„N-are sens să cauți valori într-o țară care venerează crima organizată”

0
141

„Pe scurt, prin administrarea cloud-ului guvernamental, SRI vrea să controleze/ supravegheze orice dată cu caracter personal a oricărei persoane din România. Ai un accident, se accesează cloudul, cloudul este administrat de SRI. Te însori, se apelează la cloud, aduci la cunoștință SRI. Ai pietre la rinichi, din nou, se apelează cloudul, anunți SRI. Și tot așa. Se numește un nou Big Brother, administrat de SRI.

Numai că din 2015, știm din motivarea neconstituționalității Legii Big Brother 3, că SRI nu are voie să facă următoarele:

• SRI nu poate avea acces nelimitat și nesupravegheat la datele informatice deținute de persoane de drept public și privat (care vizează dreptul la viață intimă, familială, privată, secretul corespondenței, date cu caracter personal) pentru că nu este un organism civil care să funcționeze integral în baza controlului democratic, ci entitate militară, subordonată ierarhic, cu activitate în domeniul informațiilor

• Structura SRI în sine nu îndeplinește garanțiile necesare respectării drepturilor fundamentale referitoare la viaţă intimă, familială şi privată şi la secretul corespondenţei

• Tipul de date cuprinse în aceste sisteme şi reţele sunt inclusiv date care privesc viaţa privată a persoanelor utilizatoare, datele avute în vedere conduc la concluzii foarte precise privind viaţa privată a persoanelor. Lipsa reglementărilor clare și precise deschide calea abuzurilor și arbitrariului.

• Accesul la un sistem informatic care stochează acest tip de date constituie una din metodele speciale de supraveghere și nu se poate face decât în baza CPP, cu mandat de la judecător. Lipsa autorizării reprezintă o ingerință în drepturile fundamentale la viaţă intimă, familială şi privată şi a secretului corespondenţei şi, prin urmare, contravine dispoziţiilor constituţionale care consacră şi protejează aceste drepturi.

• Persoanele ale căror date au fost păstrate trebuie să beneficieze de garanţii suficiente care să le asigure protecţia împotriva abuzurilor şi a oricărui acces sau utilizări ilicite.

• Limitarea exerciţiului drepturilor personale în considerarea unor drepturi colective şi interese publice, ce vizează securitatea cibernetică, rupe justul echilibru care ar trebui să existe între interesele şi drepturile individuale, pe de o parte, şi cele ale societăţii, pe de altă parte.

• Orice persoană ale cărei drepturi, libertăţi sau interese legitime au fost afectate prin acte sau fapte, în virtutea dispozițiilor legale, trebuie să se poată adresa unei instanţe judecătoreşti independente şi imparţiale. Altfel încalci CEDO.

• SRI, STS etc nu sunt auditate cibernetic de nimeni. Ca atare, sunt susceptibile de a genera o aplicare discreționară, abuzivă, nepermisă în domeniul reglementat. Auditul trebuie să fie sistematic, detaliat, măsurabil, tehnic, verificabil.

• Controlul trebuie efectuat de o entitate independentă, exterioară autorităţii controlate, iar normele edictate nu trebuie să facă iluzorie respectarea obligaţiilor referitoare la securitatea cibernetică

Ce s-a întâmplat după asta? Știm: SRI – care își promovase în Parlament pachetul scris de ei al legilor Big Brother  – a purces imediat – prin DNA – la reținerea judecătorului Toni Greblă. Capre, rochii și embargo cu Rusia. După 5 ani, în 2019, ÎCCJ a achitat definitiv pe toată lumea din dosar, inclusiv pe Greblă. Temeiul achitării: fapta nu există, fapta nu este prevăzută de legea penală.

Istoria își bate joc de cei care nu o cunosc, repetându-se, spunea Iorga. Lepădați-vă de istorie, vă îndemna Cioran”, precizeaza Sorina Ruxandra Matei. (Cristina T.).

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here