Connect with us

Stiri economice

Impactul Brexit-ului asupra britanicilor care dețin terenuri în România

Publicat

pe

”Este de aşteptat ca efectele acestei ieşiri să se facă simţite la nivelul tuturor statelor membre UE. Urmările sunt şi acum aproape la fel de imprevizibile ca înainte de momentul începerii negocierilor. Deşi anumite aspecte cheie au fost agreate la nivel principial, regula după care se conduc negocierile este că nimic nu este convenit până când nu este totul convenit”, spun Oana Bădărău (Partener PeliFilip) şi Mirabela Maria, (Senior Associate PeliFilip).

Potrivit acestora, unul dintre aspectele de natură juridică şi imobiliară care poate fi afectat este posibilitatea resortisanţilor britanici (persoane fizice sau entităţi juridice) de a dobândi şi deţine dreptul de proprietate asupra terenurilor în celelalte state membre UE, inclusiv în România. Iar acest aspect vizează atât proprietarii de terenuri propriu zişi, dar şi proprietarii de clădiri sau apartamente în România, dacă dreptul de proprietate include o cotă corespunzătoare de teren, aşa cum se întâmplă de cele mai multe ori.

”Legislaţia română actuală permite cetăţenilor străini/entităţilor străine să cumpere teren în România doar în anumite condiţii. Cumpărătorul trebuie să fie: (i) resortisant al unui stat membru UE sau al Spaţiului Economic European (SEE) sau (ii) resortisant al unui stat care a încheiat un tratat bilateral cu România, ce reglementează posibilitatea ca cetăţenii statelor respective să dobândească drepturi de proprietate asupra terenurilor în condiţii de reciprocitate, sau (iii) o persoană fizică care a dobândit respectivul drept de proprietate prin moştenire legală, indiferent de ţara sa de origine”, mai spun Oana Bădărău şi Mirabela Maria.

Mai departe, susţin ele, în cazul în care Regatul Unit părăseşte şi SEE, resortisanţii britanici nu vor mai putea cumpăra teren în România, decât dacă se încheie un tratat bilateral între Regatul Unit şi România în acest sens.

Întrebarea este ce se întâmplă cu drepturile de proprietate dobândite de resortisanţii britanici înainte de retragerea din

UE, altfel decât prin moştenire legală, continuă Oana Bădărău şi Mirabela Maria. În acest context, cadrul legal reglementează în principal posibilitatea ca cetăţenii străini să dobândească dreptul de proprietate asupra terenurilor din România, însă în acest caz, achiziţia ar fi avut deja loc – cetăţenii britanici care au dobândit dreptul de proprietate asupra terenurilor înainte de ieşire au făcut acest lucru în mod legal şi valabil şi ar trebui să beneficieze de protecţie juridică deplină. Cu toate acestea, se poate, de asemenea, argumenta că scopul dispoziţiilor legale şi constituţionale este de a evita situaţiile în care dreptul de proprietate asupra terenurilor aparţine cetăţenilor unor state terţe faţă de UE sau de SEE, mai ales dacă nu există avantaje reciproce din acestea (ca în cazul unui tratat bilateral).

 

”Deznodământul acestui scenariu specific poate face (să sperăm) obiectul negocierilor de retragere. Deocamdată, nu este clar dacă vor fi necesare modificări în legislaţia naţională, întrucât rezultatul depinde în principal de faptul dacă Regatul Unit va continua să facă parte din SEE după ieşirea din UE”, adaugă Oana Bădărău şi Mirabela Maria.

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

Românii ar avea nevoie de o PENSIE cu aproximativ 75% mai mare decât media pentru a duce un trai decent – STUDIU

Publicat

pe

Românii consideră că nivelul decent al unei pensii este de aproape 5.000 de lei, cu aproximativ 75% mai mare decât valoarea medie din prezent. Datele apar un sondaj al Asociaţiei pentru Pensiile Administrate Privat din România.

Conform analizei, 97% din respondenţi spun că au auzit de Pilonul II de pensii, iar 82% spun că acesta trebuie menţinut. Datele sondajului arată şi o îmbunătăţire a nivelului de cunoaştere a detaliilor despre Pilonul II de către majoritatea celor intervievaţi, arată analiza, citată de Rador.

Acelaşi studiu mai arată că 37% din români nu reuşesc să economisească niciodată, aproape jumătate economisesc de câteva ori pe an şi doar 16% spun că îşi permit să pună bani deoparte în fiecare lună.

Pentru comparație, ultimele date ale INS, în trimestrul IV din 2024, pensia medie lunară a fost de 2.898 lei, după o creștere de peste 12%, ca urmare a marii recalculări din toamna anului trecut. 

Citeste in continuare

Evenimente

Modificare majoră la voucherele de vacanță în 2025. Nu toți bugetarii vor primi tichete

Publicat

pe

Se schimbă modul în care se vor acorda voucherele de vacanță. Ministerul Economiei spune că formula de acordare a bonificațiilor va fi una cât mai simplă.

Va fi o formulă cât mai simplă tocmai pentru a ne asigura că oamenii ajung să nu-și piardă timpul, a spus ministrul Economiei, Bogdan Ivan, joi, despre modalitatea de acordare a voucherelor de vacanță.

Întrebat când ar putea fi gata normele de aplicare pentru tichetele de vacanță, el a spus că „în cel mai scurt timp, săptămâna viitoare o să fie o întâlnire finală după ce colegii de la Ministerul Economie și Digitalizări au dezbătut cu colegii din Ministerul de Finanțe și cu toate structurile profesionale și cu companiile de e-ticheting”.

„Este evident că e o modificare care întâmpină anumite neplăceri pentru că nu vorbim direct de acele vouchere care se dădeau efectiv și se consumă. Va fi o formulă cât mai simplă tocmai pentru a ne asigura că oamenii ajung să nu-și piardă timpul atunci când vorbim despre dovada faptului că s-au folosit de aceste instrumente și automat pot să dovedească prin documente justificative că au folosit voucherele și o să primească automat acei bani înapoi”, a explicat Bogdan Ivan.

Citeste in continuare

Evenimente

Specialiștii acuză: Noile modificări fiscal vor afecta micile întreprinderi

Publicat

pe

Noile prevederi fiscale pregătite de Ministerul Finanțelor în privința TVA vor afecta micile întreprinderi. Camera Consultanților Fiscali salută majorarea plafonului la 395.000 lei, dar atrage atenția asupra celorlalte aspecte din proiectul MF. 

Organizația precizează că Ministerul Finanțelor a ales cea mai restrictivă variantă, în privința regulilor de depășire a plafonului, fiind o transpunere foarte limitată a prevederilor Directivei TVA. ‘Înregistrarea în scopuri de TVA va fi una retroactivă. Dacă un operator economic a depășit plafonul de 300.000 lei oricând înainte de 1 aprilie (ex. 2022, 2023, 2024 sau începutul anului 2025), nu putem înțelege cum s-ar putea aplica prevederile referitoare la înregistrare aplicabile după 1 aprilie 2025. În unele state membre ale Uniunii Europene, atunci când o întreprindere depășește plafonul de scutire de TVA, partea din tranzacție care depășește plafonul este supusă TVA, dar restul tranzacției poate rămâne scutit’, se arată în comunicatul CCF.

CCF menționează că una dintre cele mai problematice prevederi se referă la faptul că la data depășirii plafonului național de 395.000 lei, persoana impozabilă care aplică regimul special de scutire trebuie să solicite înregistrarea în scopuri de TVA și aplică regimul de taxare începând cu data depășirii acestuia.

Solicitarea înregistrării, conform proiectului Ministerului, ar trebui efectuată exact în ziua depășirii plafonului de scutire, iar înregistrarea este considerată valabilă la data depășirii.

‘Totuși, Directiva (2020/285) prevede o serie de opțiuni care ar fi permis aplicarea unui sistem mai apropiat de ceea ce avem în prezent. A fost aleasă cea mai restrictivă variantă, fiind o transpunere foarte limitată a prevederilor Directivei TVA, nefiind permisă niciun fel de depășire a plafonului de scutire, deși ar fi putut fi aplicată cel mult o depășire de 25% a plafonului de scutire. De asemenea, înțelegem că înregistrarea în scopuri de TVA va fi una retroactivă, respectiv care produce efecte de la data depășirii plafonului. Nu vedem vreo modalitate practică realistă de a atribui și comunica contribuabilului codul de TVA exact în ziua depășirii plafonului. Astfel, va exista o perioadă de timp, nespecificată de lege, până la data atribuirii efective a codului de TVA în care se aplică regimul de taxare, dar fără ca operatorul economic să dețină cod de TVA’, atrag atenția reprezentanții organizației.

În subsidiar, în opinia CCF, ar fi corect să fie folosită sintagma ‘regimul normal de TVA’ în loc de ‘regimul de taxare’, întrucât nu toate operațiunile sunt taxabile.

Astfel, rămâne neclară problema perioadei de la data depășirii plafonului și până la data la care codul de TVA este efectiv atribuit și comunicat contribuabilului, respectiv cum se vor emite facturile pentru care trebuie aplicat regimul de taxare.

Organizația precizează că, la ora actuală, sistemul e-Factura nu permite persoanelor care nu au cod de TVA să emită facturi cu TVA.

În plus, prevederile referitoare la înregistrare, aplicabile după 1 aprilie 2025, presupun ca efectele înregistrări sa fie retroactive, respectiv, din data depășirii plafonului.

‘Considerăm că trebuie reanalizate dispozițiile tranzitorii cuprinse în proiect având în vedere următoarea inadvertență: Dacă un operator economic a depășit plafonul actual de 300.000 lei oricând înainte de 1 aprilie (ex. 2022, 2023, 2024 sau începutul anului 2025), nu putem înțelege cum s-ar putea aplica prevederile referitoare la înregistrare aplicabile după 1 aprilie 2025, întrucât noul mecanism presupune înregistrări retroactive la o dată situată mult înainte de intrarea în vigoare a legii noi, înainte de 1 aprilie 2025, ori acest fapt ar constitui o aplicare evident retroactivă a legii. Întrebările pe care ni le punem. Ne punem câteva întrebări la care sperăm să găsim răspuns în Nota de fundamentare, pentru o înțelegere completă și corectă a noului mecanism: se au în vedere modificări în ceea ce privește Sistemul e-Factura în sensul corelării cu noile prevederi? Dacă se emit facturi cu TVA, va exista o prevedere în norme care să permită deducerea la beneficiar chiar și în lipsa codului de TVA al furnizorului?
Va fi necesară stornarea facturilor emise fără codul de TVA și reemiterea acestora după ce codul de TVA este efectiv atribuit?’, se spune în comunicat.

Camera Consultanților Fiscali recomandă Ministerului de Finanțe să aibă în vedere și posibilitatea ca operatorii economici să poată utiliza codul cu RO încă din ziua depășirii plafonului, chiar dacă acesta va fi atribuit și comunicat efectiv de ANAF după o anumită perioadă. S-ar evita astfel dificultăți de raportare și în Declarația 394.

Referitor la data depășirii plafonului, CCF înțelege că din această data se aplică regimul de taxare (regimul normal de TVA, mai corect).

‘Din perspectiva practică apare următoarea situație de fapt: în cursul zilei în care s-a depășit plafonul operatorul economic poate realiza operațiuni sub plafonul de 395.000 lei și ulterior să depășească acest plafon cu alte tranzacții. În mod normal pentru a nu retroactiva aplicarea legii, pentru operațiunile realizate până în plafon, în ziua depășirii acestuia, considerăm că ar trebui aplicată scutirea și să se aplice regimul normal de TVA numai tranzacției prin care se depășește plafonul, precum și celor ulterioare. În niciun caz nu putem fi de acord cu interpretarea potrivit căreia regimul normal de TVA se aplică pentru toate tranzacțiile din ziua depășirii plafonului, inclusiv pentru cele realizate înainte de depășirea plafonului, întrucât ar fi o aplicare retroactivă a legii și ar lipsi de conținut aplicabilitatea scutirii pentru mici întreprinderi’, se maia arată în documentul CCF.

Totodată, CCF menționează că nu identifică însă niciun impediment în ceea ce privește deducerea TVA pentru beneficiarii care primesc facturi cu TVA pentru operațiunile din ziua în care plafonul este depășit, întrucât depășirea plafonului este constatată de operatorul economic, nu pe bază de control al organelor fiscale, și comunicată pe propria răspundere de către acesta. Organizația precizează că eventuale erori de determinare a plafonului pot exista chiar și dacă s-ar aplica TVA pentru toate operațiunile din ziua depășirii plafonului, fără nicio deosebire.

Potrivit sursei citate, în unele state membre ale Uniunii Europene, atunci când o întreprindere depășește plafonul de scutire de TVA, partea din tranzacție care depășește plafonul este supusă TVA, dar restul tranzacției poate rămâne scutit, în funcție de legislația națională.

Exemple de astfel de tratamente specifice includ: în Germania, dacă o întreprindere depășește plafonul de scutire de TVA (care este de 22.000 euro pentru activitățile comerciale), aceasta trebuie să se înregistreze în scopuri de TVA. Însă, conform unor reglementări specifice, este posibil ca TVA să fie aplicată doar pentru valoarea care depășește plafonul. Astfel, în cazul unei tranzacții care face ca plafonul să fie depășit, partea de valoare care depășește limita poate fi supusă TVA, în timp ce restul tranzacției poate rămâne scutit, dar acest aspect trebuie confirmat de autoritățile fiscale.

De asemenea, Italia aplică un sistem similar, în care, în cazul depășirii plafonului de scutire de TVA, se poate aplica TVA doar pentru partea din tranzacție care depășește plafonul. Dacă o întreprindere realizează o tranzacție care depășește plafonul de scutire (care este de 65.000 euro pentru prestările de servicii), TVA ar putea fi aplicată doar asupra sumei care depășește acest plafon, iar restul tranzacției ar putea rămâne scutit, cel puțin până la momentul înregistrării oficiale.

În Spania, legislația prevede o abordare similară: dacă o persoană impozabilă depășește plafonul de scutire (care este de 85.000 euro pentru activitățile comerciale), TVA ar putea fi aplicat doar pentru suma care depășește plafonul, lăsând restul tranzacției scutit. Totuși, este important de menționat că în multe cazuri autoritățile fiscale pot decide aplicarea TVA la întreaga valoare a tranzacției.

În Austria, plafonul de scutire pentru întreprinderile mici este de 35.000 euro. Dacă cifra de afaceri depășește acest plafon, TVA este aplicată doar pe suma care depășește limita, în timp ce partea de tranzacție care rămâne sub plafon poate rămâne scutită, în anumite condiții.

‘În concluzie, putem afirma că și din jurisprudența CJUE și din practica altor state membre rezultă fără dubii că nu se poate elimina beneficiul scutirii de TVA pentru mici întreprinderi în cazul operațiunilor anterioare depășirii plafonului, drept pentru care, strict din aceste considerente’, se mai spune în comunicat.

Camera Consultanților Fiscali este o organizație profesională de utilitate publică, persoană juridică fară scop lucrativ, cu patrimoniu și buget propriu. Este constituită din consultanți fiscali, consultanți fiscali asistenți care au dobândit această calitate, precum și societățile de consultanță fiscală, autorizate de Cameră, în condițiile prevăzute de O.G. nr. 71/2001, privind organizarea și exercitarea activității de consultanță fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE