Connect with us

Stiri economice

Scandalul cloud-ului guvernamental: SRI nu poate asigura securitatea datelor personale, pentru că scopul său legal este de a culege informații – APTI

Publicat

pe

​Serviciul Român de Informații (SRI) va gestiona toate echipamentele și aplicațiile de securitate, inclusiv cu acces la întreg traficul de la sau spre viitorul Cloud guvernamental, fapt periculos deoarece SRI nu poate asigura securitatea datelor personale, pentru că scopul său legal este de a culege informații, a atenționat vineri Asociația pentru Tehnologie și Internet (APTI).

Cloud guvernamentalFoto: Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei

Serviciul Român de Informații (SRI) ar urma să asigure securitatea cibernetică a viitorului cloud guvernamental, infrastructura IT finanțată cu 375 milioane de euro din PNRR pentru a eficientiza interacțiunea online între stat și cetățeni, potrivit unui proiect de Ordonanță de urgență lansat recent în dezbatere publică de Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR).

Proiectul a stârnit multiple controverse, la care s-au adăugat vineri atenționări și din partea Asociației pentru Tehnologie și Internet (ApTI) care are expertiză pe zona de drepturi civile digitale și care este condusă de juristul Bogdan Manolea.

SRI nu poate asigura securitatea datelor personale dintr-un sistem IT, pentru că scopul său legal este de a culege informații – acuză ApTI

Asociația critică mai multe aspecte, probleme semnalate și de Asociația Patronală a Industriei de Software (ANIS), dar insistă asupra unui posibil pericol în participarea SRI la acest proiect.

Redăm mai jos precizările ApTI:

  • „Propunerea de OUG prevede în art. 6 (1) că SRI va “asigura securitatea cibernetică a Cloud-ului Guvernamental prin cunoașterea, prevenirea și contracararea atacurilor cibernetice, inclusiv a celor complexe, de tip APT, (…)”.
  • Mai mult proiectul de ordonanță de urgență menționează în art. 9 că SRI va avea un rol de operator asociat, împreună cu celelalte instituții, deci va fi supus obligațiilor din GDPR (Regulamentul 679/2016), pentru că activitățile din proiect nu intră în domeniul exceptat de GDPR.
  • Subliniem că protecția împotriva amenințărilor de tip APT nu se poate realiza printr-o singură soluție software și hardware, ci prin mai multe (protecția APT presupune integrarea de soluții cum ar fi sandbox, CASB, EDR, threat intelligence, forensic, analytics etc.). Rezultă că pentru a asigura protecția împotriva APT, SRI va gestiona toate echipamentele și aplicațiile de securitate, inclusiv cu acces la întreg traficul de la sau spre Cloud.
  • Amintim că obligația legală unică a SRI, conform art. 2 din Legea nr. 14/1992 este de a desfășura “activități pentru culegerea, verificarea și valorificarea informațiilor (…)”.
  • Practic SRI nu poate garanta nici respectarea principiilor prelucrării datelor personale (în special folosirea datelor exclusiv în scopul furnizării serviciilor din cloud) și nici îndeplinirea obligației de securitate a datelor (nici ca operator, nici ca împuternicit), pentru că obligația sa legală din Legea nr. 14/1992 este contrară celor din Regulamentul UE 679/2016 GDPR (în special articolele 5, 6 și 32).
  • De altfel și jurisprudența Curții Constituționale a României este constantă în acest domeniu, chiar anterior intrării în vigoare a GDPR, o argumentație similară fiind inclusă în Decizia nr. 17/2015 a CCR cu privire la altă structură din cadrul SRI care ar fi trebuit să joace un rol similar cu cel pe care SRI urmează să îl joace acum în implementarea Cloud-ului guvernamental:
  • “Or, în condiţiile în care Centrul Naţional de Securitate Cibernetică constituie o structură militară, în cadrul unui serviciu de informaţii, subordonată ierarhic conducerii acestei instituţii, deci sub un control direct militar-administrativ, apare cu evidenţă că o atare entitate nu îndeplineşte condiţiile cu privire la garanţiile necesare respectării drepturilor fundamentale referitoare la viaţă intimă, familială şi privată şi la secretul corespondenţei.”
  • În mod normal, această atribuție de a asigura securitatea sistemului ar putea sa fie asigurată de DNSC – ”Principala responsabilitate a DNSC este asigurarea securității cibernetice a spațiului cibernetic național civil” (art. 3 alin. 1 OUG 104/2021). Din păcate, DNSC are, conform art. 5 litera (b), funcția de autoritate competentă la nivel național de reglementare, supraveghere și control și asigură reglementarea și gestionarea securității cibernetice a României și a spațiului cibernetic național civil, iar conform punctului 5 de la același articol îndeplinește atribuțiile de autoritate națională pentru furnizorii (…) de servicii tip cloud. Deci DNSC nu poate să aibă un rol de control și de controlat în același timp.
  • În acest context singura variantă legală instituțional ar fi păstrarea atribuțiilor de securitate informatică a Cloud-ului la STS, iar dacă acesta are nevoie de un ajutor specializat, el ar putea să achiziționeze serviciile de securitate informatică din sectorul privat, de la orice auditor sau laborator acreditat de către DNSC (furnizor care va avea rolul de persoană împuternicită în contextul prelucrării datelor personale).”, susține APTI.

E bine sau nu să participe SRI la Cloud-ul guvernamental? Membrii conducerii ANIS asociația patronală a industriei de software au păreri diferite

Problema participării SRI și STS la construcția viitorului cloud guvernamental a fost semnalată inițial pe pagina proprie de internet de Alexandru Lăpușan, CEO Zitec, furnizor de servicii de cloud, și vicepreședinte al ANIS – Asociația Patronală a industriei de Software.

ANIS reunește companii din IT care au o contribuție de 7 miliarde de euro în PIB-ul României și adună 45% din numărul total de specialiști IT din țară.

Alexandru Lăpușan a reclamat că Ordonanța de urgență pregătită de guvern „este o inițiativă deosebit de nocivă, care reușește dintr-un foc urmatoarele 3 lucruri:

1. Dă control absolut și discreționar asupra softului tuturor instituțiilor și datelor tuturor cetățenilor către SRI și STS. Stați liniștiți, o să ne păzească Sfântul GDPR de abuzurile lor.

2. Blochează orice utilizare de servicii de cloud public în toate instituțiile de stat.

3. Construiește un monopol în zona ADR: dacă o instituție de stat dorește să utilizeze un SaaS mic, genul celor de 50 EUR pe lună, doar dacă ADR deține o astfel de soluție va putea să o facă. Video conferințe, calendare, email, management de proiect – adio SaaS din cloudul public.”

Ulterior, ANIS a organizat joi, 24 martie, o conferință de presă (vezi aici video) în care a reiterat problemele pe care le vede în modul cum vrea Guvernul să implementeze acest cloud.

Președintele ANIS: În proiectul de OUG se spune că SRI va proteja cloud-ul împotriva atacurilor cibernetice avansate. Cine altcineva să facă asta?

În privința participării SRI și STS, pozițiile membrilor ANIS nu au fost pe aceeași lungime de undă.

  • „Într-o situația ideală ar fi o instituție civilă care să gestioneze acest proiect. Dar acum dacă ne uităm la capacitate, cine poate face asta? Legat de implicarea SRI, în OUG se spune că are rolul de a proteja cloud-ul împotriva atacurilor cibernetice avansate. Cine altcineva să facă asta?
  • Nu aș duce toate lucrurile astea într-o paranoia exagerată că Serviciile ne vor accesa datele. Și dacă ar face-o, ar face-o în ilegalitate pentru că în final trebuie să aibă un mandat pentru accesarea datelor.”, a declarat joi Mihai Matei, președintele ANIS.

De cealaltă parte, Alexandru Lăpușan, vicepreședintele ANIS, a fost mai critic pe acest subiect și în privința STS.

  • „Faptul că nu avem capacitate într-o instituție civilă, nu înseamnă că STS trebuie transformat într-un furnizor de servicii pentru serviciile statului. Are altă menire. Acum se schimbă destinația STS și va trebui să primească bugetări serioase, să facă amgajări și să devină acea entitate care va guverna acest cloud.
  • Dar pe de altă parte haideți să ne uităm ce au făcut Guvernele când au avut nevoie de tehnologie – s-au dus către STS și l-au obligat să livreze rapid soluții și au luat soft-uri din donații. Astea sunt instrumentele folosite de Guvernul României indiferent cine a fost la guvernare in ultimii 4-5 ani.”, a declarat joi Alexandru Lăpușan.

Proiectul de OUG: SRI și STS vor colabora în securitatea cibernetică „fără a schimba date de conținut”

În proiectul de OUG se precizează că STS este desemnat ca integrator tehnic al Cloud-ului, calitate în care asigură implementarea infrastructurii, dar și mentenanța continuă a serviciilor.

În plus, securitatea cibernetică a Cloud-ului Guvernamental va fi asigurată și gestionată de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) și de Serviciul Român de Informații (SRI). În proiectul de act normativ, se precuzează că SRI și STS nu vor schimba date de conținut.

Astfel, la articolul 6 alineatul (2) se precizează:

  • „SRI, cooperează cu STS, conform competentelor fiecărei instituții, pentru cunoașterea, prevenirea și contracararea atacurilor cibernetice complexe, de tip APT, îndreptate împotriva serviciilor specifice Cloud-ului Guvernamental menționate la art. 2 lit. d) și e) prin partajarea evenimentelor de securitate, fără a schimba date de conținut.”, se arată în proiectul de OUG.

VEZI AICI PROIECTUL DE OUG ȘI NOTA DE FUNDAMENTARE

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

BNS PROPUNE CONDIȚIONAREA SUBVENȚIILOR PENTRU PARTIDELE POLITICE DE RESPECTAREA ȚINTELOR DE DEFICIT BUGETAR

Publicat

pe

Blocul Național Sindical (BNS) propune, printr-un set de amendamente la Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare, ca subvențiile acordate partidelor politice de la bugetul de stat să fie condiționate de încadrarea României în țintele de deficit bugetar stabilite la nivel european.

Concret, BNS dorește introducerea unui nou alineat în Legea nr. 334/2006, care să stipuleze că finanțarea publică a partidelor politice se va face numai în anii în care statul respectă angajamentele bugetare europene. Potrivit sindicatelor, această măsură este necesară într-un context economic fragil, în care statul aplică politici de austeritate asupra populației, dar menține finanțări generoase pentru partidele aflate la putere.

„Este inadmisibil ca partidele responsabile de dezechilibrele bugetare să fie în continuare finanțate din bani publici, în timp ce populația suportă creșteri de taxe și înghețarea salariilor”, se arată în motivația propunerii.

Totodată, BNS solicită reducerea cu 50% a sumei forfetare acordate parlamentarilor, o alocație lunară care nu este supusă unui control riguros. Organizația sindicală consideră că, în condițiile revizuirii drastice a cheltuielilor publice, este firesc ca și demnitarii să își asume responsabilitatea printr-un comportament bugetar solidar.

„Reducerea sumei forfetare nu afectează funcționarea Parlamentului, dar transmite un semnal necesar de decență și responsabilitate în utilizarea banului public”, subliniază BNS.

Propunerile vin pe fondul unor măsuri fiscale dure adoptate de Guvern, care includ eliminări de facilități pentru pensionari și persoane vulnerabile, creșteri de TVA și înghețări salariale în sectorul public. În acest context, BNS atrage atenția că echitatea bugetară trebuie să se aplice tuturor, inclusiv partidelor și parlamentarilor.

Sursa: Realitatea Financiara

Citeste in continuare

Evenimente

PROTESTE URIAȘE ÎN FAȚA PARLAMENTULUI

Publicat

pe

Sindicaliştii de la Sanitas şi cei din Educaţie, dar și din instituții-cheie ale statului au ieșit în stradă din cauza taxelor și impozitelor propuse de Guvern.

Realitatea.net și Realitatea PLUS, televiziunea poporului, transmit LIVE TEXT și VIDEO principalele momente de la proteste:

Sute de oameni nemulțumiți de măsurile anunțate de Bolojan au plecat în marș de la Miniksterul Agriculturii către Palatul Parlamentului. Angajații au ieșit în stradă nemulțumiți de faptul că Guvernul Bolojan vrea să reducă cuantumul maxim al sporului de condiții periculoase primit de bugetari.

„Sunem aici din respect pentru întreaga societate. Suntem reprezentanții profesorilor. Am urmărit declarațiile lui Bolojan și David care spun că nu este niciun deranj ca profesorii să muncească două ore în plus. Protestăm cu fermitate împotriva majorării normei cu două ore în plus deoarece asta nu înseamnă ca fiecare profesor să muncească în plus două ore. Asta înseamnă ca mii de profesori să-și piardă locul de muncă”, a declarat, într-o intervenție la Realitatea PLUS, o profesoară.

Citeste in continuare

Evenimente

Bolojan pune jugul birurilor pe românii de rând, la TAROM tocmai s-au dublat indemnizațiile din Consiliul de Administrație

Publicat

pe

În timp ce premierul Ilie Bolojan ține cu dinții de toate măsurile fiscale dure care-i lovesc pe românii de rând, iese la iveal un nou caz șocant  de sfidarea a austerității, pe banii statului. Astfel, acţionarii companiei TAROM, printre care și Ministerul Transporturilor, au votat favorabil propunerea de dublare a îndemnizației pentru membrii Consiliului de Administrație, relatează publicația BoardingPass.

Sursa citate indica faptul că indemnizația pentru membrii CA al TAROM a crescut, recent, de la 12.500 lei brut/lună la 24.148 lei, prin votul Ministerului Transporturilor, ROMATSA și CN Aeroporturi București. Singura abținere a venit din partea fostului SIF Muntenia.

Din iunie 2024, TAROM are un Consiliu de Administrație cu mandat complet de patru ani, după o conducere asigurată de administratori provizorii, mulți fără experiență.

La momentul numirii cu mandatul complet, fiecare membru al Consiliului era remunerat cu 12.500 de lei brut lunar, însă după aproape un an, trei dintre cei patru acționari ai TAROM au votat în favoarea dublării indemnizației, aceasta ajungând la 24.148 de lei brut pe lună.

Voturile favorabile au venit din partea Ministerului Transporturilor, ROMATSA și Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB). Singurul care s-a abținut a fost reprezentantul Longshield Investment (fosta SIF Muntenia).

Majorarea indemnizației a fost susținută de o hotărâre a Comitetului de Nominalizare și Remunerare din cadrul CA și a primit avizul Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP).

Creștere vine în contextul în care Ministerul Transporturilor, acționar majoritar și al CNAB, a aprobat în urmă cu câteva luni și majorarea indemnizației pentru membrii CA-ului acestei companii de stat, de la 12.656 de lei la 69.840 de lei brut lunar, mai indică Boarding Pass.

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE