Connect with us

Stiri economice

DIESEL-ul nu mai este o opţiune!

Publicat

pe

Nu, nu conduc un automobil cu motorizare Diesel, ca să lămurim lucrurile de la bun început. Dar pot să-i înţeleg pe acei şoferi care s-au săturat de tot scandalul poluării motoarelor Diesel, după trei ani de circ politic pe acest subiect. Pe cei care acum sunt dezamăgiţi şi furioşi. Pentru că, o dată la câteva săptămâni, ei mai aud o serie de veşti proaste. Cum că nivelul poluării cu oxid de azot, poluare generată de motoarele Diesel nedotate corespunzător, a depăşit din nou toate limitele acceptabile. Cum că tot mai multe oraşe germane anunţă interdicţii de circulaţie pentru autoturismele pe motorină. În plus, şi în al treilea an al crizei Diesel încă mai sunt făcute publice noi cazuri de înşelare a clienţilor de către constructorii de automobile.

Iar acum? Să fie totul din nou în regulă după ultimul aşa-numit summit Diesel organizat de guvernul de la Berlin? Au fost rezolvate problemele? Nici vorbă. Este vorba de un compromis jenant încheiat de partidele guvernamentale CDU, CSU şi SPD într-o şedinţă de noapte. O şedinţă cu un rezultat care este orice dar nu o reparaţie adevărată pentru şoferii Diesel. Să amintim de situaţia din SUA, unde orice posesor al unui automobil cu motor Diesel, afectat de frauda privind emisiile poluante, are dreptul să îl dea pur şi simplu înapoi şi să primească pe deasupra şi o despăgubire. Cetăţenii germani afectaţi de acest scandal pot doar să viseze la un asemenea scenariu fericit.

Retehnologizare sau bonus

În Germania, soluţia găsită pentru despăgubirea şoferilor Diesel afectaţi este de a le permite acestora să aleagă între două opţiuni: fie retehnologizarea maşinii lor, prin instalarea unei noi unităţi de tip hardware care ar urma să reducă noxele emise, fie primirea unui bonus la cumpărarea unui nou autoturism Diesel, care este deja dotat cu cele necesare pentru a îndeplini normele de poluare. Sună mai bine decât este în realitate. Asta pentru că, mai întâi, retehnologizarea necesară pentru milioanele de maşini cu motoare Diesel mai vechi nu este deocamdată disponibilă la această scară, din motive tehnice. Ceea ce se ştia însă şi înaintea summitului Diesel. În al doilea rând, guvernul federal ar aştepta de la toţi constructorii auto să preia ei costurile retehnologizării şi montării noilor instalaţii la fiecare automobil în parte.

Dar nimeni nu poate fi obligat să o facă, explică ministrul Transporturilor, Andreas Scheuer. El a votat de la bun început şi pentru bonusurile la achiziţionarea unui nou autoturism – care este de fapt soluţia preferată de concernele auto. Varianta retehnologizării este susţinută acerb de social-democraţii germani. Opţiunea bonusurilor omoară două muşte dintr-o lovitură, desigur în beneficiul marilor concerne auto germane: ea scoate un Diesel vechi şi poluant din circulaţie şi ajută simultan producătorii auto, care vând astfel maşini noi, la un preţ ceva mai redus. Retehnologizarea, pe de altă parte, nu înseamnă vânzări noi pentru producătorii auto, ci presupune doar costuri pentru aceştia.

Cine este bun de plată?

Dar cei mai mulţi proprietari de autoturisme nu se află în situaţia financiară care le permite să-şi cumpere pur şi simplu o maşină nouă. Este vorba de o achiziţie serioasă, una planificată şi finanţată pe termen lung. Bonusul oferit şi acceptarea vechiului automobil ca avans la cel nou nu acoperă desigur costurile noii maşini. Dar aşa cum ministrul Scheuer a spus şi înaintea summitului: nu va exista un pachet care să fie perfect pentru consumatori.

Ajutor mai mult pot să aştepte şoferii care conduc maşini utilitare în scop de serviciu, precum meşteşugarii, sau şoferii de taxi şi parcurile auto ale municipalităţilor. Aceştia ar urma să primească sprijin financiar pentru retehnologizare, cu pachete care vor acoperi 80% din costuri. Aceste pachete financiare vor fi finanţate însă din banii contribuabililor germani. Ceea ce ne aminteşte de modul în care au fost salvate băncile în timpul crizei financiare. Şi în acel caz, cei vinovaţi au fost protejaţi iar pagubele generate de ei au fost trecute pe factura cetăţenilor de rând. Îşi mai amintesc oare politicienii la ce au dus astfel de măsuri: la dispreţul oamenilor faţă de politică şi la ascensiunea populismului.

Interdicţiile de circulaţie, primele măsuri eficiente

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

Probleme la Dacia. Compania a demarat o amplă operațiune de rechemare în service. Defectul poate duce la pierderea controlului mașinii

Publicat

pe

Dacia organizează o amplă rechemare în service pentru modelul Jogger din cauza unui șurub care poate duce la pierderea controlului direcției mașinii.

Dacia Jogger, lansat ca un înlocuitor unic pentru MCV și Lodgy, dar cu un design inspirat de SUV-uri, face obiectul unei rechemări la nivel european. Aceasta a fost inițiată de companie din cauza unui șurub care nu a fost strâns corespunzător în uzină. Defecțiunea, descoperită de inginerii Dacia, a condus la demararea unei campanii care afectează vehicule produse timp de șapte luni și jumătate.

Mai exact, sunt vizate mașinile fabricate între 28 martie și 10 octombrie 2024, o perioadă care coincide cu introducerea în producție a modelului la uzina din Maroc. Conform autorităților franceze, 5.659 de unități sunt afectate, indiferent de tipul de motorizare: GPL, hibrid sau benzină.

Campania de rechemare, considerată una de siguranță, vizează un posibil risc major: „Datorită cuplului de strângere insuficient la suporturile butucului spate, durata de viață a ansamblului înșurubat este redusă, ceea ce poate duce la pierderea unei roți din spate. Acest lucru poate conduce la pierderea controlului vehiculului și la un risc crescut de accident și răniri”.

Reprezentanții Dacia au confirmat pentru Profit.ro că în România sunt afectate doar 15 unități Jogger, dar nu au putut preciza dacă acestea au fost produse la Mioveni sau Tanger.

Uzina din Maroc a preluat producția lui Jogger începând cu 2024, tranziția realizându-se treptat. Proprietarii vehiculelor vizate vor fi contactați de Dacia pentru a se prezenta într-un service autorizat, unde se va verifica și, dacă este necesar, remedia problema prin strângerea șurubului la cuplul stabilit.

Citeste in continuare

Evenimente

Cât se va mai scumpi viața în România? Prognoza de la Banca Națională a României

Publicat

pe

Banca Națională a României a făcut public raportul privind evoluția inflației până în vară. Deși prețurile vor crește, măsurile fiscal bugetare viitoare vor avea un puternic efect asupra vieții economice de la noi din țară.

Rata anuală a inflației va cunoaște o fluctuație pronunțată în semestrul I 2025, pe fondul efectelor de bază în dublu sens ce se vor manifesta pe acest orizont de timp, iar în semestrul II va descrește pe o traiectorie mai ridicată decât cea din proiecția precedentă, potrivit Băncii Naționale a României.

”În ședința de astăzi, Consiliul de administrație al BNR a analizat și aprobat Raportul asupra inflației, ediția februarie 2025, document ce încorporează cele mai recente date și informații disponibile. Potrivit prognozei actualizate, rata anuală a inflației va cunoaște o fluctuație pronunțată în semestrul I 2025 – pe fondul efectelor de bază în dublu sens ce se vor manifesta pe acest orizont de timp – iar în semestrul II va descrește pe o traiectorie mai ridicată decât cea din proiecția precedentă, menținându-se deasupra intervalului țintei până la finele anului curent. Totodată, după ce va coborî în primele luni din 2026 ușor sub limita de sus a intervalului țintei, rata anuală a inflației va rămâne constantă până la capătul orizontului de prognoză, pe un palier doar marginal inferior celui previzionat anterior. Descreșterea va avea ca resorturi efecte de bază dezinflaționiste și influențe venite din decelerarea creșterii prețurilor importurilor, precum și din ajustarea descendentă a anticipațiilor inflaționiste pe termen scurt -pe o traiectorie mai ridicată totuși decât în proiecția precedentă -, alături de manifestarea cu un decalaj de timp a efectelor dezinflaționiste ale deficitului de cerere agregată, anticipat să se deschidă și să crească moderat în anul curent, dar să se restrângă gradual ulterior”, se arată în comunicatul BNR.

Potrivit sursei citate, incertitudini și riscuri continuă să decurgă din conduita viitoare a politicii fiscale, date fiind, pe de o parte, impactul prezumat al măsurilor fiscal-bugetare corective implementate sau adoptate până acum, iar, pe de altă parte, cerința consolidării bugetare în conformitate cu Planul bugetar-structural pe termen mediu convenit cu CE, precum și cu procedura de deficit excesiv.

O sursă de incertitudini și riscuri rămân însă și condițiile de pe piața muncii și ritmul creșterii salariilor din economie. Totodată, incertitudini semnificative continuă să fie asociate dinamicilor prețurilor energiei și alimentelor, precum și traiectoriei viitoare a cotației țițeiului, iar riscuri notabile vin din tendința de extindere a protecționismului comercial, cu potențial impact asupra cotațiilor altor materii prime, precum și asupra prețurilor unor bunuri intermediare și finale.

Incertitudini și riscuri crescute la adresa perspectivei activității economice, implicit a evoluției pe termen mediu a inflației, generează războiul din Ucraina și situația din Orientul Mijlociu, dar mai cu seamă mersul economiei globale/zonei euro și al comerțului internațional în contextul măsurilor de politică comercială ale administrației americane, susține banca centrală. Totodată, absorbția și utilizarea fondurilor europene, în principal a celor aferente programului Next Generation EU, este condiționată de îndeplinirea unor ținte și jaloane stricte. Ele sunt însă esențiale pentru realizarea reformelor structurale necesare, inclusiv a tranziției energetice, dar și pentru contrabalansarea, cel puțin parțială, a efectelor contracționiste ale conflictelor geopolitice și ale consolidării bugetare.

BNR menționează că relevante sunt, de asemenea, deciziile de politică monetară ale BCE și Fed, precum și atitudinea băncilor centrale din regiune.

Pe baza evaluărilor și a datelor disponibile în acest moment, precum și în condițiile incertitudinilor ridicate, Consiliul de administrație al BNR a hotărât, în ședința de vineri, menținerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 6,50% pe an. Totodată, s-a decis menținerea ratei dobânzii pentru facilitatea de creditare (Lombard) la 7,50% pe an și a ratei dobânzii la facilitatea de depozit la 5,50% pe an. De asemenea, Consiliul de administrație al BNR a decis menținerea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei și în valută ale instituțiilor de credit.

BNR precizează că deciziile CA vizează asigurarea și menținerea stabilității prețurilor pe termen mediu, într-o manieră care să contribuie la realizarea unei creșteri economice sustenabile. Consiliul de administrație reiterează că, în contextul actual, mixul echilibrat de politici macroeconomice și implementarea de reforme structurale inclusiv prin utilizarea fondurilor europene care să stimuleze potențialul de creștere pe termen lung sunt esențiale pentru stabilitatea macroeconomică și întărirea capacității economiei românești de a face față unor evoluții adverse.

Totodată, banca centrală susține că monitorizează atent evoluțiile mediului intern și internațional și este pregătită să utilizeze instrumentele de care dispune în vederea îndeplinirii obiectivului fundamental privind stabilitatea prețurilor pe termen mediu, în condiții de păstrare a stabilității financiare.

Următoarea ședință a CA al BNR dedicată politicii monetare va avea loc în data de 7 aprilie 2025.

Citeste in continuare

Evenimente

BNR menține dobânda de politică monetară la 6,50 % pe an

Publicat

pe

Banca Națională a României a decis menținerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 6,50 la sută pe an. În practică, asta ar trebui să tempereze creșterea ratelor la orice fel de împrumut al băncilor comerciale, însă inflația ar putea duce la alte creșteri în piața creditelor.

”Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României, întrunit în şedinţa de astăzi, 14 februarie 2025, a hotărât următoarele: menţinerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 6,50 la sută pe an; menţinerea ratei dobânzii pentru facilitatea de creditare (Lombard) la 7,50 la sută pe an şi a ratei dobânzii la facilitatea de depozit la 5,50 la sută pe an; menţinerea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei şi în valută ale instituţiilor de credit”, anunţă BNR.

Deciziile CA al BNR vizează asigurarea şi menţinerea stabilităţii preţurilor pe termen mediu, într-o manieră care să contribuie la realizarea unei creşteri economice sustenabile. Consiliul de administraţie reiterează că, în contextul actual, mixul echilibrat de politici macroeconomice şi implementarea de reforme structurale inclusiv prin utilizarea fondurilor europene care să stimuleze potenţialul de creştere pe termen lung sunt esenţiale pentru stabilitatea macroeconomică şi întărirea capacităţii economiei româneşti de a face faţă unor evoluţii adverse.

BNR monitorizează atent evoluţiile mediului intern şi internaţional şi este pregătită să utilizeze instrumentele de care dispune în vederea îndeplinirii obiectivului fundamental privind stabilitatea preţurilor pe termen mediu, în condiţii de păstrare a stabilităţii financiare.

Următoarea şedinţă a CA al BNR dedicată politicii monetare va avea loc în data de 7 aprilie 2025.

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE