- „În cei 11 ani de la lansarea portabilității, serviciul care oferă utilizatorilor libertatea de a-și alege cea mai potrivită ofertă pentru nevoile lor de consum păstrându-și numărul de telefon, peste 6,1 milioane de utilizatori și-au portat numărul de telefon. În anul 2019, s-au portat peste 750.000 de numere de telefon, dintre care 700.000 au fost numere de telefonie mobilă”, a declarat Sorin Grindeanu, președintele ANCOM.
11 ani de portabilitate
Din data de 21 octombrie 2008, când a fost lansat acest serviciu, și până la 21 octombrie 2019 au fost portate în total 6.136.162 de numere, dintre care 5.306.735 sunt numere de telefonie mobilă şi 829.427 sunt numere de telefonie fixă. De la începutul acestui an și până în prezent au fost portate 756.732 de numere de telefon, 703.608 fiind numere de telefonie mobilă şi 53.124 numere de telefonie fixă.
- Topul furnizorilor care au primit numere de telefon în rețeaua lor – telefonie mobilă
În intervalul 1 ianuarie – 21 octombrie 2019, RCS&RDS a primit în reţea prin portare 261.907 numere de telefonie mobilă, fiind urmat de Orange cu 139.197 de numere, Telekom Romania Communications cu 118.402 numere, Vodafone cu 105.442 de numere şi Telekom Romania Mobile Communications cu 78.639 de numere portate.
Într-un comunicat separat, Digi/RCS&RDS susține că „rețeaua Digi Mobil este liderul serviciului de portabilitate, în cei 11 ani de existență ai serviciului, în România, potrivit statisticilor comunicate de ANCOM (portabilitate.ro). Cu 1.933.960 numere de telefonie mobilă portate în cei 11 ani, rețeaua Digi Mobil se menține ca principală destinație de portare. În tot acest interval de timp, rețeaua fixă a atras peste 253.000 de numere, fiind, de asemenea, operatorul preferat pentru portare pentru utilizatorii acestor servicii. În total, 2.186.998 de numere de telefonie fixă și mobilă au venit prin portare în rețeaua Digi, în ultimii 11 ani, conform datelor prezentate de autoritatea de reglementare.”
- Topul furnizorilor care au primit numere de telefon în rețeaua lor – telefonie fixă
În anul 2019, RCS&RDS a primit cele mai multe numere – 30.568, fiind urmat de Orange (8.560), Vodafone (6.505), UPC (4.304), GTS Telekom (857) și Telekom Romania Communications (706).
- Reclamații de la utilizatori cu privire la probleme de portabilitate
ANCOM a mai anunțat că a primit, de la începutul anului 2019, 287 de sesizări de la utilizatori cu privire la desfăşurarea procesului de portare, principalele probleme sesizate vizând anumite disfuncționalităţi apărute în cadrul procesului, cum ar fi, spre exemplu, anularea procesului de portare, nerespectarea termenelor de portare sau imposibilitatea de a primi, pe numărul portat, apeluri din anumite rețele.
O mare parte dintre utilizatorii care s-au adresat autorității în acest an au solicitat anularea procesului de portare. ANCOM precizează că „nu este însă în măsură să anuleze un proces de portare, demersurile în acest sens revenind exclusiv în responsabilitatea părţilor implicate în acest proces – operator și client.
Un proces de portare poate fi anulat prin depunerea unei cereri de anulare a acestuia la furnizorul unde a fost solicitată portarea (furnizorul acceptor) şi poate fi anulat numai de către titularul contractului de furnizare a serviciului sau de reprezentantul legal al acestuia, cererea de anulare putând fi depusă cel mai târziu cu 24 de ore înainte de ora iniţială stabilită pentru realizarea portării. După depunerea cererii de anulare a portării de către utilizator, în condiţiile legii, furnizorul acceptor introduce această cerere în baza de date centralizată, iar furnizorul donor confirmă anularea procesului de portare.
Este important de reținut că portarea unui număr de telefon presupune încetarea implicită a contractului încheiat cu furnizorul donor, dar nu anulează obligațiile utilizatorilor care decurg din acest contract, cum ar fi plata unor penalități pentru încetarea contractului înainte de expirarea perioadei minime inițiale (de 12 sau 24 de luni). Prin urmare, înainte de a solicita portarea unui număr, utilizatorii sunt sfătuiți să verifice contractul încheiat cu furnizorul din rețeaua căruia vor să plece pentru a vedea dacă perioada minimă inițială a expirat și ce alte obligații de plată au.”