Stiri economice
Soluția la traficul infernal din București implică transformarea unui monument istoric
Un proiect de modernizare şi extindere a reţelei de linie ferată există încă din 2012, dar până acum nu s-a luat nicio măsură de implementare a acestuia. Reţeaua feroviară constituie un potenţial încă neutilizat pentru dezvoltarea Bucureştiului în sine şi a relaţiilor sale cu lumea, se arată în raportul pe 2018 al Ordinului Arhitecţilor Bucureşti.
Gara de Nord din Bucureşti utilizează modelul gărilor terminus, în care transportul feroviar ajunge până aproape de centrul oraşului, fără însă a-l străpunge. La aproape 150 de ani de la construcţie, Gara de Nord este subcapacitată pentru deschiderea teritorială pe care o are. Posibilitatea demolării şi reconstrucţiei unei gări noi pe acelaşi amplasament este restricţionată de statutul său de monument istoric, primit şi ca urmare a arhitecturii şi ingineriei moderniste.
Totuşi, construirea unei gări noi poate face subiectul unui concurs de soluţii care să ofere variante mai apropiate de capacitatea gărilor europene şi mai bine legată la rutele internaţionale, dezvoltând zona şi implicând ambele gări (de Nord şi Basarab) în sistem. Gara de Nord, alături de celelalte gări existente (Gara Obor, Gara Progresul, Gara Titan, etc.), dar şi de căile ferate ocolitoare ale Bucureştiului, pot pune bazele acestui sistem feroviar urban, dedicat nevoilor de mobilitate de proximitate (din zona metropolitană) şi regională, sugerează arhitecţii. „Reţeaua feroviară de suprafaţă, actualmente în curs de eliminare într-un ritm galopant, poate fi transformată într-un sistem feroviar urban care poate fi extins în timp şi gândit complementar cu traseele tramvaiului urban existent“, se arată în raportul citat.
CITIȚI ȘI Firea preia de astăzi autorizarea transportului de călători în Bucureşti-Ilfov
Momentan, principala staţie din România este subcapacitată şi subadministrată. Spaţiile sunt neîntreţinute şi pline de magazine parazitare. Zona de primire a Gării de Nord este invadată de autoturisme şi este lipsită de spaţiu public. Clădirea este neîntreţinută şi menţine intervenţii necorespunzătoare pentru statutul său, constată specialiştii.
Discuţii fără rezultat
În 2016, arhitecţii Centrului de Excelenţă în Urbanism „Ion Mincu“ (CEP) au prezentat autorităţilor publice un proiect de transformare a Gării de Nord într-o Eurogară, cu o valoare de piaţă de circa 2,4 mld. euro. Proiectul ar putea fi terminat în minim zece ani, dacă se apelează la un parteneriat public-privat. Iniţiatorii susţin că în această formulă investiţia ar putea începe să fie amortizată încă din cel de-al treilea an de funcţionare a zonei de mall şi birouri.
Un astfel de proiect ar putea schimba complet zona, însă până atunci spaţiul interior al Gării de Nord arată asemenea unui bazar, în care activităţile comerciale sunt amplasate haotic. Gările europene au renunţat de mult timp la chioşcuri, pentru a crea spaţii comerciale distribuite coerent. „Prioritate are informarea călătorilor, amenajarea locurilor de aşteptare şi accesibilitatea cât mai bună spre peroane. Toate acestea nu se regăsesc în Gara de Nord, unde lipsesc panourile de informare în punctele cheie, iar accesul spre peroane se face printre chioşcurile amplasate incoerent“, se mai precizează în raportul arhitecţilor.
CITIȚI ȘI Marile proiecte care ar schimba România, înţepenite de incompetenţă
Discuţiile despre transformarea Gării de Nord într-un obiectiv comercial şi public modern au început cu mulţi ani în urmă, ba chiar în 2011 s-a ajuns până la semnarea unui memorandum între ministerele transporturilor din România şi Belgia ce prevede cooperarea în vederea modernizării infrastructurii de transport din Bucureşti, proiect care include şi schimbarea la faţă a Gării de Nord. Ca şi în cazul celorlalte proiecte propuse pentru modernizarea celui mai important nod feroviar din România şi pe acesta s-a aşternut praful şi a fost înghiţit de birocraţie.
Noul proiect prezentat de arhitecţii CEP a început cu un studiu de fezabilitate realizat încă din 2014 care propunea coborârea liniilor de cale ferată în subteran şi crearea unui spaţiu care să devină o esplanadă verde. Partea dintre gară şi pasajul Basarab urma să devină un centru de afaceri, iar în zonele de triaje a fost prevăzută construcţia a două eco-cartiere.
În 2016, proiectul a fost remodelat şi eficientizat, astfel încât s-a ajuns la o soluţie tehnică care cuprinde o Eurogară cu două terminale: Gara principală se propune a fi mutată la o distanţă de circa 1,3 km, la nord de Podul Grant. Ea ar fi legată de mijloacele de transport în comun de pe Calea Griviţei şi s-ar construi simultan cu un mall adiacent. Întregul ansamblu ar fi legat de Gara de Nord actuală printr-o zonă urbană densă, cu clădiri de birouri, centru de afaceri, clădiri administrative şi săli de conferinţe, un eco-cartier şi dotări comerciale, culturale şi de agrement. Soluţia propune o legatură rapidă de tip monorail (ca la aeroporturi) între cele doua terminale.
„Un asemenea proiect ambiţios ar atrage investiţii în Capitală şi în ţară şi ar transforma zona într-un puternic motor al dezvoltării economice şi sociale“, spune urbanistul Mircea Enache, directorul CEP şi preşedinte al companiei EMI Systems din Washington şi al International Urban Alliance. Pentru ca acest proiect să fie realizat este nevoie, însă, de o colaborare între Ministerul Transporturilor, CFR şi primăria municipiului Bucureşti.
Transformarea gărilor în zone comerciale devine tot mai populară în ţările dezvoltate. Un exemplu este oraşul polonez Poznan, de patru ori mai mic decât Bucureştiul, care a reuşit să îşi transforme gara centrală într-un adevărat obiectiv turistic şi comercial. Reuşita acestui oraş ar trebui să fie mai mult decât un exemplu pentru autorităţile române în condiţiile în care toate companiile care au participat la dezvoltarea proiectului sunt prezente în România de ani buni. Ultimele estimări ale reprezentanţilor CFR indică un buget de investiţii necesar modernizării Gării de Nord de circa 400 mil. euro. Cu 385 mil. euro investiţii, sumă suportată din fonduri private, gara din Poznan a fost transformată într-un centru comercial care cuprinde 230 de magazine, împărţite pe o suprafaţă închiriabilă de 58.000 mp (cu 45% mai mare decât a mallului Promenada din Bucureşti), 19 platforme de autobuz, o parcare pe trei etaje cu 1.500 de locuri şi 2,5 km de reţele feroviare noi în zona gării.
Evenimente
VIDEO TANCZOS BARNA: ATÂT TIMP CÂT SUNT EU LA MINISTERUL FINAȚELOR NU CRESC TAXELE
Ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, a afirmat miercuri că atât timp cât va ocupa această funcție nu vor fi majorate taxele, menționând că nu îl caracterizează abordări în care răspunde cu funcția pentru această promisiune sau își face tatuaje.
‘Aș vrea să evit această abordare, sincer, pentru că mie nu îmi place nici întrebarea dacă răspund cu funcția, nu vă supărați domnule prim-ministru, nici cu tatuajul. Nu sunt abordări care să mă caracterizeze. Când spun că atât timp cât sunt eu ministru al Finanțelor nu cresc taxele, acest lucru înseamnă exact ceea ce spun. Atât timp cât sunt eu, nu cresc taxele’, a răspuns Tanczos, întrebat dacă își va da demisia în cazul în care vor crește taxele în 2025.
Premierul Marcel Ciolacu a completat răspunsul ministrului de Finanțe precizând că promisiunea are loc ‘pe fondul actual’.
‘Acum cu tatuajul, să știți că m-au păcălit cu tatuajul, că mi s-a șters’, a transmis Marcel Ciolacu.
De asemenea, Tanczos Barna a adăugat că în 2025 dacă va duce mandatul până la sfârșit se va merge ‘pe taxele și impozitele actuale’. El a adăugat că bugetul pentru 2025 este construit pe o inflație de 3,5% și deflator PIB de 5%.
AGERPRES
Sursa: Realitatea Din UDMR
Evenimente
Cine nu plătește impozit pe clădiri și terenuri în 2025 – LISTA completă
Mai multe categorii de contribuabil care fac parte din categorii defavorizate sau beneficiază de anumite reglementări speciale sunt scutite și în 2025 de plata impozitelor și taxelor locale.
Astfel de scutiri se referă la impozite precum cele pe clădiri, terenuri, mijloace de transport, dar și taxe pentru eliberarea de documente administrative, de exemplu.
Impozitele și taxele locale includ:
– Impozitul pe clădiri și taxa pe clădiri;
– Impozitul pe teren și taxa pe teren;
– Impozitul pe mijloacele de transport;
– impozitul pe spectacole;
– taxe pentru eliberarea certificatelor, avizelor și autorizațiilor;
– taxe pentru utilizarea mijloacelor de reclamă și publicitate;
– alte taxe speciale.
Cine poate beneficia de scutiri?
– Persoane cu handicap grav sau accentuat sau încadrate în gradul I de invaliditate;
– Militari participanți la acțiuni speciale în străinătate, conform Legii nr. 168/2020;
– Veteranii de război și văduvele acestora, pentru toate clădirile și terenurile aflate în proprietate sau coproprietate;
– Persoanele persecutate politic sau etnic ori deportații, care beneficiază de scutire 100% pentru clădirea și terenul aferent folosite ca domiciliu;
– Persoane cu venituri lunare mai mici decât salariul minim brut pe economie, sau care au venituri exclusiv din șomaj sau ajutor social.
Scutirile pentru mijloacele de transport sunt acordate pentru un singur vehicul aflat în proprietatea persoanelor cu handicap grav sau accentuat, veterani de război ori deportați.
De asemenea, nu se plătește impozit pe clădiri utilizate în scopuri publice sau care aparțin cultelor religioase, instituțiilor de învățământ ori sănătate, precum și clădiri considerate monumente istorice, lăcașurile de cult și construcțiile din parcurile industriale.
Evenimente
Sebastian Burduja anunță Marea Reorganizare în Ministerul Energiei. Câți angajați vor pleca acasă?
Reorganizarea la nivelul Ministerului Energiei a început săptămâna trecută, marcând o etapă importantă în eficientizarea activității instituției. Ministrul Sebastian Burduja a anunțat că din cele 280 de posturi ocupate, între 10% și 20% dintre angajați vor fi afectați, urmând să plece acasă în urma concursurilor pe care le vor susține.
‘Durează cam două luni, inclusiv adoptarea în Guvern, avizarea interministerială. Cu siguranță vizăm reducerea aparatului, deci eliminarea posturilor vacante, care sunt în număr de 80 aproximativ. Din 280 posturi ocupate, între 10% și 20% dintre colegi vor pleca acasă, în urma concursurilor pe care le vor susține’, a precizat ministrul, la finalul ședinței Comandamentului energetic de iarnă.
El a mai spus că se va face o analiză pe fiecare direcție în parte. ‘Dacă mă refer la Direcția de investiții, unde colegii au atras 14 miliarde de euro, nu pot spune care dintre ei ar putea munci mai mult, dar nu o fac’, a arătat Burduja.
Potrivit acestuia, Ministerul Energiei este printre cele mai mici ministere din Guvern ca număr de posturi și cu certitudine are cele mai mici salarii alături de Ministerul Economiei, unde ‘se mai reglează lucrurile ca urmare a lipirii părții de Digitalizare’.
-
Evenimenteacum 2 zile
Planul lui Călin Georgescu pentru FACTURILE de energie ale românilor: Prețul să fie redus drastic, aproape de prețul de producție
-
Evenimenteacum 2 zile
MINISTRUL FINANȚELOR: ÎN CONSTRUCŢIA BUGETULUI PENTRU 2025 NU PUNEM NICIO MODIFICARE, NICI DE TVA, NICI A IMPOZITULUI PE MUNCĂ
-
Evenimenteacum 2 zile
Bomba anului pentru seniori: NU se vor indexa pensiile în 2025. Cum justifică ministrul de Finanțe această decizie
-
Evenimenteacum 2 zile
CĂLIN GEORGESCU, PREȘEDINTELE ALES, O NOUĂ EDIȚIE EXPLOZIVĂ CULISELE STATULUI PARALEL – ASTĂZI, LA ORA 21:00
-
Evenimenteacum o zi
Sebastian Burduja anunță Marea Reorganizare în Ministerul Energiei. Câți angajați vor pleca acasă?
-
Evenimenteacum o zi
GEORGE SIMION, LOCOTENENTUL GIORGIEI MELONI ÎN EUROPA. LIDERUL AUR, ALES VICEPREȘEDINTE AL PARTIDULUI CONSERVATORILOR ȘI REFORMIȘTILOR (ECR)
-
Evenimenteacum 23 de ore
Cine nu plătește impozit pe clădiri și terenuri în 2025 – LISTA completă
-
Evenimenteacum 7 ore
VIDEO TANCZOS BARNA: ATÂT TIMP CÂT SUNT EU LA MINISTERUL FINAȚELOR NU CRESC TAXELE