Connect with us

Evenimente

Culisele statului paralel | Nord Stream 2, mărul discordiei dintre marile puteri – Ce se ascunde în spatele războiului Rusia-Ucraina

Publicat

pe

Nord Stream 2, care se voia în trecut un proiect pur economic a ajuns, după invadarea Ucrainei de către armata rusă, să fie tratat drept un mijloc strategic prin care vestul pune presiune pe Rusia.

Construcția uriașului gazoduct de 1.230 de kilometri s-a terminat în 2021 și, împreună cu Nord Stream 1, ar avea capacitatea să trimită în Germania peste 55 de miliarde de metri cubi de gaz anual. Conductele au fost construite pe sub Marea Baltică și nu străbat teritoriul Ucrainei.

Imagine
Foto: Profi Media

Proiectul nu a fost văzut cu ochi buni de către țările din Estul Europei încă din 2018, când s-au pus bazele Nord Stream 2, și asta pentru că majoritatea statelor consideră că gazoductul este doar un paravan pentru extinderea influenței Rusiei în Occident, și în special în Germania, adevăratul beneficiar al proiectului. Germania însă nu s-a grăbit să dea drumul la robinetul Nord Stream 2. La începutul lunii februarie, autoritățile de la Berlin anunțau că exploatarea gazoductului ar putea începe cel mai devreme în vară, pentru că autoritățile de reglementare din Germania încă ar fi așteptat la acel moment să primească toate documentele necesare unei evaluări precise.

Oficialii SUA nu au fost foarte încântați că Germania și Rusia ar urma să-și dea mâna și să fie prietene așa că, în special în timpul administrației Trump, și-au exprimat constant dezaprobarea față de Nord Stream 2. Pe fondul crizei din Ucraina, gazoductul nu ar fi făcut decât să tensioneze relațiile dintre Washington și Berlin.

TRUMP, TOTAL ÎMPOTRIVA GAZODUCTULUI RUSESC

„Chiar am încercat să o conving (pe Angela Merkel) să nu încheie acordul asupra gazoductului, pentru că, am spus eu, Germania va fi în mod clar o ostatică. Şi aceasta şi este: ostatică a Rusiei.”, spunea fostul președinte american Donald Trump.

Chiar dacă Joe Biden nu s-a arătat la fel de înverșunat împotriva Nord Stream 2 ca predecesorul său, la începutul lunii februarie nu a putut să cadă de comun acord cu Olaf Scholz, cancelarul Germaniei. Mai mult decât atât, Biden a declarat că Nord Stream 2 nu va merge mai departe dacă Rusia invadează Ucraina.

La acea vreme, chiar dacă Scholz a declarat că va urma decizia Statelor Unite în privința gazoductului, cancelarul german a refuzat să dea un răspuns concret în momentul în care a fost întrebat dacă „va trage din priză gazoductul” și chiar s-a arătat iritat de întrebările jurnaliștilor, relatează presa.

Presa internațională scrie că Biden ar fi fost înduplecat anul trecut de către Angela Merkel să nu sancționeze Nord Stream 2. Fostul cancelar al Germaniei a jucat un rol important în timpul invaziei ruse din Ucraina din 2014, când și-a asumat rolul de intermediar între Putin și puterile occidentale.

Analiștii spun că Germania evită să ia o poziție defensivă oficială și definitivă împotriva Nord Stream 2 pentru că este dependentă de gazele rusești și s-ar teme să nu rămână fără furnizor. Ceea ce s-a și întâmplat parțial când recent Rusia a decis să sisteze gazul care ajungea la nemți și polonezi prin conducta Yamal, care în mod normal preia aproximativ 15% din gazul rusesc care ajunge în Europa și chiar în Turcia.

Între timp, ministrul de externe al Federației Ruse, Serghei Lavrov dă vina pe Occident pentru impasul în care a ajuns celebrul Gazoduct.

LAVROV DĂ VINA PE NEMȚI PENTRU IMPASUL ÎN CARE A AJUNS NORD STREAM 2

„Nu mă îndoiam că UE și, bineînțeles, NATO vor urma cu supunere Statele Unite ale Americii. Mai ales când soarta „Nord Stream-2” a devenit clară. Chiar dacă se lansează din nou (probabil că nu trebuie să decidem noi), indiferent de orice, este deja clar că „Nord Stream-2” și-a jucat rolul în istorie, pentru că a arătat clar locul în care Europa, inclusiv Germania, îl ocupă cu adevărat pe scena mondială – un loc absolut subordonat și dependent.”, a declarat Serghei Lavrov.

Declarația lui Lavrov nu face decât să întărească speculațiile apărute în presa internațională conform cărora criza din Ucraina nu ar fi concret despre vecinii din nord-estul României, ci despre Nord Stream 2. 

Sursa: Realitatea Financiara

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

REZULTATE FINALE DE LA BEC: PSD, PE PRIMUL LOC LA SENAT ȘI CAMERA DEPUTAȚILOR. PARTIDELE SOS ȘI POT AU DEPĂȘIT UDMR

Publicat

pe

Biroul Electoral Central a anunţat, luni după-amiază, rezultatelle după centralizarea datelor din toate secțiile de votare pentru alegerile parlamentare, iar PSD se află pe prima poziţie atât la Senat, cât şi la Camera Deputaţilor, pe locurile următoare aflându-se AUR şi PNL.

Reprezentanţii BEC au declarat, luni, că pentru Senat, din totalul de 20059 secţii de votare, organizate în ţară şi în străinătate,  pe primul loc se află PSD, cu 22,30 %, urmat de Alianţa pentru Unirea Românilor, cu 18,3%, pe poziţia a treia se află Partidul Naţional Liberal, cu 14,28%.

Pe următoarele poziţii se află: Uniunea Salvaţi România, cu 12,26%, Partidul SOS România, cu 7,76%, Partidul Oamenilor Tineri, cu 6,39% și Uniunea Democrată Maghiară din România, cu 6,38%.

La Camera Deputaţilor, pe prima poziţie se află PSD, cu  21,96%, iar pe locurile următoare se află AUR, cu 18,01%, PNL a obţinut 13,20%,  USR, 12,40%, Partidul SOS România, cu 7,36%, Partidul Oamenilor Tineri, cu  6,46% și UDMR, cu  6,34%.

DATELE COMPLETE AICI.

Citeste in continuare

Evenimente

Ordonanța trenuleț, în vigoare de la anul. Care sunt modificările principale

Publicat

pe

Ordonanța „trenuleț” pregătită de Guvern vine cu noi modificări fiscale care vor intra în vigoare din 2025.

Documentul obținut de HotNews.ro și analizat de jurnaliști arată că, de la 1 ianuarie, în privința e-Factura, identificarea prin CNP devine opțională. Practic, se reglementează înscrierea pe factură a unui cod format din 13 cifre de zero în locul codului de identificare fiscală a beneficiarului – persoană fizică, dacă acesta nu comunică niciun cod. Documentul mai prevede restrângerea operațiunilor pentru care este obligatorie utilizarea sistemului național e-Factura numai la operațiunile cu locul livrării/prestării din punct de vedere al TVA în România.

În acest sens se elimină excepția de la obligația utilizării sistemului național RO e–Factura pentru facturile simplificate (altele decât bonurile fiscale), și se introduce obligația referitoare la înscrierea în facturile emise pentru operațiunile realizate în baza unor contracte de achiziții publice/sectoriale etc. a codurilor CPV corespunzătoare din nomenclatorul de referinţă în domeniul achiziţiilor publice.

Fiindcă toate facturile emise în relația B2C (n.r. business-to-consumer, facturile emise de societăți comerciale persoanelor fizice) vor fi raportate în sistem de la 1 ianuarie 2025, se abrogă prevederile referitoare la utilizarea sistemului RO e-Factura pentru facturile emise pentru vouchere de vacanţă titularilor acestora. Totodată, se instituie obligația înscrierii în facturile simplificate și a codului de înregistrare în scopuri de TVA sau a codului de identificare fiscală al beneficiarului, în cazul în care acesta este o persoană impozabilă ori o persoană juridică neimpozabilă, informație necesară în contextul obligațiilor instituite în legătură cu utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura pentru aceste facturi.

În ceea ce privește RO e-Transport, proiectul prevede amânarea intrării în vigoare a e-Transport pentru operatorii economici autorizați (AEO) până la 31 martie 2025.

Amintim aici că Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 69/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 582 din 21 iunie 2024, extinde utilizarea sistemului RO e-Factura și pentru tranzacțiile B2C. Conform OUG nr. 69/2024, în perioada 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024, utilizarea sistemului RO e-Factura în relația B2C a a fost și este opțională, devenind obligatorie începând cu 1 ianuarie 2025. Fac excepție facturile simplificate emise conform art. 319 alin. (12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Noi schimbări și la e-TVA

Proiectul de ordonanță propune amânarea obligației persoanelor impozabile de transmitere a rezultatului verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate prin „Notificarea de conformare RO e-TVA” de către ANAF, și implicit a sancțiunii pentru neîndeplinirea acestei obligații, de la 1 ianuarie 2025 la 1 iulie 2025.

Se va clarifica, spune documentul, TVA colectate prin autofacturare, în cazul obiectivelor de investiții din cadrul unor programe de interes public sau social, finanțate din fonduri publice, care sunt predate gratuit beneficiarilor, în sensul că persoanele impozabile care implementează astfel de programe și au dedus TVA pentru achiziții, trebuie să emită o autofactură (CNI). Tot prin această ordonanță se desemnează autoritatea să reprezinte România în cadrul procedurii comune de achiziții publice între Comisia Europeană și statele membre, a platformei centrale comune declaranților autorizați CBAM, destinată vânzării certificatelor CBAM (mecanismului de ajustare a carbonului la frontieră).

Obligația persoanelor impozabile de a transmite rezultatul verificărilor asupra diferențelor comunicate prin „Notificarea de conformare RO e-TVA” de către ANAF, precum și sancțiunile aferente neîndeplinirii acestei obligații, sunt reglementate de Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 70/2024. Conform acestei ordonanțe, intrarea în vigoare a obligației de transmitere a răspunsului la notificare a fost stabilită pentru data de 1 ianuarie 2025, respectiv 1 august 2025 pentru persoanele impozabile care aplică sistemul TVA la încasare.

Citeste in continuare

Evenimente

Megafuziune pe piața de energie din România. Cum va funcționa noul distribuitor

Publicat

pe

Rețele Electrice România este noua companie de pe piața de energie de la noi, apărută în urma fuziunii dintre trei mari distribuitori de energie electrică din Banat, Dobrogea și Muntenia.

Companiile de distribuție a energiei electrice care sunt parte a grupului PPC în România au anunțat că au fuzionat sub denumirea de Rețele Electrice România. PPC a motivat decizia explicând că scopul este optimizarea operațiunilor specifice la nivelul celor 3 regiuni – Banat, Dobrogea și Muntenia, iar acest lucru va avea loc, a explicat compania, prin eficientizarea modului de alocare a resurselor și reducerea complexității administrative.

Cum va funcționa noul distribuitor de energie

Rețele Electrice România va asigura în continuare serviciul de distribuție a energiei electrice în București și județele Ilfov, Giurgiu, Constanța, Tulcea, Ialomița, Călărași, Caraș-Severin, Timiș, Hunedoara și Arad. Clienții vor continua să beneficieze de servicii pe care le vom îmbunătăți continuu, de tehnologii avansate în distribuția de energie electrică și de soluții digitale tehnice și pentru interacțiunea cu compania, spun reprezentanții PPC.

„Rețelele digitalizate și reziliente sunt esențiale pentru a oferi clienților serviciile adaptate la noile realități ale tranziției energetice, cu consum sporit la nivelul locuințelor, producție de energie în mod descentralizat la prosumatori sau mobilitate electrică. Prin fuziunea companiilor noastre, vom îmbunătăți eficiența operațională pe termen mediu și lung, ceea ce ne va permite să accelerăm modernizarea rețelelor de distribuție și să contribuim esențial la tranziția energetică a României,” a declarat Mihai Pește, Director General al Rețele Electrice România, potrivit Financial Intelligence.

Totodată, centrele de contact cu clienții rămân neschimbate, precum și numerele de telefon de contact. De asemenea, compania a lansat un nou website Rețele Electrice România, care oferă posibilitatea, printre altele, verificarea unei eventuale întreruperi de curent electric programată sau accidentală.

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE