Evenimente
CULISELE STATULUI PARALEL. MINISTRUL ENERGIEI, DESPRE COMPANIA DIN UNGARIA CARE VREA SĂ INTRE PE PIAȚA DIN ROMÂNIA: ”S-A ÎNCERCAT O NEGOCIERE”
Ministrul Energiei – Sebastian Burduja a vorbit, joi seara, la Culisele Statului Paralel, despre compania de stat din Ungaria care dorește să preia o parte din E.ON.
Întrebat de ce suntem din nou în situația ca fostele companii românești care au fost privatizate să intre pe mâna altor țări cu referire la o companie de stat din Ungaria ce dorește să preia o parte din E.ON, Sebastian Burduja a spus: „Știu că au existat niște discuții, s-a încercat o negociere, am văzut RomGaz-ul ar fi fost sfătuită să intre în această negociere, am văzut că și Hidroelectrica. Înțeleg că ungurii, adică compania de stat MVM, au de fapt câștig de cauză pentru că au făcut o ofertă mai bună către E.ON. În acest moment, poziția grupului E.ON și oficială și informală în toate discuțiile pe care le-am purtat cu dânșii este că evaluează posibilitatea unei vânzări strict a componentei de furnizare. Asta înseamnă că nu au ajuns nici măcar la o decizie finală de a vinde. Evaluează, au mai făcut asta și acum câțiva ani, nu este o nouătate pentru că grupul E.ON, la nivelul grupului mare, în Germania, se concentrează pe partea de distribuție, deci pe investiții în rețele, acestea e modelul lor de business, dar până nu avem o decizie clară a grupului că vrea să vândă, cred că e prematur să ne expunem cu privire la posibilii cumpărători. Cu siguranță statul român va analiza foarte bine orice astfel de tranzacție”.
„Din punctul meu de vedere, Hidroelectrica a făcut un lucru bun că a intrat pe piața de furnizare, chiar dacă au fost probleme știm cu toții, s-a facturat cu încălzire. S-a luat de la zero această parte de furnizare pentru o companie care toată existența ei a făcut producție. Dar iată că acum e o companie foarte importantă, cred că are peste un milion de clienți în portofoliu, și întotdeauna combinația de producție cu furnizare este una principial corectă.
Romgazul poate face același lucru pe partea de gaze, dacă vor cumpăra o companie existentă în piață sau își vor dezvolta ei pe forțe proprie această capacitate și probabil pe bani mai puțini, vom vedea. E o decizie strategică pe care managementul companiei o va lua, dar activând companii mari românești în zona de furnizare, cu siguranță sprijinim și clientul final”, a mai spus ministrul
Întrebat cum se simte când vede că terminalul de la Alexandropolis este operaționalizat și România, deși putea să fie acționară, cu 30%, nu este, pentru că Virgil Popescu a zis că n-are nevoie România, acesta a răspuns: „ Nu vreau să comentez ce a fost, iertați-mi abordarea, eu vreau să privesc înainte. Pentru noi, prioritar pe zona de gaze, e proiectul Neptundeep, e un proiect perfect în grafic până acum. Cred că e prea de vreme să spunem asta, sigur că din perspectiva securității energetice o diversificare a opțiunilor este principial corectă. Dacă acest terminal va fi finalmente profitabil, repet, e prea de vreme să o spunem. N-au dus-o grozav în ultima perioadă. Premisele nu au fost cele mai bune”.
Evenimente
România second hand. Peste 70% din înmatriculările auto din ultimele 3 luni sunt mașini la mâna a doua
Înmatriculările de automobile au crescut, în perioada iulie-septembrie 2024, față de anul trecut. Din păcate, peste 70% dintre mașinile înscrise în circulație sunt la mâna a doua.
Înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au crescut cu 4,7% în al treilea trimestru, faţă de aceeaşi perioadă din 2023, arată datele publicate, luni, de Institutul Naţional de Statistică (INS).
Conform statisticii, în perioada analizată, înmatriculările noi de vehicule pentru transportul mărfurilor au crescut cu 6% comparativ cu trimestrul al treilea din anul anterior.
Totodată, ponderea înmatriculărilor noi de autoturisme second hand importate în total înmatriculări noi de autoturisme a crescut cu 5,3 puncte procentuale faţă de acelaşi trimestru al anului 2023, ajungând la 73,2%.
Datele INS relevă faptul că, în trimestrul III 2024, comparativ cu trimestrul III al anului 2023, înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au înregistrat creşteri la categoria mopede şi motociclete cu 33,3% şi la categoria autoturisme cu 3,5% şi scădere la categoria autobuze şi microbuze cu 22,7%.
În ceea ce priveşte înmatriculările noi de vehicule rutiere noi pentru transportul pasagerilor au fost înregistrate creştere la categoria mopede şi motociclete cu 46% şi scăderi la categoria autobuze şi microbuze cu 22,5% şi la categoria autoturisme cu 13,7%.
Referitor la înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul mărfurilor au fost înregistrate creşteri la categoria autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) cu 8,8% şi la categoria remorci şi semiremorci cu 5,1% şi scădere la categoria autotractoare cu 1,5%.
Înmatriculările noi de vehicule rutiere noi pentru transportul mărfurilor au înregistrat creştere la categoria remorci şi semiremorci cu 7,1% şi scăderi la categoria autotractoare cu 22,2% şi la categoria autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) cu 2,7%.
Faţă de trimestrul II 2024, în trimestrul III 2024, înmatriculările noi de vehicule rutiere au înregistrat scădere cu 7% la vehiculele pentru transportul pasagerilor şi cu 8,6% la vehiculele pentru transportul mărfurilor.
Vehiculele rutiere clasificate în conformitate cu Normele europene de poluare, înmatriculate în circulaţie, cuprindeau, la sfârşitul trimestrului III 2024, în proporţie de 63,4%, vehicule cu normele de poluare Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 şi în proporţie de 10,3%, vehicule cu norma de poluare Non-Euro.
Pentru categoria autoturisme, cea mai însemnată pondere a fost deţinută de vehicule conforme cu norma europeană Euro 4, respectiv 33,6%; pentru categoria autobuze şi microbuze cele mai multe vehicule, respectiv 23% au fost clasificate în norma Euro 3, iar pentru categoria mopede şi motociclete, cele mai multe vehicule, respectiv 24,4% au fost clasificate Non-Euro.
Vehiculele conforme cu norma europeană Euro 3 au predominat pentru categoria autocamioane în proporţie de 27,6%, cele conforme cu norma Euro 6 au fost preponderente pentru categoria autotractoare în proporţie de 43,1%, în timp ce pentru categoria vehicule rutiere pentru scopuri speciale cele mai multe vehicule, respectiv 22,9% au fost clasificate în norma Non-Euro.
INS precizează că înmatriculările noi de vehicule rutiere cuprind înregistrările de vehicule noi, inclusiv ale celor achiziţionate în leasing, precum şi înregistrările de vehicule second hand din import, clasificate conform categoriilor comunitare de vehicule.
Datele nu includ reînmatriculările datorate schimbării proprietarului în urma vânzării autovehiculului, tramvaiele şi troleibuzele, vehiculele militare, remorcile din agricultură şi vehiculele de locuit.
Evenimente
Închisoare până la 6 ani pentru cei care ignoră Fiscul! Cum arată somația – DOCUMENT
Închisoare pentru cei care ignoră Fiscul! Așa sună un proiect de ordin pus în dezbatere publică de ANAF. Mai exact, cei care nu trimit la timp documentele solicitate de inspectori ar putea risca între 1 și 6 ani de închisoare.
Totul, în condițiile în care reprezentanții instituției se plâng că în prezent, din cauza unei lacune în legislație, somațiile lor sunt des ignorate de cei verificați. Pentru ca măsura să se aplice, ar mai fi nevoie ca ordinul să fie aprobat de președintele ANAF și publicat în Monitorul Oficial.
Un proiect de ordin pus în dezbatere publică arată că Direcția Antifraudă Fiscală, instituție subordonată ANAF, va trimite contribuabililor „invitații” prin care li se va cere să arate documentele necesare verificărilor. Neprezentarea se va considera infracțiune și va fi pedepsită cu închisoarea.
„Din practica controalelor a rezultat că, în nenumărate situații, contribuabilul nu dă curs solicitării inspectorilor antifraudă de a prezenta documente în vederea efectuării/continuării verificărilor, solicitare formulată prin intermediul formularului ”Invitație”, cu consecința elaborării de acte de sesizare a organelor de urmărire penală în temeiul art. 4 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, cu modificările și completările ulterioare (Legea nr. 241/2005)”, se arată în referatul de aprobare al proiectului de ordin emis de ANAF.
Art. 4 din Legea sus-amintită prevede că refuzul nejustificat aș unei persoane de a prezenta organelor competente documentele legale și bunurile din patrimoniu, în scopul împiedicării verificărilor financiare, fiscale sau vamale, în termen de cel mult 15 zile de la somație constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoarea de la 1 an la 6 ani.
Ca atare, pentru că în lege scrie cuvântul „Somație”, nu „Invitație” (termen uzitat de ANAF în adresele trimise contribuabililor) instituția propune înlocuirea titlului adresei „Invitație” cu „Somație”.
„La nivelul DGAF există soluții de clasare comunicate de organul de urmărire penală motivate de faptul că nu s-a uzitat și comunicat contribuabililor în cauză documentul intitulat ”Somație”, nefiind astfel întrunite elementele constitutive ale infracțiunii prevăzute la art. 4 din Legea nr. 241/2005 pentru acest considerent”, se arată în documentul citat.
De asemenea, ANAF arată că introducerea documentului ”Somație” asigură o practică unitară la nivelul organelor de control fiscal, documentul fiind reglementat și prin ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3711/2015 privind modelul şi conținutul formularelor şi documentelor utilizate în activitatea de inspecție fiscală.
Totodată, ca urmare a recomandării Direcției generale de legislație Cod procedură fiscală, reglementări nefiscale și contabile din cadrul Ministerului Finanțelor au fost modificate instrucțiunile de completare a documentelor „Invitație” și ”Somație”, în sensul inserării, în cuprinsul instrucțiunilor de completare și utilizare, a precizărilor art. 6 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare: „Ori de câte ori organul fiscal trebuie să stabilească un termen pentru exercitarea unui drept sau îndeplinirea unei obligații de către contribuabil/plătitor, acesta trebuie să fie rezonabil, pentru a da posibilitatea contribuabilului/plătitorului să își exercite dreptul sau să își îndeplinească obligația. Termenul poate fi prelungit, pentru motive justificate, cu acordul conducătorului organului fiscal”.
Pengtru ca acest ordin să se aplice, trebuie aprobat de președintele ANAF și publicat în Monitorul Oficial.
Evenimente
Dezastru total în agricultură. Fermierii cer despăgubiri de la stat pentru pierderi și credite
Dezastru total în agricultură. Producția a fost calamitată din cauza valurilor de căldură extremă și a secetei crunte. Agricultorii sunt disperați și spun că dacă nu plouă, însămânțarea de toamnă va fi un dezastru. Mulți dintre ei au cerut despăgubiri de la stat pentru a-și acoperi pierderile și pentru a-și achita creditele la bancă.
Peste 6.000 de fermieri cer despăgubiri în Mehedinți
Seceta i-a lovit crunt pe cei agricultorii care cultivă suprafețe mari. Pământul se lucrează extrem de greu și mulți fermieri au intrat în faliment și au renunțat.
„Iată, pământul e uscat, am însămânțat aproape de 3 săptămâni. Vedeți, grâul este ca și în sac. N-a mai plouat de 2 luni de zile. Un dezastru pentru agricultură.”, spun fermierii.
Numai în județul Mehedinți, peste 6.000 de fermieri au apelat la ajutor de la Direcția Agricolă.
„Avem înregistrate 6.100 de cereri, de la fermieri, cu o suprafață de 26.074 hectare afectate de calamitate în proporție de 31 până la 3 la sută.”, a declarat Ștefan Răceanu, director DADR Mehedinți.
Ministerul Agriculturii a promis că va vira banii în contul fermierilor până la sfârșitul anului.