Connect with us

Stiri economice

După reducerea prețurilor RCA, statul va compensa și creșterea accizei la motorină pentru transportatori. Care sunt motivele – Document

Publicat

pe

​​După scăderea temporară a prețurilor RCA la camioanele de peste 16 tone, Guvernul vrea să aprobe joi o schemă de ajutor de stat privind compensarea creșterii accizei la motorină pentru transportatorii de mărfuri și persoane, licențiați în România. Motivele țin de faptul că mulți transportatori ar risca falimentul, iar o creștere a prețurilor la transportul rutier ar duce la majorarea prețurilor altor produse și servicii. Guvernul vrea să evite și alimentarea cu carburant a mijloacelor de transport în alte state.

Proteste ale transportatorilorFoto: Inquam Photos / Octav Ganea

  • „În prezent, operatorii de transport rutier se află la limita supraviețuirii din cauza creșterii inflației și a prețului la motorină, costurile de operare crescând semnificativ.
  • Firmele de transport rutier nu au posibilitatea absorbției creșterii costurilor de operare, presiunea prețului motorinei aducând costuri suplimentare imediate care pot determina insolvența sau chiar falimentul acestora”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de HG.

Spre exemplu, costul de operare al transportului rutier de marfă a crescut în transportul internațional cu 29%, iar în transportul național cu 39%.

Firmele de transport rutier au o marjă de profit net de 6-7%. În condițiile creșterii costurilor cu 29% respectiv 39% transportatorii nu au posibilitatea absorbției acestora, majoritatea riscă falimentul.

  • „În vederea stopării creșterii prețurilor aferente operațiunilor de transport rutier de mărfuri/persoane care determină majorarea costurilor și pentru alte produse și servicii, pentru preîntâmpinarea unei posibile reorientări a transportatorilor rutieri în efectuarea alimentării cu motorină a mijloacelor de transport în alte state, Guvernul României poate adopta măsuri legislative în acest sens”, se arată în document..

VEZI – PROIECT HG SCHEMA DE AJUTOR DE STAT MOTORINĂ

Statul va restitui 13 bani pe litrul de motorină. Schema e valabilă până la finalul acestui an, dar plățile se fac până la sfârșitul anului 2025

Schema de ajutor de stat constă în restituirea sumei de 13 bani pe litru de motorină achiziționată și se aplică operatorilor de transport rutier, licențiați în România, care desfășoară activități de:

  • a) transportul rutier de mărfuri în cont propriu sau contra cost, cu autovehicule ori ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri și cu o greutate brută maximă autorizată de cel puțin 7,5 tone;
  • b) transportul de persoane, regulat sau ocazional, cu excepția transportului public local de persoane, cu un autovehicul din categoria M2 ori M3 (…)

Compensarea creșterii accizei la motorină se realizează prin restituirea trimestrială a sumelor menționate mai sus operatorilor economici licențiați în România.

Alte informații:

  • – Furnizorul ajutorului de stat este Ministerul Finanețelor, iar administratorul schemei este Autoritatea Rutieră Română (ARR), având în vedere că toate informațiile necesare stabilirii eligibilității operatorilor economici și a vehiculelor, se regăsesc în baza de date a acestei instituții.
  • – Bugetul total maxim estimat al schemei de ajutor de stat care este de 180 de milioanede lei.
  • – plata ajutorului de stat care se efectuează până la data de 31 decembrie 2025 inclusiv, în limita bugetului alocat schemei, în baza dispozițiilor de plată a ajutorului de stat aprobat pentru compensarea creșterii accizei la motorină emise până la data de 31 decembrie 2024 de către A.R.R.;
  • – numărul total estimat al operatorilor economici care urmează să beneficieze de ajutor de stat, care este de 4.000.

Având în vedere faptul că, din considerente tehnice (schema de ajutor de stat este valabilă până la 31.12.2024 și termenul de analiză, respectiv pentru parcurgerea procedurii de plată este mai mare de 30 de zile calendaristice), facturile pentru motorina alimentată în perioada 16 noiembrie-31 decembrie 2024 nu vor putea fi solicitate la plată și decontate, pentru a compensa acest impediment se vor recunoaște ca și cheltuieli eligibile facturile prezentate pentru alimentările efectuate începând cu 30 de zile lucrătoare anterioare publicării în Monitorul Oficial a prezentului act normativ.

Pot depune cereri de compensare a creșterii accizei la motorină numai operatorii

economici care nu se află în procedură de executare silită, faliment, dificultate, dizolvare,

închidere operațională sau lichidare, împotriva cărora nu au fost emise decizii de

recuperare a unui ajutor de stat, iar în cazul în care asemenea decizii au fost emise,

acestea nu au fost executate conform prevederilor legale in vigoare.

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

IOHANNIS, EXECUTAT SILIT DE ANAF. INSPECTORII I-AU LUAT CHEILE CASEI DIN CENTRUL SIBIULUI

Publicat

pe

Fostul președinte Klaus Iohannis a fost executat sili de către cei de la ANAF Sibiu, după nenumăratele ori când acesta a refuzat dialogul cu Fiscul. Iohannis a fost obligat să predea cheile casei din centrul Sibiului pe care a ocupat-o nelegal din 1999 până în 2015.

Klaus Iohannis a fost obligat să predea cheile casei din centrul Sibiului pe care a ocupat-o nelegal din 1999 până în 2015.

Practic, ANAF l-a executat silit pe fostul președinte al României.

ANAF a executat silit casa din Sibiu a fostului președinte al României, Klaus Iohannis, potrivit unor informații din presă.

Vestea vine la câteva săptămâni după ce soții Iohannis au fost notificați de Agenția Națională de Administrare Fiscală să elibereze imobilul și să plătească un milion de euro.

A pierdut casa după ce justiția a anulat certificatul de moștenitor

Fostul șef de stat a pierdut oficial casa după ce justiția a anulat certificatul de moștenitor pe baza căruia imobilul din Sibiu a fost dobândit de femeia de la care Iohannis a achiziționat-o.

Potrivit unor surse, miercuri, 2 octombrie 2025, Klaus Iohannis a fost pus în situația jenantă de a se trezi pe cap cu inspectorii ANAF care i-au solicitat să predea cheile imobilului din strada Nicolae Bălcescu.

Autoritățile fiscale au considerat că fostul președinte refuză să predea casa, după ce acesta nu a dat curs notificărilor prin care i se cerea să cedeze cheile.

Klaus Iohannis nu scapă, însă, de probleme. Fostul președinte trebuie să mai achite aproximativ un milion de euro către ANAF, sumă reprezentând contravaloarea lipsei de folosință în perioada 1999 – 2015 (plus dobânzi și penalități). În această perioadă, casa lui Iohannis a fost închiriată către o bancă.

 

Citeste in continuare

Evenimente

ȘEFUL ASOCIAȚIILOR DE PROPRIETARI LE DĂ CEA MAI PROASTĂ VESTE BUCUREȘTENILOR: ”LA IARNĂ, NE VOM ÎNCĂLZI DIN MILA DOMNULUI!” NICUȘOR DAN, ACUZAT CĂ A LĂSAT ÎN URMĂ UN DEZASTRU

Publicat

pe

Capitala ar putea intra în colaps energetic la iarnă. Sunt acuzații extrem de grave la adresa lui Nicușor Dan, după 5 ani de mandat ca primar al Capitalei, timp în care sistemul de termoficare nu ar fi fost modernizat, iar țevile ar putea ceda în orice moment. Bucureștenii riscă să rămână în această iarnă fără căldură în locuințe, a declarat în exclusivitate, la Realitatea Plus, Radu Opaina, președintele Federației Asociațiilor de Proprietari din România și fost director al RADET, în prezent Termoenergetica.

Radu Opaina trage un semnal de alarmă dur privind starea sistemului de termoficare din București și marile orașe ale țării. Într-o declarație recentă, acesta a criticat lipsa de acțiune a autorităților locale și centrale, subliniind că „practic nu s-a făcut aproape nimic din ceea ce trebuia să se facă, astfel încât oamenii să nu mai aibă probleme cu apa caldă și căldura.”

Opaina: „Se va trăi la bloc din noroc, din mila Domnului”

Potrivit lui  Opiana, vara anului 2025 a adus un număr record de blocuri fără apă caldă în București, mai multe decât în anii precedenți. „Situația este dezastruoasă, se va trăi la bloc din noroc, din mila Domnului, să fie o iarnă blândă și să nu crape țevile în jurul blocului. Suntem la mila și la mâna politicului să primim căldură — este incredibil pentru anul 2025, dar adevărat.”

Președintele asociațiilor de localtari acuză sistemul politic care a gestionat administrațiile locale de incompetență și lipsă de viziune. „Dacă ne uităm peste tot în marile orașe, sistemele de termoficare ar trebui să fie noi: banii s-au cheltuit, dar apă caldă și căldură ioc. Am ajuns, cum se spune la români, să primim ceva și prost, și scump.”

Facturi în creștere, fără justificare

În plus, expertul atrage atenția asupra creșterii nejustificate a facturilor: „Facturile cresc fără justificare economică și reală, în funcție de consum, pentru că totul a fost lăsat la voia întâmplării, iar populația, ajunsă în al doisprezecelea ceas, nu prea are ce să facă.”

 

Citeste in continuare

Evenimente

Bolojan ar vrea listarea pe bursă a CEC și Aeroporturi București

Publicat

pe

Premierul Ilie Bolojan a vorbit vineri despre o posibilă listare pe bursă a unor pachete minoritare ale unor companii de stat precum CEC sau Compania Națională Aeroporturi București.

“Un element important este cel al piețelor financiare și e nevoie să mobilizăm resurse pe piețele financiare din România.

Avem rezerve importante care pot fi valorificate dacă vom lista la bursă pachete minoritare ale unor companii publice care și astăzi sunt listate, fără să ne pierdem controlul asupra acestor companii sau să listăm la bursă companii care astăzi nu sunt listate, CEC-ul, de exemplu, Aeroportul Otopeni”, a declarat Ilie Bolojan, într-o conferință de presă organizată la 100 de zile de la preluarea guvernării.

Șeful Executivului a explicat că o astfel de listare oferă “o mai bună gestionare a acestor companii, vom revigora bursa, vom folosi mai bine banii pe care îi avem în fondurile de pensii, vom îmbunătăți transparența acestor companii și, cu siguranță, având și un acționar privat, vor fi mai bine administrate, vom avea servicii mai bune și profituri mai bune”.

“E o zonă pe care n-am exploatat-o suficient și trebuie să o declanșăm în perioada imediat următoare”, a adăugat Ilie Bolojan. 

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE