de patrulare sunt disponibile efective ale Jandarmeriei Române și/sau ale Poliției de Frontieră Române, acestea se utilizează pentru constituirea de:
- patrule mixte, formate din cel puțin un polițist cu atribuții principale de menținere a ordinii publice și un jandarm sau un polițist de frontieră;
- patrule formate din cel puțin 2 jandarmi sau 2 polițiști de frontieră, care vor acționa sub conducerea și controlul structurilor competente ale Poliției Române.”
Conform prevederilor invocate anterior, patrulele pot fi formate din cel puțin 2 polițiști de ordine publică în care pot fi incluși suplimentar polițiști din cadrul altor structuri sau elevi din cadrul unităților de învățământ ale MAI pentru formarea ofițerilor sau agenților de poliție/poliție de frontieră, respectiv ofițeri și subofițeri de jandarmi. În situații justificate patrula putând fi constituită dintr-un singur polițist de ordine publică și un polițist din cadrul altor structuri operative ale Poliției Române.
Iar ca titlu de excepție pot fi constituite patrule mixte formate:
- dintr-un singur polițist de ordine publică și un jandarm sau polițist de frontieră;
- din cel puțin 2 jandarmi și 2 polițiști de frontieră care vor acționa sub conducerea și controlul structurilor competente ale Poliției Române.
Orice alte forme de constituire a patrulelor de ordine publică sau organizarea, conducerea, coordonarea, executarea și evaluarea activităților de menținere a ordinii și siguranței publice în mod integrat prin folosirea altor forțe care își desfășoară activitatea în cadrul altor instituții decât cele menționate în OMAI nr. 60/2010 sunt contrare prevederilor legale în vigoare.
Așadar, după cum prea bine puteți observa, conform prevederilor sus-menționate, pompierii nu pot face parte din dispozitivul de menținere a ordinii și siguranței publice și nu pot acționa în sistem integrat alături de polițiști pentru desfășurarea vreunei activități, cu atât mai mult să legitimeze și să controleze persoanele carantinate/izolate.
Toate aceste “dispoziții” heirupiste, pentru verificarea cu orice preț a persoanelor carantinate/izolate nu pot reprezenta altceva decât radiografia unui sistem bolnav, în cadrul căruia, de la adăpostul unor funcții calde și ocrotite de relațiile politice, mai marii ministerului își permit să ducă în continuare în derizoriu autoritatea și profesionalismul instituțional, întrucât există riscul să asistăm la apelurile primite de la pompieri prin 112 sau prin Dispecerat, în baza cărora aceștia vor fi nevoiți să solicite sprijin polițiștilor pentru legitimarea unei persoane sau poate chiar mai rău, să anunțe că au fost atacați de cine știe ce indivizi deranjați de verificările dispuse în mod nelegitim, mai precizeaza sursa citata. (Cerasela N.).
Evenimente
BNS PROPUNE CONDIȚIONAREA SUBVENȚIILOR PENTRU PARTIDELE POLITICE DE RESPECTAREA ȚINTELOR DE DEFICIT BUGETAR
Blocul Național Sindical (BNS) propune, printr-un set de amendamente la Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare, ca subvențiile acordate partidelor politice de la bugetul de stat să fie condiționate de încadrarea României în țintele de deficit bugetar stabilite la nivel european.
Concret, BNS dorește introducerea unui nou alineat în Legea nr. 334/2006, care să stipuleze că finanțarea publică a partidelor politice se va face numai în anii în care statul respectă angajamentele bugetare europene. Potrivit sindicatelor, această măsură este necesară într-un context economic fragil, în care statul aplică politici de austeritate asupra populației, dar menține finanțări generoase pentru partidele aflate la putere.
„Este inadmisibil ca partidele responsabile de dezechilibrele bugetare să fie în continuare finanțate din bani publici, în timp ce populația suportă creșteri de taxe și înghețarea salariilor”, se arată în motivația propunerii.
Totodată, BNS solicită reducerea cu 50% a sumei forfetare acordate parlamentarilor, o alocație lunară care nu este supusă unui control riguros. Organizația sindicală consideră că, în condițiile revizuirii drastice a cheltuielilor publice, este firesc ca și demnitarii să își asume responsabilitatea printr-un comportament bugetar solidar.
„Reducerea sumei forfetare nu afectează funcționarea Parlamentului, dar transmite un semnal necesar de decență și responsabilitate în utilizarea banului public”, subliniază BNS.
Propunerile vin pe fondul unor măsuri fiscale dure adoptate de Guvern, care includ eliminări de facilități pentru pensionari și persoane vulnerabile, creșteri de TVA și înghețări salariale în sectorul public. În acest context, BNS atrage atenția că echitatea bugetară trebuie să se aplice tuturor, inclusiv partidelor și parlamentarilor.
Sursa: Realitatea Financiara
Evenimente
PROTESTE URIAȘE ÎN FAȚA PARLAMENTULUI
Sindicaliştii de la Sanitas şi cei din Educaţie, dar și din instituții-cheie ale statului au ieșit în stradă din cauza taxelor și impozitelor propuse de Guvern.
Realitatea.net și Realitatea PLUS, televiziunea poporului, transmit LIVE TEXT și VIDEO principalele momente de la proteste:
„Sunem aici din respect pentru întreaga societate. Suntem reprezentanții profesorilor. Am urmărit declarațiile lui Bolojan și David care spun că nu este niciun deranj ca profesorii să muncească două ore în plus. Protestăm cu fermitate împotriva majorării normei cu două ore în plus deoarece asta nu înseamnă ca fiecare profesor să muncească în plus două ore. Asta înseamnă ca mii de profesori să-și piardă locul de muncă”, a declarat, într-o intervenție la Realitatea PLUS, o profesoară.
Evenimente
Bolojan pune jugul birurilor pe românii de rând, la TAROM tocmai s-au dublat indemnizațiile din Consiliul de Administrație
În timp ce premierul Ilie Bolojan ține cu dinții de toate măsurile fiscale dure care-i lovesc pe românii de rând, iese la iveal un nou caz șocant de sfidarea a austerității, pe banii statului. Astfel, acţionarii companiei TAROM, printre care și Ministerul Transporturilor, au votat favorabil propunerea de dublare a îndemnizației pentru membrii Consiliului de Administrație, relatează publicația BoardingPass.
Sursa citate indica faptul că indemnizația pentru membrii CA al TAROM a crescut, recent, de la 12.500 lei brut/lună la 24.148 lei, prin votul Ministerului Transporturilor, ROMATSA și CN Aeroporturi București. Singura abținere a venit din partea fostului SIF Muntenia.
Din iunie 2024, TAROM are un Consiliu de Administrație cu mandat complet de patru ani, după o conducere asigurată de administratori provizorii, mulți fără experiență.
La momentul numirii cu mandatul complet, fiecare membru al Consiliului era remunerat cu 12.500 de lei brut lunar, însă după aproape un an, trei dintre cei patru acționari ai TAROM au votat în favoarea dublării indemnizației, aceasta ajungând la 24.148 de lei brut pe lună.
Voturile favorabile au venit din partea Ministerului Transporturilor, ROMATSA și Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB). Singurul care s-a abținut a fost reprezentantul Longshield Investment (fosta SIF Muntenia).
Majorarea indemnizației a fost susținută de o hotărâre a Comitetului de Nominalizare și Remunerare din cadrul CA și a primit avizul Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP).
Creștere vine în contextul în care Ministerul Transporturilor, acționar majoritar și al CNAB, a aprobat în urmă cu câteva luni și majorarea indemnizației pentru membrii CA-ului acestei companii de stat, de la 12.656 de lei la 69.840 de lei brut lunar, mai indică Boarding Pass.
-
Evenimenteacum 2 zile
FACTURA LA CURENT CREȘTE DIN NOU: TVA URCĂ LA 21% DE LA 1 AUGUST
-
Evenimenteacum o zi
ZIUA ÎN CARE GUVERNUL ÎȘI ASUMĂ RĂSPUNDEREA PE PRIMUL PACHET DE MĂSURI FISCALE DE AUSTERITATE. OPOZIȚIA POATE DEPUNE MOȚIUNE DE CENZURĂ
-
Evenimenteacum 22 de ore
PSD propune ridicarea pragului de la care se plătește CASS pe pensii la 4.000 de lei – DOCUMENT
-
Evenimenteacum 19 ore
Cu o criză economică majoră în față, românii sunt campioni europeni la cumpărături. Vânzările cu amănuntul au scăzut semnificativ în UE, nu și în România
-
Evenimenteacum 9 ore
Bolojan pune jugul birurilor pe românii de rând, la TAROM tocmai s-au dublat indemnizațiile din Consiliul de Administrație
-
Evenimenteacum 16 ore
Comisia Europeană se apropie de încheierea unui acord comercial cu americanii
-
Evenimenteacum 12 ore
Diverta a intrat în faliment
-
Evenimenteacum 6 ore
PROTESTE URIAȘE ÎN FAȚA PARLAMENTULUI