Connect with us

Stiri economice

Cât costă rechizitele pentru elevi?

Publicat

pe

 

Goana după rechizite vine cu mult efort pentru părinţi, ei fiind nevoiţi să facă faţă cheltuielilor pentru a-şi trimite copiii la şcoală. Costuri ce se pot ridica la 13% dintr-un salariu lunar net de 1.871 lei, potrivit unui studiu realizat de platforma internaţională de smart-shopping Picodi.com, care analizează comportamentul consumatorilor. În cadrul analizei a fost selectată o listă de articole şcolare de bază pe care ar trebui să le aibă cu sine orice copil de clasa întâi, clasificate în patru categorii: accesorii pentru depozitare, articole pentru scris, produse pentru colorat şi îmbrăcămintea pentru sport.

Primul articol pentru depozitare analizat este ghiozdanul, un element primordial pentru orice copil de clasa întâi. Acesta trebuie să fie suficient de mare şi încăpător pentru cărţi, caiete, penar, cutiuţă pentru mâncare şi o sticlă cu apă, dar greutatea ghiozdanului nu trebuie să influenţeze negativ sănătatea copilului. Din preţurile magazinelor online analizate de platforma Picodi reiese că un astfel de ghiozdan costă în jur de 55 lei. O sumă asemănătoare, de 43 lei, trebuie să pregătească părinţii pentru articolele de scris şi papetărie. În cadrul şcolii au loc şi orele de educaţie plastică. Pentru ustensille necesare acestei activităţi părinţii vor cheltui în jur de 74 de lei. Pentru o bună dezvoltare a copiilor în şcoală nu pot lipsi orele de educaţie fizică. Îmbrăcămintea pentru sport, pentru un copil de clasa întâi, este, de obicei, compusă dintr-o pereche de pantaloni lungi sau scurţi, încălţăminte şi câteva tricouri albe. Se pare că aceasta este cea mai mare cheltuială pe care trebuie să o facă părinţii. Preţul unui trening obişnuit pentru sport este de peste 78 lei.

Românii pun mare accent pe calitatea produselor, însă de multe ori, aspectul lor este suficient pentru a convinge un consumator să facă o achiziţie. Unii consideră că merită să cheltuie o sumă mai mare de bani odată şi să se folosească de produsul achiziţionat mai mult timp, alţii sunt de părere că nu contează de ce firmă este produs articolul respectiv dacă felul în care arată este atrăgător. În funcţie de această politică diferite magazine aleg să vândă produse de o calitate mai bună sau mai puţin mai bună, dar cu un aspect foarte armonios. Comercianţii încearcă astfel să mulţumească toţi consumatorii: şi pe aceia care pun preţ pe producător şi pe aceia care sunt interesaţi de apectul produsului achiziţionat.

 

Astfel, suma totală pe care trebuie să o cheltuiască părinţii unui copil de clasa întâi în anul 2018 este de 250 lei. Bineînţeles, privind cumpărăturile pe care le fac românii pe internet, putem trage concluzia că, desi cel mai de bază set de articole pentru şcoală costă în jur de 250 lei, însumând deja totul, părinţii nu se sfiesc să cheltuie sume mari de bani pentru ca din ghiozdanul copilului lor să nu lipsească cele mai bune articole pentru scris, colorat, care nu sunt dintre cele mai ieftine. Totuşi, dacă luăm în calcul preţul pe care l-ar plăti părinţii dacă ar cumpăra numai articole premium, acesta ar fi de 493 lei în România.

 

Cum arată situaţia în alte ţări

Privind rezultatul nemţilor, care oferă 4,7% din salariul mediu lunar pentru articolele şcolare, se poate spune că articolele şcolare în România nu fac parte din categoria celor mai ieftine. Într-o poziţie asemănătoare ne aflăm şi în comparaţie cu Slovacia, unde părinţii cheltuie în jur de 10% din salariul mediu lunar cu ocazia începutului de an şcolar. Lucrurile încep să surâdă pentru români abia când începem să ne comparăm cu ruşii şi ucrainienii. Aceştia cheltuiesc 18% din salariul mediu lunar pentru acest eveniment şi, respectiv, 25%. Mergând mai departe, costul articolelor şcolare pare foarte mare pentru moldoveni, care cheltuie 36% din salariul mediu lunar la început de an şcolar, dar şi pentru nigerieni, care sunt nevoiţi să dea din salariul lor chiar 54%. În schimb, în ţări precum Suedia, Canada, Franţa, SUA, Arabia Saudită şi Emiratele Arabe Unite indicatorul acesta nu depăşeşte 4%.

Copii românilor sunt cu siguranţă mai preocupaţi de conceptul de „modă” decât cei din alte ţări. În România s-au înregistrat vânzări cu mult mai mari decât în alte state la îmbrăcămintea pentru şcoală dedicată copiilor, în cadrul campaniilor „Back to School” pe care le desfăşoară în acest moment magazinele de pe internet. Deşi multe şcoli din România au aşa numita uniformă şcolară, aspectul fizic rămâne pe primul loc pentru copii şi, implicit, pentru părinţii copiilor români.

Oferte pentru toate buzunarele

 

„Spre deosebire de anul trecut, bugetul pentru rechizite este mai mare anul acesta cu aproximativ 10%-20%, iar clienţii au ales produse de calitate superioară ”, spun reprezentanţii eMAG, platforma unde utilizatorii pot găsi peste 13.000 de obiecte şcolare, potrivite pentru orice nivel de studii. Cele mai căutate accesorii pentru şcoală sunt: ghiozdane, penare, articole de colorat şi stilouri. Preţul instrumentelor de scris variază destul de mult, în funcţie de caracteristicile produsului. Acesta poate porni de la 50 de bani, iar în cazul instrumentelor de scris premium, care sunt folosite destul de rar de elevi, preţul poate ajunge până la 2.000 de lei. În medie, un părinte investeşte aproximativ 400-500 de lei per copil în rechizite, dar dacă sunt alese produse de calitate superioară suma poate ajunge la 900 de lei. Anul acesta s-a remarcat preferinţa pentru ghiozdane şi penare de calitate superioară şi, în medie, părinţii alocă un buget mai mare cu 15-20% comparativ cu anul trecut.

Și hypermarketurile pun la dispoziţia părinţilor tot ceea ce îi trebuie unui elev la început de an şcolar, cu preţuri variabile, pentru toate buzunarele. Costurile pentru rechizite variază, în funcţie de magazin, de calitate şi de preferinţele elevilor. Astfel, preţul caietelor în hypermarketurile Kaufland şi Carrefour porneşte de la un leu, însă diferă în funcţie de tipul ales. Pentru un ghiozdan simplu preţul de pornire este de 60 de lei, dar acesta depăşeşte deseori chiar şi suma de 300 de lei. Pentru un penar neechipat, părinţii vor scoate din buzunar în jur de 30 de lei, iar pentru unul echipat cu tot ce îi trebuie şcolarului preţul ajunge până la 100 de lei. Pentru blocul de desen, acuarele şi pensule, părintele va scoate din portofel între 10 lei şi 30 de lei. Un stilou modern poate fi achiziţionat cu 30 de lei. Echipamentul de sport este obligatoriu la orele de educaţie fizică. Cel mai ieftin trening costă 80 de lei, iar pentru modelele realizate din materiale de înaltă calitate, preţul poate depăsi chiar şi 500 de lei.

Structura anului şcolar 2018-2019

Cursurile anului şcolar 2018-2019 încep luni, 10 septembrie, potrivit structurii anului şcolar 2018-2019 anunţată de Ministerul Educaţiei. Ele însumează 168 de zile lucrătoare (34 de săptămâni). Structura anului şcolar cuprinde semestrul I (10 septembrie 2018 – 1 februarie 2019) şi semestrul al II-lea (11 februarie 2019 – 14 iunie 2019).

Vacanţele elevilor din toate ciclurile de învăţământ sunt programate,potrivit ordinului ministrului Educaţiei, astfel: vacanţa de iarnă (22 decembrie 2018 – 13 ianuarie 2019), vacanţa intersemestrială (2 – 10 februarie 2019), vacanţa de primăvară (20 aprilie – 5 mai 2019) şi vacanţa de vară (15 iunie – 15 septembrie 2019).

Suplimentar, clasele din învăţământul primar şi grupele din învăţământul preşcolar beneficiază de vacanţă în săptămâna 27 octombrie – 4 noiembrie 2018. Pentru clasele terminale din învăţământul liceal, anul şcolar se încheie în data de 31 mai 2019, iar pentru clasa a VIII-a, în data de 7 iunie 2019.

Programul naţional „Şcoala altfel” are o durată de cinci zile consecutive lucrătoare în timpul anului şcolar şi poate fi derulat în perioada 1 octombrie 2018 – 31 mai 2019, pe baza unei planificări ce rămâne la decizia şcolilor.

„Spre deosebire de anul trecut, bugetul pentru rechizite este mai mare anul acesta cu aproximativ 10-20%”

Reprezentant eMAG

(Articol publicat în ediţia de luni, 3 septembrie 2018, a revistei Capital. Publicaţia este disponibilă la centrele de difuzare a presei din întreaga ţară.)

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

Bursa de la București a închis pe verde. Indicii se află pe o pantă ascendentă

Publicat

pe

Bursa de la Bucureşti a închis în creştere pe toţi indicii şedinţa de joi, iar valoarea tranzacţiilor înregistrate a fost de 41,51 milioane de lei (8,34 milioane de euro).

Cele mai lichide titluri au fost cele ale OMV Petrom, cu tranzacţii de 7,19 milioane de lei, urmate de acţiunile Băncii Transilvania, cu 6,96 milioane de lei, şi ale Fondului Proprietatea – 1,98 milioane lei.

Principalul indice al Bursei de Valori Bucureşti, BET, care include cele mai tranzacţionate 20 de companii listate pe Piaţa Reglementată, a crescut cu 0,36%, la 17.141,27 puncte, iar BET-Plus, care arată evoluţia celor mai lichide 43 de acţiuni, a închis cu un plus de 0,35%.

Indicele blue-chip extins BET-XT, al celor mai lichide 25 de titluri, a consemnat un avans de 0,27%, în timp ce indicele SIF-urilor, BET-FI, a câştigat 0,02%.

Indicele BET-BK, reperul de randament al fondurilor de investiţii, s-a majorat cu 0,54%, iar BET-NG, care măsoară evoluţia celor zece companii energetice şi de utilităţi, a închis pe plus tot cu 0,54%.

Indicele BET AeRO, care include 20 de companii reprezentative de pe piaţa AeRO, s-a apreciat cu 0,17%.

Cele mai bune evoluţii au fost înregistrate de acţiunile Condmag (+12,50%), Mecanică Fină (+9,34%) şi ale Rompetrol Rafinare (+5,04%).

Pe de altă parte, cele mai importante scăderi au fost consemnate de acţiunile Romcab (-14,86%), Grupul Industrial Electrocontact (-14,66%) şi Sinteza (-14,52%).

Citeste in continuare

Evenimente

Dumincă, ora 21:00, la Culisele Statului Paralel. Ediție incenidară cu Sorin Ovidiu Vîntu. Scena politică, dinamitată: cum a ajuns Iohannis la Cotroceni și de ce nu vrea să plece – VIDEO

Publicat

pe

Sorin Ovidiu Vîntu aruncă bomba în exclusivitate la Realitatea Plus, într-un interviu luat de Anca Alexandrescu după ce alegerile prezidențiale au fost anulate.

Cine a pus în aplicare planul de destabilizare a României, după ce Călin Georgescu nu a fost luat în seamă? Omul de afaceri a dezvăluit cum a ajuns Klaus Iohannis la Palatul Cotroceni și de ce nu vrea să plece acasă.

Vîntu a făcut o analiză tăioasă a candidaților din a doua rundă electorală.

Sorin Ovidiu Vîntu a dezvăluit cine sunt acoperiții din presă. Interviul exploziv în exclusivitate, duminică, de la ora 21:00, într-o ediție de colecție a emisiunii Culisele Statului Paralel.

 

Citeste in continuare

Evenimente

Compania MVM din Ungaria crede că va pune mâna pe E.ON România până la vară

Publicat

pe

A lettering from the company e.on at their company headquarters in Essen, February 4th, 2022.,Image: 713401480, License: Rights-managed, Restrictions: picture alliance / photothek, Model Release: no

Compania energetică de stat MVM Group din UngarIa se aşteaptă să încheie acordul de cumpărare a unei participaţii majoritare la E.ON Energie România în iunie sau iulie. Anunțul a fost făcut chiar de directorul general al MVM, pentru un site economic din Ungaria. 

Compania de stat ungară MVM Zrt. (MVM Group) estimează că va finaliza preluarea pachetului majoritar de acțiuni la divizia de furnizare gaze și energie electrică a E.ON Energie România în lunile iunie sau iulie, a declarat joi directorul MVM, Karoly Matrai, pentru portalul Portfolio.hu, citat de Agerpres.

Grupul MVM a semnat în decembrie 2023 un acord pentru achiziția a 68% din E.ON Energie România și 98% din E.ON Asist Complet, iar finalizarea tranzacției este așteptată în 2025, după obținerea tuturor aprobărilor necesare. Valoarea tranzacției nu a fost făcută publică.

Ministerul Energiei din România a sesizat Comisia pentru Examinarea Investițiilor Străine Directe (CEISD), exprimând îngrijorări legate de impactul asupra securității naționale, invocând riscuri legate de posibila cesiune a acțiunilor către entități non-UE, legături ale companiei ungare cu Rusia, securitatea datelor a peste 3 milioane de utilizatori și lipsa transparenței cumpărătorului.

În replică, Karoly Matrai a declarat că MVM nu intenționează să vândă companiile achiziționate și va aproviziona subsidiara din România cu gaze din surse locale, evitând costurile ridicate ale importului de gaze rusești.

De asemenea, el a menționat că aprobările necesare ar putea fi obținute până la sfârșitul celui de-al doilea trimestru, ceea ce ar permite respectarea termenului estimat pentru finalizarea tranzacției.

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE