Connect with us

Stiri economice

De ce trenurile cu hidrogen sunt promițătoare, dar NU vor ajunge să fie foarte răspândite

Publicat

pe

​Tot mai multe țări testează trenuri cu hidrogen, România este și ea aproape de a face asta, iar aceste trenuri ar putea fi o soluție „verde” într-un peisaj cu multe trenuri diesel poluante. Dar hidrogenul nu este „bun la toate”, iar mai jos puteți citi care sunt plusurile și minusurile și de ce nu ar trebui să ne așteptăm la un viitor plin de astfel de trenuri.

Hidrogenul – O prmisiune sau o exagerare?Foto: Scharfsinn86, Dreamstime.com

Informația pe scurt

  • Trenurile cu hidrogen sunt prezentate ca fiind o alternativă ”verde” la trenurile diesel și pot fi o soluție pe liniile neelectrificate. În plus, au o autonomie de câteva ori mai mare decât trenurile cu baterii. Germania, Olanda, Italia, Austria, Marea Britanie, Polonia și Suedia sunt țările europene cel mai interesate de această tehnologie.
  • Alstom, Stadler, CAF și Siemens sunt companiile europene care au dezvoltat trenuri cu hidrogen. Cel mai mult a comunicat Alstom, cu modelul iLint. Francezii au purtat li discuții cu autoritățile române.
  • Și România va testa trenuri cu hidrogen. Anul trecut au fost câteva declarații în acest sens, iar în 2022 s-a lansat o consultare publică pe acest subiect. Testele s-ar putea face în zona Capitalei.
  • Minusurile trenurilor cu hidrogen țin de costurile mari, de faptul că hidrogenul este produs din combustibili fosili și este nevoie și de spațiu mare de depozitare. Este nevoie și de construcția unei infrastructuri de alimentare, iar hidrogenul nu este potrivit pentru trenuri de mare viteză, ci pentru acelea care ating cel mult 120-140 km/h.

Hidrogenul – Răspândit, dar greu de obținut

Hidrogenul este cel mai ușor și cel mai răspândit (75%) element chimic din univers. Fiind foarte reactiv, el se găsește doar în cantități mici în natură, la suprafața Pământului, dar este prezent într-o gamă largă de compuși.

Trenul iLint de la Alstom (foto – Alstom)

Hidrogenul nu este liber, ci este deja combinat cu altceva; pentru a separa hidrogenul trebuie să consumăm energie. Numai după ce am consumat energie și am obținut hidrogenul liber, îl putem arde.

Problema este că, din cauza ineficienței inevitabile a proceselor, arderea hidrogenului produce mai puțină energie decât cea cheltuită pentru separarea lui din compuși.

Nivelul de emisii al trenului „RE-H” depinde de metoda de producere a hidrogenului, iar de aici se desprind alte dificultăți, pentru că, în prezent, majoritatea hidrogenului (peste 90%) este produs din combustibili fosili, în particular prin reformarea metanului cu abur (steam-methane reforming, SMR) și prin gazeificarea cărbunelui.

Hidrogenul a primit un ”cod de culori”, în funcție de modul în care este produs: când este produs din gaz natural se numește hidrogen gri (grey hydrogen), când este produs din lignit se numește ”brown hydrogen (hidrogen brun sau cafeniu), iar când este fabricat dintr-un cărbune tare se numește hidrogen negru.

Hidrogenul albastru este produs cu ajutorul unui proces industrial care folosește aburul pentru a separa hidrogenul de gazul natural.

Hidrogenul verde este fabricat folosind electricitate fără carbon – cum ar fi cea generată de turbine eoliene sau panouri solare – pentru a împărți apa în hidrogen și oxigen. Procesul este neutru în materie de CO2, dar hidrogenul verde este foarte scump și costurile vor scădea mai puternic abia după 2030.

Și prin electroliza apei se poate extrage hidrogenul. Dar, pentru că legătura oxigen-hidrogen este energetic intensă, molecula de apă este foarte stabilă și, de aceea, foarte dificil de „spart”. Din cauza consumului ridicat de energie, producerea hidrogenului prin electroliză este limitată, cel puțin pentru viitoarele câteva decenii.

Trenul Mireo Plus de la Simens (foto – Siemens Mobility)

Pe lângă emisiile de CO2, producția de hidrogen gri prin SMR include și emisii de metan „fugitiv” în timpul forajelor și transportului prin gazoducte. Împreună, emisiile de gaze cu efect de seră sunt mari și, de aceea, industria gazelor naturale și alții promovează hidrogenul albastru, o tehnologie relativ nouă prin care emisiile de CO2 sunt captate și sechestrate geologic.

Dar folosirea captării și „sechestrării” emisiilor de CO2 produce ea însăși un supliment de CO2, pentru că sunt activități consumatoare de energie. În consecință, emisiile totale pentru a genera hidrogen albastru nu sunt deloc mici.

Cum funcționează un tren pe hidrogen

Tehnologia trenurilor cu hidrogen se referă la trenurile echipate cu celule de combustie alimentate cu hidrogen și care generează energie electrică.

Sursa primară de energie este hidrogenul, iar ideea este că oxigenul preluat din aer este combinat cu hidrogenul în interiorul celulei de combustie, iar rezultatul este producerea energiei electrice necesare funcționării trenului.

Tren construit de CAF și Iberdrola (foto – Iberdrola)

Bateria de tracțiune este utilizată pentrus stocarea intermediară a energiei de frânare, pentru a accelera și pentru alimentările auxiliare.

Este nevoie de o infrastructură de stații de reîncărcare cu hidrogen, iar acest lucru este complicat și costă mult, deci reprezintă un impediment.

Cel mai cunoscut tren cu hidrogen din Europa este iLint de la Alstom.

Alstom a început în 2014 lucrul la trenurile pe hidrogen, cel mai cunoscut model al său fiind Coradia iLint.

iLint are o capacitate de 150 de pasageri, atinge 140 km/h și are o autonomie promisă de 1.000 km.

Alstom prezintă trenurile cu hidrogen ca fiind o soluție pe rutele unde ar fi scumpă electrificarea (1 – 3 milioane euro/km) și unde lucrările de electrificare nu ar fi justificate de traficul foarte redus.

Țările care care au testat trenuri pe bază de hidrogen de la Alstom sunt Olanda, Germania, Austria, Franța, Polonia și Italia. Cea mai mare comandă a venit din Germania: 41 de trenuri care intră în circulație în acest an.

De ce trenurile cu hidrogen vor rămâne o nișă în Europa

Trenurile cu hidrogen NU au emisii de CO2, ci doar de apă, iar acest lucru este un atu. Fanii acestor trenuri le prezintă ca fiind o alternativă la diesel, iar aici știm că pe rețeaua feroviară românească circulă și automotoare diesel mai vechi de 40 de ani. În plus, doar 40% din rețeaua românească este electrificată, în timp ce în Vest mai multe țări au electrificat peste 80%, iar Elveția, 100%.

Wunt multe țări care au testat trenuri pe hidrogen: Olanda, Germania, Franța, Italia, Austria, Japonia, Coreea de Sud, SUA, Polonia și China. Numărul de țări este ridicat, iar la prima vedere ne-ar face să credem că trenurile cu hidrogen sunt foarte răspândite, dar nu este așa. Cam peste tot au fost mici proiecte pilot pe distanțe de câteva zeci de km și doar Germania, Olanda și Italia introduc un număr redus de trenuri cu hidrogen în circulație, pe numai câteva rute.

Tehnologia este încă la început, și deci este foarte scumpă, stocarea hidrogenului este voluminoasă, să nu mai vorbim de costurile producerii lui. Diverse calcule au arătat că un tren cu hidrogen, deși nu emite CO2, nu este chiar atât de verde, fiindcă producerea hidrogenului generează poluare.

În plus, multe țări din Vest au electrificat aproape toată rețeaua și trenurile cu hidrogen sunt o soluție doar pe unde nu există catenară. Apoi, dat fiind că vorbim de o tehnologie scumpă, mulți operatori feroviari, mai ales dacă au trenuri pe linii secundare, pur și simplu nu și-o permit. Aceste companii ar prefera oricând să cumpere automotoare diesel, iar trenurile cu hidrogen vor fi testate în locuri unde autoritățile sunt dispuse să finanțeze diversele proiecte – pilot.

Câteva mii de trenuri diesel europene vor trebui înlocuite până în 2030 și marea întrebare este cât la sută dintre ele vor fin înlocuite de trenuri cu hidrogen? Cele mai optimiste estimări indică o zecime dintre ele, însă este imposibil de spus ce se va întâmpla, dat fiind că trăim într-o lume plină de neprevăzut.

O dovadă că trăim vremuri bizare este și că unii operatori feroviari din Europa se reîntorc la tracțiunea diesel, pe fondul creșterii masive a prețurilor la energie. O eventuală explozie a preţului energiei electrice ar anula toate avantajele aferente utilizării tracţiunii electrice, implicit a locomotivelor electrice moderne.

Electrificarea păstrează însă multe avantaje: trenurile electrice sunt foarte eficiente, nu trebuie să-și ducă și combustibilul cu ele și tracțiunea electrică rămâne cea mai eficientă la costuri, mai ales dacă trenurile circulă cu cadență ridicată și au un grad mare de ocupare.

Problema cu electrificarea ține de costurile mari, când se montează stâlpii, catenara și toate instalațiile necesare. România nu a electrificat nimic în ultimii 30 de ani.

Rezumând problema, trenurile pe hidrogen vor rămâne de nișă, fiindcă, deși sunt ecologice și silențioase, sunt mult mai scumpe decât trenurile electrice. În plus, hidrogenul ocupă un volum mult mai mare decât dieselul și deci un tren pe hidrogen nu are o autonomie mare și nici nu sunt fezabile pentru viteze de peste 140 km/h. Trenurile pe hidrogen sunt potrivite pentru rute de până la 120 km.

Este clar că trebuie însă investit și în trenurile cu hidrogen, pentru că și aceste trenuri pot, mai ales după 2030, să contribuie la decarbonizarea transportului.

Sursa foto: Dreamstime.com

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

ANCA ALEXANDRESCU, DESPRE DICIZIA CNA DE SUSPENDARE A EMISIEI TELEVIZIUNII REALITATEA PLUS: ESTE UN ABUZ FĂRĂ MARGINI. LUCRURILE ASTEA NU TREBUIE SĂ SE MAI PERPETUEZE

Publicat

pe

Anca Alexandrescu, moderatoarea emisiunii „Culisele Statului Paralel” a vorbit, joi, la Realitatea PLUS despre sancțiunea CNA care a decis suspendarea emisiei postului de televiziune timp de 10 minute joi seara, de la ora 19.00. „Ceea ce se întâmplă este un abuz fără margini și lucrurile acestea nu trebuie să se mai perpetueze”, a transmis jurnalista, într-o intervenție telefonică la Realitatea PLUS. 

„Sunt la spital, de asta nici n-am putut sa intervin, dar nu pot sta departe de televiziune. Voi fi si diseara, la ora 21.00, in direct la emisiune. Toti cei care astazi ne injura, care ne jignesc, care ne hulesc trebuie sa inteleaga ca solidaritatea si lupta impotriva incalcarii dreptului de exprimare si a legii si a constitutiei este este esentiala. Maine, oricare dintre cei acre astazi ne jignescvor putea fi in aceeasi situatie, si atunci vor vedea cat de mult inseamna aceasta solidaritate.

Singurul post TV alături de români NU cedează în fața imposturii! La ora 19:00, dați televizoarele pe Realitatea PLUS, televiziunea poporului! Suntem mai puternici împreună!

Am vazut ca dl. Valentin Jucan (vicepresedinte CNA – n.r.) a postat pe pagina sa ca este o minciuna ceea ce spunem noi, ca este o sanctiune veche si ca n-are legatura cu ce se intampla acum. Ba da, are legatura cu ce se intampla acum. Este o sanctiune din anul 2023 care a fost suspendata, un proces foarte lung care a durat foarte mult si care s-a prescris. In contextul in care, in ultimele 10 zile, ne-au dat amenzi de 50.000 de euro acum, ca razbunare, ne-au pus piciorul in gat sa intrerupem emisia pentru 10 minute, la ora 19.00.

Noi ne supunem, asa cum au spus colegii nostri, pentru ca noi respectam legea si institutiile statului, dar ceea ce se intampla este un abuz fara margini si lucrurile acestea nu trebuie sa se mai perpetueze. Aceste persoane, platite din bani publici, sunt puse acolo sa apere interesul public. Ei nu apara interesul public, ei apara astazi opinia unor care ne doresc inchisi, bagati la puscarie si pedepsiti pentru ca vorbim in numele poporului roman, adica ducem mai departe dorinta poporului roman”, a declarat rezlizatoarea emisiuniii „Culisele Statului Paralel”. 

Jurnalista a amintit si depre decizia luata astazi, la Consiliul JAI de la Bruxelles privind aderarea deplina a Romaniei si Bulgariei la Schengen, precizand: „Ma bucur foarte tare ca in sfarsit Romania, dupa 20 de ani, a intrat in Schengen in totalitate si le atrag atentia politicienilor sa ia labele de pe aceasta victorie a poporului roman pentru ca nu este meritul lor, este meritul poporului roman pe baza sacrificiilor pe care acesta le-a facut ca sa ajungem aici. Au fost umiliti ani de zile iar politciienii astazi si-au aratat nivelul mic pe care-l au. Nu, aceasta atitudine a lor pe modelul ”Ceausescu va mai dam 100 de lei” nu va opri valul. O sa fiu in aceasta seara la ora 21.00 in direct si o sa spun adevarul, asa cum am facut-o si pana acuma si vom ramane drepti in picioare. Nimeni si nimic nu ne va opri. Acest val de ura al institutiilor statului impotriva noastra trebuie oprit. Nu facem nimic altceva decat sa reprezentam interesul public”. 

Jucan, acuzat ca a primit o masina ca sa elibereze o autorizatie. Anca Alexandrescu: Am in telefon documente”  

Anca Alexandrescu a comentat si subiectul Valentin Jucan, vicepresedinte CNA fiind acuzat de Catalin Hideg ca ar fi luat drept spaga un autoturism, pe vremea cand acesta era consilier al unui secretar de stat, pentru ca l-ar fi ajutat sa obtina o autorizatie.

„Stiu subiectul. Prima oara aceasta dezvaluire a fost facuta in emisiunea mea. S-a inteles in acea seara – pentru ca dl. Jucan era foarte nervos – ca i-ar fi vandut o masina dl Hideg si apoi i-a dat-o inapoi. Ulterior l-am contactat pe Dl. Hideg pentru ca am vrut sa aflu adevarul si i-am cerut sa-mi prezinte dovezi pentru ceea ce a spus in acea seara, in direct. Mi-a explicat ceea ce am auzit acum ca a explicat si la Laurentiu Botin. Diferenta este ca mi-a si prezentat DOCUMENTE. Eu am in telefonul meu astazi, cand vorbim, documente care a arata ca acea masina a fost intr-adevar cumparata de compania dl Hideg si intra-devar exista discutii in interiorul companiei pentru ca politia a cerut relatii despre cine conduce acea masina pentru ca erau foarte multe amenzi. Exista aceste dovezi. Mai departe, dl Jucan trebuie sa se judece sau sa-l dea in judecata pe dl hideg, daca considera ca e o calomnie sau ca informatiile sunt neadevarate. 

Eu as fi tentata sa spun ca dl. Jucan nu mai are calitatea morala in acest moment sa judece nicio institutie de presa din Romania, si cu atat mai putin Realitatea PLUS dupa interventia pe care a avut-o in emsiunea mea, in care a aratat in mod clar ca are o obsesie legata atat de mine, cat si de postul Realitatea PLUS. Orice pronuntare a sa pe discutiile legate de Realitatea PLUS evident vor fi subiective. 

Fac apel la PNL – care l-a nominalizat pe dl Jucan in aceasta institutie publica din banii nostri, in special la dl Mircea Hava, la dl Alin Tise si la dl Emil Boc, cei care l-au sustinut public si din spate in mai multe pozitii, inclusiv in aceasta – sa-i ceara sa se retraga. De altfel, nu ar fi prima oara cand dl Jucan ar demisiona din CNA. A mai fost implicat intr-un scandal pe care l-au dezvaluit jurnalistii din Cluj – cred ca Liviu Alexa la vremea respectiva a facut acele dezvaluiri – tot in legatura cu niste chestiuni ciudatem cu firma Metro. Am sa caut subiectul si am sa-l readuc in atentie. Deci dansul si-a mai dat demisia odata din CNA, cand a fost in alt mandat, tot din cauza unui scandal asemantor. Asadar, in acest moment, orice demers face impotriva Realitatii este clar ca este unul subiectiv”, a aratat jurnalista.

Ana Maria Păcuraru: Realitatea continuă LUPTA cu Statul Paralel. NU ne lăsăm intimidați! NU cedăm șantajului! Suntem singura televiziune alături de români

Citeste in continuare

Evenimente

ANA MARIA PĂCURARU: REALITATEA CONTINUĂ LUPTA CU STATUL PARALEL. NU NE LĂSĂM INTIMIDAȚI! NU CEDĂM ȘANTAJULUI! SUNTEM SINGURA TELEVIZIUNE ALĂTURI DE ROMÂNI

Publicat

pe

Realitatea Plus – ultima redută în lupta pentru adevăr. Nu ne opriți, nu ne îngenuncheați! România, țara pe care o iubim și pentru care ne luptăm zi de zi, trece printr-o încercare fără precedent. În această seară, o decizie revoltătoare a Consiliului Național al Audiovizualului a hotărât să reducă la tăcere Realitatea Plus, televiziunea poporului. Dar să fie clar: nimeni și nimic nu ne va opri! Noi nu ne predăm! 

De-a lungul anilor, am fost scutul care a protejat adevărul. Am fost sabia care a tăiat minciuna și corupția. Am fost vocea care a spus lucrurilor pe nume atunci când alții au tăcut. Iar pentru asta, suntem atacați. Pentru că am avut curajul să spunem adevărul, pentru că ne-am pus în calea Statului Paralel, am devenit ținta lor. Decizia CNA de a întrerupe emisia noastră timp de 10 minute nu este întâmplătoare. Membrii CNA sunt săgețile Statului Paralel, aruncați în această grupare cu un singur scop: cenzurarea dreptății. Ei nu sunt acolo pentru a apăra interesele cetățenilor, ci pentru a servi celor care îi numesc politic, celor infiltrați în sistemul Statului Paralel, care își doresc să controleze totul – inclusiv adevărul pe care voi aveți dreptul să-l cunoașteți. 

Aceasta nu este o sancțiune legitimă, ci încă o încercare disperată de a aduce la tăcere postul nostru de televiziune. Aceasta nu este doar o luptă profesională, ci și una personală.

Ieri v-am arătat adevărul despre tatăl meu, Maricel Păcuraru, care, după 10 ani de suferință, și-a recâștigat dreptatea. Tribunalul București a anulat miercuri condamnarea la închisoare care i-a furat libertatea și demnitatea. Zece ani în care a trăit o nedreptate cumplită, zece ani în care s-a luptat cu un sistem care nu a vrut să vadă adevărul. Zece ani pentru ca justiția să recunoască ceea ce noi am știut mereu: a făcut pușcărie degeaba! 

La fel cum am așteptat 10 ani să se facă lumină în acest caz, la fel suntem siguri că și acum, decizia CNA de a întrerupe emisia Realității Plus va fi desființată. 

Această încercare de a ne reduce la tăcere este nedreaptă și abuzivă, dar adevărul va ieși la lumină. Avocații noștri luptă în aceste momente pentru libertatea noastră, pentru dreptul vostru de a fi informați, pentru ca Realitatea Plus să continue să fie vocea poporului. 

Astăzi, ni se cere să tăcem. Să ne înclinăm capetele. Dar noi spunem: NU! Nu vom ceda în fața șantajului, nu vom ceda în fața imposturii, nu vom lăsa poporul român fără adevăr! Realitatea Plus nu este doar o televiziune. Este o fortăreață, o ultimă redută în lupta pentru libertatea de exprimare. 

Familia Păcuraru și familia Realitatea sunt în această luptă până la capăt, pentru voi, cei care ne-ați fost alături în fiecare moment.

Membrii CNA sunt doar unelte ale Statului Paralel, dar adevărul este mai puternic decât orice manipulare. Ei pot încerca să ne oprească, dar nu ne pot învinge! 

La ora 19:00, vă chemăm să fiți alături de noi. Să arătăm împreună că România nu se predă. Că poporul nu se lasă redus la tăcere. Aprindeți televizoarele, intrați pe Realitatea Plus, arătați că nu suntem singuri în această luptă. 

Statul Paralel poate să lovească, dar nu ne poate îngenunchea. Șantajul lor nu poate învinge curajul nostru. Impostura lor nu poate stinge flacăra adevărului. Astăzi, luptăm pentru noi toți. Luptăm pentru voi, pentru copiii voștri, pentru viitorul acestei țări. Și vă promitem: nu vom abandona! Vom fi aici, zi de zi, luptând pentru adevăr, luptând pentru România! La ora 19:00, solidaritatea voastră va fi mesajul nostru către toți cei care cred că ne pot înfrânge. Poporul are dreptate. Și poporul va câștiga. Pentru adevăr. Pentru voi. Pentru România. Realitatea Plus merge înainte!

 

 

 

Citeste in continuare

Evenimente

CURSUL LEU-EURO A AJUNS LA CEA MAI MICĂ VALOARE DIN IULIE 2024 

Publicat

pe

Pentru prima oară din iulie, BNR a anunţat miercuri un curs de 4.9684 lei/ euro, sub pragul de 4,97 la care a rămas stabil în ultimele luni.

BNR a stabilit miercuri un curs de 4,96 lei pentru un euro, cea mai mică valoare din iulie. Indicele ROBOR la 3 luni, folosit pentru calcularea dobânzilor variabile la creditele retail în lei contractate înainte de luna mai 2019, precum şi pentru creditele curente ale companiilor în lei, este la 5,91%.

În urmă cu 3 săptămâni, ROBOR la 3 luni era cotat la 5,75%. Indicele de referință pentru creditele consumatorilor (IRCC), folosit la creditele de după mai 2019, este de 5,99%, calculat pentru Trimestrul 2 din 2024. 

Sursa: Realitatea Financiara

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE