Connect with us

Stiri economice

Ciolacu, la Bruxelles: Sub nicio formă nu vom avea un deficit mai mare de 6% în acest an. Ce OUG va aproba vineri Guvernul pentru a reduce cheltuielile

Publicat

pe

​​Premierul Marcel Ciolacu a declarat joi la Bruxelles că deficitul bugetar nu va depăși sub nicio formă 6% în acest an, după ce anterior a spus că speră să închidă anul cu un deficit de 5,7%. Premierul a spus că Guvernul va adopta vineri o nouă ordonanță de urgență pentru reducerea cheltuielilor bugetare.

Marcel CiolacuFoto: AGERPRES

  • „Noi încercăm în continuare să ne încadram în 4,4%. Asta este ținta asumată de România, dar avem și această discuție că este posibil să depășim acest deficit. Sub nicio formă nu vom avea un deficit mai mare de 6%. Conform uzanțelor el trebuie să fie cel puțin cu 0,5% mai mic decât 6,2% cât a fost în anul anterior.”, a declarat joi la Bruxelles premierul Marcel Ciolacu, după întâlnirea cu socialiștii europeni.

După ce jurnaliștii i-au atras atenția că anterior vorbea de un deficit maxim de 5,7%, premierul a susținut că „nu s-a schimbat nimic”.

  • „Nu s-a schimbat nimic. Am spus foarte clar că nu va fi un deficit peste 6% și v-am spus tot foarte clar că se pleacă de la o regulă în care trebuie să ai un deficit mai mic cu 0,5% față de anul anterior.
  • Săptămâna viitoare ministrul Finanțelor și echipa tehnica de la MIPE vor mai avea o deplasare la Comisie să detalieze.
  • Mâine eu în ședința de guvern voi adopta o nouă ordonanță de urgență în ceea ce privește chetuielile bugetare atât la nivel central, cât si local. Prioritatea noastră ramâne foarte clar să nu existe, și în acest moment, dacă vom lua aceste măsuri, nu există niciun risc în ceea ce privește blocarea fondurilor europene.”, a spus Ciolacu.

Premierul Marcel Ciolacu a declarat săptămâna trecută, la Kiev, că deficitul bugetar al României ar putea creşte, în acest an, până la 5,7%, ca urmare a implementării legii privind măsurile fiscal-bugetare pentru care Guvernul şi-a angajat răspunderea în Parlament.

Ce reduceri de cheltuieli se vor face prin noua ordonanță de urgență

Noua ordonanță de urgență despre care Ciolacu a anunțat că va fi adoptată vineri, 27 octombrie, de către Guvern este cea care vizează plafonarea cheltuielilor din noiembrie și decembrie la media primelor 10 luni din 2023, proiect despre care HotNews.ro a scris marți, 24 octombrie.

Guvernul vrea să ia aceste noi măsuri de reducere a cheltuielilor bugetare deoarece, istoric vorbind, deficitul urcă foarte mult în ultimele două luni din an.

Proiect OUG masuri reducere cheltuieli la final de an – click pentru a deschide

Practic, nu se vor mai putea cheltui mai mulți bani pentru:

  • Articole de mobilier și bunuri și servicii pentru întreținere și funcționare;
  • Bunuri de natura obiectelor de inventar;
  • Cărți, publicații și materiale documentare;
  • Consultanță și expertiză;
  • Pregătire profesională;
  • Contribuții ale administrației publice locale la realizarea unor lucrări și servicii de interes public local, în baza unor convenții sau contracte de asociere;
  • Alte cheltuieli, cu excepția alineatelor ”Chirii” și ”Executarea silită a creanțelor bugetare”;
  • Asociații și fundații, cu excepția angajamentelor ce vizează domeniile ”Sănătate” și ”Asistență socială”.

Sunt excluse cheltuielile cu medicamentele și materialele sanitare, cu serviciile medicale, pentru cheltuielile cu acțiuni și programe de sănătate, precum și în cazul cheltuielilor aferente unităților de învățământ preuniversitar și universitar.

În situații temeinic justificate Guvernul României, în funcție de evoluția deficitului bugetar în anul 2023, poate aproba pe bază de memorandum depășirea limitelor de plăți la titlul de cheltuieli bugetare ”Bunuri și servicii”, inițiat de ordonatorii principali de credite, iar în cazul unităților/ subdiviziunilor administrativ-teritoriale, inițiat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, la solicitarea justificată a acestora.

Fără festivaluri și festivități finanțate de primării, cu excepția celor din donații

De asemenea, primăriile nu vor putea finanța din fonduri publice, cu excepția celor provenite din donații și sponsorizări, organizarea de evenimente comunitare cum ar fi festivaluri, concerte, competiții locale, festivități, sărbători tematice, dar fără a se limita la acestea.

În plus, sunt exceptate cheltuielile cu evenimentele ocazionate de zilele declarate ca fiind zile oficiale ale unităților administrativ teritoriale precum și cheltuielile cu evenimentele ocazionate de sfârșitul de an.

Blocarea investițiilor

Proiectul prevede și faptul că instituțiile nu vor mai putea încheia angajamente legale pentru cheltuieli de investiții mai mult decât media primelor 10 luni din 2023.

Sunt exceptate cheltuielile legate de fondurile europene și PNRR.

În situații justificate, Guvernul va putea face unele excepții.

Pentru toate cele de mai sus, dacă persoana fizică care conduce instituția nu se supune, va fi amendată cu 2.000 – 20.000 de lei.

Evitarea arieratelor de către Compania Națională de Investiții: sistarea livrării de bunuri și servicii

În situația epuizării bugetului în anul în curs, prevăzute în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației cu această destinație, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației înștiințează CNI cu privire la aceasta.

După primirea înștiințării, CNI va dispune măsurile necesare evitării înregistrării de arierate, respectiv sistarea livrării de bunuri, prestarea de servicii, execuția de lucrări sau continuă implementarea obiectivelor de investiții din surse proprii, surse împrumutate sau alte surse legal constituite.

Alte măsuri:

• Banii pentru restituirile legate de perioada comunismului ce trebuiau plătite în acest an de ANRP se vor realiza de la 1 aprilie 2024.

Practic, în perioada 1 noiembrie 2023 – 31 martie 2024, se suspendă emiterea de către Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților a titlurilor de plată.

• Tranșele aferente anului 2023 din sumele prevăzute prin hotărâri judecătorești având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din instituțiile și autoritățile publice se vor acorda din 2024.

• Banii pentru plata decontării facturilor la energie nu se vor mai asigura de către Ministerul Muncii și Solidarității Sociale și Ministerul Energiei din bugetele proprii.

• Autoritățile deliberative ale administrației publice locale pot aproba utilizarea excedentului anilor anteriori nerepartizat, exclusiv pentru asigurarea finanțării proiectelor ce beneficiază de fonduri externe nerambursabile, inclusiv a celor finanțate din Planul Național de Redresare și Reziliență. Fac excepție de la aceste prevederi sumele aflate în excedentul anilor anteriori, pentru care prin acte normative a fost aprobată o destinație specială.

• Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul județelor și sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor și municipiului București, destinate finanțării plății burselor cuvenite elevilor din unitățile de învățământ preuniversitar de stat rămase neutilizate după stingerea obligațiilor de plată aferente perioadei 1 ianuarie-31 august 2023, se disponibilizează la Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

• În anul 2023, se autorizează ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, ai bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, bugetului asigurărilor sociale de stat și bugetul asigurărilor pentru șomaj să efectueze virări de credite bugetare și credite de angajament neutilizate, cu încadrarea în prevederile bugetare anuale aprobate.

Alimentarea din Fondul de rezervă, în loc de rectificare

Fondul de rezervă al Guvernului va fi majorat cu sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale în 2023.

În plus, Ministerele și Secretariatul General al Guvernului pot iniția proiecte de hotãrâri ale Guvernului prin care se suplimentează sumele defalcate din taxa pe valorea adăugată din Fondul de rezervã bugetarã la dispoziția Guvernului, pentru finanțarea unor cheltuieli ale autoritãților administrației publice locale, care se înscriu în domeniul lor de activitate.

Începând cu data de 1 noiembrie 2023 ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, care la data de 31 octombrie 2023 înregistrează în execuția bugetară la unele titluri din clasificația economică ale unui capitol bugetar plăți sub 50% din valoarea creditelor bugetare aprobate sunt obligați să disponibilizeze la Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului minim 10% din valoarea creditelor bugetare și a creditelor de angajament aprobate în buget la acea dată la solicitarea Ministerului Finanțelor, în termen de 5 zile de la data solicitării. Procentul de virare se stabilește de către Ministerul Finanțelor prin adresa de solicitare.

Se ia această măsură deoarece Fondul de rezervă este gol.

Practic, având în vedere măsurile de reducere de cheltuieli, banii care ar rămâne se duc către Fondul de rezervă. Mai departe, Guvernul va da bani către cine vrea. Aștfel se înlocuiește rectificarea bugetară.

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

ȘEFUL ASOCIAȚIILOR DE PROPRIETARI LE DĂ CEA MAI PROASTĂ VESTE BUCUREȘTENILOR: ”LA IARNĂ, NE VOM ÎNCĂLZI DIN MILA DOMNULUI!” NICUȘOR DAN, ACUZAT CĂ A LĂSAT ÎN URMĂ UN DEZASTRU

Publicat

pe

Capitala ar putea intra în colaps energetic la iarnă. Sunt acuzații extrem de grave la adresa lui Nicușor Dan, după 5 ani de mandat ca primar al Capitalei, timp în care sistemul de termoficare nu ar fi fost modernizat, iar țevile ar putea ceda în orice moment. Bucureștenii riscă să rămână în această iarnă fără căldură în locuințe, a declarat în exclusivitate, la Realitatea Plus, Radu Opaina, președintele Federației Asociațiilor de Proprietari din România și fost director al RADET, în prezent Termoenergetica.

Radu Opaina trage un semnal de alarmă dur privind starea sistemului de termoficare din București și marile orașe ale țării. Într-o declarație recentă, acesta a criticat lipsa de acțiune a autorităților locale și centrale, subliniind că „practic nu s-a făcut aproape nimic din ceea ce trebuia să se facă, astfel încât oamenii să nu mai aibă probleme cu apa caldă și căldura.”

Opaina: „Se va trăi la bloc din noroc, din mila Domnului”

Potrivit lui  Opiana, vara anului 2025 a adus un număr record de blocuri fără apă caldă în București, mai multe decât în anii precedenți. „Situația este dezastruoasă, se va trăi la bloc din noroc, din mila Domnului, să fie o iarnă blândă și să nu crape țevile în jurul blocului. Suntem la mila și la mâna politicului să primim căldură — este incredibil pentru anul 2025, dar adevărat.”

Președintele asociațiilor de localtari acuză sistemul politic care a gestionat administrațiile locale de incompetență și lipsă de viziune. „Dacă ne uităm peste tot în marile orașe, sistemele de termoficare ar trebui să fie noi: banii s-au cheltuit, dar apă caldă și căldură ioc. Am ajuns, cum se spune la români, să primim ceva și prost, și scump.”

Facturi în creștere, fără justificare

În plus, expertul atrage atenția asupra creșterii nejustificate a facturilor: „Facturile cresc fără justificare economică și reală, în funcție de consum, pentru că totul a fost lăsat la voia întâmplării, iar populația, ajunsă în al doisprezecelea ceas, nu prea are ce să facă.”

 

Citeste in continuare

Evenimente

Bolojan ar vrea listarea pe bursă a CEC și Aeroporturi București

Publicat

pe

Premierul Ilie Bolojan a vorbit vineri despre o posibilă listare pe bursă a unor pachete minoritare ale unor companii de stat precum CEC sau Compania Națională Aeroporturi București.

“Un element important este cel al piețelor financiare și e nevoie să mobilizăm resurse pe piețele financiare din România.

Avem rezerve importante care pot fi valorificate dacă vom lista la bursă pachete minoritare ale unor companii publice care și astăzi sunt listate, fără să ne pierdem controlul asupra acestor companii sau să listăm la bursă companii care astăzi nu sunt listate, CEC-ul, de exemplu, Aeroportul Otopeni”, a declarat Ilie Bolojan, într-o conferință de presă organizată la 100 de zile de la preluarea guvernării.

Șeful Executivului a explicat că o astfel de listare oferă “o mai bună gestionare a acestor companii, vom revigora bursa, vom folosi mai bine banii pe care îi avem în fondurile de pensii, vom îmbunătăți transparența acestor companii și, cu siguranță, având și un acționar privat, vor fi mai bine administrate, vom avea servicii mai bune și profituri mai bune”.

“E o zonă pe care n-am exploatat-o suficient și trebuie să o declanșăm în perioada imediat următoare”, a adăugat Ilie Bolojan. 

Citeste in continuare

Evenimente

CSA STEAUA, ÎNTRE REFORMĂ PROMISĂ ȘI DEZASTRU PERPETUAT: COLONELUL DANILOF, NOUL EXECUTANT AL MApN

Publicat

pe

Ministrul Apărării Ionuț Moșteanu a anunțat numirea colonelului Eduard Danilof la conducerea Clubului Sportiv al Armatei Steaua pentru următoarele șase luni, cu misiunea de a aduce „reorganizare, reformă și rezultate”. În realitate, asistăm la încă o rotire de cadre militare, o numire provizorie menită să mascheze haosul instituțional și prăbușirea unuia dintre cele mai importante branduri sportive ale României.

O numire de avarie

 

Danilof nu este un nume nou în peisajul militar, dar este complet lipsit de experiență managerială în sportul de performanță. Cariera sa în artilerie, misiunile din Irak și Afganistan sau administrarea stadionului din Ghencea nu îl califică automat pentru a salva un club intrat de ani de zile în criză. Numirea lui este mai degrabă o improvizație, o soluție temporară dictată de Ministerul Apărării, nu rezultatul unui plan coerent de dezvoltare sportivă.

 

CSA Steaua, un colos cu picioare de lut

 

De ani de zile, clubul militar este prins între nostalgii și scandaluri:

 

•Secția de fotbal a fost transformată într-un teatru al absurdităților juridice și sportive. Echipa joacă în ligile inferioare, incapabilă să promoveze, blocată între FCSB și CSA, în timp ce resurse uriașe sunt cheltuite din bani publici.

•Management defectuos — CSA funcționează ca o cazarmă birocratică, cu directori și șefi de secție mai preocupați de funcții decât de performanță.

•Cheltuieli nesustenabile — clubul consumă anual zeci de milioane din bugetul Ministerului Apărării, fără transparență și fără rezultate care să justifice investiția.

 

Moșteanu, ministrul promisiunilor goale

 

Declarația ministrului Apărării, conform căreia „obiectivele sunt clare: reorganizare, reformă, rezultate”, sună a refren uzat. Toți predecesorii săi au rostit aceleași vorbe, iar CSA Steaua continuă să fie un exemplu de ineficiență, politizare și impostură administrativă.

 

În loc să aducă profesioniști din sport, oameni capabili să reconstruiască brandul Steaua, Ministerul trimite colonei care execută ordine și semnează hârtii.

 

Șase luni pentru ce?

 

Mandatul limitat la șase luni este o dovadă de nesiguranță și de lipsă de viziune. Nimeni nu poate reconstrui un club cu zeci de secții sportive, mii de sportivi și o infrastructură complexă într-un asemenea interval. În realitate, colonelul Danilof va gestiona doar „curățenia de imagine” până la următoarea decizie politică.

 

Brandul Steaua, sacrificat pe altarul politic

 

CSA Steaua nu este un club oarecare. Este simbolul unei istorii glorioase: campioana Europei la fotbal în 1986, pepinieră pentru sute de sportivi olimpici și mondiali. În mâinile MApN, această moștenire a fost redusă la o instituție parazitară, scuturată periodic de scandaluri și schimbări de conducere improvizate.

 

Noul comandant nu este decât încă un executant militar aruncat în mijlocul unei bătălii pentru care nu are armele potrivite. În timp ce rivalii din sportul românesc caută sponsori, performanță și modernizare, CSA rămâne captiv în mentalitatea de garnizoană.

 

Verdict: încă un episod de faliment administrativ

 

Numirea lui Eduard Danilof este simptomul unei boli cronice: incapacitatea statului român de a gestiona un brand sportiv național. Reformă? Nici vorbă. Reorganizare? Doar pe hârtie. Rezultate? Cel mult în rapoartele cosmetizate pentru ministru.

 

CSA Steaua are nevoie de un manager profesionist, nu de un colonel cu carnet militar. Altfel, clubul va continua să fie un sac fără fund pentru bugetul public și o rușine pentru memoria sportului românesc.

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE