Stiri economice
SA Polul investiţiilor ferovioare s-a mutat între Simeria şi Arad

La începutul acestei luni, directorul general al CFR SA, Ion Gavrilă, a efectuat o inspecţie pe toate şantierele celor patru loturi de cale ferată, între Simeria şi Arad, unde au început lucrările de reabilitare şi modernizare. Între km 614 – Gurasada – Simeria, în lungime totală de 141,17 km, s-au semnat anul trecut contracte în valoate totală de 7,7 miliarde lei, pentru patru loturi de lucrări, pe secţiunile km 614 – Cap Y Bârzava (2a), Cap Y Bârzava – Cap Y Ilteu (2b), Cap Y Ilteu – Cap Y Gurasada (2c) şi Gurasada – Simeria (tronson 3).
Directorul general al CFR SA, Ion Gavrilă, administratorul infrastructurii feroviare, ne-a declarat că verifică lunar evoluţia lucrărilor de modernizare pe cele patru şantiere feroviare deschise în vestul ţării, între km 614 – Gurasada – Simeria. „Polul investiţiilor feroviare s-a mutat între Simeria şi Arad. Toate cele patru şantiere sunt în grafic. Acum trebuie să supraveghez şantierele. Sute de angajaţi sunt zilnic pe cele patru loturi. Am fost pe şantiere cu toţi factorii implicaţi – consultant, proiectant, beneficiar şi antreprenor. Trebuie să stăm la masă toate părţile. Dacă există probleme trebuie rezolvate rapid”, ne-a declarat Ion Gavrilă.
Conform oficialilor CFR SA, pe cele patru şantiere unde este asigurat front de lucru nu se înregistrează decalaje în graficele stabilite, discuţiile fiind însă concetrate pe clarificarea problemelor şi identificarea soluţiilor tehnice optime în zonele de traseu unde se construiesc cele patru poduri noi peste râul Mureş, tunelul nou de la Baţa, noile pasaje din staţiile Mintia şi Deva. O atenţie deosebită îi este acordată şi impactului pe care îl are în desfăşurarea lucrărilor situl arheologic de la Vărădia.
Mobilizare permanentă cu forţă umană şi utilaje
Directorul general al CFR SA le-a transmis constructorilor că doreşte mobilizare permanentă cu forţă umană şi utilaje, pe fiecare şantier, deoarece „lucrările de infrastructură şi suprastructură feroviară pe cei 141 km au un grad ridicat de complexitate, în contextul în care pe o lungime destul de mare a acestui traseu proiectele prevăd construirea de variante noi. Este necesară implicararea comună a contructorului şi a responsabilului CFR în soluţionarea problemelor tehnice care apar pe parcurs, asfel încât graficul de execuţie să fie respectat”. Pe distanţa km 614 – Bârzava -Ilteu – Gurasada – Simeria constructorii vor executa lucrări de terasamente, consolidări, electrificare, energoalimentare, semnalizare şi de implementare a sistemului de siguranţă a traficului ERTMS (ETCS nivel 2 + GSMR) pe tot traseul. Vor fi construite 187 de lucrări de artă (poduri, podeţe, tuneluri, pasaje superioare şi inferioare), iar în 25 de staţii de cale ferată (inclusiv halte comerciale şi puncte de oprire) se vor executa lucrări civile. „Există front de lucru pe toată lungimea, mai puţin clădirile. Constructorii au front de lucru şi nu există motive pentru întârzierea lucrărilor”, ne-a mai declarat Ion Gavrilă.
„35% din traseu se construieşte de la zero”
Un reprezentant al asocierii Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL, firmele care se ocupă de reabilitarea secţiunilor km 614 – Cap Y Bârzava (2a) şi Bârzava (cap Y) – Ilteu (cap Y)(2b) a explicat că „au început lucrările pe toată lungimea celor două secţiuni, primul lot, km 614 – Cap Y Bârzava are o lungime de circa 41 km, tronsonul Bârzava – Cap Y Ilteu are o lungime de aproximativ 38 km. Este închis un fir de circulaţie pe intervale şi jumătate din fiecare staţie. Au început lucrări de terasament la peroane în staţii şi derulăm lucrări de defrişare a terasamentulului pentru noile variante de traseu. Pe primul lot, km 614 – Cap Y Bârzava, aproximativ 10% din traseu este nou, pe secţiunea Bârzava – Cap Y Ilteu, 35% din traseu se construieşte de la zero. O bună parte din traseu se mută pe partea cealaltă a râului Mureş, construim un tunel şi două poduri peste râul Mureş”.
Inginerii firmelor de construcţii au demarat lucrările pregătitoare pentru construcţia tunelului. „Pe partea de semnalizare, inginerii au început lucrări de proiectare. Se construiesc clădiri în fiecare staţie unde sunt adăpostite echipamentele pentru centralizare electronică“, explica reprezentantul asocierii Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems. România SRL.
Exproprieri pentru cei peste 140 km de cale ferată
După apariţia hotărârii de guvern privind declanşarea procedurii de expropriere a imobilelor proprietate privată situate pe amplasamentul lucrării de utilitate publică de interes naţional „Reabilitarea liniei c.f. Frontieră – Curtici – Simeria, componentă a Coridorului IV paneuropean“, CFR SA a predat terenurile constructorilor. Primele două contracte au fost semnate în mai 2017 cu asocierea Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL pentru reabilitarea liniei de cale ferată Frontieră – Curtici – Simeria, parte componentă a Coridorului IV Pan – European, lucrări în valoare totală de circa 3,45 miliarde lei. Pentru lotul 1 km 614 – Cap Y Bârzava, contractul de modernizare are valoarea de 1,689 miliarde lei, iar pentru secţiunea Bârzava – Cap Y Ilteu valoarea lucrărilor se ridică la 1,763 miliarde lei.
Firmele au trei ani la dispoziţie pentru finalizarea lucrărilor
Asocierea Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL, pe secţiunile de cale ferată km 614 – Cap Y Bârzava (2a) şi Bârzava (cap Y) – Ilteu (cap Y)(2b), are un termen de trei ani pentru executarea lucrărilor de modenizarea a infrastructurii feroviare, electrificare – energoalimentare, precum şi lucrări de implementare a sistemului de siguranţă a traficului ERTMS (ETCS nivel 2 + GSMR). Lucrările de reabilitare a celor 78 km de cale ferată sunt finanţate din bani europeni (85%) şi fonduri de la buget (15%).
Anul 2018 vine cu 150 km cale ferată modernizată
Oficialii Ministerului Transporturilor, prin CFR SA, promit că în acest an se vor recepţiona lucrările de modernizare a căii ferate, între Simeria şi Sighişoara, pe o lungime de aproximativ 150 km. Între Sighişoara şi Simeria, lucrările de modernizare aflate în execuţie înseamnă schimbarea liniilor, peroane, instalaţii de siguranţă şi dirijare a traficului, gări, puncte de oprire, poduri, podeţe, tuneluri, pasaje pietonale, treceri la nivel şi substaţii de tracţiune. Aceste lucrări au ca obiectiv general asigurarea interoperabilităţii infrastructurii feroviare de-a lungul Coridorului Rin – Dunăre (ramura nordică), îmbunătăţirea calităţii transportului feroviar, sporirea vitezei de circulaţie la 160 km/h pentru trenurile de călători şi la 120 km/h pentru trenurile de marfă şi introducerea sistemului de semnalizare de ultimă generaţie ERTMS/ETCS Nivel 2.
La sfârşitul lunii iulie, CFR SA a anunţat finalizarea lucrărilor de construcţie pe traseul nou între Sighişoara şi Daneş. Începând din data de 25 iulie, trenurile circulă între Sighişoara şi Daneş pe firul II modernizat al variantei de traseu nou-construită pe intervalul de staţii Sighişoara – Aţel. Conform oficialilor CFR SA, proiectul înseamnă patru poduri feroviare, printre care podul în formă de arc peste râul Târnava Mare, două tuneluri – Sighişoara şi Daneş şi pasajul superior peste DN 13. „Noua variantă de traseu dintre Sighişoara şi Daneş, include trei lucrări de artă foarte importante – podul în formă de arc peste râul Târnava Mare, în lungime de 125 m, tunelul Sighişoara, în lungime de 410 m, şi tunelul Daneş, în lungime de 969 m, cel mai lung tunel de cale ferată construit în România după 1989. Până la intrarea în Daneş este construit un terasament înalt. Pe tronsonul Sighişoara – Coşlariu, în lungime de aproximativ 100 km, lucrările de modernizare pe cele trei loturi Sighişoara – Aţel, Aţel – Micăsasa şi Micăsasa – Coşlariu sunt executate în proporţie de 94%“, au menţionat oficialii CFR SA.
(Articol publicat în numărul 33 al revistei Capital, disponibil la centrele de difuzare a presei în săptămâna 20 – 26 august 2018)
Evenimente
UE nu mai are răbdare cu România. Comisia Europeană va impune noi taxe drastice
Uniunea Europeană nu are încredere în capacitatea României de a rezolva problema multiplelor găuri abisale din buget, motiv pentru care ne va impune un set de măsuri drastice de reducere a cheltuielilor. Urmează majorări de taxe care vor lovi puternic în buzunarul românilor de rând.
Este haos uriaș și scandal din cauza prelungirii negocierilor cu privire la măsurile fiscale. Potrivit unor surse, Nicușor Dan și Ilie Bolojan nu s-au înțeles asupra majorării taxei pe valoare adăugată, iar discuția dintre ei a fost cu scântei. În timp ce Bolojan a spus că nu se poate reduce deficitul fără a crește TVA, președintele insistă să găsească o altă soluție.
În aceste condiții, astăzi, tara noastră este reprezentată, la Bruxelles de un secretar de stat, care însă, nu are un plan concret de măsuri. Cert este ca, taxele luate in calcul pana acum sunt extrem de dure. Pe lângă majorarea TVA, sunt luate în calcul creșteri ale impozitelor pe dividende și profit, dar și o taxă de solidaritate pentru veniturile mari.
Planul de măsuri fiscale poate fi prezentat Comisiei Europene doar în contextul în care este legiferat și, de aceea, la reuniunea ECOFIN nu se va discuta un astfel de plan, a declarat secretarul de stat în Ministerul Finanțelor, Alin Andrieș, care a precizat că, vineri, Comisia ar putea publica o nouă recomandare de traiectorie fiscală pentru România.
„La ECOFIN pe ordinea de zi există un punct în care se analizează punerea în aplicare a cadrului de guvernanță economică și, în special, se analizează sau se abordează recomandările Consiliului în contextul procedurii de deficit excesiv. Și aici, în cazul României, după cum știți, pe data de 4 iunie a fost publicată o propunere de decizie care indică faptul că România nu a adoptat măsurile necesare ca răspuns la recomandarea de corectare a deficitului bugetar excesiv. Aceasta este situația. Vineri nu se discută planul de măsuri sau nu se poate discuta un asemenea plan de măsuri. Trebuie să precizez de la bun început faptul că, pentru a putea să-l prezentăm Comisiei Europene, orice plan de măsuri trebuie în primul rând să fie adoptat și legiferat de către Guvernul României sau de către Parlamentul României. În acel context în care este legiferat, se poate prezenta Comisiei Europene. Bineînțeles că totul se discută pe măsuri adoptate, fiindcă măsuri discutate sau măsuri posibile există o multitudine. Dar, ce este foarte important, pentru a ne încadra în țintele de cheltuieli nete pe care le-am stabilit atât în cadrul Planului Național Structural, cât și ulterior, trebuie să avem măsuri efective, așa cum am adoptat măsurile în decembrie 2024 și atunci ele au fost transmise și sunt reflectate de către Comisia Europeană în recomandarea din iunie 2025, de pe 4 iunie, în care se ia act de acelea, se consideră, dar sunt considerate a nu fi suficiente”, a explicat Alin Andrieș la un post TV.
Acesta a precizat că, potrivit scrisorii și recomandării din 4 iunie, Comisia Europeană subliniază faptul că autoritățile din România, în Planul Structural, și-au asumat ca până la 1 aprilie să ia măsurile necesare pentru încadrarea în țintele de cheltuieli nete și pentru a fi pe acea traiectorie propusă și agreată de consolidare fiscală.
Noi recomandări de la Comisia Europeană
„Și noi nu am adoptat acele măsuri în primul trimestru, după care nici în momentul de față încă nu am adoptat setul de măsuri cu privire la creșterea veniturilor sau reducerea cheltuielilor, astfel încât să fie considerate de către Comisia Europeană suficiente pentru a ne putea încadra în traiectoria inițială. De aceea Comisia a realizat această, să spunem, propunere, recomandare, și care este un prim pas, fiindcă în etapa următoare Comisia Europeană va propune o nouă recomandare de traiectorie fiscală pentru România și este așteptat ca publicarea acestei recomandări să fie mâine, pe 20 iunie, iar ulterior, în lipsa unor măsuri, activarea condiționalităților macro. Dar așteptăm următoarea recomandare de zilele următoare, care va fi discutată la ECOFIN, la întâlnirea de pe 8 iulie.(…) Din cunoștințe și discuții vor fi recomandări de o nouă traiectorie, dar să vedem cum va fi. Mâine se va publica recomandarea, draftul de recomandare, fiindcă, având în vedere că nu am luat măsurile necesare până în luna aprilie, Comisia Europeană consideră că trebuie să ajustăm cheltuielile nete aferente anului 2025 astfel încât să rămânem pe acea traiectorie care să ne ducă la o consolidare a deficitului până în 2030”, a mai spus secretarul de stat în MF.
În opinia sa, este important ca până la următoarea reuniune a Consiliului Afaceri Economice și Financiare să fie adoptat un set de măsuri care să fie luat în considerare de către Comisia Europeană în analiza noii recomandări.
„Ar fi bine să avem deja un set de măsuri legiferat”
„Următorul ECOFIN va fi pe 8 iulie, dar bineînțeles că la nivel tehnic se discută în EFC (Comitetul Economic și Financiar n.r), pe 30 iunie – 1 iulie, și ar fi bine până atunci să avem un set de măsuri care să fie legiferat, pus la dispoziția Comisiei și luat în considerare. Este o chestiune care ține nu numai de Comisia Europeană, pentru că un alt element important pe care aș dori să îl subliniez este încrederea investitorilor și a piețelor financiare. După cum știți în decembrie agențiile de rating au schimbat outlook-ul din stabil în negativ, astfel că este necesar să adoptăm măsurile, în linie cu planul structural și consolidarea fiscală, cât mai repede”, a mai spus Andrieș.
Oficialul MF a adăugat că România poate să facă față rigorilor din orice perspectivă, dar ar trebui să luăm în considerare faptul că această ”consolidare fiscală este un maraton, nu este un sprint”, în sensul că trebuie atinsă până în 2030 și, de aceea, trebuie să fie un mix între reducerea de cheltuieli, îmbunătățirea colectării și creșterea veniturilor fiscale.
„Eu cred că trebuie să adoptăm acel set de măsuri care, pe de o parte, să nu afecteze semnificativ creșterea economică, pe de altă parte să fie o creștere a veniturilor structurale astfel încât să fie credibilă și să ne conducă pe acel drum în care, în 2030, să avem un deficit mai mic de 3% din Produsul Intern”, consideră secretarul de stat în Ministerul Finanțelor, Alin Andrieș.
Evenimente
Cum ar putea noul guvern să limiteze optimizarea fiscală, tertipul prin care firmele „exportă” profitul
Optimizarea fiscală, adică „exportul” profitului, lasă bugetul țării fără multe miliarde de euro anual. Motiv pentru care noul Executiv ar putea aplica varianta poloneză: un sistem de taxare a transferurilor de prețuri.
Autoritățile fiscale verifică dacă prețurile utilizate între entități afiliate nu sunt folosite pentru a transfera artificial profitul dintr-o jurisdicție fiscală cu impozit mai mare (România, de exemplu) către una cu fiscalitate favorabilă (precum Olanda, Polonia sau Cipru), scrie Termene.ro.
În principiu, prețurile de transfer sunt reglementate de legislația fiscală și trebuie să respecte principiul valorii de piață. Dacă schema nu respectă acest principiu și este considerată abuzivă sau artificială, poate fi sancționată de ANAF.
Sistemul nu s-ar aplica doar tranzacțiilor dintre o firmă din România și una din altă țară, ci și tranzacțiilor dintre două firme din România, dacă fac parte din același grup. Spre exemplu, un transfer de prețuri de la un IMM sau o companie mare către o microîntreprindere — care beneficiază de un regim fiscal mai avantajos (1% din venituri față de 16% din profit, în prezent) — poate avea un impact semnificativ asupra bugetului de stat.
La o sumă de 200.000 de euro transferată către o microîntreprindere, se plătește un impozit de doar 2.000 de euro. Dacă acest transfer ar fi fost taxat în cadrul companiei-mamă, suma ar fi fost impozitată cu 16.000 de euro. Diferența pierdută de stat este, astfel, de 14.000 de euro.
Evenimente
Din august începe apocalipsa taxelor. Camera Deputaților va adopta măsurile la sfârșitul lunii iulie
Măsurile referitoare la reducerea deficitului bugetar vor fi adoptate într-o sesiune extraordinară a Parlamentului la sfârșitul lunii iulie, potrivit unor surse politice.
Sursele Agerpres au precizat că unele măsuri vor fi aplicabile de la 1 august, iar altele de la 1 ianuarie 2026.
„Am ajuns la consens pe TVA”, au precizat sursele politice, menționând că în acordul politic care va fi încheiat între partidele pro-europene va exista o clauză referitoare la TVA.
Conform surselor politice, există două scenarii de lucru cu privire la calendarul învestirii noului Executiv, respectiv dacă acordul politic este finalizat vineri, luni ar urma să aibă loc audierea miniștrilor și votul în Parlament, iar marți – depunerea jurământului la Palatul Cotroceni, iar în caz contrar luni și marți ar urma să fie audierile în Legislativ, miercuri să fie acordat votul în Parlament, iar vinerea viitoare noul Guvern să depună jurământul în prezența președintelui Nicușor Dan.
Nicușor Dan NU s-a ținut de cuvânt! SURSE: TVA crește de la 19 la 21%, de anul viitor
Sursele menționate au precizat că în acordul politic rotativa guvernamentală între PNL și PSD va fi prevăzută cu termen, dar fără nume de premier. Astfel, în vara anului 2027 ar urma să se producă rotativa guvernamentală.
Președintele Nicușor Dan l-a desemnat, vineri, pe liderul interimar al PNL, Ilie Bolojan, pentru funcția de prim-ministru.