Connect with us

Stiri economice

Ungaria vrea să vadă dacă este viabilă construcția unei linii de mare viteză Budapesta – Varșovia – Industrie Feroviara

Publicat

pe

​Agenția de dezvoltare a infrastructurii din Ungaria a desemnat companiile care vor realiza studiul de fezebilitate pentru propusa cale ferată de mare viteză dintre Budapesta și Varșovia. Între cele două orașe sunt 800 km și călătoria poate dura între 9 ore și jumătate și 14 ore. O propunere este și construcția unor linii care să permită viteze de peste 300 km/h, dar probabil că proiectul ar costa enorm. O variantă ar fi, cum au arătat consultanți din Polonia, să se aleagă un proiect mai ieftin care să scadă însă timpii de parcurs la 5 ore – 5 ore 30 min.

Cele patru țări din grupul de la Vișegrad (Polonia, Cehia, Slovacia și Ungaria) au semnat în octombrie 2018 un acord prin care promiteau că vor analiza mai multe variante pentru a construi linii de mare viteză care să facă transportul feroviar un concurent real pentru cel aerian în regiune.

Acum, Ungaria face un pas și a desemnat companiile câștigătoare care vor realiza un studiu de fezabilitate până în 2022. Contractul este de 4 milioane dolari și de el se va ocupa firma NSV Varsó.

Dintre cele patru țări, Polonia stă cel mai bine, având trenuri Pendolino ce rulează cu 200 km/h, viteza urmând a fi crescută pe unele porțiuni la 230 km/h. În Cehia și Ungaria sunt porțiuni de 160 km/h, iar în Slovacia, de 140 km/h. Diferența față de România este nu doar că aceste țări au trenuri mai noi, ci și mai rapide, fiind sute de kilometri unde viteza medie trece de 100 km/h.

Pentru linia Budapesta – Varșovia se are în vedere în special ruta prin Bratislava și Brno, dar va fi analizat terenul. Se va lua în considerare construirea unei linii care să permită ”măcar” viteze maxime de 250 km/h, dar vor fi analizate și posibilități mai îndrăznețe: 300 km/h sau chiar 350 kmh.

La primele discuții ale țărilor din grupul de la Vișegrad s-a luat în considerare și schimbarea rutei, prin Cracovia, și chiar ocolirea totală a Cehiei. Dacă se va decide construcția unei linii, decizia va trebui să țină cont de foarte mulți factori, inclusiv geografia terenului, fiindcă dacă se va decide că linia va trece prin zona muntoasă a Carpaților, costurile cu tunelurile și viaducturile vor fi mult mai mari.

Între cele două capitale sunt aproximativ 800 km și cea mai rapidă călătorie durează 9 ore și jumătate, cu schimbare la Breclav, în Cehia. Trenurile directe fac cam 10 ore și jumătate.

În proiect se vor căuta soluții pentru ca noua linie să poată fi integrată cu sistemele de transport ale orașelor prin care trenurile vor trece.

Principalul obstacol va ține de costuri. În Europa de Vest, costul liniilor de mare viteză stil TGV este în medie de 20-25 milioane euro/km, cu sub 10 milioane euro/km în zonele de câmpie, dar și cu peste 50 milioane euro/km pentru cele montane. Pentru finanțare se ia în discuție și varianta chineză care cu siguranță va stârni multe controverse.

Dacă o astfel de linie se va construi, lucrările vor dura mulți ani, dar este mult mai probabil că o linie de viteză Budapesta – Varșovia va exista, decât o linie Cluj – Budapesta. La noi se fac pași mici și către un proiect mult mai simplu: modernizarea, electrificarea șiu dublarea liniei Oradea – Cluj.

Surse: Rail Journal, Hungary Today

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

Euro s-a apreciat din nou în fața leului, după câteva zile de scădere. Ce cotație a afișat BNR pentru moneda națională?

Publicat

pe

După câteva zile de acalmie pe piața interbancară și scăderea cotației euro-leu, moneda unică europeană s-a apreciat din nou, potrivit cotației anunțate, miercuri, de către Banca Națională a României.

Cursul valutar oficial, de referință, anunțat miercuri de BNR a ajuns la 5,1036 lei pentru un euro, față de 5,0991 lei înregistrat marți.

În schimb, cursul dolarului american a scăzut la 4,5335 lei, de la 4,5894 lei.

Aurul a fost cotat la 471,3738 lei pentru un gram, față de 480,3618 lei.

Leul se apreciază pentru a doua zi consecutiv. Vezi cursul BNR de luni, 12 mai

Citeste in continuare

Evenimente

Când trebuie informați clienții finali despre încetarea schemei de sprijin pentru energia electrică. Precizări de la ANRE

Publicat

pe

ANRE le impune furnizorilor de energie electrică un termen limită până la care trebuie să-i anunțe pe clienții finali privind încetarea schemei de sprijin pentru energia electrică și a noilor tarife.

Furnizorii de energie elecrică sunt obligați, conform noului ordin emis recent de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), să le transmită clienților săi, până pe data de 10 iunie 2025, mai multe informații prind eliminareaschemei de sprijin și efectele asupra facturii.

Astfel, ANRE îi obligă pe furnizori să își informeze clienții asupra următoarelor aspecte:

– încetarea, începând cu data de 1 iulie 2025, a aplicabilității schemei de sprijin pentru energie electrică;

– începând cu data de 1 iulie 2025, prețul final al energiei electrice facturat de furnizor va fi prețul contractual, care este, după caz, prețul comunicat clientului final la momentul încheierii contractului de furnizare sau cel comunicat cu ocazia actualizării condițiilor economice aferente contractului, iar în cazul clienților finali pentru care se asigură furnizarea energiei electrice în regim de ultimă instanță, modul de stabilire a prețului final facturat în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare;

– schimbarea furnizorului de energie electrică este un proces simplu, gratuit, care nu implică modificări de ordin tehnic, indiferent de furnizorul de energie electrică ales de către clientul final;

– modalitățile de încheiere a unui contract de furnizare a energiei electrice în regim concurențial, respectiv prin negocierea directă cu furnizorul a prețului și a condițiilor comerciale sau prin acceptarea unei oferte propuse de către acesta, după caz, ori posibilitatea clientului final de a recurge la selectarea furnizorului prin procedee specifice de licitație/achiziție publică;

– modalitatea prin care clientul poate efectua o analiză comparativă a ofertelor-tip de furnizare a energiei electrice existente pe piață, respectiv prin intermediul aplicației web „Comparator oferte-tip de furnizare a energiei electrice“, administrată de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei.

Informarea se comunică de către furnizor anexată facturii sau prin modalitatea convenită de către părți prin contract sau comunicată ulterior de către clientul final, în cazul modificării acesteia.

Furnizorii de energie electrică trebuie să poată face dovada că au depus toate diligențele pentru informarea clienților finali din portofoliu.

Furnizorii de energie electrică au obligația să comunice, până la data de 10 iunie 2025, clienților finali din portofoliu cărora nu li se modifică prețul contractual de la data de 1 iulie 2025 prețul contractual aplicabil de la această dată.

Citeste in continuare

Evenimente

AVERTISMENT ÎNGRIJORĂTOR: TVA AR PUTEA CREȘTE LA 24%

Publicat

pe

Potrivit mai multor surse apropiate Bruxelles-ului, Guvernul plănuiește să crească TVA la 21% începând cu luna iunie, adică imediat după alegeri. 

Această măsură ar urma să fie prezentată în această săptămână de către ministrul Finanțelor. 

Decizia vine în urma discuțiilor purtate cu Comisia Europeană pentru corectarea deficitului bugetar. 

Însă experții europeni consideră că o creștere cu doar două puncte procentuale nu va fi suficientă. Așadar, există o posibilitate ca Guvernul să crească cota TVA până la 24%. 

Sursa: Realitatea Financiara

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE