Stiri economice
Luni ar putea fi grevă la CFR Infrastructură. Ce spune compania și care sunt nemulțumirile ceferiștilor

O federație sindicală a anunțat săptămâna trecută că luni, pe 27 noiembrie, ar putea declanșa o grevă generală. Nu este 100% că va exista o grevă, dar sunt șanse mari. O grevă de avertisment a fost pe 15 septembrie, între orele 7 și 9, fiind afectate peste 250 de trenuri. O grevă generală a fost pe 20 decembrie 2021, când timp de șapte ore nu au circulat trenuri.

Tren de calatoriFoto: Vlad Barza / HotNews.ro
Cine a anunțat că face grevă
La CFR SA o singură federație a anunțat că va declanșa luni greva generală, în vreme ce celelalte două s-au retras și continuă negocierile, scrie publicația Club Feroviar.
Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane a dat publicității un comunicat de presă în care anunță faptul că luni va începe greva generală la calea ferată. „Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane, afiliată la Blocul Național Sindical, anunță public că începând cu data de 27 noiembrie 2023 declanșează greva propriu-zisă la nivelul Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, urmare a nesoluționării revendicărilor ce formează obiectul conflictului colectiv de muncă (…) Pe perioada grevei va fi asigurată o treime din activitatea normală în conformitate cu prevederile legale, ce va fi stabilită de comun acord cu conducerea companiei”, se arată în comunicatul citat de Club Feroviar, în care nu se precizează însă la ce oră va fi declanșată greva.
Ce spune CFR SA
CFR SA a dat joi un comunicat în care spune că „rămâne deschisă dialogului social, menit să evite un blocaj pe calea ferată”.
„În continuare conducerea companiei își dorește un dialog constructiv cu partenerii sociali, un dialog destinat aplanării situației și identificării tuturor soluțiilor legale economice și financiare prin care drepturile salariaților companiei să fie respectate”.
„În următoarele zile, conducerea companiei va onora oricâte întâlniri vor solicita partenerii sociali, singurul nostru scop fiind ca împreună să identificăm de comun acord soluția necesară pentru a evita declanșarea unei greve, care să afecteze mii de călători, dar și pe operatori economici care utilizează calea ferată”, mai spune CFR Infrastructură.
Care erau nemulțumirile ceferiștilor la 15 septembrie
- Căile ferate au fost grav neglijate, s-au alocat sume minuscule pentru investiții, calea de rulare este în stare precară, nu suntem în stare să cumpărăm rame noi, vagoane sau locomotive. 90% dintre gări arată deplorabil.
- Bugetele de venituri şi cheltuieli au fost aprobate pe anul în curs abia la mijloc de noiembrie, ceea ce a creat o mulțime de blocaje și probleme.
- Lipsa salariilor corecte la calea ferată, salarii motivante care să permită înlocuirea unor generaţii de ceferişti. Tinerii nu sunt motivați să devină mecanici sau să ocupe alte posturi.
- Situația din calea ferată a atins un nivel critic și reprezintă un real pericol pentru siguranța circulației. Nu s-au întâmplat dezastre precum în Grecia datorită faptului că avem o mulțime de limite de viteză.
Lucrătorii feroviari îşi desfăşoară activitatea în condiţii de muncă precare, fără grupuri sanitare, echipament individual de protecţie adecvat, cu lipsa de personal, generând un număr foarte mare de ore suplimentare, aspect care afectează starea de sănătate a salariaţilor.
Evenimente
ROMÂNIA SE ÎMPRUMUTĂ DE PE PIEȚELE EXTERNE LA NUMAI O ZI DUPĂ APROBAREA RECTIFICĂRII
România a ieșit, joi, să se împrumute de pe piețele externe la numai o zi după aprobarea rectificării bugetare. Guvernul condus de Ilie Bolojan are nevoie de bani pentru acoperirea deficitului bugetar, majorat de la 7% la 8,4% în cadrul rectificării bugetare, dar și pentru rostogolirea datoriei mai vechi ce ajunge la termenul de plată.
A doua zi după ce Guvernul a adoptat rectificarea bugetară, într-o mișcare disperată, România a ieșit pe piețele externe ca să se împrumute în euro pe o perioadă de 7,12 și 20 de ani, fiind a patra ieșire pentru fonduri pe extern în acest an.
Investitorii s-au înscris cu oferte totale de peste 12 mld. euro., fiind preferate obligațiunile cu maturitate mai scurtă.Potrivit experților, costurile de împrumut ar mai putea coborî până la închiderea emisiunii.
Guvernul are nevoie de bani pentru acoperirea deficitului bugetar, majorat de la 7% la 8,4% în cadrul rectificării bugetare, dar și pentru rostogolirea datoriei mai vechi ce ajunge la plată.
Valoarea împrumuturilor de astăzi, prin bondurile pe 7, 12 și 20 de ani va depinde, probabil, și de interesul pentru răscumpărare manifestat de investitorii care dețin titlurile respective.
Numai în primele opt luni ale anului, România a plătit 33 mld. lei, adică aproape 7 mld. euro doar pe dobânzi.
Premierul Bolojan spunea că țara noastră va plăti, până la finele acestui an, peste 50 mld. lei pe dobânzi la împrumuturi.
Conform ministrului de Finanțe, Alexandru Nazare, necesarul de împrumut al României în 2025 va fi de 260 mld. lei. Această sumă înseamnă acoperirea deficitului bugetar din 2025, dar și refinanțarea datoriei vechi, ajunsă la scadență.
Sursa: Realitatea Financiara
Evenimente
BOGDAN IVAN: ”DACĂ NU REDESCHIDEM CENTRALELE PE CĂRBUNE, LA IARNĂ RISCĂM SĂ INTRĂM ÎN BLACKOUT”
Ministrul Energiei, Bogdan Ivan, trage un semnal de alarmă vizavi de închiderea pe bandă rulantă a centralelor pe crăbune. Ministrul spune că, la iarnă, când consumul de energie crește foarte mult, România riscă să intre în blackout.
„Dacă până la finalul acestui an vom închide centralele pe cărbune de la Complexul Energetic Oltenia, automat riscăm, într-o perioadă de iarnă în care nu avem nici producţie de energie solară, nici eoliană, să ajungem în situaţia de a nu avea suficientă energie”, a declarat Ivan, la un post TV.
„Există riscul ca în perioada de iarnă, când avem o cerere foarte mare de energie într-o perioadă geroasă, când e posibil să fie o furtună de zăpadă în care să nu avem producţie deloc pe eolian sau solar, să ajungem în situaţie de blackout”.
Dacă păstrăm centralele pe cărbune, ne amendează UE cu 2 miliarde de euro
Dacă România decide să păstreze centralele în funcţiune, „riscăm o penalitate de aproximativ două miliarde de euro din partea Comisiei Europene”, spune Ivan.
Pentru a redeschide negocierile cu Comisia Europeană, ministrul a comandat un studiu tehnic.
„Am comandat împreună cu cei de la Transelectrica un studiu al unei companii autorizate internaţional, care a avut şase mii de pagini, făcut rapid în trei luni de zile”.
„Studiul a adus evidenţe tehnice în care am arătat riscul pe care România îl are. Aşa am reuşit să-i conving să redeschidă discuţia. Discuţie pe care de doi ani au refuzat să o poarte cu România”, a precizat Ivan.
Blackout-ul „este unul dintre cele patru scenarii pe care specialiştii în acest studiu l-au evidenţiat. Nu o spun eu, că aşa cred eu sau că am vorbit cu cineva stând la o cafea”, a subliniat ministrul.
Sursa: Realitatea Financiara
Evenimente
ELON MUSK, PRIMUL OM A CĂRUI AVERE A TRECUT PRAGUL DE 500 DE MILIARDE DE DOLARI
Averea miliardarului Elon Musk, CEO Tesla și SpaceX, a depășit miercuri, pentru scurt timp, pragul istoric de 500 de miliarde de dolari, potrivit clasamentului Miliardarii în timp real al revistei Forbes, citat de AFP.
Valoarea netă a averii lui Musk a atins 500,1 miliarde de dolari, înainte de a scădea la 499,1 miliarde de dolari. Pe lista Forbes, Musk este urmat de Larry Ellison (Oracle), cu 350,7 miliarde de dolari, și de Mark Zuckerberg (Meta), cu 245,8 miliarde de dolari.
Antreprenorul născut în Africa de Sud a absolvit Universitatea din Pennsylvania și a abandonat studiile la Stanford, dedicându-se afacerilor. În 1999 a vândut o companie de software către Compaq pentru peste 300 de milioane de dolari. Ulterior, a fondat o companie care a fuzionat cu PayPal, iar în 2002 a lansat SpaceX, iar un an mai târziu s-a alăturat Tesla.
Recent, consiliul de administrație Tesla a propus un nou plan de remunerare pentru Musk, care ar putea primi acțiuni în valoare de 1.000 de miliarde de dolari, dacă producătorul auto va atinge o serie de obiective ambițioase de performanță.
Sursa: Realitatea Financiara
-
Companiiacum 2 zile
Transformă recenziile în clienți: cum recenziile de 5 stele îți cresc credibilitatea și vizibilitatea online
-
Evenimenteacum 2 zile
Situație incredibilă la CFR Călători. Zeci de locomotive electrice ar putea rămâne în gări, din cauza datoriilor.
-
Evenimenteacum 2 zile
IRCC CREŞTE LA 6,06% | Realitatea Financiară
-
Evenimenteacum 2 zile
Guvernul a adoptat rectificarea bugetară „de compromis”. Cei mai mulți bani se duc pe salarii și pensii
-
Evenimenteacum 2 zile
Nicușor Dan a retrimis în Parlament legea care propune scutirea de impozit pentru veniturile din criptomonede. Ce l-a nemulțumit pe președinte?
-
Evenimenteacum o zi
Austeritatea lui Bolojan se simte pe piața muncii. Tot mai mulți români trecuți de 45 de ani își caută un job – ANALIZĂ
-
Evenimenteacum o zi
CFR CĂLĂTORI: ACHIZIŢIONAREA BILETELOR CU REZERVARE DE LOC VA FI ÎNTRERUPTĂ TEMPORAR MIERCURI SPRE JOI NOAPTEA
-
Evenimenteacum o zi
ANOFM: 92 DE PROGRAME DE FORMARE PROFESIONALĂ, LA NIVEL NAŢIONAL ÎN LUNA OCTOMBRIE