Connect with us

Stiri economice

Frecventele dificultăți ale noilor antreprenori și rata de supraviețuire a business-urilor – Finante & Banci

Publicat

pe

Andrei se gândește să-și dea demisia de la actualul loc de muncă. Lucrează într-o multinațională, în sectorul financiar, de peste 12 ani, cu program de 8 ore pe zi. Bineînțeles, adesea depășește cele 8 ore și ajunge acasă epuizat, dar consideră că nu din vina lui, ci a șefului, care nu prea îl ajută, stă mai mult la țigară decât în birou, iar la finalul zilei „se trezește” că nu a făcut nimic, așa că pasează munca celorlalți angajați. Andrei susține că de multe ori face munca șefului. La cei 32 de ani ai săi a acumulat multe frustrări, așa că se gândește să își înceapă propriul business, având ceva economii acumulate în cont.

Ceea ce nu știe este că nu e singurul în această situație de a-și crea propriul business: unii vor să fie proprii șefi, alții vor să-și facă propriul program, unii să se îmbogățească, alții să creeze ceva etc. Problemele cu care se confruntă sunt diverse, unele pe zona cererii, iar celelalte pe ofertă.

Drumul antreprenoriatului este greu, iar mulți nu conștientizează cât trebuie să investească. Potrivit Institutului Național de Statistică, rata de supravieţuire a întreprinderilor la un an de la înfiinţare depăşeşte 60%.

„Întreprinderile active care au supravieṭuit la un an de la înregistrare a rămas din anul 1995 până în anul 2007 la nivelul de aproximativ două treimi din numărul total. În anul 2017 rata de supravieţuire a întreprinderilor la un an este de peste 60%. Proporţia celor care şi-au încetat definitiv activitatea este de 21,7% în creṣtere cu 7,4 puncte procentuale comparativ cu anul precedent, iar ponderea întreprinderilor încă inactive la un an după înfiinţare se situează în jurul valorii de 17,5%”, spune INS, într-o publicație recentă.

În anul 2017, regiunile Nord-Vest, Sud-Est, Centru ṣi Nord-Est prezintă cele mai ridicate rate (73,3%, 69,4%, 68,7%, respectiv 65,4%) a întreprinderilor active după un an de la înfiinţare; regiunile Sud-Vest Oltenia ṣi Vest prezintă cele mai ridicate rate a întreprinderilor inactive la un an de la înfiinţare, aproximativ 28,7%, respectiv 27,9%, iar regiunea Bucureşti-Ilfov prezintă cea mai ridicată rată a întreprinderilor desfiinṭate.

Conform INS, întreprinzătorii nu sunt stimulaţi suficient să investească la un an de la înfiinţare, tendinţă observată în ultimii ani.

La nivel de regiuni, ponderea noilor întreprinderi care fac investiţii în primul lor an de activitate se situează între 6% şi 19%.

“În anul 2017 se observă o uṣoară creṣtere a acestora la valoarea de 12,7% comparativ cu anul precedent. Cea mai scăzută pondere se înregistrează în regiunea Sud-Est, iar cele mai ridicate ponderi se înregistrează în regiunile Sud-Vest Oltenia, Sud-Muntenia şi Nord-Est”, menționează sursa citată.

Care sunt problemele?

Cele mai frecvente dificultăţi legate de ofertă rămân:

  • “accesul limitat la lucrători bine pregătiṭi”
  • “fără clienţi sau plata cu întârziere de către clienţi”
  • “accesul limitat la credite”.


Cele mai frecvente dificultăţi legate de cerere sunt, în anul 2017:

  • “afacerea nu este suficient de bine cunoscută”
  • “clienţi cu fonduri reduse“ .


Cine sunt cei care înființează întreprinderi

De remarcat că, în anul 2017, comparativ cu anul 2016, a fost preferată înfiinţarea de întreprinderi individuale, alegere favorizată de schimbările fiscale.

Conform INS, întreprinderile sunt înfiinţate de manageri care au un nivel de instruire preponderent ‘liceal şi universitar’ (58,2%), iar vârsta acestora se regăseşte majoritar în grupa 30-39 de ani (34,6%).

Totuși, în anul 2017, proporţia fondatorilor/managerilor întreprinderilor nou create, cu vârsta mai mică de 30 de ani este în creștere.

Anual, peste jumătate din întreprinderi au fondatori/manageri bărbaţi. Proporţia de femei fondatori/manageri este într-o uşoară descreştere faţă de anul 2016, un procent de 37,8% înregistrându-se în anul 2017. Cea mai scăzută pondere a femeilorfondatori/manageri se află în regiunea Sud-Muntenia, iar cea mai ridicată pondere înregiunea Bucureṣti-Ilfov.

“Fondatorul/managerul are, în general, un nivel educaţional superior, această evoluţie accentuându-se în ultimii ani. Distribuţia întreprinderilor în funcţie de nivelul educaţional al fondatorului/managerului, prezintă o schimbare structurală între perioadele 1995-2000 şi 2001-2017”, se arată în document.

  • Până în 2001 ponderea întreprinderilor nou create de întreprinzători cu nivel educaţional primar reprezintă aproximativ 5%, nivelul de educaţie profesional (vocaţional) aproximativ 30%, nivelul de educaţie gimnazial aproximativ 40% şi nivelul liceal şi universitar în jur de 25%.
  • Din anul 2001 nivelul primar şi cel vocaţional reprezintă împreună o pondere de 20%, ce gimnazial până în 40%, reducându-se în ultimii ani, iar nivelul liceal şi universitar aproximativ 40%, în ultimii ani depăşind 55%. Fondatorii cu studii liceale şi universitare apar cu ponderi mai mari pentru întreprinderile localizate în regiunea Bucureşti-Ilfov în anul 2017.
  • Până în anul 2000 exista o pondere de aproape 70% a fondatorilor/managerilor care au activat în categoria “muncitori necalificaţi” înainte de a crea o nouă întreprindere.
  • Din 2001 s-a observat o reducere a ponderii acestora până la nivelul de aproximativ 50%, în paralel cu creşterea ponderii celor ce provin din “muncitori calificaţi” sau “profesii tehnice”.

“În anul 2017 se observă o creştere accentuată la categoria “muncitori necalificaţi”, precum ṣi o uṣoară descreṣtere la “muncitori calificaţi”. Toate celelalte categorii prezentând descreṣteri comparativ cu anul anterior”, informează INS.

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

Rabla pentru tractoare s-a gripat. Aplicația este blocată din cauza infrastructuri IT care este puternic limitată

Publicat

pe

Programul Rabla pentru tractoare s-a împotmolit în aplicația IT, care nu are suficient spațiu dedicat în sistemul cloud. Volumul mare de cereri a blocat tot sistemul informațional dedicat programului.

Disfuncționalitățile aplicației informatice dedicate programului „Rabla pentru tractoare” au fost cauzate de limitările infrastructurii de tip cloud utilizate, care nu a putut gestiona volumul excepțional de cereri, arată rezultatele preliminare ale analizei tehnice realizată de către echipa tehnică din cadrul Administrației Fondului pentru Mediu (AFM).

„Până la acest moment, analiza preliminară a arătat că disfuncționalitățile nu au fost cauzate de aplicația informatică în sine, ci de limitările infrastructurii de tip cloud utilizate, care nu a putut gestiona volumul excepțional de cereri, înregistrând peste 3,3 milioane de requesturi în intervalul 09:55 – 10:02, cu un vârf de 1,29 milioane la ora 10:00. Acest nivel a depășit cu mult capacitatea maximă de procesare permisă de arhitectura standard, ceea ce a condus la blocaje ale aplicației, în special în etapa critică de încărcare a fișierelor necesare finalizării dosarelor. Lucrăm împreună cu specialiștii în infrastructură pentru a reconfigura soluția tehnică și a preveni astfel de blocaje în viitor”, a declarat președintele AFM, Florin Bănică.

Potrivit sursei citate, blocajele apărute în momentul de încărcare a documentelor au afectat procesul de înscriere, fiind înregistrate peste 22.000 de dosare create, dar nefinalizate, precum și numeroase sincope raportate de utilizatori. „În aceste condiții, Administrația Fondului pentru Mediu a decis anularea sesiunii, considerând că procesul a fost viciat și nu au fost asigurate condiții egale pentru toți solicitanții”, precizează instituția.

Reprezentanții AFM menționează faptul că, la acest moment, echipa tehnică ce a dezvoltat aplicația continuă analiza detaliată a procedurii de înscriere pentru confirmarea completă a cauzelor și că, totodată, a demarat procedurile necesare pentru reconfigurarea aplicației informatice, urmând ca, în perioada următoare, să fie emisă o nouă dispoziție de începere a programului „Rabla pentru Tractoare”.

Luni, 12 mai, la scurt timp după debutul sesiunii de înscriere a producătorilor agricoli – persoanelor fizice în Programul „Rabla pentru tractoare”, Administrația Fondului pentru Mediu a anunțat, într-un comunicat de presă, că a decis anularea acestei proceduri, din cauza unor probleme tehnice apărute în procesul de depunere a cererilor de finanțare. 

Citeste in continuare

Evenimente

Euro s-a apreciat din nou în fața leului, după câteva zile de scădere. Ce cotație a afișat BNR pentru moneda națională?

Publicat

pe

După câteva zile de acalmie pe piața interbancară și scăderea cotației euro-leu, moneda unică europeană s-a apreciat din nou, potrivit cotației anunțate, miercuri, de către Banca Națională a României.

Cursul valutar oficial, de referință, anunțat miercuri de BNR a ajuns la 5,1036 lei pentru un euro, față de 5,0991 lei înregistrat marți.

În schimb, cursul dolarului american a scăzut la 4,5335 lei, de la 4,5894 lei.

Aurul a fost cotat la 471,3738 lei pentru un gram, față de 480,3618 lei.

Leul se apreciază pentru a doua zi consecutiv. Vezi cursul BNR de luni, 12 mai

Citeste in continuare

Evenimente

Când trebuie informați clienții finali despre încetarea schemei de sprijin pentru energia electrică. Precizări de la ANRE

Publicat

pe

ANRE le impune furnizorilor de energie electrică un termen limită până la care trebuie să-i anunțe pe clienții finali privind încetarea schemei de sprijin pentru energia electrică și a noilor tarife.

Furnizorii de energie elecrică sunt obligați, conform noului ordin emis recent de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), să le transmită clienților săi, până pe data de 10 iunie 2025, mai multe informații prind eliminareaschemei de sprijin și efectele asupra facturii.

Astfel, ANRE îi obligă pe furnizori să își informeze clienții asupra următoarelor aspecte:

– încetarea, începând cu data de 1 iulie 2025, a aplicabilității schemei de sprijin pentru energie electrică;

– începând cu data de 1 iulie 2025, prețul final al energiei electrice facturat de furnizor va fi prețul contractual, care este, după caz, prețul comunicat clientului final la momentul încheierii contractului de furnizare sau cel comunicat cu ocazia actualizării condițiilor economice aferente contractului, iar în cazul clienților finali pentru care se asigură furnizarea energiei electrice în regim de ultimă instanță, modul de stabilire a prețului final facturat în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare;

– schimbarea furnizorului de energie electrică este un proces simplu, gratuit, care nu implică modificări de ordin tehnic, indiferent de furnizorul de energie electrică ales de către clientul final;

– modalitățile de încheiere a unui contract de furnizare a energiei electrice în regim concurențial, respectiv prin negocierea directă cu furnizorul a prețului și a condițiilor comerciale sau prin acceptarea unei oferte propuse de către acesta, după caz, ori posibilitatea clientului final de a recurge la selectarea furnizorului prin procedee specifice de licitație/achiziție publică;

– modalitatea prin care clientul poate efectua o analiză comparativă a ofertelor-tip de furnizare a energiei electrice existente pe piață, respectiv prin intermediul aplicației web „Comparator oferte-tip de furnizare a energiei electrice“, administrată de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei.

Informarea se comunică de către furnizor anexată facturii sau prin modalitatea convenită de către părți prin contract sau comunicată ulterior de către clientul final, în cazul modificării acesteia.

Furnizorii de energie electrică trebuie să poată face dovada că au depus toate diligențele pentru informarea clienților finali din portofoliu.

Furnizorii de energie electrică au obligația să comunice, până la data de 10 iunie 2025, clienților finali din portofoliu cărora nu li se modifică prețul contractual de la data de 1 iulie 2025 prețul contractual aplicabil de la această dată.

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE