Connect with us

Stiri economice

​DOCUMENT Proiectul amnistiei fiscale cerute de Dăncilă: Finanțele se pregătesc să piardă peste 1 miliard de lei – Finante & Banci

Publicat

pe

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) se pregătește să piardă 1 miliard de lei din amnistia cerută de Dăncilă din cauza ANAF, despre care HotNews.ro a scris aici. De asemenea, o altă măsură a proiectului de Ordonanță de Urgență vizează reducerea TVA la 5% pentru livrarea de alimente BIO. Aici, impactul bugetar negativ va fi de 106 milioane lei, anul acesta.

Vezi proiectul aici

Ce spune amnistia:

Se propune instituirea unei derogări de la prevederile art.V alin.(3) din OUG nr.89/2018 conform cărora termenul de plată al sumelor stabilite prin deciziile de impunere anuală pentru definitivarea contribuţiei individuale de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice, pentru perioada 2014 – 2017, este data de 30 iunie 2019, prin reglementarea unor termene, distincte, de plată de 120 de zile, în funcție de data comunicării deciziei astfel:

  • dacă decizia este comunicată între data de 15 martie 2019, inclusiv, și data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, inclusiv, termenul de 120 de zile pentru plata sumelor se calculează de la data intrării în vigoare a actului normativ,
  • dacă decizia se comunică după data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, termenul de 120 de zile pentru plata sumelor se calculează de la data comunicării deciziei.

În mod corespunzător, se propune modificarea termenului pentru plata anticipată și acordarea de bonificații pentru contribuabilii cărora le sunt comunicate decizii de impunere pentru definitivarea contribuţiei individuale de asigurări sociale de sănătate după data de 15 martie 2019 în considerarea faptului că acești contribuabili au fost privați de dreptul legal de a beneficia de bonificația de 10% prin necomunicarea la timp a deciziilor de impunere.

Astfel, se propune ca în cazul deciziilor de impunere anuală emise şi comunicate între data de 15 martie 2019, inclusiv și data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă, inclusiv, să se acorde bonificaţia, cu condiţia achitării integrale a sumelor stabilite prin deciziile de impunere, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

În cazul deciziilor comunicate după data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, bonificația se acordă dacă sumele sunt achitate integral în termen de 60 de zile de la data comunicării deciziei de impunere.

  • Se propune reglementarea anulării contribuției de asigurări sociale de sănătate, precum și a obligațiilor fiscale accesorii aferente, stabilite prin decizie de impunere emisă și comunicată contribuabilului, datorată de persoanele fizice pentru care baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate a fost întregită la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară sau, după caz, la valoarea a douăsprezece salarii de bază minime brute pe ţară, pentru perioadele fiscale cuprinse între 1 iulie 2015 şi 31 decembrie 2017.

Aceleași prevederi se propun și în cazul persoanelor fizice care nu au realizat venituri în perioada fiscală cuprinsă între 1 iulie 2015 și 31 decembrie 2017, pentru care baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate stabilită este salariul de bază minim brut pe ţară.

Prevederile proiectului de act normativ nu se aplică persoanelor fizice pentru care organul fiscal a emis decizie de impunere ca urmare a opțiunii acestora pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, respectiv fie lunar, pe o perioadă de cel puţin 12 luni consecutive, începând cu luna în care se depune declaraţia, fie la data la care accesează serviciile acordate de sistemul public de asigurări sociale de sănătate potrivit legii.

De asemenea, se propune ca pentru aceeași perioadă organul fiscal să nu mai emită decizie de impunere.

Conform notei de fundamentare, valoarea totală a CASS stabilită prin deciziile emise și comunicate sau aflate în curs de comunicare în anul 2019 și care ar urma sa fie încasată în cursul acestui an este de circa 1,972 miliarde lei, din care urmează a forma obiectul amnistiei o valoarea a CASS de aproximativ 1,035 miliarde lei.

„De subliniat că în bugetul pentru anul 2019, nu a fost inclusă nici valoarea totală a CASS stabilită prin deciziile emise și comunicate sau care urmează a fi comunicate în anul 2019 și nici valoarea CASS care urmează a forma obiectul amnistiei, context în care această măsură nu generează un impact bugetar negativ. Pe cale de consecință sunt respectate dispozițiile art. 21 din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010”, spune Ministerul Finanțelor.

Ce s-a întâmplat, de fapt:

Conform notei de fundamentare, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 89/2018 privind unele măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative au fost instituite noi termene de plată pentru contribuția de asigurări sociale de sănătate, pentru diferenţele stabilite prin decizii de impunere anuală pentru perioada 2014-2017 și, totodată, s-a avut în vedere încurajarea achitării cu anticipație a sumelor datorate pentru aceste perioade, prin introducerea unor bonificații la plată, de 10% luând în considerare și faptul că aceste decizii nu au fost emise la timp de către ANAF.

„În cazul deciziilor de impunere anuală, emise de organul fiscal competent, pentru definitivarea contribuției de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice, pentru perioada 2014-2017, termenul de plată pentru sumele stabilite de achitat, prin aceste decizii, este 30 iunie 2019. Pentru plata cu anticipaţie a sumelor stabilite prin decizie de impunere ce au în vedere definitivarea contribuției de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice, pentru perioada 2014-2017, se acordă o bonificaţie de 10% din aceste sume, dacă sunt plătite integral până la 31 martie 2019, inclusiv. Valoarea bonificaţiei diminuează sumele de plată stabilite prin decizie”, menționează sursa citată.

La nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru perioada 2014 – 2017 au fost deja emise şi transmise aproximativ 221.000 decizii de impunere anuală în perioada decembrie 2018 – 31 martie 2019 şi sunt în curs de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă sau prin Unitatea de Imprimare Rapidă aproximativ 3,9 milioane decizii de impunere anuală.

  • Pentru venitul realizat în perioadele fiscale cuprinse între 1 iulie 2015 şi 31 decembrie 2017, a fost identificat un număr de aproximativ 600.000 de contribuabili pentru care s-au generat sau urmează a se genera decizii de impunere anuală pentru stabilirea contribuției de asigurări sociale de sănătate datorată la nivelul salariului de bază minim brut pe țară deși aceștia au realizat venituri sub acest nivel.
  • Valoarea totală a contribuției de asigurări sociale de sănătate datorată de aceste persoane pentru perioada precizată este de circa 1.035 milioane lei.
  • De subliniat faptul că situația mai sus prezentată este valabilă până la data de 31 decembrie 2017. Începând cu data de 1 ianuarie 2018 s-a trecut de la sistemul de stabilire a contribuției de asigurări sociale de sănătate de către organul fiscal competent prin decizii de impunere, la sistemul de autoimpunere (calculul contribuției de asigurări sociale de sănătate se efectuează de către contribuabil – persoană fizică prin declarația unică), iar contribuția se datorează numai de către persoanele fizice care realizează venituri de cel puțin 12 salarii minime brute pe țară. Persoanele care realizează venituri sub acest nivel, precum și persoanele care nu realizează venituri, pot opta pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate, pentru dobândirea calității de asigurat.

TVA redusă la livrararea de produse BIO

Se propune reducerea cotei de TVA de la 9% la 5% pentru livrarea alimentelor de înaltă valoare calitativă, respectiv produse montane, bio, tradiționale, autorizate de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale. Livrarea acestor alimente va fi însoțită de copia documentului de recunoaștere/atestare/certificare eliberat de autoritatea competentă, cu excepția livrării efectuate către consumatorul final.

Impactul begetar va fi de o scădere a veniturilor din TVA cu 106 milioane lei.

„În ceea ce privește impactul de runda a doua, determinat de reducerea cotei de TVA, în evaluare s-a considerat că reducerea veniturilor bugetare reprezintă un transfer financiar către agenţii economici datorită cererii în creştere a populaţiei. Surplusul financiar aflat la dispoziţia agenţilor economici a fost partajat în mod egal în crearea de noi locuri de muncă şi investiţii de capital. Veniturile bugetare recuperate în această a doua rundă sunt: 52 milioane lei în 2019, 109 milioane lei în 2020, 117 milioane lei în 2021 şi 126 milioane lei în 2022. Procentul de recuperare se situează astfel la peste 48% din impactul bugetar de runda întâi. Impactul asupra inflaţiei, datorită ponderii reduse a produselor alimentare cu înaltă valoare calitativă în coşul de consum al populaţiei, acesta este nesemnificativ, respectiv o reducere de 0,1%”, informează MFP.

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

Când trebuie informați clienții finali despre încetarea schemei de sprijin pentru energia electrică. Precizări de la ANRE

Publicat

pe

ANRE le impune furnizorilor de energie electrică un termen limită până la care trebuie să-i anunțe pe clienții finali privind încetarea schemei de sprijin pentru energia electrică și a noilor tarife.

Furnizorii de energie elecrică sunt obligați, conform noului ordin emis recent de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), să le transmită clienților săi, până pe data de 10 iunie 2025, mai multe informații prind eliminareaschemei de sprijin și efectele asupra facturii.

Astfel, ANRE îi obligă pe furnizori să își informeze clienții asupra următoarelor aspecte:

– încetarea, începând cu data de 1 iulie 2025, a aplicabilității schemei de sprijin pentru energie electrică;

– începând cu data de 1 iulie 2025, prețul final al energiei electrice facturat de furnizor va fi prețul contractual, care este, după caz, prețul comunicat clientului final la momentul încheierii contractului de furnizare sau cel comunicat cu ocazia actualizării condițiilor economice aferente contractului, iar în cazul clienților finali pentru care se asigură furnizarea energiei electrice în regim de ultimă instanță, modul de stabilire a prețului final facturat în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare;

– schimbarea furnizorului de energie electrică este un proces simplu, gratuit, care nu implică modificări de ordin tehnic, indiferent de furnizorul de energie electrică ales de către clientul final;

– modalitățile de încheiere a unui contract de furnizare a energiei electrice în regim concurențial, respectiv prin negocierea directă cu furnizorul a prețului și a condițiilor comerciale sau prin acceptarea unei oferte propuse de către acesta, după caz, ori posibilitatea clientului final de a recurge la selectarea furnizorului prin procedee specifice de licitație/achiziție publică;

– modalitatea prin care clientul poate efectua o analiză comparativă a ofertelor-tip de furnizare a energiei electrice existente pe piață, respectiv prin intermediul aplicației web „Comparator oferte-tip de furnizare a energiei electrice“, administrată de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei.

Informarea se comunică de către furnizor anexată facturii sau prin modalitatea convenită de către părți prin contract sau comunicată ulterior de către clientul final, în cazul modificării acesteia.

Furnizorii de energie electrică trebuie să poată face dovada că au depus toate diligențele pentru informarea clienților finali din portofoliu.

Furnizorii de energie electrică au obligația să comunice, până la data de 10 iunie 2025, clienților finali din portofoliu cărora nu li se modifică prețul contractual de la data de 1 iulie 2025 prețul contractual aplicabil de la această dată.

Citeste in continuare

Evenimente

AVERTISMENT ÎNGRIJORĂTOR: TVA AR PUTEA CREȘTE LA 24%

Publicat

pe

Potrivit mai multor surse apropiate Bruxelles-ului, Guvernul plănuiește să crească TVA la 21% începând cu luna iunie, adică imediat după alegeri. 

Această măsură ar urma să fie prezentată în această săptămână de către ministrul Finanțelor. 

Decizia vine în urma discuțiilor purtate cu Comisia Europeană pentru corectarea deficitului bugetar. 

Însă experții europeni consideră că o creștere cu doar două puncte procentuale nu va fi suficientă. Așadar, există o posibilitate ca Guvernul să crească cota TVA până la 24%. 

Sursa: Realitatea Financiara

Citeste in continuare

Evenimente

”RABLA PENTRU TRACTOARE” – PROGRAM ANULAT LA CÂTEVA MINUTE DUPĂ LANSARE

Publicat

pe

Lansarea mult așteptatului program „Rabla pentru tractoare” a fost suspendată la doar câteva minute după deschidere, din cauza unor probleme tehnice majore apărute în platforma Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), potrivit unui comunicat oficial.

Autoritățile au anunțat că incidentul ar fi fost cauzat de suprasolicitarea aplicației informatice, înregistrându-se un trafic extrem de ridicat imediat după deschiderea sesiunii. În acest context, nu este exclusă nici varianta unui posibil atac cibernetic, motiv pentru care urmează să fie efectuate verificări suplimentare.

Pentru a asigura un proces corect și echitabil, AFM a decis să anuleze toate înscrierile efectuate în acel interval scurt și să reia sesiunea de la zero, la o dată care va fi stabilită și comunicată ulterior. Cei care au reușit să se înscrie în primele minute nu vor beneficia de un avantaj, fiind necesară o reînscriere atunci când programul va fi reluat oficial.

Programul „Rabla pentru tractoare” este destinat fermierilor care doresc să își înlocuiască utilajele vechi cu unele noi, mai eficiente și mai puțin poluante, prin intermediul unei finanțări nerambursabile.

Sursa: Realitatea Financiara

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE