TEST Ford Mustang Convertible: Visul american europenizat

0
107

Lansarea din aprilie 1964 a fost o surpriză chiar şi pentru angajaţii Ford. Deşi conceptul aflat la baza modelului fusese prezentat încă din 1962, succesul a fost imediat şi neaşteptat. Datele producătorului american arată că evenimentul din 1964 a fost lansarea cu cel mai mare succes a Ford după cea a legendarului Model A. Iar efectele pe piaţa americană au fost şi ele o confirmare a reuşitei, într-o perioadă foarte scurtă apărând rivali precum Chevrolet Camaro, Plymouth Barracuda sau Pontiac Firebird. După 54 de ani, aventura Mustang continuă să fie una captivantă, mai ales că în urmă cu doar câtvea zile, pe 8 august, a ieşit de pe linia de asamblare a uzinei Flat Rock din Michigan exemplarul cu numărul 10 milioane.

 

Sosit mai întâi în Europa prin efortul unor pasionaţi, Mustang a intrat în cataloagele Ford destinate „bătrânului continent” abia în 2015, de atunci fiind vândute aici peste 38.000 de exemplare. Printre acestea se află şi peste 300 care au ajuns în România, doar în 2017 fiind înregistrate circa 90 de unităţi, iar în primele şase luni din 2018 alte 15.

Mai european

Pare sosit direct de pe platourile de filmare de la Hollywwod. Nu se teme să dea ochii cu publicul, dovadă fiind culoarea „Orange Fury” care atrage privirile ca un magnet. De la portiere în sus, capota retractabilă din material textil negru creează un contrast izbitor. Partea frontală puternică, cu linii agresive şi blocuri optice cu tehnologie LED este dominată de grila neagră a radiatorului pe care străluceşte emblema inconfundabilă a modelului. O siglă aparte – calul aflat în alergare – care o înlocuieşte pe cea a mărcii Ford tocmai pentru că brandul Mustang este chiar mai puternic decât cel al marelui grup american. În ciuda dimensiunilor exterioare impresionante – 4.784 x 2.080 x 1.394 mm – şi a celor patru scaune din habitaclu e greu să „îndeşi” în maşină mai mult de două persoane. Chiar dacă înălţimea celor aşezaţi pe locurile din faţă este mai mică de 1,80 m, spaţiul rămas pentru picioarele pasagerilor din spate este insuficient. Acest detaliu este aferent majorităţii cabrioletelor, aşa că Mustang nu surprinde.

 

În interior, scaunele bine profilate şi bordul tipic american din care coboară o consolă centrală generoasă pe care strălucesc comutatoare destinate atât sistemului multimedia cât şi setărilor maşinii îţi dau senzaţia de vehicul premium necesară justificării preţului de aproape 50.000 de euro. La asta contribuie, fără tăgadă, şi volanul atât de încărcat cu butoane încât îţi trebuie ore bune pentru a înţelege exact ce face fiecare şi unde este afişat rezultatul oricărei apăsări.

În schimb, ridicarea capotei îţi dezvăluie pe deplin motivul pentru care Ford susţine că aceasta este o versiune europeană, diferită de cea comercializată în Statele Unite. Deşi este disponibil la noi şi în configuraţia cu motor V8 de 5.0 litri, Mustangul care face obiectul testului Capital este dotat cu propulsorul EcoBoost de 2.3 litri care dezvoltă 290 CP. În trafic, mai ales atunci când parcurgi drumuri liniştite de munte, pline de viraje, sunetul acestui motor este complet diferit de cel al mult-lăudatului V8. În schimb, graţie dimensiunilor mai mici şi greutăţii reduse a agregatului de sub capota extrem de lungă, comportamentul rutier este îmbunătăţit sesizabil. Masele sunt mult mai bine repartizate pe punţi şi, în consecinţă, Ford Mustang Convertible virează aproape perfect, fără excesele tipic americane. Noua cutie de viteze automată cu zece trepte este însă adevăratul punct forte al maşinii. În funcţie de stilul ales prin acţionarea comutatorului de pe consola centrală, Mustang accelerează liniştit şi fără a provoca atacuri de panică partenerilor de trafic sau scoate un muget surd şi îţi lipeşte spatele de spătarul scaunului. Combinaţia EcoBoost – cutie automată cu zece trepte îşi arată avantajele şi atunci când priveşti consumul de carburant. În oraş vehiculul afişează în continuare un dezarmant 15 l / 100 km, însă odată ce se întinde la drum şi nu este selectat, de exemplu, modul „Drag Strip” noul Mustang Convetible devine mai „uman”, indicatorul arătând doar 7,5 l / 100 km.

 

Simplitate

Chiar dacă volanul maşinii îţi dă impresia că deplasarea la bordul noului Ford Mustang este o adevărată încercare, odată ce te obişnuieşti cu tehnologia, lucrurile devin mult mai simple. Complicaţiile apar atunci când descoperi „scăpările” inginerilor şi designerilor Ford. În cazul variantei Convertible, deschiderea plafonului textil, deşi este, teoretic, automată, necesită mai întâi rotirea manuală a unui levier amplasat desupra oglinzii centrale. Apoi, după decapotare, în parţile laterale ale maşinii rămân două spaţii goale prin care poţi vedea complexitatea mecanismul de pliere. Dacă vrei să le ascunzi trebuie să cauţi în portbagaj şi să aplici două capace din plastic. Și paravântul – atât de obişnuit pentru un cabriolet – pare să fi rămas o necunoscută pentru Ford. Fără acest accesoriu care se amplasează (manual sau automat în funcţie de marcă sau model) în spatele scaunelor atunci când plafonul este pliat, curenţii de aer care ajung la şofer sunt deranjanţi. Dacă până la circa 40 km/h acest sistem nu pare imperios necesar, depăşirea acestui prag dezlănţuie un adevărat uragan în habitaclu.

În ciuda acestor mici detalii perfectibile, Ford Mustang Convertible îţi oferă trăiri pe care cu greu le poţi descoperi în alte vehicule. Preţurile cu TVA pentru un astfel de vehicul încep de la 42.800 euro şi pot urca până la peste 50.000 de euro. Versiunea Coupe este ceva mai accesibilă, între 38.800 euro şi 46.800 euro.

Caracteristici tehnice Ford Mustang Convertible

Motor                                         2.3 T

Capacitate cilindrică              2.261 cmc

Putere                                        290 CP

Combustibil                              benzină

 

Viteza maximă                        233 km/h

Acceleraţie 0-100 km/h       5.7 sec.

Consum mediu                       9.5 l/100 km

Emisii CO2                                 211 g/km

Preţ                                             44.800

 

(Articol publicat în ediţia de luni, 3 septembrie 2018, a revistei Capital. Publicaţia este disponibilă la centrele de difuzare a presei din întreaga ţară.)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here