Eliminarea impozitului pe clădiri în funcție de proprietare și reducerea de categorii la 2 – propunere a unui grup de lucru

0
139

Diferențierea impozitului pe clădiri în funcție de proprietar poate fi ușor eliminată, reducând numărul de categorii de la 4 la 2 (rezidențial/nerezidențial, indiferent de forma juridică a proprietarului), se arată în analiza „Consolidarea bugetară și creșterea veniturilor fiscale – necesitate vitală pentru stabilitatea și securitatea economică a României”, elaborată de un grup de lucru în perioada februarie-aprilie a.c.

Constructii locuinteFoto: Hotnews

*care sunt cele 4, le vedeți mai jos

O asemenea măsură, spune documentul, poate elimina complet tentația de arbitraj între cele două forme juridice (persoană fizică/persoană juridică), pe fond neexistând un motiv pentru a stabili impozite diferite.

  • Diferențierea în funcție de folosința clădirii (impozit mai mic pentru cele folosite ca locuințe/rezidențial) trebuie însă păstrată, din motive ce țin de protecție socială, alinierea acestui impozit (rezidențial) la impozitul datorat pentru clădirile nerezidențiale putând crea probleme cu capacitatea de plată, în special în cazul persoanelor cu venituri mici.

„Valoarea de impunere poate fi de asemenea stabilită conform aceleiași metode folosite pentru clădirile cu destinație rezidențială deținute de persoane fizice, eliminând astfel costurile de reevaluare periodică (atât pentru contribuabil, cât și pentru DITL) și creând predictibilitate în ceea ce privește veniturile bugetelor locale. Trebuie menționat și că reevaluările în scop fiscal sunt în prezent făcute conform unui standard special – GEF 500, aliniat cu prevederile mai sus menționate, deci reevaluările sunt oricum relativ inutile din punctul de vedere al bazei impozabile”, conform sursei citate.

În plus, (i) pentru construcțiile noi, raportarea bazei de impunere la costul de construcție descurajează investițiile suplimentare în soluții moderne (scumpe), inclusiv în soluții de reducere a consumurilor energetice sau finisaje de calitate superioară, care cresc baza de impunere, cel puțin până la prima reevaluare, iar (ii) înregistrarea incorectă a reevaluărilor (deși cu impact minim asupra bazei de impunere) este în prezent sancționată excesiv (cu cote de impunere de 5 – 10%), ceea ce generează atât riscuri excesive pentru contribuabili, cât și un număr mare de procese aflate pe rolul instanțelor (alte costuri administrative).

Cele 4 categorii distincte la impozitul pe clădiri

1. pentru clădirile cu destinație rezidențială deținute de persoane fizice, între 0,08% și 0,2% din valoarea de impunere calculată conform codului fiscal. De exemplu, impozitul pentru un apartament de 70 mp aflat în centrul capitalei, impozitul anual poate varia de la 140 lei/an (0,08%), la 350 lei/an (0,2%);

2. pentru clădirile cu destinație nerezidențială (inclusiv apartamente folosite pentru activități economice) deținute de persoane fizice, între 0,2 și 1,3% din valoarea impozabilă. Valoarea impozabilă este costul de achiziție/valoarea de reevaluare la maxim 5 ani;

3. pentru clădirile cu destinație rezidențială deținute de persoane juridice, între 0,08 și 0,2% din valoarea impozabilă. Valoarea impozabilă este costul de achiziție/ valoarea de reevaluare la maxim 5 ani;

4. pentru clădirile cu destinație nerezidențială deținute de persoane juridice, între 0,2 și 1,3% din valoarea impozabilă. Valoarea impozabilă este costul de achiziție/ valoarea de reevaluare la maxim 5 ani.

Alte măsuri propuse de grupul de lucru:

Eliminarea impozitului specific, reducerea plafonului la microîntreprinderi

Lista pentru care se aplică cotă redusă de TVA ar trebui limitată în România: să nu se mai aplice pentru produsele ce conțin zahăr și grăsimi – grup de lucru

Liminarea tuturor scutirilor și tratamentelor preferențiale, a cotei reduse de impunere a dividendelor

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here