- Recomandările ANCOM în privința reducerilor de Black Friday la ofertele telecom:
„De cele mai multe ori, în perioada de Black Friday, fiind presați de timp, utilizatorii se concentrează în special pe identificarea ofertelor cu prețuri mici, neglijând detaliile importante din spatele acestora. Prin urmare, ANCOM le recomandă utilizatorilor să aibă o atenție sporită în perioadele cu reduceri, iar atunci când examinează produsele telecom, cum ar fi de exemplu abonamentele pentru servicii de telefonie, internet sau televiziune care pot include echipamente precum smartphone, tabletă sau televizor cu o reducere substanțială, să urmărească următoarele aspecte:
- 1. care este costul lunar al abonamentului care facilitează achiziționarea echipamentelor la prețuri reduse sau gratuite;
- 2. care este intervalul exact în care ar urma să beneficieze de eventuale reduceri ale costului lunar al abonamentului;
- 3. dacă serviciul este disponibil în zona lor de reședință. Pentru a verifica acoperirea cu semnal mobil pentru tehnologiile 2G/3G/4G, pentru toţi operatorii mobili activi pe piaţa din România, utilizatorii pot consulta platforma informatică http://www.aisemnal.ro/ – site-ul realizat integral de Autoritatea Naţională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații;
- 4. care este perioada minimă contractuală, adică acel interval de timp în care utilizatorul nu poate renunța la contract fără a plăti taxe de reziliere anticipată – perioadă limitată legal la 12 sau 24 de luni pentru contractele telecom.
Livrarea de Black Friday
Utilizatorii trebuie să țină cont că, din cauza numărului mare de comenzi, companiile care se ocupă de livrarea coletelor sunt suprasolicitate de Black Friday. Totodată, coletele pot fi pierdute sau deteriorate în timpul transportului.
De aceea, ANCOM le recomandă utilizatorilor să verifice ce opțiuni de livrare li se oferă și să aleagă servicii suplimentare de siguranță, cum ar fi serviciul cu deschidere la livrare sau serviciul de trimitere cu valoare declarată. Cei interesați ca livrarea unui colet să se realizeze într-un timp mai scurt, pot apela la serviciul Express.
În același timp, utilizatorii trebuie să știe că, atunci când folosesc serviciile de livrare, condițiile în care se realizează livrarea unor produse comandate online sunt parte a raportului contractual între comerciantul care deține magazinul online și cumpărător.
Chiar și în cazul în care comerciantul colaborează cu un furnizor de servicii poștale, responsabilitatea privind livrarea produselor comandate revine comerciantului care, la rândul său, se poate îndrepta împotriva furnizorului de servicii poștale pentru nerespectarea contractului încheiat cu acesta. Respectiv, în situația în care furnizorul de servicii poștale nu respectă condițiile contractuale de livrare, expeditorul are dreptul la despăgubiri potrivit contractului încheiat cu furnizorul respectiv, însă poate renunța la acestea în favoarea destinatarului.
Astfel, în situațiile în care întâmpină probleme legate de livrarea unor produse comandate online, este necesar și eficient ca utilizatorii să se adreseze, în primul rând, magazinului online.
În cazul în care sesizarea nu este soluționată pe cale amiabilă, ANCOM le sugerează utilizatorilor să se adreseze Autorității Naționale pentru Protecția Consmatorilor (ANPC). Este important ca utilizatorii să păstreze toate documentele (factură, bon fiscal, formularul de livrare) care pot dovedi achiziția făcută.