Connect with us

Stiri economice

Tranzacțiile imobiliare – informații accesibile care permit ANAF să verifice conformarea

Publicat

pe

Notarii au obligația, potrivit unei prevederi recent introduse în Codul Fiscal, să declare semestrial autorității fiscale teritoriale toate tranzacțiile de proprietăți imobiliare, chiar și pe cele sub pragul impozabil de 450.000 de lei, efectuate de persoanele fizice din patrimoniul personal. În acest fel, autoritățile fiscale vor avea instrumentele necesare pentru a verifica tranzacțiile și a le recalifica în activități independente, acolo unde situația o impune. Ceea ce se va traduce prin impozite mai mari plătite de cei în culpă, la care se vor adăuga dobânzi și penalități de întârziere. Cine sunt principalii vizați?

Cristina Cristea, Călin StanFoto: EY România

În 2021, cererea de proprietăți rezidențiale a fost în creștere (cu 31% față de 2020), conform datelor comunicate de Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară. Nu ar trebui, deci, să ne mire interesul în creștere al autorităților fiscale pentru identificarea acelor situații care pot conduce la fraudarea sistemului de impozitare, prin evitarea plății unui impozit datorat ca urmare a desfășurării unei activități economice (acele persoane fizice care efectuează tranzacții repetate, în urma cărora obțin profit). Diferența de impozit este majoră – 0 sau 3% din venitul impozabil stabilit după scăderea din valoarea tranzacției a sumei neimpozabile de 450.000 lei, pentru tranzacțiile efectuate de persoanele fizice din patrimoniul personal, comparativ cu un impozit pe venit de 10%, calculat prin diferența dintre valorile de înstrăinare, costul de achiziție și cheltuielile deductibile luate în calcul.

Astfel, dacă până la modificările aduse Codului Fiscal, la sfârșit de ianuarie 2022, notarii publici aveau obligația să depună semestrial la organul fiscal teritorial doar o declarație informativă privind transferurile de proprietăți imobiliare din patrimoniul personal peste pragul neimpozabil de 450.000 de lei supuse impozitului pe venit, acum notarii trebuie să declare toate tranzacțiile, deci și cele efectuate sub acest prag. Ori, introducerea acestei notificări va conduce la o identificare clară și mult mai rapidă a unor situații de potențială fraudă. Dacă citim cu atenție nota de fundamentare ce a stat la baza modificărilor, două sunt categoriile vizate în mod cert de autorități.

Prima ar fi cea a persoanelor fizice care nu au înregistrat în cartea funciară proprietățile imobiliare deținute ca parte din patrimoniul afacerii și au plătit impozit pe venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal. De ce sunt aceștia vizați? Răspunsul este simplu și destul de clar: în astfel de situații aceștia au plătit impozit pe venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal, în condițiile în care, având în vedere activitatea desfășurată, ar fi trebuit să plătească impozitul pe venitul din activități independente.

Cea de-a doua categorie vizată de stat este cea a contribuabililor care ar trebui să plătească impozitul pe venitul din activități independente, dar îl plătesc ca persoane fizice obișnuite. Cu alte cuvinte, aici, autoritățile arată înspre cei care ar trebui să trateze transferurile repetate de proprietate, din care fac profit, ca parte a unei activități economice și care, de fapt, nu sunt înregistrați în acest sens.

Cum este afectat bugetul de stat? Răspunsul este unul simplu – prin diminuarea sumelor cuvenite drept impozit. Să luăm exemplul unei persoane fizice care cumpără un imobil la un cost de 55.000 EUR și îl înstrăinează la valoarea de 70.000 EUR. Având în vedere pragul neimpozabil de 450.000 lei (aprox. 92.000 EUR), persoana fizică nu datorează impozit asupra venitului obținut în urma înstrăinării imobilului. Să presupunem că această persoană face acest lucru în mod repetat și nu declară că, în fapt, desfășoară o activitate economică. Astfel, mai cumpără un imobil la un cost de 60.000 EUR, înstrăinându-l ulterior la valoarea de 85.000 EUR și încă unul la un cost de 75.000 EUR, pe care îl va vinde ulterior pentru 90.000 EUR. Pentru că se află sub plafon, persoana nu va datora impozit pe venit pentru niciunul dintre imobilele înstrăinate.

În schimb, dacă aceste venituri ar fi raportate la nivelul unei persoane fizice autorizate, recunoscând caracterul economic al activității desfășurate și considerând aceleași prețuri de achiziție / înstrăinare ale imobilelor și cheltuieli deductibile în valoare de aprox. 10.000 EUR, aceasta va datora impozit pe venit pe diferența dintre valorile de înstrăinare, costul de achiziție și cheltuielile deductibile luate în calcul (și, atenție: documente justificative pentru astfel de costuri deductibile sunt absolut necesare). În plus, dacă aceștia obțin venituri peste un anumit plafon anual (având în vedere valoarea scăzută a acestuia în comparație cu veniturile obținute din tranzacții imobiliare, îndrăznim să afirmăm că plafonul este atins în marea majoritate a cazurilor), datorează și contribuția de asigurări sociale de sănătate și cea la pensie.

Odată cu noile modificări legislative și cu sporirea preocupărilor organelor fiscale de a crește gradul de colectare a taxelor și impozitelor – inclusiv în ceea ce privește persoanele fizice – aspectele de mai sus nu trebuie ignorate. În special în contextul modificării nivelului de detaliu al schimbului obligatoriu de informații cu ANAF – ce determină în mod evident și creșterea posibilității efective a organului fiscal de a realiza analize detaliate cu privire la tranzacțiile și activitățile desfășurate inclusiv de persoanele fizice – este de așteptat ca, la rândul său, numărul de controale fiscale în această sferă să crească. Iar dacă în trecut riscul concret de inspecție fiscală la adresa persoanelor fizice era poate mai scăzut, din considerente ce țineau atât de cadrul procedural rigid, cât și de lipsa de personal la nivelul organelor fiscale, în prezent situația nu mai poate fi privită în aceeași paradigmă. Din contră, modificările legislative ce au permis inspecția fiscală „la distanță”, dublate de creșterea nivelului informațiilor relevante ce ajung pe masa organului fiscal, trebuie să fie serios luate în considerare drept un factor de natură să crească, poate chiar simțitor, riscul unor inspecții fiscale în sfera operațiunilor și a contribuabililor indicați mai sus.

În plus, este de menționat și faptul că, în cazul unui control, persoanele fizice care au încadrat eronat tranzacția trebuie să acopere impozitul calculat de către organul fiscal pentru activități independente, la care se adaugă penalități și dobânzi de întârziere (de luat în calcul și contribuțiile sociale, dacă va fi aplicabil, împreună cu penalitățile și dobânzile aferente). Mai mult, există riscul ca în cazul recalculării impozitului pentru activității independente, autoritățile să nu considere cheltuielile realizate de către contribuabil ca și cheltuieli deductibile în scopul desfășurării activității în lipsa înregistrării anterioare a acestuia ca persoană fizică autorizată (chiar dacă acestea sunt dovedite prin documente justificative), ceea ce ar conduce la o creștere semnificativă a impozitului de plată.

Cum, de aici înainte, orice activitate desfășurată de persoanele fizice cu scop economic va fi mult mai ușor de identificat, am îndemna contribuabilii vizați să ia în considerare toate aspectele menționate, pentru a se asigura că se conformează fiscal.

În plus, am reaminti dezvoltatorilor imobiliari persoane fizice că, pentru încă trei luni, pot apela la amnistia fiscală pentru tranzacțiile imobiliare pe care le efectuează. Fie că discutăm despre contribuabili deja înregistrați fiscal, ori contribuabili care ar trebui, conform celor de mai sus, să se înregistreze, amnistia permite declararea și conformarea voluntară inclusiv pentru perioade anterioare, cu beneficiul deja cunoscut al anulării tuturor accesoriilor pentru obligații fiscale principale datorate anterior momentului 31 martie 2020. Rămâne, însă, de văzut cum vor fi primite aceste schimbări de către persoanele direct vizate și dacă vom asista la o creștere a gradului de conformare voluntară, în special în contextul amnistiei fiscale în derulare.

Articol semnat de Cristina Cristea, Senior Manager, Impozit pe venit și contribuții sociale, EY România și Călin Stan, Avocat, Senior Managing Associate, Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL

Articol susținut de EY România

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

Câți bani pierd pensionarii după plata contribuției la sănătate CALCULE

Publicat

pe

Profesorul Anton Hadăr a calculat, în exclusivitate, la Realitatea PLUS, cât vor pierde pensionarii cu pensii de 4.000 de lei, după ce vor plăti contribuțiile la sănătate. Totul, după ce premierul Ilie Bolojan a decis să ia bani de la cei mai săraci pentru a reduce deficitul bugetar. 

Printre măsurile anunțate de premierul Bolojan se numără și plata contribuției la sănătate de către pensionarii a căror pensie depășește pragul de 3.000 de lei. Acestă măsură afectează aproximativ 1,9 milioane de oameni.

Conform măsurilor anunțate de guvernul Bolojan, pentru ceea ce depășește 3.000 de lei se va plăti o contribuție de 10% la CASS.

Câți pensionari au pensii peste 3.000 de lei

Din cei 500.000 de pensionari cu venituri medii şi mari, 300.000 sunt asiguraţi de Casa Naţională de Pensii.

Aproximativ 100.000 de pensionari ai Ministerului Afacerilor Interne sunt asigu­raţi la casa de pensii internă a MAI şi încă 85.000 de militari la casa de pensii a Ministerului Apărării.

Conform bugetelor celor două instituţii, pensia medie este undeva la 6.000 de lei. La această categorie se mai adaugă 10.000 de pensionari speciali, dintre care 5.000 de magistraţi cu pensii medii de peste 20.000 de lei lunar, primari, parlamentari care au de asemenea pensii de peste 7.000 de lei lunar.

Peste 2,7 milioane de români au pensii până la 3.000 de lei după recalculare, iar circa 1,9 milioane de pensionari au pensii de peste 3.000 de lei, în urma recalculării, din care 500.000 au peste 4.000 de lei.

Citeste in continuare

Evenimente

Carnea de pui s-a scumpit cu 11%, deși prețurile sunt plafonate. După 1 august prețurile vor exploda

Publicat

pe

Carnea de pui s-a scumpit cu 11% în ultimul an, deși prețul este plafonat. Fermierii dau vina pe gripa aviară care a afectat multe crescătorii din Europa. După 1 august, când TVA la alimente crește de la 9% la 11%, prețurile vor exploda.

Într-un an în care adaosul comercial a fost plafonat, carnea de pui s-a scumpit cu aproape 11 la sută. Focarele de gripă aviară din Uniunea Europeană ar reprezenta unul dintre motive, spun experții. 

Și cheltuielile fermierilor, dar și vremea extremă ar fi dus la explozia prețurilor la alimentul de bază, precizează specialiștii. Dar și salariile angajaților ar fi influențat valul de scumpiri. Asta, pentru că de la 1 ianuarie s-au eliminat facilitățile fiscale în agricultură și industria alimentară, iar acest lucru a avut un efect imediat, spun experții. 

Citeste in continuare

Evenimente

Guvernul bagă adânc mâna în buzunarele românilor. Cum arată următorul pachet de măsuri de austeritate

Publicat

pe

Noul pachet de măsuri de austeritate propus de Guvernul Bolojan înseamnă și mai multe tăieri și restricții pentru români. Mai mult, reforma pensiilor speciale, mult anunțată de Nicușor Dan și Ilie Bolojan, mai așteaptă. Guvernul se va ocupa de „speciali” abia la al treilea pachet fiscal.

Avem documentul cu măsurile ce se regăsesc în următoarele două pachete ale reformei fiscale! Vor fi noi tăieri de la angajații simpli și, surpriză, încă o sfidare pentru românii care ies în stradă de zile întregi. Mai exact, reforma pensiilor speciale se va face abia în al treilea pachet de măsuri al coaliției.

CE MĂSURI URMEAZĂ ÎN PACHETUL 2

-revizuirea indemnizațiilor din Consiliile de Administrație
-eliminarea cumulului pensiilor cu salariul
-limitarea salarizării
-reducerea numărului de funcții de conducere
-desființarea funcției de viceprimar din autoritățile locale cu o populație mai mică de 1.500 de locuitori
-comasări de direcții și structuri
-restructurarea companiilor de stat din Energie, Transporturi, Apărare
-reorganizarea ANAF
-înăsprirea regimului insolvenței și a legislației privind executarea silită

SURSA: Realitatea PLUS

CE MĂSURI URMEAZĂ ÎN PACHETUL 3

-reforma pensiilor speciale
-reținerea a 50% din beneficiile sociale pentru persoanele care nu își plătesc impozitele
-automatizarea proceselor din administrația publică cu ajutorul inteligenței artificiale
-comasarea instituțiilor din unitățile administrativ-teritoriale mici
-listarea la bursă a unor pachete minoritare din companiile performante
-reorganizarea sau lichidarea întreprinderilor publice care înregistrează pierderi 3 ani la rând

SURSA: Realitatea PLUS 

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE