Stiri economice
Cum ar schimba piața auto o mașină electrică Tesla de 25.000 de dolari

Se vorbește de mai mulți ani despre o mașină Tesla mai accesibilă la preț, una care în SUA să coste de la 25.000 de dolari, iar în Europa, de la aproximativ 25-30.000 de euro. O astfel de mașină poate fi construită și lansată, dar sunt multe obstacole de depășit. De ce va fi un moment istoric?

Statii de incarcare pentru TeslaFoto: Christoph Hardt / imago stock&people / Profimedia
Drumul trebuie să ducă spre o electrică mai ieftină
Mașinile electrice trebuie să devină tot mai ieftine, pentru ca tot mai mulți oameni să și le permită. Primele modele Tesla costau peste 100.000 de dolari, iar până acum 3-4 ani nu se găsea aproape niciun model electric al unei mărci la sub 30.000 de euro.
Despre o mașină Tesla accesibilă la preț s-a scris și acum 5-6 ani. Elon Musk spunea în 2018 că o mașină de 25.000 de dolari ar putea fi lansată în trei ani (2021), iar despre această mașină Musk a vorbit din nou în 2020. În declarațiile din 2022 se părea însă că o Tesla de 25.000 de dolari nu este posibilă.
Cele mai ieftine mașini Tesla costă 35.000 de dolari în SUA și cam 43-44.000 de euro în UE, la Model Y și Model 3, înainte de aplicarea subvențiilor. Acum, și Elon Musk a confirmat că Tesla lucrează la un model Entry cu preț mai accesibil.
O mașină Tesla de 25.000 de dolari ar fi un pas important către „democratizarea” mașinilor electrice, Tesla fiind o marcă premium cu mașini mai scumpe decât media pieței. Dacă Tesla va scoate un astfel de model înseamnă că a găsit o modalitate de a scădea prețul bateriei, compania lucrând intens la soluții tehnice originale, pentru a scădea costurile de producție cât mai mult posibil.
Cel mai ieftin model Tesla nu are cum să aibă o autonomie la fel de mare precum o Tesla de 45.000 sau de 55.000 de dolari, dar nici o autonomie reală de sub 250 km nu ar avea cum să aibă, fiindcă nu ar fi practică. Tesla Model Y, cel mai vândut model auto din Europa anul trecut, are o autonomie de 350 km în versiunea Entry.
Trebuie spus că pentru cei mai mulți cumpărători români o mașină de 25.000 de euro nu este ieftină deloc, iar atractivitatea scade pentru că mașina este electrică și deci nu poți merge direct cu ea la drumuri foarte lungi, cum ar fi o vacanță în Grecia. Pentru drumuri de sute de km trebuie să-ți faci un plan pentru a avea unde să încarci bateria. Anul trecut s-au vândut peste 3.000 de mașini Tesla în România și clar mai este loc de creștere, dacă subvențiile Rabla Plus nu vor scădea foarte mult.
Tesla de 25.000 de dolari este foarte posibilă, dar nu se știe clar când se va lansa
Presa americană a scris foarte mult în ultimele zile despre acest „$25,000 entry-level EV” care ar putea fi lansat de Tesla cel devreme în a doua parte din 2025, deși la respectarea unor termene de lansare promis de Musk Tesla nu stă deloc bine, amânările fiind mereu prezente. Unii au numit mașina „Tesla Model 2”.
Ar fi rezonabil să credem că primele modele vor ajunge în Europa cel devreme în a doua parte din 2026.
Când o serie de componente cruciale sunt scumpe și când materiile prime au prețuri tot mai mari este greu să lansezi o mașină electrică la un preț accesibil. Tesla are și ținte legate de marja de profit, așa că nu poate lansa un model de volum la un preț mic, dacă producția costă peste estimări.
Acum mai mulți ani era promis un preț de pornire de 35.000 de dolari în SUA pentru Model 3, dar versiunea Entry costa la lansare cam pe la 42.000 de dolari.
Un astfel de model accesibil ar putea fi construit în SUA și apoi și în Germania, iar unele surse vorbesc despre intenția companiei de a construi o uzină și în India, dar asta va dura ani buni.
Tesla Motors activează pe o piață a electricelor unde concurența este tot mai serioasă. Chinezii lansează multe modele și au planuri mari, iar cele mai mari grupuri europene promit tot mai multe modele de sub 25.000 de euro, mai ales că subvențiile oferite de statele europene scad în 2024 și vor dispărea aproape total în câțiva ani.
Va fi mare lucru dacă Tesla va găsi modalitatea de a produce la costuri mici acest model la fabrica din Germania. Ar fi costuri mai mici de transport în țările UE și ar evita „penalizările” fiscale pe care le vor avea mașinile produse în China, multe state europene declarând război acestor mașini.
Tesla nu mai este singură pe segmentul de piață pe care l-a creat
Tesla Motors a admis că nu are cum să-și crească volumele de vânzări cu 40-50% de la an la an, ci va trebui să se „mulțumească” să aibă creșteri de 20-25%.
Tesla Motors are o capitalizare de piață de peste 500 miliarde dolari, deloc mică, maximul fiind atins în toamna lui 2021: de peste 1.100 miliarde dolari. Tesla a avut un rol decisiv în a crea piața mașinilor full-electrice, a stârnit dorința multor clienți de a avea electrice și a determinat marile grupuri auto să investească în dezvoltarea de electrice.
Acum, Tesla, care a ieftinit de mai multe ori mașinile în ultimii doi ani, este nevoită să meargă și mai jos cu prețul mediu, iar pentru asta trebuie să lanseze un model mai mic, de oraș, fără de care nu ar putea face volumele de milioane de unități pe an despre care Elon Musk a vorbit atât de des în ultimii ani.
Musk a povestit despre dorința de a lansa o mașină acceptabilă la preț și în biografia scrisă de Walter Isaacson și lansată în 2023. Acest model Entry era descris ca fiind „la pachet” cu un model „robotaxi” (un model care să transporte pasageri fără să fie nevoie de șofer). Musk promitea că aceste noi mașini vor avea un design cu totul ieșit din comun.
Surse: Reuters, TechCrunch, Autocar UK, AFP, TechCrunch
Evenimente
BOGDAN IVAN: ”DACĂ NU REDESCHIDEM CENTRALELE PE CĂRBUNE, LA IARNĂ RISCĂM SĂ INTRĂM ÎN BLACKOUT”
Ministrul Energiei, Bogdan Ivan, trage un semnal de alarmă vizavi de închiderea pe bandă rulantă a centralelor pe crăbune. Ministrul spune că, la iarnă, când consumul de energie crește foarte mult, România riscă să intre în blackout.
„Dacă până la finalul acestui an vom închide centralele pe cărbune de la Complexul Energetic Oltenia, automat riscăm, într-o perioadă de iarnă în care nu avem nici producţie de energie solară, nici eoliană, să ajungem în situaţia de a nu avea suficientă energie”, a declarat Ivan, la un post TV.
„Există riscul ca în perioada de iarnă, când avem o cerere foarte mare de energie într-o perioadă geroasă, când e posibil să fie o furtună de zăpadă în care să nu avem producţie deloc pe eolian sau solar, să ajungem în situaţie de blackout”.
Dacă păstrăm centralele pe cărbune, ne amendează UE cu 2 miliarde de euro
Dacă România decide să păstreze centralele în funcţiune, „riscăm o penalitate de aproximativ două miliarde de euro din partea Comisiei Europene”, spune Ivan.
Pentru a redeschide negocierile cu Comisia Europeană, ministrul a comandat un studiu tehnic.
„Am comandat împreună cu cei de la Transelectrica un studiu al unei companii autorizate internaţional, care a avut şase mii de pagini, făcut rapid în trei luni de zile”.
„Studiul a adus evidenţe tehnice în care am arătat riscul pe care România îl are. Aşa am reuşit să-i conving să redeschidă discuţia. Discuţie pe care de doi ani au refuzat să o poarte cu România”, a precizat Ivan.
Blackout-ul „este unul dintre cele patru scenarii pe care specialiştii în acest studiu l-au evidenţiat. Nu o spun eu, că aşa cred eu sau că am vorbit cu cineva stând la o cafea”, a subliniat ministrul.
Sursa: Realitatea Financiara
Evenimente
ELON MUSK, PRIMUL OM A CĂRUI AVERE A TRECUT PRAGUL DE 500 DE MILIARDE DE DOLARI
Averea miliardarului Elon Musk, CEO Tesla și SpaceX, a depășit miercuri, pentru scurt timp, pragul istoric de 500 de miliarde de dolari, potrivit clasamentului Miliardarii în timp real al revistei Forbes, citat de AFP.
Valoarea netă a averii lui Musk a atins 500,1 miliarde de dolari, înainte de a scădea la 499,1 miliarde de dolari. Pe lista Forbes, Musk este urmat de Larry Ellison (Oracle), cu 350,7 miliarde de dolari, și de Mark Zuckerberg (Meta), cu 245,8 miliarde de dolari.
Antreprenorul născut în Africa de Sud a absolvit Universitatea din Pennsylvania și a abandonat studiile la Stanford, dedicându-se afacerilor. În 1999 a vândut o companie de software către Compaq pentru peste 300 de milioane de dolari. Ulterior, a fondat o companie care a fuzionat cu PayPal, iar în 2002 a lansat SpaceX, iar un an mai târziu s-a alăturat Tesla.
Recent, consiliul de administrație Tesla a propus un nou plan de remunerare pentru Musk, care ar putea primi acțiuni în valoare de 1.000 de miliarde de dolari, dacă producătorul auto va atinge o serie de obiective ambițioase de performanță.
Sursa: Realitatea Financiara
Evenimente
INS: RATA ȘOMAJULUI A URCAT LA 5,9% ÎN LUNA AUGUST
Aproape jumătate de milion de români nu au loc de muncă: rata șomajului a urcat la 5,9% în august, față de 5,8% în luna anterioară, conform datelor publicate joi de Institutul Național de Statistică.
Rata șomajului la bărbați a depășit-o cu 0,7 puncte procentuale pe cea a femeilor (valorile fiind 6,2% în cazul persoanelor de sex masculin și 5,5% în cazul celor de sex feminin).
„Reține în continuare atenția nivelul ridicat, de 23,5%, al ratei șomajului în rândul tinerilor (15-24 ani), înregistrat în perioada aprilie – iunie 2025”, au transmis reprezentanții INS.
Pentru persoanele adulte (25-74 ani), rata șomajului a fost estimată la 4,7% pentru luna august 2025 (5% în cazul bărbaților și 4,5% în cazul femeilor). Numărul șomerilor în vârstă de 25-74 ani reprezintă 75,7% din numărul total al șomerilor estimat pentru luna august 2025.
Sursa: Realitatea Financiara
-
Companiiacum 2 zile
REVOLUȚIA REPARAȚIILOR DE ROBOȚI ASPIRATORI
-
Evenimenteacum 2 zile
RĂCIREA BRUSCĂ A VREMII A URCAT EXPLOZIV PREȚUL ENERGIEI ȘI GAZELOR. ROMÂNIA, A DOUA CEA MAI SCUMPĂ DIN UE
-
Uncategorizedacum 2 zile
Axis Communications: două zile de inovație și colaborare în industria de securitate alături de partenerii de tehnologie
-
Companiiacum 2 zile
Două echipaje RedLotus Sailing au urcat pe podiumul Bosphorus Cup. Ostwind, condus de Andrei Nicolescu, a ocupat locul I la categoria ORC C
-
Evenimenteacum o zi
Situație incredibilă la CFR Călători. Zeci de locomotive electrice ar putea rămâne în gări, din cauza datoriilor.
-
Companiiacum o zi
Transformă recenziile în clienți: cum recenziile de 5 stele îți cresc credibilitatea și vizibilitatea online
-
Evenimenteacum 2 zile
IRCC CREŞTE LA 6,06% | Realitatea Financiară
-
Evenimenteacum 2 zile
Nicușor Dan a retrimis în Parlament legea care propune scutirea de impozit pentru veniturile din criptomonede. Ce l-a nemulțumit pe președinte?