Stiri economice
Creșterea prețurilor RCA: Câți asigurați au beneficiat de plafonarea indirectă a tarifelor RCA, după falimentul demarat la City Insurance

Plafonarea tuturor prețurilor RCA pentru 6 luni întârzie, dar în legislație există un mecanism pentru așa numiții „asigurați cu risc ridicat”, care permite plafonarea indirectă a tarifelor RCA, de care au beneficiat până acum peste 26.000 de asigurați, se arată într-un răspuns furnizat luni de ASF la o interpelare din Parlament.

City InsuranceFoto: AGERPRES
În Legea 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie există un mecanism pentru așa numiții „asigurați cu risc ridicat” care plafonează tarifele RCA.
Mai exact, asigurații care primesc de la cel puțin trei asigurători diferiți oferte pentru 12 luni mai scumpe cu 36% decât tariful de referință, aferent segmentului de risc din care fac parte, sunt considerați asigurați cu risc ridicat și se pot adresa BAAR care alege un asigurător care le va vinde o polița la un preț în limitele legale.
Peste 26.000 de asigurați au beneficiat de plafonarea indirectă a tarifelor RCA. Peste 90% sunt transportatori auto
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a dat detalii luni, 28 martie, cu privire la numărul de asigurați care au beneficiat până acum de acest mecanism, într-un răspuns la interpelarea unui deputat USR.
- „Până la data de 13.03.2022, au fost soluționate 26.657 de cazuri dintr-un total de 32.404 cereri (4.879 au fost respinse), alocate societăților de asigurare autorizate să practice asigurări RCA proporțional cu cota de piață, iar 868 cazuri erau în lucru. Din cele 26.657 cazuri alocate automat, cea mai mare parte (24.820 cazuri) a fost pentru categoria de vehicule de transport bunuri (819 pentru asigurați persoane fizice și 24.001 pentru asigurați persoane juridice).
- Analizele efectuate de ASF asupra primelor medii anualizate aferente polițelor RCA practicate de asigurători pentru categoria autovehiculelor de transport marfă indică o creștere medie a acestora la nivelul întregii piețe în trimestrul patru al anului 2021 comparativ cu primele trei trimestre ale aceluiași an (fără a include societatea City Insurance), de 74% pentru persoane fizice și respectiv 97% pentru persoane juridice.
- Creșterea este calculată incluzând asigurații care au beneficiat de mecanismul indirect de plafonare a prețurilor mai sus amintit.”, se arată în răspunsul ASF.
Potrivit datelor Biroului Asigurătorilor Auto (BAAR), soluționarea cazurilor prin alocarea către un asigurător RCA și încheierea contractului de asigurare durează maximum 20 de zile de la înaintarea cererii.
Despre cum s-a trezit un șofer român că face parte din categoria asiguraților cu risc ridicat deși nu a făcut niciun accident în 2 ani, tocmai din cauza creșterilor mari de prețuri apărute după retragerea autorizației de funcționare pentru City Insurance citește și:
De ce au crescut atât de mult prețurile RCA după falimentul City – explicațiile ASF
ASF spune că retragerea autorizației City în cursul lunii septembrie 2021 a avut impact asupra pieței de asigurări, prin recalibrarea ofertei în funcție de daunalitate, în special pentru segmentul RCA, unde societatea deținea o cotă de piață de 46% la finalul lunii iunie 2021.
Celelalte societăți de asigurare concurente pe această piață și-au ajustat politicile comerciale și strategiile de business pentru a absorbi cererea rămasă neacoperită, la tarife calculate pe baze statistice, actuariale, dimensionate pentru a fi sustenabile din perspectiva capacității de a acoperi daunele produse.
- „Subliniem faptul că o serie de evoluții, cum ar fi creșterea costurilor cu despăgubirile constituie cauze ale majorării prețurilor RCA. la nivelul pieței de asigurări RCA, dauna medie plătită a înregistrat o creștere semnificativă de-a lungul ultimilor ani, de la valoarea de 7.136 în anul 2017 ajungând în anul 2021 la nivelul de 9.316 lei.
- Totdodată, segmentul autovehiculelor destinate transportului de bunuri a înregistrat cea mai mare daunalitate, comparativ cu celelalte categorii de vehicule, atât din punct de vedere al frecvenței daunelor, cât și al severității acestora.”, precizează ASF.
Proiectul de HG nu se referă doar la limitarea tarifelor RCA – spune șeful Consiliului Concurenței
În privința măsurilor luate, ASF spune că a transmis către Ministrerul Finanțelor, în luna februarie 2022, „un proiect de hotărâre de guvern pentru plafonarea temporară a tarifelor pe o perioadă de 6 luni, motivat de:
- – evoluția ascendentă accelerată a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA
- – încadrarea unui număr ridicat de asigurați RCA în categoria asiguratului cu risc ridicat.
Proiectul de plafonare a tarifelor RCA se află la momentul de față în analiză la Ministerul Finanțelor, fiind necesară, totodată, obținerea mai multor avize, inclusiv evaluarea situației de către Consiliul Concurenței și emiterea unui aviz din partea acestei instituții.”, se mai precizează în răspunsul ASF din Parlament.
Contactat luni de HotNews.ro pe marginea proiectului de OUG privind plafonarea prețurilor RCA, Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței a explicat de ce durează avizarea acestui act.
- „Consiliul Concurenței discută cu mai multe instituții ale statului referitor la Proiectul de act normativ privind piața asigurărilor auto obligatorii – RCA, având în vedere că acesta nu se referă doar la limitarea tarifelor, ci prevede un set de măsuri pentru îmbunătățirea funcționării pieței”, a declarat pentru HotNews.ro Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Săptămâna trecută, ministrul Finanțelor a spus că proiectul de Hotărâre de Guvern privind plafonarea prețurilor RCA pentru 6 luni este în avizare la Consiliul Concurenței.
Evenimente
BNS PROPUNE CONDIȚIONAREA SUBVENȚIILOR PENTRU PARTIDELE POLITICE DE RESPECTAREA ȚINTELOR DE DEFICIT BUGETAR
Blocul Național Sindical (BNS) propune, printr-un set de amendamente la Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare, ca subvențiile acordate partidelor politice de la bugetul de stat să fie condiționate de încadrarea României în țintele de deficit bugetar stabilite la nivel european.
Concret, BNS dorește introducerea unui nou alineat în Legea nr. 334/2006, care să stipuleze că finanțarea publică a partidelor politice se va face numai în anii în care statul respectă angajamentele bugetare europene. Potrivit sindicatelor, această măsură este necesară într-un context economic fragil, în care statul aplică politici de austeritate asupra populației, dar menține finanțări generoase pentru partidele aflate la putere.
„Este inadmisibil ca partidele responsabile de dezechilibrele bugetare să fie în continuare finanțate din bani publici, în timp ce populația suportă creșteri de taxe și înghețarea salariilor”, se arată în motivația propunerii.
Totodată, BNS solicită reducerea cu 50% a sumei forfetare acordate parlamentarilor, o alocație lunară care nu este supusă unui control riguros. Organizația sindicală consideră că, în condițiile revizuirii drastice a cheltuielilor publice, este firesc ca și demnitarii să își asume responsabilitatea printr-un comportament bugetar solidar.
„Reducerea sumei forfetare nu afectează funcționarea Parlamentului, dar transmite un semnal necesar de decență și responsabilitate în utilizarea banului public”, subliniază BNS.
Propunerile vin pe fondul unor măsuri fiscale dure adoptate de Guvern, care includ eliminări de facilități pentru pensionari și persoane vulnerabile, creșteri de TVA și înghețări salariale în sectorul public. În acest context, BNS atrage atenția că echitatea bugetară trebuie să se aplice tuturor, inclusiv partidelor și parlamentarilor.
Sursa: Realitatea Financiara
Evenimente
PROTESTE URIAȘE ÎN FAȚA PARLAMENTULUI
Sindicaliştii de la Sanitas şi cei din Educaţie, dar și din instituții-cheie ale statului au ieșit în stradă din cauza taxelor și impozitelor propuse de Guvern.
Realitatea.net și Realitatea PLUS, televiziunea poporului, transmit LIVE TEXT și VIDEO principalele momente de la proteste:
„Sunem aici din respect pentru întreaga societate. Suntem reprezentanții profesorilor. Am urmărit declarațiile lui Bolojan și David care spun că nu este niciun deranj ca profesorii să muncească două ore în plus. Protestăm cu fermitate împotriva majorării normei cu două ore în plus deoarece asta nu înseamnă ca fiecare profesor să muncească în plus două ore. Asta înseamnă ca mii de profesori să-și piardă locul de muncă”, a declarat, într-o intervenție la Realitatea PLUS, o profesoară.
Evenimente
Bolojan pune jugul birurilor pe românii de rând, la TAROM tocmai s-au dublat indemnizațiile din Consiliul de Administrație
În timp ce premierul Ilie Bolojan ține cu dinții de toate măsurile fiscale dure care-i lovesc pe românii de rând, iese la iveal un nou caz șocant de sfidarea a austerității, pe banii statului. Astfel, acţionarii companiei TAROM, printre care și Ministerul Transporturilor, au votat favorabil propunerea de dublare a îndemnizației pentru membrii Consiliului de Administrație, relatează publicația BoardingPass.
Sursa citate indica faptul că indemnizația pentru membrii CA al TAROM a crescut, recent, de la 12.500 lei brut/lună la 24.148 lei, prin votul Ministerului Transporturilor, ROMATSA și CN Aeroporturi București. Singura abținere a venit din partea fostului SIF Muntenia.
Din iunie 2024, TAROM are un Consiliu de Administrație cu mandat complet de patru ani, după o conducere asigurată de administratori provizorii, mulți fără experiență.
La momentul numirii cu mandatul complet, fiecare membru al Consiliului era remunerat cu 12.500 de lei brut lunar, însă după aproape un an, trei dintre cei patru acționari ai TAROM au votat în favoarea dublării indemnizației, aceasta ajungând la 24.148 de lei brut pe lună.
Voturile favorabile au venit din partea Ministerului Transporturilor, ROMATSA și Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB). Singurul care s-a abținut a fost reprezentantul Longshield Investment (fosta SIF Muntenia).
Majorarea indemnizației a fost susținută de o hotărâre a Comitetului de Nominalizare și Remunerare din cadrul CA și a primit avizul Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP).
Creștere vine în contextul în care Ministerul Transporturilor, acționar majoritar și al CNAB, a aprobat în urmă cu câteva luni și majorarea indemnizației pentru membrii CA-ului acestei companii de stat, de la 12.656 de lei la 69.840 de lei brut lunar, mai indică Boarding Pass.
-
Evenimenteacum 2 zile
FACTURA LA CURENT CREȘTE DIN NOU: TVA URCĂ LA 21% DE LA 1 AUGUST
-
Evenimenteacum o zi
ZIUA ÎN CARE GUVERNUL ÎȘI ASUMĂ RĂSPUNDEREA PE PRIMUL PACHET DE MĂSURI FISCALE DE AUSTERITATE. OPOZIȚIA POATE DEPUNE MOȚIUNE DE CENZURĂ
-
Evenimenteacum 21 de ore
PSD propune ridicarea pragului de la care se plătește CASS pe pensii la 4.000 de lei – DOCUMENT
-
Evenimenteacum 18 ore
Cu o criză economică majoră în față, românii sunt campioni europeni la cumpărături. Vânzările cu amănuntul au scăzut semnificativ în UE, nu și în România
-
Evenimenteacum 9 ore
Bolojan pune jugul birurilor pe românii de rând, la TAROM tocmai s-au dublat indemnizațiile din Consiliul de Administrație
-
Evenimenteacum 15 ore
Comisia Europeană se apropie de încheierea unui acord comercial cu americanii
-
Evenimenteacum 12 ore
Diverta a intrat în faliment
-
Evenimenteacum 6 ore
PROTESTE URIAȘE ÎN FAȚA PARLAMENTULUI