Connect with us

Stiri economice

Dăncilă – Cioloș, uimitoarele asemănări dintre două guverne total diferite

Publicat

pe

Fost funcţionar cu posturi înalte în structurile Uniunii Europene, vorbitor al mai multor limbi străine, căsătorit cu o franţuzoaică şi susţinut public de mai multe ambasade ale unor ţări cu forţă economică, Dacian Cioloş era aşteptat să aducă o deschidere către occident şi, implicit, o mai mare implicare a companiilor din ţările dezvoltate în România.

Europarlamentar fără prea mari veleităţi şi fără inclinaţii speciale către limbi străine, considerată un simplu executant al ordinelor preşedintelui PSD şi criticată deschis de mai multe ambasade străine, Viorica Dăncilă era de aşteptat să mizeze pe o strategie economică închisă, naţionalistă. Socoteala de acasă nu se potriveşte, însă, cu cea din târg, spune o veche vorbă românească. Cu atât mai valabilă este zicala atunci când vorbim despre cifre seci, care definesc o economie.

Capital a încercat să analizeze perfomanţele din primele şase luni ale guvernărilor Dacian Cioloş şi Viorica Dăncilă şi a constatat că, dacă există ceva diferenţe majore între cele două, acestea constau în evoluţia Investiţiilor Străine Directe (ISD), a balanţei de plăţi a contului curent (indicatorul care arată diferenţele între intrările şi ieşirile de valută) şi, doar parţial, în evoluţia salariilor.

Dacian Cioloş, cu guvernul său format în parte din foşti reprezentanţi ai unor companii multinaţionale, a preluat conducerea ţării într-un moment în care ISD însumau 2,8 miliarde de euro şi, după şase luni de guvernare, a lăsat-o cu investiţii de doar 1,1 miliarde de euro pe lună .

Viorica Dăncilă, cu guvernul şi mai ales cu strategii din spatele său, care au reuşit să-şi pună în cap multe dintre companiile  multinaţionale, s-a instalat în ianuarie, când în ţară au intrat doar 310 milioane de euro din investiţii străine directe şi a reuşit ca, la finele  lunii iunie, să ducă acest indicator la peste 2,1 miliarde de euro. Există, însă, şi un revers al medaliei. Pentru că investiţiile străine au venit, cel mai probabil, pe fondul unei creşteri a consumului populaţiei, iar România este încă departe de a putea produce cât consumă.

 

Prin urmare, deficitul contului curent al balanţei de plăţi, adică, simplu spus, acel indicator care arată diferenţa dintre intrările şi ieşirile de valută (în principal exporturi şi importuri de bunuri şi servicii) a ajuns la un record de 3,7 miliarde de euro în iunie, deşi în ianuarie, când Dăncilă a fost instalată premier, România avea chiar un execedent de 216 milioane de euro . În această privinţă, guvernul Cioloş  a fost ceva mai bun. A preluat ţara cu un deficit de un miliard de euro, în noiembrie 2015 şi, după şase luni, în mai 2016, a dus acest indicator la 2,6 miliarde de euro. Nici un guvern, nici celălalt, nu au lăsat urme prea adânci asupra datoriei externe care era şi atunci, este şi acum, în jurul valorii de 90 de miliarde de euro. De menţionat că Cioloş a preluat acest indicator la circa 94 de miliarde de euro, exact cât era şi la finele lui iulie 2018.

Dăncilă a dat mai mulţi bani de salarii, Cioloş a lucrat mai bine cu BNR

O diferenţă, deşi nu foarte mare, este sesizabilă şi în ceea ce priveşte evoluţia salariului mediu brut. În primele şase luni de guvernare Cioloş el aproape că a stagnat, crescând uşor de la 1.920 de lei la circa 2.040 de lei.  În prima parte a guvernării Dăncilă, salariul mediu brut a urcat cu peste 9%, de la 4.143 de lei la 4.527 de lei în iunie.

Pe de altă parte, Cioloş a reuşit să lucreze mult mai bine cu Banca Naţională a României şi să o „convingă” să menţină dobânzile la niveluri rezonabile. Practic, în timpul lui Cioloş, dobânda ROBOR, în funcţie de care sunt calculate ratele majorităţii românilor, a stagnat undeva în jurul a 1% fără să fie influenţată de intervenţii directe pe piaţă ale BNR sau de modificări ale dobânzii de politică monetară.

Nu de acelaşi tratament a avut parte guvernul Dăncilă, mai ales că partidul care îl susţine, PSD, s-a aflat la un moment dat chiar în conflict deschis cu guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, pe care l-a acuzat că a scăpat din frâu inflaţia şi că distruge creşterea economică prin creşterea dobânzilor. Concret, BNR a intervenit direct pe piaţa interbancară prin cumpărarea de lei şi a provocat astfel o majorare semnificativă a ROBOR. În această perioadă, BNR a crescut şi dobânda de politcă monetară în încercarea de a stăvili inflaţia, care atins recorduri europene.

 

Ca urmare, dacă în ianuarie dobânda ROBOR la trei luni era undeva la 2%, acum este 3,15% şi a fost chiar şi mai mare de atât. E drept că şi condiţiile sunt oarecum diferite acum faţă de perioada Cioloş în ceea ce priveşte evoluţia preţurilor de consum. De fapt, în primele şase luni de guvernare tehnocrată, preţurile su scăzut din ce în ce mai puternic. Dacă în noiembrie 2015 indicele inflaţiei arăta – 0,7% (adică scăderi de preţuri sau deflaţie), în mai 2016, tendinţa deja se accentuase, iar indicele preţurilor de consum mersese până la -3,5%.

Cioloş, ceva mai atent cu bugetul. Investiţii mici de ambele părţi

Pe de altă parte, Dacian Cioloş pare să fi fost ceva mai atent cu cheltuielile bugetare. Cu menţiunea că, în sume absolute, colectările bugetare sunt semnificativ mai mari acum decât erau pe timpul guvernării tehnocrate, trebuie arătat că Cioloş a luat bugetul pe excedent şi l-a lăsat tot acolo, iar Dăncilă a ajuns pe deficit după şase luni de guvernare. Și atunci, ca şi acum, atât veniturile cât şi cheltuielile se învârt în jurul a 30% din Produsul Intern Brut (PIB), nivel pe care România pare că nu poate să îl depăşească.

Și atunci, ca şi acum, s-a tăiat mult de la investiţii, până la niveluri aproape de subzistenţă, şi, în ambele cazuri, au crescut cheltuielile cu personalul.

Mai exact, Cioloş a preluat ţara cu un excedent de 5,3 miliarde de lei, adică 0,76% din PIB şi, după 6 luni, ajunsese la un plus de doar 0,78 miliarde de lei, adică circa 1% din PIB. Dăncilă a preluat la un plus de 3,5 miliarde de euro sau 0,35% din PIB şi a ajuns, în iunie, la un minus de 6,2 miliarde de euro sau 0,73% din PIB. Șansa guvernului Dăncilă este, însă, că multe dintre companiile de stat, în principal cele din energie, au făcut profituri record, iar aceşti bani, care vor fi vărsaţi la bugetul general în cea mai mare parte, vor ajuta mult la echilibrarea fiscală.

 

Alţi indicatori importanţi, cum ar fi şomajul, au rămas aproape la aceleaşi niveluri în ambele guvernări. La fel şi cursul de schimb, care s-a mişcat cu doar câţiva bani în ambele situaţii şi este şi în prezent foarte apropiat de cel din noimebrie 2015, când la conducere venea guvernul Cioloş.  În iunie 2018, un euro a fost cotat, în medie, la 4,6 lei, la fel ca în ianuarie 2018. În noiembrie 2015, un euro era circa 4,5 lei.

Tigrii atunci, tigrii şi acum. Miza pe consum

În ceea ce priveşte creşterea economică, rămâne valabilă ştampila de „tigru al Europei” aplicată încă din timpul guvernării Ponta când economia o luase pe o direcţie ascendentă care a continuat în timpul lui Cioloş.  Pe cifre seci Cioloş pare că a realizat o performanţă mai bună. În context, adică având în vedere că în 2017 România a obţinut o creştere economică record, deci se pleacă de la o bază foarte înaltă, performanţele se mai echilibrează.  În trimestrul trei din 2015, ultimul dinainte de venirea lui Cioloş, PIB crescuse cu doar 1,4% în timp ce, în primul trimestru  din 2016, primul cu Cioloş, avansul a ajuns la 4,3%. Adevăratul reviriment a venit în trimestrul doi din 2016, când economia a urcat cu aproape 6%, cea mai mare creştere din Europa.  Acest lucru s-a întâmplat, ca şi în ultima vreme, pe baza creşterii consumului.

Viorica Dăncilă  aluat ţara după o creştere 6,7% şi, după o stagnare în primul trimestru, a marcat o ceştere de 1,4% în trimestrul doi, cea mai mare din Europa.

Strategi au fost, strategi sunt încă

Mai puţin vizibil şi cu mai puţină forţă, guvernul Cioloş a fost şi el susţinut de PSD fără votul căruia, în Parlament, nu ar fi putut nici să fie numit şi nici să se menţină.  Ca şi Dăncilă, Cioloş a avut în echipă oameni despre care se spunea că erau adevăraţii decidenţi, strategi sau oameni din umbră.

Dacă în cazul lui Dăncilă vorbim despre oameni ca Darius Vâlcov (consilier), Viorel Ștefan sau Paul Stănescu (vicepremieri), la Cioloş a fost vorba despre vicepremierii Vasile  Dâncu (fost PSD) şi Costin Borc (unul dintre cei mai bogaţi şi influenţi CEO de multinaţională din România). În minea şi pixul acestor oameni ar fi stat, a speculat multă lume, întreaga strategie.

Guvernul Cioloş – componenţă

 

Vicepremier, ministru al Economiei  – Costin Grigore Borc

Vicepremier si ministru al Dezvoltării si Administraţiei  – Vasile Dancu 

Ministru al Afacerilor Externe – Lazar Comanescu

Ministrul Apărării Nationale – Mihnea Motoc

Ministrul al Afacerilor Interne – Petre Tobă

Ministrul Finantelor – Anca Paliu Dragu

Ministrul Justiţiei – Cristina Guseth

Ministrul Transporturilor – Dan Marian Costescu

Ministrul Educaţiei şi Cercetării – Adrian Curaj

Ministrul Muncii – Claudia Ana Moarcas

Ministrul Sănătăţii – Andrei Baciu

Ministrul Agriculturii – Achim Irimescu

Ministrul Energiei – Victor Vlad Grigorescu

Ministrul Fondurilor Europene – Aura Raducu 

Ministrul Mediului – Cristiana Pasca Palmer

Ministrul Comunicaţiilor – Marius Raul Bostan

Ministrul Culturii – Vlad Alexandrescu

Ministrul Tineretului – Elisabeta Lipă

Ministru delegat pentru consultare publică şi dialog social- Violeta Alexandru

Șeful cancelariei premierului – Ioan Dragos Tudorache

Ministru delegat pentru românii de pretutindeni – Dan Stoenescu

Ministru delegat pentru relatia cu Parlamentul – Ciprian Bucur

 

Guvernul Dăncilă – componenţă

Prim-ministru – Vasilica Viorica Dăncilă

Viceprim-ministru, ministrul Dezvoltării – Paul Stănescu

Viceprim-ministru, ministrul Mediului – Graţiela Gavrilescu

Viceprim-ministru (fără portofoliu) – Viorel Ştefan

Vicepremier pentru implementarea Afacerilor europene – Ana Birchall

Ministrul Educaţiei – Valentin Popa

Ministrul Transporturilor – Lucian Şova

Ministrul Sănătăţii – Sorina Pintea 

Ministrul Culturii – George Ivaşcu 

Ministrul pentru Fonduri Europene – Rovana Plumb 

Ministrul Apelor şi Pădurilor – Ioan Deneş

Ministrul pentru Afaceri Europene – Victor Negrescu 

Ministrul Energiei – Anton Anton

Ministrul pentru Relaţia cu Parlamentul – Viorel Ilie

Ministrul Afacerilor Externe – Teodor Meleşcanu

Ministrul Finanţelor – Eugen Teodorovici 

Ministrul Afacerilor Interne – Carmen Dan

Ministrul Apărării – Mihai Fifor

Ministrul Justiţiei – Tudorel Toader

Ministrul Agriculturii – Petre Daea

Ministrul Muncii – Lia Olguţa Vasilescu

Ministrul Economiei – Dănuţ Andruşcă

Ministrul pentru Mediul de Afaceri – Radu Oprea

Ministrul Cercetării – Nicolae Burnete

Ministrul Comunicaţiilor – Bogdan Cojocaru

Ministrul pentru Diaspora – Natalia Intotero

Ministrul Turismului – Bogdan Trif

Ministrul Tineretului – Ioana Bran

1.918 lei era salariul mediu la începutul guvernării Ciolo, şi doar puţin peste 2.000 de lei după primele şase luni.

10% este creşterea salariului mediu brut în România după primele şase luni de guvernare Dăncilă

2,3 mld. euro au fost investiţiile străine directe atrase de România în luna iunie 2018, de aproape şapte ori mai mari decât în ianuarie, când  s-a instalat guvernul Dăncilă

3,7 mld. euro era deficutul contului curent al balanţei de plăţi la finele lunii iunie faţă de un excedent de 216 milioane euro, în ianuarie, când a venit guvernul Dăncilă

0,76% din Produsul Intern Brut era execdentul bugetar când guvernul a fost preluat de Cioloş şi 0,1% din PIB după primele şase luni

1,4% a fost creşterea economică  în ultimul trimestru de dinaintea guvernului Cioloş şi 5,9% în al doilea trimestru de guvern tehnocrat

(Articol publicat în numărul 33 al revistei Capital, disponibil la centrele de difuzare a presei în săptămâna 20 – 27 august 2018)

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

Rămâne Hidroelectrica cea mai ieftină din piață? „Suntem nevoiți să ne adaptăm pieței”

Publicat

pe

Hidroelectrica, compania de stat către care au migrat foarte mulți români, după liberalizarea pieței de energie, ar putea să nu-și mai permită să mențină cele mai mici tarife din piață.

Compania de stat Hidroelectrica a avertizat că nu poate garanta că va continua să ofere, și după data de 1 iulie, energia cu cel mai mic preț din România, subliniind în schimb că, la fel ca alte companii, va urma să se adapteze „condițiilor de piață”.

„Nimeni nu poate oferi astfel de garanții, vom fi nevoiți și noi, ca restul actorilor din piața de energie, să ne adaptăm condițiilor de piață, piața de energie din România fiind una destul de complicată în ultimii ani din cauza inexistenței capacităților suficiente de producție energie electrică în bandă”, a răspuns Hidroelectrica.

Totuși, în comparație cu alți furnizori, „ne regăsim astfel în situația de a fi mai predictibili din perspectiva existenței cantităților de energie electrică disponibile pentru a fi furnizată clienților noștri”. Ca și până acum, Hidroelectrica va continua să se bazeze pe producția proprie, „doar o mai mică cantitate de energie furnizată provenind din achiziții din afara companiei”.

Potrivit estimărilor specialiștilor de la Hidroelectrica, noile capacități de producție despre care s-a anunțat că vor fi puse în funcțiune în România vor aduce o cantitate suplimentară de energie în piață, ceea ce va determina „o diminuare generală a prețurilor”. De asemenea, concurența între producători pe de o parte și între furnizori pe de altă parte, în paralel cu liberalizarea pieței de energie, „reprezintă un alt factor care în timp va conduce la diminuarea prețurilor”.

Citeste in continuare

Evenimente

Raport KPMG: Cel mai ridicat nivel de consum de țigări ilicite în UE din ultimii 10 ani

Publicat

pe

Consumul ilicit de țigări în România, medie anuală de 5,9% în 2024.

• Aproape una din 10 țigări consumate în Uniunea Europeană este de proveniență ilicită. Peste 38,9 de miliarde de țigări provenite din comerțul ilicit au fost consumate în cele 27 de state membre ale UE în 2024.

Imagine

• Franța rămâne cea mai mare piață ilicită din Europa, cu 18,7 miliarde de țigări consumate ilegal în 2024 și 37,6% din consumul total.

Imagine

• În Țările de Jos, volumul țigărilor ilicite a crescut drastic cu peste 1,1 miliarde, mai mult decât dublu față de anul anterior, și ajunge la 17,9% din consumul total. 

Imagine

• România a înregistrat o medie anuală a consumului ilicit de țigări de 5,9%, în creștere în ultimul trimestru a anului 2024. Statul român a pierdut astfel 268 milioane de euro. 

Imagine

Philip Morris International lansează un apel urgent pentru adoptarea politicilor eficiente în contracararea comerțului ilicit în Uniunea Europeană. În 2024, în regiune au fost consumate 38,9 miliarde de țigări ilicite — cel mai ridicat nivel din 2015 — 9,2% din consumul total de țigări. Piața neagră a generat pierderi de până la 14,9 miliarde de euro din venituri fiscale pentru guverne, într-un moment în care multe țări se confruntă cu presiuni economice puternice.

În România, conform datelor publicate în studiul KPMG, consumul ilicit de țigări a atins o rată anuală de 5,9% și se observă o ușoară creștere în ultimul trimestru al anului 2024, trend care se păstrează din păcate și în 2025. 

„Pentru prima dată, raportul KPMG include în analiză și categoria produselor din tutun încălzit – România este una dintre cele opt țări incluse în această analiză dedicată. Este o recunoaștere a unei realități de piață: aceste produse, dezvoltate pe baza științei, nu doar că oferă un profil de risc redus comparativ cu continuarea fumatului, dar sunt și considerabil mai dificil de contrafăcut. Faptul că ele nu atrag rețelele de producție ilicită este o dovadă concretă că direcția de transformare pe care am urmat-o ca industrie are un impact pozitiv și dincolo de sfera consumatorului individual. Vedem, însă, un fenomen nou: produse din tutun încălzit, legale, dar accizate mai puțin în state precum Bulgaria și Ungaria, încep să ajungă în România prin contrabandă, profitând de liberalizarea frontierelor venită odată cu intrarea în Schengen. Acesta este un semnal de alarmă. Fără un cadru fiscal stabil, care să protejeze eforturile deja făcute, riscăm să slăbim controlul pe care îl avem acum. Vom continua să lucrăm alături de autoritățile române pentru a menține acest echilibru.” – Carmina Fusté, director general, Philip Morris România.

În România, în 2024, s-au consumat 1,5 miliarde de țigări din comerțul ilicit, ceea ce reprezintă o pierdere de aproximativ 268 milioane de euro pentru statul român. 

„România are astăzi un calendar fiscal care funcționează: stabil, predictibil și recunoscut ca exemplu de bune practici în Europa. Dar e o construcție fragilă. Dacă preluăm modele dezechilibrate din Vest, riscăm să stricăm ce am clădit aici. Țările de Jos, Belgia, Franța au crescut taxele brusc și au deschis poarta pieței negre. Iar fabricile clandestine s-au mutat acolo, urmând banii. În România, pierderile din comerțul ilicit au ajuns la 268 de milioane de euro în 2024 – echivalentul a cel puțin 50 de kilometri de cale ferată modernizată. Nu vorbim doar de bani pierduți, ci de oportunități ratate. La Philip Morris România lucrăm îndeaproape cu autoritățile de control pentru consolidarea securității la frontiere, dar nicio strategie de combatere a ilicitului nu poate compensa efectele unor politici fiscale eronate. E nevoie de consecvență, nu de experimente. Când regulile sunt clare, piața funcționează. Și România poate rămâne un reper – dacă are curajul să se afirme, nu să copieze ceea ce nu funcționează.” – Roxana Pîntea, Director External Affairs, Philip Morris România
PMI consideră că problema comerțului ilicit este agravată de creșteri bruște și accentuate ale taxelor. Acestea favorizează rețelele infracționale care furnizează produse de calitate inferioară, falsuri, produse necontrolate și netaxate, la prețuri mai mici.

 Pentru a combate această amenințare în creștere, guvernele pot adopta reglementări bazate pe dovezi, cu o taxare echilibrată și previzibilă prin intermediul unor calendare fiscale. PMI susține continuarea colaborării dintre sectorul public și cel privat, precum și sprijin sporit pentru agențiile de aplicare a legii la nivel regional și național, întrucât organizațiile criminale implicate în comerțul cu țigări ilicite și-au consolidat prezența în țările din Europa de Vest, unde prețurile sunt mai ridicate.

„Comerțul ilicit cu tutun amenință economia europeană, sănătatea publică, securitatea și stabilitatea socială. în prezent, piețele cu taxe și prețuri ridicate, precum Franța și Țările de Jos, sunt afectate în mod special de bunuri importate ilegal și contrafăcute”, a declarat Christos Harpantidis, Senior Vice President External Affairs, PMI. „Impactul socio-economic masiv al acestui fenomen afectează negativ colectarea taxelor, crearea de locuri de muncă și activitatea companiilor legitime, motorul economiilor europene. Disponibilitatea țigărilor ieftine și necontrolate în economia subterană subminează, de asemenea, eforturile de reducere a fumatului și de atingere a unui viitor fără fum.”

Comerțul ilicit afectează întreaga Europă

În cele 38 de țări europene incluse în studiul KPMG (cele 27 de state membre UE, plus Albania, Bosnia și Herțegovina, Kosovo, Moldova, Muntenegru, Macedonia de Nord, Norvegia, Serbia, Elveția, Ucraina și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord), în 2024, au fost consumate 52,2 miliarde de țigări ilicite, ceea ce reprezintă 10% din consumul total. Pierderile din venituri fiscale sunt estimate la 19,4 miliarde de euro.

Raportul KPMG din 2024 arată că creșterea consumului de țigări ilicite a fost determinată în principal de Franța și Țările de Jos. Situația este deosebit de alarmantă în Franța, unde au fost consumate 18,7 miliarde de țigări ilicite în 2024, dintre care aproape 7,8 miliarde au fost contrafăcute. În Țările de Jos, volumul țigărilor ilicite a crescut drastic cu 1,1 miliarde—mai mult decât dublu față de anul anterior—ajungând la 17,9% din consumul total. Dacă aceste țigări ar fi fost achiziționate legal, Franța ar fi colectat suplimentar 9,4 miliarde de euro din taxe, iar Țările de Jos aproape 900 de milioane de euro. În Regatul Unit, volumul țigărilor ilicite a scăzut cu aproape 0,8 miliarde în 2024, deși ponderea acestora în consumul total a rămas stabilă. Regatul Unit rămâne a treia cea mai mare piață ilicită din Europa, cu 5,9 miliarde de țigări ilicite consumate anul trecut.

În schimb, țări precum Bulgaria, Grecia, Italia și Portugalia— dar și Ucraina, din afara UE— au înregistrat progrese semnificative în combaterea pieței ilicite a tutunului. Grecia, de exemplu, a avut o scădere de 6,2 puncte procentuale a consumului de țigări ilicite în 2024 și ajunge la 17,5%—cea mai mare reducere din ultimul deceniu. Ucraina a înregistrat cea mai mare scădere a consumului ilicit, cu un declin de 2,4 miliarde de țigări (29%), comparat cu o creștere de 1,1 miliarde (14%) în 2023.

În plus, 15,3 miliarde de țigări contrafăcute au fost consumate în UE, ceea ce reprezintă o creștere de 20,2% față de 2023. Așa-numitele „illicit whites”—țigări fabricate legal, dar introduse ilegal în alte țări unde nu sunt distribuite oficial—au ajuns la un volum de 8,2 miliarde.

„Regimurile fiscale previzibile și sprijinul solid pentru acțiunile autorităților locale s-au dovedit a fi o rețetă eficientă de politici: știm acum cum să contracarăm eficient entitățile criminale implicate în fabricarea, distribuția și vânzarea ilicită de produse de consum. Alte țări din regiune ar trebui să urmeze acest model pentru a controla această tendință periculoasă”, a declarat Massimo Andolina, President Europe Region, PMI. „Aceasta este direcția corectă dacă vrem cu adevărat să învingem comerțul ilicit cu tutun în Europa, care afectează economiile continentului, subminează competitivitatea și creșterea economică și deschide calea pentru alte activități infracționale. Cetățenii nu-și pot permite să fie privați de venituri esențiale pentru stat, într-un moment critic pentru Europa, venituri care ar trebui direcționate către domenii cheie precum apărarea, securitatea internă și programele sociale.”

Produse din tutun încălzit

Pentru prima dată, studiul KPMG a inclus în analiză și consumul ilicit de produse din tutun încălzit în anumite țări europene: Cehia, Germania, Grecia, Ungaria, Italia, Lituania, Polonia, România, Spania și Regatul Unit.

Studiul arată că, în 2024, consumul de contrabandă a fost de 0,4 miliarde de unități (consumabilele utilizate în dispozitivele de tutun încălzit), 0,9% din consumul total. Cele mai mari volume de contrabandă au fost înregistrate în Germania (0,15 miliarde de unități) și Polonia (0,08 miliarde), în timp ce Regatul Unit a avut cea mai mare pondere (7,8%). 

„Factorii de decizie trebuie să înțeleagă că repetarea erorilor politice ce au alimentat piața ilicită a țigărilor—taxarea excesivă și distorsionantă, măsurile extreme de control precum interdicțiile și aplicarea inadecvată a legii de-a lungul lanțului valoric—pot și vor duce la același dezastru pe care îl vedem astăzi în sectorul țigărilor, în țările care adoptă astfel de politici, și pe care începem să-l observăm în țările care interzic vânzarea legală a produselor fără fum”, a mai declarat Massimo Andolina.

Comerțul ilicit nu afectează doar persoanele care consumă aceste produse. El alimentează rețele infracționale lipsite de scrupule și are un impact deosebit asupra comunităților și populațiilor vulnerabile. De asemenea, privează guvernele de venituri esențiale necesare pentru finanțarea serviciilor publice, inclusiv securitate, apărare și asistență socială. Veniturile generate din acest comerț contribuie la alte infracțiuni grave, precum traficul de persoane, corupția și spălarea de bani.

Pentru PMI, eliminarea comerțului ilicit cu produse din tutun și nicotină reprezintă o prioritate de lungă durată. Compania implementează măsuri preventive și de protecție și colaborează cu sectorul public și privat pentru a sprijini eforturile de combatere a acestei probleme globale.

Pe măsură ce PMI avansează în angajamentul său de a construi un viitor fără fum—un viitor fără țigări, de departe cea mai nocivă formă de consum a nicotinei—compania își intensifică eforturile de securizare a lanțului de aprovizionare și a produselor comercializate, precum și de protejare a consumatorilor și a brandurilor sale împotriva contrabandiștilor și falsificatorilor. PMI colaborează strâns cu agenții de aplicare a legii și alte organizații din întreaga lume pentru a identifica și desființa activitățile ilegale, inclusiv contrafacerea și contrabanda.

Acesta este al 19-lea an consecutiv în care KPMG măsoară și raportează consumul de țigări ilicite în Europa.

Citeste in continuare

Evenimente

Agricultorii care așteaptă subvenția încă n-au primit banii. Statul nu a comunicat nici până acum cuantumul

Publicat

pe

Fermierii români care au mizat pe subvenția APIA pentru cultura de porumb siloz se află într-o stare de incertitudine maximă. 

Fermierii români care au mizat pe subvenția APIA pentru cultura de porumb siloz se află într-o stare de incertitudine maximă. Agenția nu a comunicat nici până acum cuantumul subvenției aferente schemei PD-26.

Subvenția APIA pentru porumbul siloz. Cu mai puțin de două săptămâni înainte de încheierea oficială a campaniei de plăți pe 2024, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură nu a comunicat nici până acum cuantumul subvenției aferente schemei PD-26 – Sprijin cuplat pentru venit – Porumb pentru siloz, iar autorizarea la plată nu a început.

Această situație fără precedent din partea APIA a pus pe jar întreaga comunitate agricolă

Această situație fără precedent a pus pe jar întreaga comunitate agricolă, mai ales că este vorba de o subvenție importantă, mult așteptată în contextul dificultăților financiare din sectorul vegetal. Întârzierea comunicării cuantumului și neînceperea procedurilor de plată vin pe fondul unui blocaj cauzat de depășirea estimărilor din Planul Național Strategic (PNS).

Mai exact, fermierii au declarat pentru anul 2024 o suprafață aproape dublă față de cele 20.000 de hectare prevăzute inițial în documentul strategic, ceea ce a pus presiune pe bugetul alocat de 4,6 milioane de euro, conform Agrointel.

Potrivit PNS, pentru perioada 2024–2027, la o suprafață planificată anual de 20.000 ha, se estima un cuantum indicativ de 230 euro/ha. Estimările pentru 2024 indicau un cuantum maxim posibil de 298,90 euro/ha, luând în calcul volatilitatea prețurilor inputurilor necesare aplicării tehnologiei pentru cultura de porumb siloz.

În același timp, era luată în considerare și varianta minimă de 195,22 euro/ha, în eventualitatea în care suprafețele cultivate ar fi crescut semnificativ, ceea ce s-a și întâmplat în realitate.

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE