Connect with us

Stiri economice

Planurile SRI și STS privind cloud-ul guvernamental: Din 4 centre de date, unul există deja și alte două vor fi gata în acest an / Ce oferte au primit Serviciile din industrie

Publicat

pe

​Cele 4 centre de date care vor sta la baza viitorului cloud guvernamental, infrastructura IT de 375 milioane de euro care va găzdui toate sistemele informatice publice centrale, vor fi amplasate în București, Brașov, Sibiu și Timiș. Un centru de date există deja, alte două vor fi finalizate în acest an, iar al 4-lea va fi gata până la finele anului 2024. Acestea sunt câteva din informațiile pe care STS și SRI le-au comunicat într-o consultare de piață finalizată la finele lunii trecute.

Cloud guvernamentalFoto: Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei

Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) și Serviciul Român de Informații (SRI) au demarat la finele lunii februarie 2022 în Sistemul Electronic de Achiziții Publice un proces de consultare de piață cu privire la implementarea viitorului cloud-guvernamental și la securitatea cibernetică a acestei viitoare infrastructuri IT care are o alocare de 375 milioane de euro în PNRR.

Mai exact, STS și SRI au deschis consultări pe 3 mari capitole și la finalul lunii martie 2022 au publicat rapoartele finale ale acestor consultări, în care sunt prezentate intențiile celor două Servicii, ofertele și întrebările venite de la jucătorii din industrie, precum și planurile privind achizițiile viitoare.

În toate aceste rapoarte se spune că această consultare a pieței nu a avut ca scop excluderea sau selectarea anumitor ofertanți pentru viitoare proceduri de atribuire, dar că informațiile primite pot fi utilizate în planificarea și desfășurarea viitoarelor proceduri de achiziție cu respectarea prevederilor legislației în domeniul achizitiilor publice.

HotNews.ro vă prezintă în cele ce urmează principalele informații din cele 3 rapoarte.

STS ar vrea o infrastructură IT de tip cloud privat la nivel IaaS si PaaS găzduită în 4 centre de date proprii

O primă consultare a fost demarată de STS cu privire la „identificarea soluțiilor de implementare a infrastructurii TIC și de securitate ale Cloud-ului Guvernamental la nivel IaaS si PaaS și achiziția de produse hardware și software TIC cu servicii de instalare, configurare, punere în funcțiune asociate, în cele 4 Centre de Date ale Cloud-ului Guvernamental’.

În raportul final al consultării, STS spune că unul dintre obiectivele speicifice este „implementarea unei infrastructuri TIC de tip cloud privat la nivel IaaS si PaaS găzduită în 4 centre de date ale STS (2 centre de date principale, 2 centre de date secundare).”

  • „Toate aceste activiăți presupun livrari de produse hardware și software (licente) TIC in cadrul celor patru Centre de Date aferente Cloud-ului Guvernamental la nivel IaaS si PaaS, inclusiv servicii de instalare, configurare, punere in functiune, servicii de instruire pentru personalul care va administra infrastructurile de cloud, respectiv o perioada de garantie si suport tehnic de minim 5 ani, cu SLA de 4h la interventie 24/7/365 pentru un numar nelimitat de interventii.”, spune STS în raport.

STS mai spune că estimează organizarea a 4 proceduri de achizitie (defalcate pe loturi), iar termenele estimate pentru implementarea infrastructurii IT aferentă celor 4 centre de date sunt finele anului 2023 (pentru centrul de date secundar I), finele anului 2024 (pentru centrul de date principal I și II) și sfârșitul anului 2025 (pentru centrul de date secundar II).

STS a primit 25 de oferte: Au fost propuse soluții de cloud de la Amazon, Microsoft, Nutanix, Oracle, RedHat, Ubuntu, VMware

În urma anunțului de consultare publicat, au fost primite 25 de oferte de la operatorii economici.

  • „În ofertele de consultare de piață au fost propuse mai multe arhitecturi de cloud, toate având cel puțin o componentă on-premise.
  • Au fost 16 oferte conținând propuneri de soluție de tip cloud privat.
  • Au fost propuse 7 oferte de cloud public/hibrid unde administrarea soluției de cloud la nivel de infrastructură să fie realizată de către producătorul soluției de cloud, aceste soluții având un mod de licențiere bazat pe subscripții.
  • Statistic, separând administrarea pe mai multe componente (administrarea componentei de hardware, administrarea componentei de software de cloud, administrarea serviciilor din cloud), pentru cele 7 oferte de cloud hibrid/public menționate mai sus, componenta de software de cloud ar fi în administrarea producătorului soluției, iar la o parte din oferte, chiar și componenta de hardware ar fi în administrarea producătorului, rămânând în sarcina administratorilor de infrastructură de Cloud Guvernamental doar administrarea serviciilor din cloud. (..)
  • Au fost de asemenea propuse și 2 soluții de cloud bazate pe soluții open source.
  • Au fost propuse 7 soluții de cloud de la următorii producători (ordonați alfabetic): Amazon, Microsoft, Nutanix, Oracle, RedHat, Ubuntu, VMware.”, se arată în raportul STS.

Unii operatori au vrut să știe care este strategia de migrare a actualelor sisteme naționale din administrația publică centrală către Cloud-ul Guvernamental, dar STS le-a răspuns că procesul de migrare al aplicațiilor existente nu face parte din prezenta consulotare de piață.

Unde vor fi amplasate și care este stadiul de finalizare a celor 4 centre de date

O altă consultare demarată de STS a vizat „identificarea soluțiilor de implementare a infrastructurii tehnologice de suport a infrastructurii de Cloud Guvernamental și achiziția de echipamente tehnologice, inclusiv servicii și lucrări de amenajare, instalare și punere în funcțiune a acestora, în cele patru Centre de Date aferente Cloud-ului Guvernamental.

  • „Toate aceste activități presupun livrări de echipamente tehnologice pentru cele patru Centre de Date aferente Cloud-ului Guvernamental la nivel IaaS și PaaS, inclusiv servicii și lucrări de amenajare, instalare, punere în funcțiune, servicii de instruire și service layer 1 a personalului STS responsabil de exploatarea infrastructurilor, respectiv o perioadă de garanție și suport tehnologic pentru toată durata de viață a echipamentelor tehnologice (10 ani), cu SLA de 4h la intervenție on-premise24/7/365 pentru un număr nelimitat de intervenții.”, se arată în raportul STS.

VEZI AICI RAPORTUL STS PRIVIND ACEASTĂ CONSULTARE

În urma acestui anunț de consultare publicat, STS spune că a primit 5 oferte, iar din acestea doar trei operatori economici au oferit soluții complete pentru echipamentele tehnologice necesare Centrelor de Date, iar doi operatori economici au furnizat răspuns doar pentru anumite domenii.

Care sunt locațiile centrelor de date și stadiul construcțiilor celor 4 clădiri?

La această întrebare adresată de una dintre firme, STS a răspuns că: „locațiile centrelor de date sunt București, Brașov, Sibiu, Timiș. Stadiul construirii amplasamentelor nu constituie în prezent informații disponibile public.”

Un alt operator a întrebat dacă clădirile care vor găzdui cele 4 centre de date sunt existente sau urmează a fi construite.

  • Răspunsul STS: „Un Centru de Date există, două Centre de Date sunt în curs de finalizare (unul în vara anului 2022, altul în decembrie 2022), iar al patrulea Centru de Date se va finaliza până la finele anului 2024″.

SRI va face licitație pentru securitatea cibernetică: 17 firme au propus 147 de soluții

De cealaltă parte, Serviciul Român de Informații (SRI) a demarat o altă consultare de piață cu privire la soluțiile de securitate cibernetică pentru viitorul cloud guvernamental.

În raportul final, SRI spune că vrea să demareze o licitație deschisă având ca obiect furnizarea de soluții de securitate cibernetică pentru cloud-ul guvernamental.

Procedura de atribuire asociată procesului de consultare a pieței se va derula separat, toți participanții fiind informați atunci când aceasta va fi inițiată”, spune SRI.

SRI mai spune că „intenționează să achiziționeze produse cu grad ridicat de complexitate tehnică constând în soluții de securitate cibernetică pentru care dorește să definească specificațiile tehnice și valoarea estimată astfel încât să încurajeze participarea la viitoarea procedură a tuturor operatorilor economici care prezintă capabilități tehnice performante în acest sector de activitate.”

SRI a primit 17 opinii/sugestii/recomandări pe această temă de la următoarele firme:

  • 1. Atos Convergence Creators SRL
  • 2. Best Internet Security SRL
  • 3. Check Point Software technologies Ltd
  • 4. Critical Technologies SRL
  • 5. Cyber Dacians SRL
  • 6. Datanet Systems SRL
  • 7. Ernst&Young SRL
  • 8. General Microsoft
  • 9. CIBM Security Services
  • 10. Kapsch SRL
  • 11. Mida Soft Businesss SRL
  • 12. Oracle România SRL
  • 13. Orange România Communications SA (n.a fostul Telekom Romania Communications – ex Romtelecom)
  • 14. Palo Alto Networks
  • 15. Power Net Consulting
  • 16. S&T România SRL
  • 17. Trend Micro

În urma analizei celor 17 propuneri depuse, au fost primite 147 de soluții de securitate, dintre care 125 de produse (hardware și software), 16 servicii și 6 soluții integrate de tip hibrid (cloud și on-prem).

  • „Analizând propunerile primite s-a constatat că există instrumentele necesare pentru asigurarea securității cibernetice a Cloud-ului guvernamental, prin implementarea de mecanisme care să asigure confidențialitatea, integritatea și disponibilitatea datelor entităților găzduite, inclusiv protejarea datelor în tranzit, precum și detectarea și prevenirea atacurilor cibernetice complexe de tip APT. În același timp, estimările de costuri, primite în cadrul propunerilor, se încadrează în bugetul previzionat.”, spune SRI.

SRI mai spune că propunerile primite și expertiza tehnică existentă la nivelul Serviciului Român de in formații vor sta la baza întocmirii ulterioare a documentației necesare implementării proiectului.

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

REZULTATE FINALE DE LA BEC: PSD, PE PRIMUL LOC LA SENAT ȘI CAMERA DEPUTAȚILOR. PARTIDELE SOS ȘI POT AU DEPĂȘIT UDMR

Publicat

pe

Biroul Electoral Central a anunţat, luni după-amiază, rezultatelle după centralizarea datelor din toate secțiile de votare pentru alegerile parlamentare, iar PSD se află pe prima poziţie atât la Senat, cât şi la Camera Deputaţilor, pe locurile următoare aflându-se AUR şi PNL.

Reprezentanţii BEC au declarat, luni, că pentru Senat, din totalul de 20059 secţii de votare, organizate în ţară şi în străinătate,  pe primul loc se află PSD, cu 22,30 %, urmat de Alianţa pentru Unirea Românilor, cu 18,3%, pe poziţia a treia se află Partidul Naţional Liberal, cu 14,28%.

Pe următoarele poziţii se află: Uniunea Salvaţi România, cu 12,26%, Partidul SOS România, cu 7,76%, Partidul Oamenilor Tineri, cu 6,39% și Uniunea Democrată Maghiară din România, cu 6,38%.

La Camera Deputaţilor, pe prima poziţie se află PSD, cu  21,96%, iar pe locurile următoare se află AUR, cu 18,01%, PNL a obţinut 13,20%,  USR, 12,40%, Partidul SOS România, cu 7,36%, Partidul Oamenilor Tineri, cu  6,46% și UDMR, cu  6,34%.

DATELE COMPLETE AICI.

Citeste in continuare

Evenimente

Ordonanța trenuleț, în vigoare de la anul. Care sunt modificările principale

Publicat

pe

Ordonanța „trenuleț” pregătită de Guvern vine cu noi modificări fiscale care vor intra în vigoare din 2025.

Documentul obținut de HotNews.ro și analizat de jurnaliști arată că, de la 1 ianuarie, în privința e-Factura, identificarea prin CNP devine opțională. Practic, se reglementează înscrierea pe factură a unui cod format din 13 cifre de zero în locul codului de identificare fiscală a beneficiarului – persoană fizică, dacă acesta nu comunică niciun cod. Documentul mai prevede restrângerea operațiunilor pentru care este obligatorie utilizarea sistemului național e-Factura numai la operațiunile cu locul livrării/prestării din punct de vedere al TVA în România.

În acest sens se elimină excepția de la obligația utilizării sistemului național RO e–Factura pentru facturile simplificate (altele decât bonurile fiscale), și se introduce obligația referitoare la înscrierea în facturile emise pentru operațiunile realizate în baza unor contracte de achiziții publice/sectoriale etc. a codurilor CPV corespunzătoare din nomenclatorul de referinţă în domeniul achiziţiilor publice.

Fiindcă toate facturile emise în relația B2C (n.r. business-to-consumer, facturile emise de societăți comerciale persoanelor fizice) vor fi raportate în sistem de la 1 ianuarie 2025, se abrogă prevederile referitoare la utilizarea sistemului RO e-Factura pentru facturile emise pentru vouchere de vacanţă titularilor acestora. Totodată, se instituie obligația înscrierii în facturile simplificate și a codului de înregistrare în scopuri de TVA sau a codului de identificare fiscală al beneficiarului, în cazul în care acesta este o persoană impozabilă ori o persoană juridică neimpozabilă, informație necesară în contextul obligațiilor instituite în legătură cu utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura pentru aceste facturi.

În ceea ce privește RO e-Transport, proiectul prevede amânarea intrării în vigoare a e-Transport pentru operatorii economici autorizați (AEO) până la 31 martie 2025.

Amintim aici că Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 69/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 582 din 21 iunie 2024, extinde utilizarea sistemului RO e-Factura și pentru tranzacțiile B2C. Conform OUG nr. 69/2024, în perioada 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024, utilizarea sistemului RO e-Factura în relația B2C a a fost și este opțională, devenind obligatorie începând cu 1 ianuarie 2025. Fac excepție facturile simplificate emise conform art. 319 alin. (12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Noi schimbări și la e-TVA

Proiectul de ordonanță propune amânarea obligației persoanelor impozabile de transmitere a rezultatului verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate prin „Notificarea de conformare RO e-TVA” de către ANAF, și implicit a sancțiunii pentru neîndeplinirea acestei obligații, de la 1 ianuarie 2025 la 1 iulie 2025.

Se va clarifica, spune documentul, TVA colectate prin autofacturare, în cazul obiectivelor de investiții din cadrul unor programe de interes public sau social, finanțate din fonduri publice, care sunt predate gratuit beneficiarilor, în sensul că persoanele impozabile care implementează astfel de programe și au dedus TVA pentru achiziții, trebuie să emită o autofactură (CNI). Tot prin această ordonanță se desemnează autoritatea să reprezinte România în cadrul procedurii comune de achiziții publice între Comisia Europeană și statele membre, a platformei centrale comune declaranților autorizați CBAM, destinată vânzării certificatelor CBAM (mecanismului de ajustare a carbonului la frontieră).

Obligația persoanelor impozabile de a transmite rezultatul verificărilor asupra diferențelor comunicate prin „Notificarea de conformare RO e-TVA” de către ANAF, precum și sancțiunile aferente neîndeplinirii acestei obligații, sunt reglementate de Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 70/2024. Conform acestei ordonanțe, intrarea în vigoare a obligației de transmitere a răspunsului la notificare a fost stabilită pentru data de 1 ianuarie 2025, respectiv 1 august 2025 pentru persoanele impozabile care aplică sistemul TVA la încasare.

Citeste in continuare

Evenimente

Megafuziune pe piața de energie din România. Cum va funcționa noul distribuitor

Publicat

pe

Rețele Electrice România este noua companie de pe piața de energie de la noi, apărută în urma fuziunii dintre trei mari distribuitori de energie electrică din Banat, Dobrogea și Muntenia.

Companiile de distribuție a energiei electrice care sunt parte a grupului PPC în România au anunțat că au fuzionat sub denumirea de Rețele Electrice România. PPC a motivat decizia explicând că scopul este optimizarea operațiunilor specifice la nivelul celor 3 regiuni – Banat, Dobrogea și Muntenia, iar acest lucru va avea loc, a explicat compania, prin eficientizarea modului de alocare a resurselor și reducerea complexității administrative.

Cum va funcționa noul distribuitor de energie

Rețele Electrice România va asigura în continuare serviciul de distribuție a energiei electrice în București și județele Ilfov, Giurgiu, Constanța, Tulcea, Ialomița, Călărași, Caraș-Severin, Timiș, Hunedoara și Arad. Clienții vor continua să beneficieze de servicii pe care le vom îmbunătăți continuu, de tehnologii avansate în distribuția de energie electrică și de soluții digitale tehnice și pentru interacțiunea cu compania, spun reprezentanții PPC.

„Rețelele digitalizate și reziliente sunt esențiale pentru a oferi clienților serviciile adaptate la noile realități ale tranziției energetice, cu consum sporit la nivelul locuințelor, producție de energie în mod descentralizat la prosumatori sau mobilitate electrică. Prin fuziunea companiilor noastre, vom îmbunătăți eficiența operațională pe termen mediu și lung, ceea ce ne va permite să accelerăm modernizarea rețelelor de distribuție și să contribuim esențial la tranziția energetică a României,” a declarat Mihai Pește, Director General al Rețele Electrice România, potrivit Financial Intelligence.

Totodată, centrele de contact cu clienții rămân neschimbate, precum și numerele de telefon de contact. De asemenea, compania a lansat un nou website Rețele Electrice România, care oferă posibilitatea, printre altele, verificarea unei eventuale întreruperi de curent electric programată sau accidentală.

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE