Stiri economice
Funcţiile de prefect şi de subprefect sunt funcţii de demnitate publică
Potrivit articolul adoptat, funcţiile de prefect şi de subprefect sunt funcţii de demnitate publică. Reprezentanţii PNL şi USR, Florina Presadă şi Victor Paul Dobre, au susţinut că prefectul trebuie să rămână înalt funcţionar public. „Un prefect numit politic va avea oare curajul să se îndrepte, de exemplu, împotriva doamnei Firea? Ce prefect va avea curajul, dacă el este numit politic, împotriva propriilor primari? Deprofesionalizăm funcţia prefectului”, a spus Presadă.
Şi Victor Paul Dobre a susţinut că prefectul trebuie să rămână apolitic. În replică, senatorul UDMR Cseke Attila a spus că din judeţul din care provine toţi prefecţii au fost politici, toţi provenind dintr-un partid. „Această demagogie, ipocrizie, trebuie să ia sfârşit. Din judeţul din care provin toţi prefecţii au fost politici, toţi au venit dintr-un partid. (…) Să facem lucrurile mai curate şi mai clare. Dacă e reprezentantul Guvernului şi îl numeşte Guvernul, atunci el trebuie să fie de demnitate publică”, a mai spus Cseke Attila. Senatorul PSD Pavel Marian a susţinut aceeaşi opinie. „Să ieşim din ipocrizie”, a adăugat acesta.
Potrivit altor articole adoptate, prefectul este reprezentantul Guvernului pe plan local. Prefectul conduce serviciile publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale. Prefectul asigură conducerea comitetelor judeţene pentru situaţii de urgenţă, asigură verificarea legalităţii actelor autorităţilor administraţiei publice locale şi poate ataca în faţa instanţei de contencios administrativ actele acestora pe care le consideră ilegale. Pentru îndeplinirea atribuţiilor şi prerogativelor care îi revin potrivit legii, prefectul este ajutat de unul sau doi subprefecţi. Prefectul municipiului Bucureşti este ajutat de doi subprefecţi. Guvernul numeşte câte un prefect în fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti. Numirea şi eliberarea din funcţie a prefecţilor şi a subprefecţilor se fac prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ministerului care gestionează atribuţiile prefecţilor.
Poate fi numită în funcţia de prefect, respectiv de subprefect, persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii: este cetăţean român şi are domiciliul în ţară; se bucură de exerciţiul drepturilor electorale; are capacitate deplină de exerciţiu; nu a suferit condamnări penale, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea; are studii superioare de lungă durată; nu se regăseşte în cazurile de incompatibilitate; a absolvit programe de formare specializată în vederea numirii într-o funcţie de prefect sau subprefect, organizate de Institutul Naţional de Administraţie.
Condiţia se consideră îndeplinită în situaţia în care persoana care poate fi numită în funcţia de prefect sau subprefect a absolvit, anterior intrării în vigoare Codului, programe de formare specializată pentru ocuparea unei funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici. Prin excepţie, poate fi numită în funcţia de prefect, respectiv de subprefect, o persoană care nu a absolvit programele de formare specializată, cu condiţia ca în termen de maximum 2 ani de la data emiterii actului de numire în funcţie să absolve un astfel de program.
Pentru exercitarea de către prefect a prerogativelor care îi revin potrivit Constituţiei şi altor legi se organizează şi funcţionează instituţia prefectului, sub conducerea prefectului. Instituţia prefectului este o instituţie publică centrală cu personalitate juridică, cu patrimoniu şi buget propriu, aflată în subordinea Guvernului. Parlamentarii au stabilit şi că, la numirea în funcţie, prefectul şi subprefectul care nu deţin o locuinţă proprietate personală în localitatea în care îşi are sediul instituţia prefectului au dreptul la o locuinţă de serviciu corespunzătoare sau la decontarea cheltuielilor de cazare, în condiţiile stabilite prin hotărâre a Guvernului adoptată în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului Cod.
Cheltuielile privind locuinţa de serviciu, cheltuielile de cazare, precum şi cele privind deplasarea dus-întors între municipiul în care are sediul instituţia prefectului şi localitatea în care îşi au domiciliul prefectul şi subprefectul sunt suportate din bugetul instituţiei prefectului şi se decontează în limita unui plafon maxim, stabilit anual, prin hotărâre a Guvernului. Contractul de închiriere a locuinţei de serviciu încetează în termen de 30 de zile de la data încetării exercitării funcţiei de prefect, respectiv de subprefect, mai prevede textul adoptat. Agerpres
Evenimente
VIDEO TANCZOS BARNA: ATÂT TIMP CÂT SUNT EU LA MINISTERUL FINAȚELOR NU CRESC TAXELE
Ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, a afirmat miercuri că atât timp cât va ocupa această funcție nu vor fi majorate taxele, menționând că nu îl caracterizează abordări în care răspunde cu funcția pentru această promisiune sau își face tatuaje.
‘Aș vrea să evit această abordare, sincer, pentru că mie nu îmi place nici întrebarea dacă răspund cu funcția, nu vă supărați domnule prim-ministru, nici cu tatuajul. Nu sunt abordări care să mă caracterizeze. Când spun că atât timp cât sunt eu ministru al Finanțelor nu cresc taxele, acest lucru înseamnă exact ceea ce spun. Atât timp cât sunt eu, nu cresc taxele’, a răspuns Tanczos, întrebat dacă își va da demisia în cazul în care vor crește taxele în 2025.
Premierul Marcel Ciolacu a completat răspunsul ministrului de Finanțe precizând că promisiunea are loc ‘pe fondul actual’.
‘Acum cu tatuajul, să știți că m-au păcălit cu tatuajul, că mi s-a șters’, a transmis Marcel Ciolacu.
De asemenea, Tanczos Barna a adăugat că în 2025 dacă va duce mandatul până la sfârșit se va merge ‘pe taxele și impozitele actuale’. El a adăugat că bugetul pentru 2025 este construit pe o inflație de 3,5% și deflator PIB de 5%.
AGERPRES
Sursa: Realitatea Din UDMR
Evenimente
Cine nu plătește impozit pe clădiri și terenuri în 2025 – LISTA completă
Mai multe categorii de contribuabil care fac parte din categorii defavorizate sau beneficiază de anumite reglementări speciale sunt scutite și în 2025 de plata impozitelor și taxelor locale.
Astfel de scutiri se referă la impozite precum cele pe clădiri, terenuri, mijloace de transport, dar și taxe pentru eliberarea de documente administrative, de exemplu.
Impozitele și taxele locale includ:
– Impozitul pe clădiri și taxa pe clădiri;
– Impozitul pe teren și taxa pe teren;
– Impozitul pe mijloacele de transport;
– impozitul pe spectacole;
– taxe pentru eliberarea certificatelor, avizelor și autorizațiilor;
– taxe pentru utilizarea mijloacelor de reclamă și publicitate;
– alte taxe speciale.
Cine poate beneficia de scutiri?
– Persoane cu handicap grav sau accentuat sau încadrate în gradul I de invaliditate;
– Militari participanți la acțiuni speciale în străinătate, conform Legii nr. 168/2020;
– Veteranii de război și văduvele acestora, pentru toate clădirile și terenurile aflate în proprietate sau coproprietate;
– Persoanele persecutate politic sau etnic ori deportații, care beneficiază de scutire 100% pentru clădirea și terenul aferent folosite ca domiciliu;
– Persoane cu venituri lunare mai mici decât salariul minim brut pe economie, sau care au venituri exclusiv din șomaj sau ajutor social.
Scutirile pentru mijloacele de transport sunt acordate pentru un singur vehicul aflat în proprietatea persoanelor cu handicap grav sau accentuat, veterani de război ori deportați.
De asemenea, nu se plătește impozit pe clădiri utilizate în scopuri publice sau care aparțin cultelor religioase, instituțiilor de învățământ ori sănătate, precum și clădiri considerate monumente istorice, lăcașurile de cult și construcțiile din parcurile industriale.
Evenimente
Sebastian Burduja anunță Marea Reorganizare în Ministerul Energiei. Câți angajați vor pleca acasă?
Reorganizarea la nivelul Ministerului Energiei a început săptămâna trecută, marcând o etapă importantă în eficientizarea activității instituției. Ministrul Sebastian Burduja a anunțat că din cele 280 de posturi ocupate, între 10% și 20% dintre angajați vor fi afectați, urmând să plece acasă în urma concursurilor pe care le vor susține.
‘Durează cam două luni, inclusiv adoptarea în Guvern, avizarea interministerială. Cu siguranță vizăm reducerea aparatului, deci eliminarea posturilor vacante, care sunt în număr de 80 aproximativ. Din 280 posturi ocupate, între 10% și 20% dintre colegi vor pleca acasă, în urma concursurilor pe care le vor susține’, a precizat ministrul, la finalul ședinței Comandamentului energetic de iarnă.
El a mai spus că se va face o analiză pe fiecare direcție în parte. ‘Dacă mă refer la Direcția de investiții, unde colegii au atras 14 miliarde de euro, nu pot spune care dintre ei ar putea munci mai mult, dar nu o fac’, a arătat Burduja.
Potrivit acestuia, Ministerul Energiei este printre cele mai mici ministere din Guvern ca număr de posturi și cu certitudine are cele mai mici salarii alături de Ministerul Economiei, unde ‘se mai reglează lucrurile ca urmare a lipirii părții de Digitalizare’.
-
Evenimenteacum 2 zile
MINISTRUL FINANȚELOR: ÎN CONSTRUCŢIA BUGETULUI PENTRU 2025 NU PUNEM NICIO MODIFICARE, NICI DE TVA, NICI A IMPOZITULUI PE MUNCĂ
-
Evenimenteacum 2 zile
Bomba anului pentru seniori: NU se vor indexa pensiile în 2025. Cum justifică ministrul de Finanțe această decizie
-
Evenimenteacum 2 zile
CĂLIN GEORGESCU, PREȘEDINTELE ALES, O NOUĂ EDIȚIE EXPLOZIVĂ CULISELE STATULUI PARALEL – ASTĂZI, LA ORA 21:00
-
Evenimenteacum o zi
Sebastian Burduja anunță Marea Reorganizare în Ministerul Energiei. Câți angajați vor pleca acasă?
-
Evenimenteacum o zi
GEORGE SIMION, LOCOTENENTUL GIORGIEI MELONI ÎN EUROPA. LIDERUL AUR, ALES VICEPREȘEDINTE AL PARTIDULUI CONSERVATORILOR ȘI REFORMIȘTILOR (ECR)
-
Evenimenteacum o zi
Cine nu plătește impozit pe clădiri și terenuri în 2025 – LISTA completă
-
Evenimenteacum 9 ore
VIDEO TANCZOS BARNA: ATÂT TIMP CÂT SUNT EU LA MINISTERUL FINAȚELOR NU CRESC TAXELE
-
Evenimenteacum 2 ore
DERMATOLOGIE – Gama de servicii disponibile la CENTRUL MEDICAL DOCTOR BORIS