Connect with us

Stiri economice

Ce i-a surprins cel mai mult la Sofia pe lituanienii care vor aduce câteva zeci de mașini electrice și pe străzile Bucureștiului. Cât durează în medie o călătorie – Auto

Publicat

pe

​Compania lituaniană de închirieri de mașini electrice care intră miercuri oficial în România s-a lansat la Sofia la final de 2017 și experiența de acolo este interesantă. A făcut un parteneriat cu o companie locală ce instalează stații de încărcare, a ajuns să aibă opt modele electrice diferite și, spre surprinderea celor de la Spark, ponderea femeilor în utilizare este mare în Bulgaria. La Sofia, costul de folosire a mașinilor este echivalentul a 80 de bani/minut sau de 137 lei pentru un abonament de o zi.

Spark a început cu 25 de mașini la Sofia, spre final de 2017, iar la final de 2018 ajungea la 100 de mașini. Acum are peste 200 de mașini și va ajunge spre 300 la final de an. Cele mai multe sunt modele Volkswagen e-Up!, dar există și Nissan Leaf, BMW i3, Renault Zoe și, mai nou, au ajuns flote consistente de Hyundai Kona.

În România, Spark va veni cu mașini Renault Zoe și Nissan Leaf.

Maşinile Spark pot fi închiriate cu ajutorul unei aplicaţii de mobil și sunt conduse de cei care le comandă, nefiind așadar servicii stil Uber sau Bolt. Un serviciu similar a fost lansat în România, în 2015, de un startup din Cluj. Preţurile de închiere a unei maşini încep de la 1,4 lei pe minut, la Pony (56 de lei pe oră) şi ajung până la 2,5 lei pe minut, în funcţie de tipul maşinii închiriate.

În România compania va porni cu 50-60 de mașini și ar putea adăuga alte câteva zeci dacă totul va merge bine. Compania își anunțase dorința de a intra în București încă din toamna lui 2018 și spunea că țintește orașe cu peste 1,5 milioane de locuitori. Putem estima că tarifele vor fi un pic mai mari decât la Sofia, dar ele vor fi anunțate miercuri.

În Bulgaria, Spark a intrat în parteneriat cu Eldrive, companie care instalează stații de încărcare.

Ce spun cei de la Spark despre modul de utilizare al mașinilor la Sofia? Cei mai mulți useri au între 25 și 40 de ani și o bună parte lucrează în IT, domeniu unde sunt mulți dornici să testeze cele mai noi lucruri.

O călătorie durează în medie 20 de minute și acoperă între 8 și 12 km. Cei de la Sparl au fost surprinși de ponderea mare a femeilor, 50% din total, în timp ce în medie, în trafic, ponderea bărbaților este mai mare, la fel și în rîndul deținătorilor de permise de conducere, spuneau șefii companiei, pentru presa bulgară.

Spark s-a lansat la Vilnius, în 2016, acolo prețul pe minut fiind de 0,15 euro, iar pe zi, de 22 de euro.

Într-un an și jumătate 35.000 de oameni au folosit mașinile în Sofia, iar userii le pot lăsa în anumite zone evidențiate în aplicație, zone unde parcarea este gratuită (se numesc zone albastre și verde pentru Sofia). Cum se va întâmpla și în București, și în Sofia aria unde mașinile pot fi lăsate s-a mărit treptat, către suburbii, dar zona centrală a fost punctul de pornire.

În București, legislația actuală permite utilizarea gratuită a parcărilor publice de către cei care au mașini electrice.

În Capitală a crescut semnificativ numărul de puncte de încărcare pentru mașini electrice, la peste 150, iar în țară în general numărul de mașini electrice a crescut, fiind înmatriculate peste 1.000 anul trecut.

Numărul de stații de încărcare a crescut și datorită programului Rabla Plus, iar în București municipalitatea a demarat acum șapte luni un program de electromobilitate și inaugura șapte stații pentru mașini electrice, în trei parcări. Programul de 15 milioane euro prevedea instalare a 300 de statții, atât unele mai simple, de 4.000 de euro/bucata, cât și unele rapide, de 30.000 euro.

Prin Rabla Plus se acordă o subvenție de până la 10.000 de euro pentru cumpărarea unui vehicul electric.

În iunie, Guvernul a aprobat un memorandum privind o schemă de sprijin de 250 de milioane de lei pentru instalarea de stații de încărcare în orașe și pe șosele. Schema își va înceta aplicabilitatea la final de 2025.

Surse: Novinite, Dnevnik

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

Când trebuie informați clienții finali despre încetarea schemei de sprijin pentru energia electrică. Precizări de la ANRE

Publicat

pe

ANRE le impune furnizorilor de energie electrică un termen limită până la care trebuie să-i anunțe pe clienții finali privind încetarea schemei de sprijin pentru energia electrică și a noilor tarife.

Furnizorii de energie elecrică sunt obligați, conform noului ordin emis recent de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), să le transmită clienților săi, până pe data de 10 iunie 2025, mai multe informații prind eliminareaschemei de sprijin și efectele asupra facturii.

Astfel, ANRE îi obligă pe furnizori să își informeze clienții asupra următoarelor aspecte:

– încetarea, începând cu data de 1 iulie 2025, a aplicabilității schemei de sprijin pentru energie electrică;

– începând cu data de 1 iulie 2025, prețul final al energiei electrice facturat de furnizor va fi prețul contractual, care este, după caz, prețul comunicat clientului final la momentul încheierii contractului de furnizare sau cel comunicat cu ocazia actualizării condițiilor economice aferente contractului, iar în cazul clienților finali pentru care se asigură furnizarea energiei electrice în regim de ultimă instanță, modul de stabilire a prețului final facturat în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare;

– schimbarea furnizorului de energie electrică este un proces simplu, gratuit, care nu implică modificări de ordin tehnic, indiferent de furnizorul de energie electrică ales de către clientul final;

– modalitățile de încheiere a unui contract de furnizare a energiei electrice în regim concurențial, respectiv prin negocierea directă cu furnizorul a prețului și a condițiilor comerciale sau prin acceptarea unei oferte propuse de către acesta, după caz, ori posibilitatea clientului final de a recurge la selectarea furnizorului prin procedee specifice de licitație/achiziție publică;

– modalitatea prin care clientul poate efectua o analiză comparativă a ofertelor-tip de furnizare a energiei electrice existente pe piață, respectiv prin intermediul aplicației web „Comparator oferte-tip de furnizare a energiei electrice“, administrată de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei.

Informarea se comunică de către furnizor anexată facturii sau prin modalitatea convenită de către părți prin contract sau comunicată ulterior de către clientul final, în cazul modificării acesteia.

Furnizorii de energie electrică trebuie să poată face dovada că au depus toate diligențele pentru informarea clienților finali din portofoliu.

Furnizorii de energie electrică au obligația să comunice, până la data de 10 iunie 2025, clienților finali din portofoliu cărora nu li se modifică prețul contractual de la data de 1 iulie 2025 prețul contractual aplicabil de la această dată.

Citeste in continuare

Evenimente

AVERTISMENT ÎNGRIJORĂTOR: TVA AR PUTEA CREȘTE LA 24%

Publicat

pe

Potrivit mai multor surse apropiate Bruxelles-ului, Guvernul plănuiește să crească TVA la 21% începând cu luna iunie, adică imediat după alegeri. 

Această măsură ar urma să fie prezentată în această săptămână de către ministrul Finanțelor. 

Decizia vine în urma discuțiilor purtate cu Comisia Europeană pentru corectarea deficitului bugetar. 

Însă experții europeni consideră că o creștere cu doar două puncte procentuale nu va fi suficientă. Așadar, există o posibilitate ca Guvernul să crească cota TVA până la 24%. 

Sursa: Realitatea Financiara

Citeste in continuare

Evenimente

”RABLA PENTRU TRACTOARE” – PROGRAM ANULAT LA CÂTEVA MINUTE DUPĂ LANSARE

Publicat

pe

Lansarea mult așteptatului program „Rabla pentru tractoare” a fost suspendată la doar câteva minute după deschidere, din cauza unor probleme tehnice majore apărute în platforma Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), potrivit unui comunicat oficial.

Autoritățile au anunțat că incidentul ar fi fost cauzat de suprasolicitarea aplicației informatice, înregistrându-se un trafic extrem de ridicat imediat după deschiderea sesiunii. În acest context, nu este exclusă nici varianta unui posibil atac cibernetic, motiv pentru care urmează să fie efectuate verificări suplimentare.

Pentru a asigura un proces corect și echitabil, AFM a decis să anuleze toate înscrierile efectuate în acel interval scurt și să reia sesiunea de la zero, la o dată care va fi stabilită și comunicată ulterior. Cei care au reușit să se înscrie în primele minute nu vor beneficia de un avantaj, fiind necesară o reînscriere atunci când programul va fi reluat oficial.

Programul „Rabla pentru tractoare” este destinat fermierilor care doresc să își înlocuiască utilajele vechi cu unele noi, mai eficiente și mai puțin poluante, prin intermediul unei finanțări nerambursabile.

Sursa: Realitatea Financiara

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE