Connect with us

Stiri economice

” În România, creșterea salariilor ține de un echilibru elementar”

Publicat

pe

Cu excepţia notabilă a Greciei şi a Irlandei (ultima are o creştere contabila, fiind paradis fiscal), creşterea consumului a jucat un rol central în mai toate ţările UE şi în special România, Polonia, Lituania, şi Croaţia.

Creşterile salariale au jucat aici un rol important. Un studiu făcut pentru Syndex de Ștefan Guga şi colegii săi arată că în perioada 2018-2017 remunerarea reală medie pe salariat a crescut cu 16.4 la sută, cee ace este semnificativ peste media UE (5.8 %), dar este mult mai puţîn în raport cu creşterea acesteia în Polonia, Slovacia, Bulgaria şi Letonia (pagină 17). Necesitatea acestor creşteri a fost relevată de Banca Centrală Europeană (ECB staff macroeconomic projections for the euro area, Frankfurt, Septembrie 2016:9).

La rigoare, însă, creşterea salariului minim şi a celor din sectorul public nu înseamnă neapărat că avem un regim de creştere economică de tip wage-led, pentru că alte măsuri (transferul contribuţiilor sociale, relaxări fiscale pentru întregi categorii de investitori, oportunităţile generoase de optimizare fiscală) vin din portofoliul strategiilor profit-led nu din zona wage-led.

În ciuda evolutilor recente spre mai mult wage-led, România are aşadar un regim hibrid în care ponderea muncii nu este încă statistic dominantă dacă ne uităm la efectele legate de raportul muncă-capital în PIB (masiv favorabil capitalului, cu îmbunătăţiri recente dar nu dramatice pentru muncă) sau povara sarcinii fiscale (masiv defavorabilă muncii). Politicile de tip wage-led merg în direcţia cea bună dar moştenirea modului în care s-a gerat criză din 2008-2010 este încă foarte grea pe acest palier.

Zona în care vedem o îmbunătăţire relativă în 2017 este viteză de creştere a remunerării salariaţilor că procent din PIB. Cum arată studiul Syndex: “putem observă un impact mult mai mare al creşterii salariului minim asupra remunerării medii în România (+14% creşterea salariului minim în 2017, +10,2% creşterea remunerării medii) făţă de Ungaria (+15,1% creşterea salariului minim, +4,1% creşterea remunerării medii).

” Într-o ţară care a avut cel mai puternic declin al ponderii remunerării salariaţilor în PIB din UE după Irlanda, această creştere ţine de un echilibru elementar. Trei rezerve (1) se pleacă de la un punct extrem jos în raport cu “vechea” UE (2) până azi, ponderea acestei variabile în PIB nu şi-a revenit în raport cu anul 2008 şi (3) România este codaşă în UE la acest capitol, fiind devansată nu numai de Slovenia ci şi de Bulgaria. Aşadar avem nevoie de politici de tip wage-led mai curajoase chiar pentru a reechilibra relaţia cu capitalul în PIB.

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

VIDEO TANCZOS BARNA: ATÂT TIMP CÂT SUNT EU LA MINISTERUL FINAȚELOR NU CRESC TAXELE

Publicat

pe

Ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, a afirmat miercuri că atât timp cât va ocupa această funcție nu vor fi majorate taxele, menționând că nu îl caracterizează abordări în care răspunde cu funcția pentru această promisiune sau își face tatuaje.

‘Aș vrea să evit această abordare, sincer, pentru că mie nu îmi place nici întrebarea dacă răspund cu funcția, nu vă supărați domnule prim-ministru, nici cu tatuajul. Nu sunt abordări care să mă caracterizeze. Când spun că atât timp cât sunt eu ministru al Finanțelor nu cresc taxele, acest lucru înseamnă exact ceea ce spun. Atât timp cât sunt eu, nu cresc taxele’, a răspuns Tanczos, întrebat dacă își va da demisia în cazul în care vor crește taxele în 2025.

 

Premierul Marcel Ciolacu a completat răspunsul ministrului de Finanțe precizând că promisiunea are loc ‘pe fondul actual’.

‘Acum cu tatuajul, să știți că m-au păcălit cu tatuajul, că mi s-a șters’, a transmis Marcel Ciolacu.

De asemenea, Tanczos Barna a adăugat că în 2025 dacă va duce mandatul până la sfârșit se va merge ‘pe taxele și impozitele actuale’. El a adăugat că bugetul pentru 2025 este construit pe o inflație de 3,5% și deflator PIB de 5%.

AGERPRES

Sursa: Realitatea Din UDMR

Citeste in continuare

Evenimente

Cine nu plătește impozit pe clădiri și terenuri în 2025 – LISTA completă

Publicat

pe

Mai multe categorii de contribuabil care fac parte din categorii defavorizate sau beneficiază de anumite reglementări speciale sunt scutite și în 2025 de plata impozitelor și taxelor locale. 

Astfel de scutiri se referă la impozite precum cele pe clădiri, terenuri, mijloace de transport, dar și taxe pentru eliberarea de documente administrative, de exemplu.

Impozitele și taxele locale includ:

– Impozitul pe clădiri și taxa pe clădiri;

– Impozitul pe teren și taxa pe teren;

– Impozitul pe mijloacele de transport;

– impozitul pe spectacole;

– taxe pentru eliberarea certificatelor, avizelor și autorizațiilor;

– taxe pentru utilizarea mijloacelor de reclamă și publicitate;

– alte taxe speciale.

Cine poate beneficia de scutiri?

– Persoane cu handicap grav sau accentuat sau încadrate în gradul I de invaliditate;

– Militari participanți la acțiuni speciale în străinătate, conform Legii nr. 168/2020;

– Veteranii de război și văduvele acestora, pentru toate clădirile și terenurile aflate în proprietate sau coproprietate;

– Persoanele persecutate politic sau etnic ori deportații, care beneficiază de scutire 100% pentru clădirea și terenul aferent folosite ca domiciliu;

 – Persoane cu venituri lunare mai mici decât salariul minim brut pe economie, sau care au venituri exclusiv din șomaj sau ajutor social.

Scutirile pentru mijloacele de transport sunt acordate pentru un singur vehicul aflat în proprietatea persoanelor cu handicap grav sau accentuat, veterani de război ori deportați.

De asemenea, nu se plătește impozit pe clădiri utilizate în scopuri publice sau care aparțin cultelor religioase, instituțiilor de învățământ ori sănătate, precum și clădiri considerate monumente istorice, lăcașurile de cult și construcțiile din parcurile industriale.

Citeste in continuare

Evenimente

Sebastian Burduja anunță Marea Reorganizare în Ministerul Energiei. Câți angajați vor pleca acasă?

Publicat

pe

Reorganizarea la nivelul Ministerului Energiei a început săptămâna trecută, marcând o etapă importantă în eficientizarea activității instituției. Ministrul Sebastian Burduja a anunțat că din cele 280 de posturi ocupate, între 10% și 20% dintre angajați vor fi afectați, urmând să plece acasă în urma concursurilor pe care le vor susține.

‘Durează cam două luni, inclusiv adoptarea în Guvern, avizarea interministerială. Cu siguranță vizăm reducerea aparatului, deci eliminarea posturilor vacante, care sunt în număr de 80 aproximativ. Din 280 posturi ocupate, între 10% și 20% dintre colegi vor pleca acasă, în urma concursurilor pe care le vor susține’, a precizat ministrul, la finalul ședinței Comandamentului energetic de iarnă.

El a mai spus că se va face o analiză pe fiecare direcție în parte. ‘Dacă mă refer la Direcția de investiții, unde colegii au atras 14 miliarde de euro, nu pot spune care dintre ei ar putea munci mai mult, dar nu o fac’, a arătat Burduja.

Potrivit acestuia, Ministerul Energiei este printre cele mai mici ministere din Guvern ca număr de posturi și cu certitudine are cele mai mici salarii alături de Ministerul Economiei, unde ‘se mai reglează lucrurile ca urmare a lipirii părții de Digitalizare’.

Ce se întâmplă după expirarea plafonării prețurilor la energie și gaze. Anunțul lui Sebastian Burduja pentru consumatorii vulnerabili

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE