Guvernul pregătește DEZASTRUL pentru sute de mii de români! Vor scoate zeci de mii de lei din buzunare ca CASS recalculat! Este fără predecent în lume! Mulți oameni vor rămâne pe drumuri!

0
3

Este în curs de derulare procesul de impunere cu CASS şi de executare silită a persoanelor care realizează venituri din activităţi independente şi din profesii liberale. Vorbim de circa 400 de mii de persoane – avocaţi, desigur, practicieni în insolvenţă, executori, notari, experţi contabili, evaluatori, consultanţi, medici, farmacişti, arhitecţi, instructori auto sau sportivi, ziarişti freelanceri – pe scurt, cam tot ceea ce înseamnă coloana vertebrală a societăţii, clasa de mijloc. La care trebuie adăugaţi încă circa 600 de mii de salariaţi care au loc de muncă la aceşti independenţi, în curând falimentati de stat. 

Din 2013 până în prezent, fiscul român nu a făcut minimul efort de a calcula sumele anuale finale pe care persoanele care realizează venituri din activităţi independente le datorează cu titlu de contribuţie la asigurările sociale de sănătate (CASS). Începând din 2012, după înţeleaptă idee a dlui Ponta, CASS a trecut în gestiunea fiscului. De atunci încolo, odată cu impozitul pe venit, am primit toţi şi “impunerea” cu cass, pe acelaşi formular. Dacă, în privinţa impozitului pe venit, modul de declarare şi de regularizare a devenit destul de notoriu (se declara, la început de an, un buget estimat de venituri şi cheltuieli, pe baza căruia se calculează un impozit provizoriu, iar la finalul anului fiscal se depune o declaraţie finală de venituri brute, pe baza căreia se emite decizia de impunere finală), în privinţa CASS nu s-a putut face niciodată regularizarea, întrucât competenţii de la Fisc şi de la casele publice de asigurări de sănătate nu au reuşit să transfere bazele de date cu asiguraţii de la casele de sănătate la fisc.

În orice caz, niciodată integral şi corect, aşa cum ne-a arătat chiar CJUE în cauza Bară contra României. Pentru că se apropie finalul termenului de prescripţie, competenţii de la Fisc au început, încă din decembrie anul trecut, să trimită decizii de impunere conţinând sumele de plata cu titlu de regularizari ale CASS pe anii 2013-2017. 

Nu sunt deloc convins că bazele de date, documentele şi informaţiile necesare au fost complete şi corecte (s-a văzut asta în 2016, când ANAF-ul dlor Doros şi Cioloş au emis o lista a ruşinii cu cetăţeni certaţi cu fiscul, care s-a dovedit plină de oribile greşeli şi jenante inadveretente). 


 

Ce este mai important, însă, rezultă din următoarele :

(i) CASS este o contribuitie, şi nu un impozit sau o taxa, ceea ce înseamnă că nu poate, legal şi constituţional, să fie confundată cu impozitul şi să figureze pe aceeaşi dispoziţie de plata a obligaţiilor bugetare că şi impozitul; cass nu este nici impozit, nici taxa, întrucât presupune o contraprestaţie echivalentă sistemului public de sănătate, în schimbul plăţii sale de către asigurat; cei care sunt scutiţi de cass primesc de la sistemul public serviciile de sănătate (inclusiv medicamente gratuite sau compensate) în baza principiului solidarităţii, dar nici acest aspect nu transformă contribuţia noastră în impozit sau taxa, întrucât refuzul plăţii cass nu se sancţionează doar cu executarea silită şi cu penalităţile, că în cazul impozitelor şi taxelor, ci şi cu refuzul prestaţiilor de asigurări de sănătate, exact că în cazul asigurărilor de bunuri;

(ii)Fiscul ar fi putut face aceste regularizari imediat, începând din 2013, întrucât veniturile persoanelor vizate, în considerarea cărora se calculează CASS, sunt precis determinate la finalul anului fiscal; nefăcând minimul efort de efectua regularizarea cass după aceleaşi principii că şi la regularizarea impozitului pe venit, fiscul român nu numai că şi-a încălcat rolul activ şi obligaţia de informare a contribuabilului, dar a fost şi de o crasă incompetenţa şi de o rară rea-credinţă, lăsând aceste sume, ignorate de contribuabil, să se acumuleze pentru a fi “impozitate” dintr-un singur foc, urmând a fi achitate în termen de 60 de zile de la comunicarea dispoziţiei de impunere, cu consecinţă probabilă a falimentului asiguratului (faliment care implică şi salariaţii săi, care vor rămâne pe drumuri, vulnerabili la executările silite ale băncilor la care au făcut credite în considerarea jobului la aceşti independenţi, viitori faliţi);

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here