Proiectul de lege care propune ca salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată să fie majorat de anul viitor la 2.230 lei lunar ( o creștere de 7,2 % față de luna decembrie 2019) a fost publicat miercuri de Ministerul Muncii. În anul 2019 tariful orar este de 12,43 lei/oră pentru un program complet de lucru de 167,333 ore, iar în anul 2020 tariful orar va fi de 13,327 lei/oră pentru un program complet de lucru, arată nota de fundamentare care însoțește proiectul.
La stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată pentru anul 2020 la valoarea de 2.230 lei s-a avut în vedere o formulă de calcul care ia în considereare rata inflației și creșterea reală a productivității muncii pe persoană, precum și factori de corecție în funcție de dinamica creșterii economice, mai arată Nota de Fundamentare.
Pentru personalul încadrat pe funcţii pentru care se prevede nivelul de studii superioare, cu vechime în muncă de cel puţin un an în domeniul studiilor superioare, salariul de bază minim brut (fără alte sporuri) se menține la 2.350 lei lunar.
În anul 2019 tariful orar corespunzător acestui salariu este de 14,044 lei/oră pentru un program complet de lucru de 167,333 ore, iar în anul 2020 tariful orar se menține la 14,044 lei/oră pentru un program complet de lucru de 167,333 ore.
În prezent, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată este stabilit la 2.080 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 167,333 ore, în medie pe lună în anul 2019, reprezentând 12,43 lei/oră, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 937/2018 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată.
În România beneficiază de salariul minim brut garantat în plată de 2080 lei un număr de 1.370.232 de salariați, ceea ce reprezintă un procent de aproximativ 24% din numărul total de salariați activi – 5.631.757. La aceștia se adaugă un număr mic de funcționari publici (33 salariați). Față de aceste categorii, pentru sectorul construcții, de salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată stabilit la 3000 lei beneficiază un număr de 310.778 angajați.
Se estimează, totodată, că majorarea propusă va avea efecte pozitive asupra creșterii economice prin stimularea ocupării, creşterii puterii de cumpărare a salariaţilor și reducerii muncii la negru.
Creșterea salariului minim poate avea efecte pozitive asupra ocupării în sectoarele în care există cerere de forță de muncă datorită faptului că munca devine mai atractivă pentru anumite categorii de salariați(femei, tineri,etc.).
-
Ce efecte are creșterea salariului minim?
De asemenea, majorarea salariului de baza minim brut pe tara influențează alte drepturi și obligații, cum ar fi:
- modificarea salariului de baza minim brut pe țară determină creșterea contribuției pentru persoane cu handicap neincadrate întrucât acest calcul se raportează la salariul minim (Legea nr. 448/2006 art.78(3)); –
- modificarea bazei anuale de calcul al contribuției de asigurări sociale în cazul persoanelor care realizează venituri din activități independente/drepturi de proprietate intelectuală întrucât venitul ales de contribuabil nu poate fi mai mic decât nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei unice privind veniturile estimate (Legea 227/2015 art.151);
- majorarea plafonului în funcție de care persoanelor fizice ce obtin venituri non-salariale le poate reveni obligația de a plăti contribuții de asigurări sociale și asigurări sociale de sănătate întrucât aceste plafoane se determină în funcție de nivelul salariului de bază minim brut pe țară în vigoare la termenul de depunere a declarației unice pentru veniturile estimate – Legea 227/2015-art145 (1) lit.b); art.146 (51);art.180);
- majorarea normelor de venit pentru veniturile din activități independente impuse pe baza normelor de venit. Norma de venit pentru fiecare activitate desfășurată de contribuabil nu poate fi mai mică decât salariul de baza minim brut pe țară garantat în plată, în vigoare la momentul stabilirii acesteia, înmulțit cu 12. (Legea 227/2015 – art.69(3)).
Impactul asupra mediului de afaceri
Majorarea salariului minim brut pe țară a condus la majorarea costului unitar cu forța de muncă și la scăderea profitabilității firmelor din sectoarele industriei producătoare de bunuri de consum. Măsura creșterii salariului minim afectează ramuri cum ar fi comerțul, transporturile și întreprinderile mici și mijlocii unde nivelul salariilor este mai mic față de medie, cu influențe asupra creșterii cheltuielilor cu forța de muncă.
În ramurile comerţ cu amănuntul cu excepţia autovehiculelor şi motocicletelor, comerţ cu ridicata cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete şi transporturi terestre şi transporturi prin conducte sunt concentraţi peste 30% din salariaţii remuneraţi la nivelul salariului minim, fiind astfel principalele ramuri influenţate de măsura de majorare a salariului minim. Alte sectoare economice vulnerabile sunt: activități de investigații și protecție, restaurante și alte activități de servicii alimentație, industria alimentară.