Producătorul de autobuze cu sediu în Ciorogârla, lângă Bucureşti, a punctat decisiv la Sibiu. Compania locală de transport călători Tursib a admis oferta tehnică a fabricii româneşti şi a deschis astfel drumul spre câştigarea licitaţiei de 11,55 milioane de lei, pentru 10 autobuze noi.
Oferta financiară contează în proporţie de 70% în stabilirea câştigătorului iar aici, BMC surclasează concurentul, compania turcă Anadolu Isuzu. Producătorul local de autobuze a venit cu o ofertă de 189.000 de euro pe unitate, Anadolu are aproape 200.000 de euro pe unitate. Mai mult, românii au venit cu 6 ani garanţie la produsul livrat, turcii având doar 5 ani.
“Prin prezenta, vă comunicăm faptul că, în urma evaluării propunerii tehnice, aţi fost declarat admis, urmând să se treacă la următoarea etapă de evaluare, respectiv evaluarea financiară”, este comunicarea făcută de Tursib către BMC.
În mod normal, BMC nu mai poate pierde această licitaţie, ceea ce face Sibiul al treilea mare oraş din ţară unde fabrica livrează autobuze model Euro Bus pentru municipalitate, după Iaşi şi Ploieşti. Sigur, Anadolu, odată ce va pierde această licitaţie, poate contesta la CNSC, apoi la apel, dar trebuie să depună o cauţiune de până la 200.000 de euro, bani care ar putea fi pierduţi dacă CNSC nu îi dă dreptate. Și este foarte greu să -i dea dreptate, întrucât odată admisă oferta tehnică, cea financiară dă câştigător garantat pe cel cu preţul mai mic.
Istoria licitaţiei de la Sibiu este una sinuoasă. A fost lansată în ianuarie, acest an, apoi a fost respinsă oferta tehnică a BMC, apoi speţa a mers la CNSC, care a dat şi el soluţie nefavorabilă producătorului din Ciorogârla, care a atacat la Curtea de Apel decizia şi a câştigat. Regia locală de transport, obligată fiind de instanţă să reevalueze soluţia tehnică, a cerut clarificări peste clarificări, cu precădere la procentul de emisii de noxe, dar, până la urmă, a fost nevoită să o admită, ceea ce practic echivalează cu declararea câştigătorului autobuzul Euro Bus.
În vară, BMC a câştigat o licitaţie de 10 milioane de euro pentru livrarea a 50 de autobuze la Ploieşti, unde s-a luptat tot cu Anadolu Isuzu. Turcii au contestat rezultatul la CNSC, dar nu au avut succes de cauză. Contractul a fost deja semnat, autobuzele urmează a fi livrate etapizat. Anterior însă Euro Bus Diamond a pierdut două licitaţii mari, la Bucureşti (400 de unităţi – 100 milioane euro) şi la Cluj – Napoca(14 milioane de euro pentru 60 de unităţi), în favoarea turcilor de la Otokar şi nemţilor de la Mercedes. Fabrica din Ciorogârla mai are un succes la activ, unul mic, la Iaşi, unde a câştigat, în 2014, o licitaţie de dimensiuni reduse, livrând 8 unităţi din Euro Bus Diamond. De asemenea, a mai câştigat, în noiembrie 2017, o licitaţie în Moldova, la Chişinău, pentru 13 unităţi Euro 5, de această dată cu o valoare cumulată de 1,9 milioane de euro.