Connect with us

Stiri economice

Ministerul Energiei refuză să spună cât îl va costa pe contribuabil proiectul minicentralelor nucleare de la Doicești

Publicat

pe

Ministerul Energiei refuză să comunice care sunt costurile estimate ale investițiilor pentru proiectul mini-reactoarelor de la Doicești care ar urma să fie dezvoltate de americanii de la NuScale. Într-un răspuns transmis HotNews.ro, instituția argumentează secretizarea costurilor invocând „rațiuni comerciale și strategice”.

Prototipul reactoarelor mici modulare NuScaleFoto: Nuclearelectrica

HotNews.ro a întrebat Ministerul Energiei dacă are acces, în calitate de acționar al Nuclearelectruca, la informațiile referitoare la valoarea costurilor estimate de investiție din Studiul de prefezabilitate privind proiectul mini-reactoarelor de la Doicești, care ar urma să fie dezvoltate de americanii de la NuScale. Întrebarea a fost adresată în contextul în care Nuclearelectrica a secretizat față de acționari aceste costuri care sunt cuprinse în studiul de prefezabilitate.

Ministerul Energiei a răspuns că „este un partener strategic în dezvoltarea proiectului Reactoarelor Modulare Mici (SMR) și deține informații referitoare la proiectele de investiții strategice”.

„Toate aceste analize, calcule economice sunt la acest moment estimative întrucât nu au fost parcurse toate etapele până la finalizarea studiului de fezabilitate și nu pot fi făcute publice din rațiuni comerciale și strategice, având în vedere competiția care există deja între tehnologiile care se află în curs de dezvoltare la nivel european”, a transmis Ministerul Energiei.

  • Acționarii Nuclearelectrica ar fi trebuit să voteze, în ședința din 17 aprilie, continuarea proiectului NuScale în baza acestui studiu de prefezabilitate. Însă, Ministerul Energiei, în calitate de acționar majoritar, s-a abținut de la vot, iar propunerile de pe ordinea de zi, toate fiind legate de proiectul NuScale, au fost blocate.
  • Prin abținerea de la vot a fost blocată continuarea proiectului.
  • O notă a Nuclearelectrica arăta că vor putea avea acces la studiul de prefezabilitate, cu excepția informațiilor referitoare la valoarea costurilor estimate de investiție.

Ministerul Energiei nu spune clar care sunt motivele abținerii de la vot

„Abținerea Ministerului Energiei în AGA are legătură, așa cum am comunicat public, cu necesitatea completării unor aspecte care țin de structura și datele necesare etapelor de dezvoltare a proiectului, punctele urmând să fie supuse aprobării într-o AGA ulterioară”, a precizat Ministerul Energiei întrebat de HotNews.ro dacă abținerea de la vot are legătură cu secretizarea acestor informații.

Prin aceste afirmații, Ministerul Energiei evită un răspuns clar legat de motivele abținerii de la votul din AGA, care a blocat proiectul mini-reactoarelor de la Doicești.

Ministerul Energiei a mai transmis că în acest moment „sunt în derulare diverse studii, analize economice cu scopul de a dezvolta un reactor nuclear care să respecte cele mai înalte standarde nucleare, în linie cu reglementările europene și internaționale în domeniu”.

Ministerul Energiei mai spune că „sunt luate în calcul si beneficiile pe termen lung pe care le aduce dezvoltarea unei tehnologii noi, pentru prima data in Romania si Europa, prin implicarea industriei din Romania si dezvoltarea resursei umane cu expertiza într-un domeniu tehnic nou”.

Americanii spun că votul va fi reluat în iunie sau iulie

John Hopkins, CEO-ul și președintele NuScale, afirmat, săptămâna trecută, într-o conferință a companiei, că votul a fost amânat pentru iunie, iulie. „Am avut o discuție în această dimineață cu clientul nostru RoPower. După cum am spus, am fost cu președintele României, în urmă cu două săptămâni, când am vizitat unitatea Doosan. Am finalizat colaborarea cu Flour Corporation pentru FEED faza 1 (n.red. prima fază a studiului de proiectare și inginerie). Acum intrăm în LNTP sau în notificarea limitată pentru a începe faza FEED 2, în care NuScale este subcontractant al Flour Corporation. Acum intrăm în LNTP sau notificarea limitată pentru a continua FEED Faza 2, în care NuScale este un subcontractant pentru Flour Corporation.

Acționarii RoPower au votat pe 17 aprilie, însă, dintr-un motiv oarecare, pe care nu-l știm, a fost amânată data pentru iunie, iulie. Tot ce ni s-a spus este că nu are de-a face cu tehnologia NuScale sau cu contractorii. Fiind decizie politică, într-un an de alegeri, au amânat data. Nu este o problemă financiară. Tot ce știm este că votul a fost amânat până în iunie, iulie. Cam asta ne-au spus”, a spus John Hopkins.

Și Nuclearelectrica arată, în raportul pe primul trimestru din 2024, că „proiectul și contractele vor fi repuse pe ordinea de zi în Adunările Generale ulterioare ale Acționarilor în conformitate cu strategiile de dezvoltare”.

Care sunt deciziile blocate de Ministerul Energiei

Propunerile Ministerului Energiei blocate chiar de Ministerul Energiei făceau referire la continuarea proiectului, la încheierea unui parteneriat cu un fond coreean și acordarea unui împrumut companiei de proiect.

Unul dintre punctele care nu a primit voturile necesare era “Aprobarea deciziei privind continuarea proiectului Reactoarelor Modulare Mici (SMR), in baza documentatiei tip studiu de prefezabilitate”.

Alt punct a fost “Aprobarea acordului tripartit al Acționarilor/Investitoriilor (SHA), ce urmează a fi încheiat între SNN, NOVA POWER and GAS SRL și DSPE BETA PRIVATE EQUITY FUND pentru dezvoltarea Proiectului SMR, în Doicești România, în forma negociată între SNN și Parteneri din Proiect“.

Mai este un punct privind “Mandatarea reprezentantului SNN în Adunarea Generală a Acționarilor Societății RoPower Nuclear S.A pentru exprimarea votului favorabil, în numele și pe seama Acționarului SNN, privind modificarea structurii acționariatului Societății RoPower Nuclear S.A, aprobarea majorării capitalului social, inclusiv pentru semnarea Actului Constitutiv Revizuit al Societății RoPower Nuclear S.A (în baza SHA anterior menționat) și a altor formalități ce se impun cu privire la perfectarea tranzacției”.

Încă un punct neaprobat a fost “Aprobarea încheierii Contractului FEED Faza 2 Offshore”

Iar ultimul punct care nu a obținut voturile necesare a fost “Aprobarea majorării plafonului împrumutului acordat de SNN în temeiul Contractului Cadru de împrumut nr.1 din data de 16.08.2023 până la concurența sumei de 243,000,000 USD, și încheierea Actului adițional nr.2 la Contractul Cadru de împrumut nr.1 din data de 16.08.2023, cu mențiunea ca accesarea acestui împrumut se va face de către Societatea Ro Power Nuclear S.A numai în măsura în care nu se va putea asigura finanțarea Proiectului din alte surse (capital social, generat prin modificarea structurii acționariatului RPN, sau împrumuturi/credite bancare sau alte surse de finanțare) și, oricum, numai până la identificarea unor astfel de alte surse de finanțare”.

Controversele proiectului NuScale

Dezvoltatorul american NuScale a înregistrat un eșec uriaș în toamna anului trecut, când proiectul din Idaho (SUA), de dezvoltare a primelor sale mini-reactoare, a fost anulat pe motiv că s-a dovedit prea costisitor, mult peste așteptări. Acum, după ce a picat proiectul din SUA, România este următoarea țară pe lista NuScale pentru construirea acestor SMR-uri.

În acest context, NuScale și-a anunțat bilanțul pe 2023, cu o pierdere în creștere cu 27% față de 2022. Și în anul precedent a avut pierderi, acestea ridicându-se la 141,6 milioane dolari.

NuScale spune că va avea o politică de eficientizare a costurilor care să aducă economii anuale de 50-60 de milioane de dolari.

Singurul proiect acreditat din Occident privind construirea reactoarelor modulare mici este mort, arăta ziarul britanic The Telegraph, în decembrie, amintind de eșecul din Idaho. Conceptul arăta excelent pe hârtie, însă au apărut întrebări serioase cu privire la punerea sa în practică, mai arată The Telegraph.

Planul inițial era ca România să dezvolte aceste SMR-uri după SUA, însă acum a devenit principalul client al NuScale.

„Proiectul Carbon Free Power Project (CFPP) din Idaho va fi prima centrală SMR NuScale Power.(…) Pentru proiectul CFPP, care este mai avansat decât proiectul SMR din România, NuScale a plasat deja comanda pentru materialele de lungă durată esențiale pentru a începe fabricarea primelor module NuScale Power cu Doosan Enerbility”, răspundea, în septembrie, NuScale, unor întrebări ale HotNews.ro.

Câteva săptămâni mai târziu, pe 8 noiembrie, NuScale a anunțat că proiectul inovator privind construirea reactorelor modulare mici (SMR) a fost anulat în SUA, fiind invocată creșterea cu 53% a costurilor. În plus, NuScale Power se confruntă și cu o serie de acuzații potrivit cărora ar fi încheiat un contract controversat, estimat la circa 37 miliarde dolari, cu un „client fals”, Standard Power.

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

Românii ar avea nevoie de o PENSIE cu aproximativ 75% mai mare decât media pentru a duce un trai decent – STUDIU

Publicat

pe

Românii consideră că nivelul decent al unei pensii este de aproape 5.000 de lei, cu aproximativ 75% mai mare decât valoarea medie din prezent. Datele apar un sondaj al Asociaţiei pentru Pensiile Administrate Privat din România.

Conform analizei, 97% din respondenţi spun că au auzit de Pilonul II de pensii, iar 82% spun că acesta trebuie menţinut. Datele sondajului arată şi o îmbunătăţire a nivelului de cunoaştere a detaliilor despre Pilonul II de către majoritatea celor intervievaţi, arată analiza, citată de Rador.

Acelaşi studiu mai arată că 37% din români nu reuşesc să economisească niciodată, aproape jumătate economisesc de câteva ori pe an şi doar 16% spun că îşi permit să pună bani deoparte în fiecare lună.

Pentru comparație, ultimele date ale INS, în trimestrul IV din 2024, pensia medie lunară a fost de 2.898 lei, după o creștere de peste 12%, ca urmare a marii recalculări din toamna anului trecut. 

Citeste in continuare

Evenimente

Modificare majoră la voucherele de vacanță în 2025. Nu toți bugetarii vor primi tichete

Publicat

pe

Se schimbă modul în care se vor acorda voucherele de vacanță. Ministerul Economiei spune că formula de acordare a bonificațiilor va fi una cât mai simplă.

Va fi o formulă cât mai simplă tocmai pentru a ne asigura că oamenii ajung să nu-și piardă timpul, a spus ministrul Economiei, Bogdan Ivan, joi, despre modalitatea de acordare a voucherelor de vacanță.

Întrebat când ar putea fi gata normele de aplicare pentru tichetele de vacanță, el a spus că „în cel mai scurt timp, săptămâna viitoare o să fie o întâlnire finală după ce colegii de la Ministerul Economie și Digitalizări au dezbătut cu colegii din Ministerul de Finanțe și cu toate structurile profesionale și cu companiile de e-ticheting”.

„Este evident că e o modificare care întâmpină anumite neplăceri pentru că nu vorbim direct de acele vouchere care se dădeau efectiv și se consumă. Va fi o formulă cât mai simplă tocmai pentru a ne asigura că oamenii ajung să nu-și piardă timpul atunci când vorbim despre dovada faptului că s-au folosit de aceste instrumente și automat pot să dovedească prin documente justificative că au folosit voucherele și o să primească automat acei bani înapoi”, a explicat Bogdan Ivan.

Citeste in continuare

Evenimente

Specialiștii acuză: Noile modificări fiscal vor afecta micile întreprinderi

Publicat

pe

Noile prevederi fiscale pregătite de Ministerul Finanțelor în privința TVA vor afecta micile întreprinderi. Camera Consultanților Fiscali salută majorarea plafonului la 395.000 lei, dar atrage atenția asupra celorlalte aspecte din proiectul MF. 

Organizația precizează că Ministerul Finanțelor a ales cea mai restrictivă variantă, în privința regulilor de depășire a plafonului, fiind o transpunere foarte limitată a prevederilor Directivei TVA. ‘Înregistrarea în scopuri de TVA va fi una retroactivă. Dacă un operator economic a depășit plafonul de 300.000 lei oricând înainte de 1 aprilie (ex. 2022, 2023, 2024 sau începutul anului 2025), nu putem înțelege cum s-ar putea aplica prevederile referitoare la înregistrare aplicabile după 1 aprilie 2025. În unele state membre ale Uniunii Europene, atunci când o întreprindere depășește plafonul de scutire de TVA, partea din tranzacție care depășește plafonul este supusă TVA, dar restul tranzacției poate rămâne scutit’, se arată în comunicatul CCF.

CCF menționează că una dintre cele mai problematice prevederi se referă la faptul că la data depășirii plafonului național de 395.000 lei, persoana impozabilă care aplică regimul special de scutire trebuie să solicite înregistrarea în scopuri de TVA și aplică regimul de taxare începând cu data depășirii acestuia.

Solicitarea înregistrării, conform proiectului Ministerului, ar trebui efectuată exact în ziua depășirii plafonului de scutire, iar înregistrarea este considerată valabilă la data depășirii.

‘Totuși, Directiva (2020/285) prevede o serie de opțiuni care ar fi permis aplicarea unui sistem mai apropiat de ceea ce avem în prezent. A fost aleasă cea mai restrictivă variantă, fiind o transpunere foarte limitată a prevederilor Directivei TVA, nefiind permisă niciun fel de depășire a plafonului de scutire, deși ar fi putut fi aplicată cel mult o depășire de 25% a plafonului de scutire. De asemenea, înțelegem că înregistrarea în scopuri de TVA va fi una retroactivă, respectiv care produce efecte de la data depășirii plafonului. Nu vedem vreo modalitate practică realistă de a atribui și comunica contribuabilului codul de TVA exact în ziua depășirii plafonului. Astfel, va exista o perioadă de timp, nespecificată de lege, până la data atribuirii efective a codului de TVA în care se aplică regimul de taxare, dar fără ca operatorul economic să dețină cod de TVA’, atrag atenția reprezentanții organizației.

În subsidiar, în opinia CCF, ar fi corect să fie folosită sintagma ‘regimul normal de TVA’ în loc de ‘regimul de taxare’, întrucât nu toate operațiunile sunt taxabile.

Astfel, rămâne neclară problema perioadei de la data depășirii plafonului și până la data la care codul de TVA este efectiv atribuit și comunicat contribuabilului, respectiv cum se vor emite facturile pentru care trebuie aplicat regimul de taxare.

Organizația precizează că, la ora actuală, sistemul e-Factura nu permite persoanelor care nu au cod de TVA să emită facturi cu TVA.

În plus, prevederile referitoare la înregistrare, aplicabile după 1 aprilie 2025, presupun ca efectele înregistrări sa fie retroactive, respectiv, din data depășirii plafonului.

‘Considerăm că trebuie reanalizate dispozițiile tranzitorii cuprinse în proiect având în vedere următoarea inadvertență: Dacă un operator economic a depășit plafonul actual de 300.000 lei oricând înainte de 1 aprilie (ex. 2022, 2023, 2024 sau începutul anului 2025), nu putem înțelege cum s-ar putea aplica prevederile referitoare la înregistrare aplicabile după 1 aprilie 2025, întrucât noul mecanism presupune înregistrări retroactive la o dată situată mult înainte de intrarea în vigoare a legii noi, înainte de 1 aprilie 2025, ori acest fapt ar constitui o aplicare evident retroactivă a legii. Întrebările pe care ni le punem. Ne punem câteva întrebări la care sperăm să găsim răspuns în Nota de fundamentare, pentru o înțelegere completă și corectă a noului mecanism: se au în vedere modificări în ceea ce privește Sistemul e-Factura în sensul corelării cu noile prevederi? Dacă se emit facturi cu TVA, va exista o prevedere în norme care să permită deducerea la beneficiar chiar și în lipsa codului de TVA al furnizorului?
Va fi necesară stornarea facturilor emise fără codul de TVA și reemiterea acestora după ce codul de TVA este efectiv atribuit?’, se spune în comunicat.

Camera Consultanților Fiscali recomandă Ministerului de Finanțe să aibă în vedere și posibilitatea ca operatorii economici să poată utiliza codul cu RO încă din ziua depășirii plafonului, chiar dacă acesta va fi atribuit și comunicat efectiv de ANAF după o anumită perioadă. S-ar evita astfel dificultăți de raportare și în Declarația 394.

Referitor la data depășirii plafonului, CCF înțelege că din această data se aplică regimul de taxare (regimul normal de TVA, mai corect).

‘Din perspectiva practică apare următoarea situație de fapt: în cursul zilei în care s-a depășit plafonul operatorul economic poate realiza operațiuni sub plafonul de 395.000 lei și ulterior să depășească acest plafon cu alte tranzacții. În mod normal pentru a nu retroactiva aplicarea legii, pentru operațiunile realizate până în plafon, în ziua depășirii acestuia, considerăm că ar trebui aplicată scutirea și să se aplice regimul normal de TVA numai tranzacției prin care se depășește plafonul, precum și celor ulterioare. În niciun caz nu putem fi de acord cu interpretarea potrivit căreia regimul normal de TVA se aplică pentru toate tranzacțiile din ziua depășirii plafonului, inclusiv pentru cele realizate înainte de depășirea plafonului, întrucât ar fi o aplicare retroactivă a legii și ar lipsi de conținut aplicabilitatea scutirii pentru mici întreprinderi’, se maia arată în documentul CCF.

Totodată, CCF menționează că nu identifică însă niciun impediment în ceea ce privește deducerea TVA pentru beneficiarii care primesc facturi cu TVA pentru operațiunile din ziua în care plafonul este depășit, întrucât depășirea plafonului este constatată de operatorul economic, nu pe bază de control al organelor fiscale, și comunicată pe propria răspundere de către acesta. Organizația precizează că eventuale erori de determinare a plafonului pot exista chiar și dacă s-ar aplica TVA pentru toate operațiunile din ziua depășirii plafonului, fără nicio deosebire.

Potrivit sursei citate, în unele state membre ale Uniunii Europene, atunci când o întreprindere depășește plafonul de scutire de TVA, partea din tranzacție care depășește plafonul este supusă TVA, dar restul tranzacției poate rămâne scutit, în funcție de legislația națională.

Exemple de astfel de tratamente specifice includ: în Germania, dacă o întreprindere depășește plafonul de scutire de TVA (care este de 22.000 euro pentru activitățile comerciale), aceasta trebuie să se înregistreze în scopuri de TVA. Însă, conform unor reglementări specifice, este posibil ca TVA să fie aplicată doar pentru valoarea care depășește plafonul. Astfel, în cazul unei tranzacții care face ca plafonul să fie depășit, partea de valoare care depășește limita poate fi supusă TVA, în timp ce restul tranzacției poate rămâne scutit, dar acest aspect trebuie confirmat de autoritățile fiscale.

De asemenea, Italia aplică un sistem similar, în care, în cazul depășirii plafonului de scutire de TVA, se poate aplica TVA doar pentru partea din tranzacție care depășește plafonul. Dacă o întreprindere realizează o tranzacție care depășește plafonul de scutire (care este de 65.000 euro pentru prestările de servicii), TVA ar putea fi aplicată doar asupra sumei care depășește acest plafon, iar restul tranzacției ar putea rămâne scutit, cel puțin până la momentul înregistrării oficiale.

În Spania, legislația prevede o abordare similară: dacă o persoană impozabilă depășește plafonul de scutire (care este de 85.000 euro pentru activitățile comerciale), TVA ar putea fi aplicat doar pentru suma care depășește plafonul, lăsând restul tranzacției scutit. Totuși, este important de menționat că în multe cazuri autoritățile fiscale pot decide aplicarea TVA la întreaga valoare a tranzacției.

În Austria, plafonul de scutire pentru întreprinderile mici este de 35.000 euro. Dacă cifra de afaceri depășește acest plafon, TVA este aplicată doar pe suma care depășește limita, în timp ce partea de tranzacție care rămâne sub plafon poate rămâne scutită, în anumite condiții.

‘În concluzie, putem afirma că și din jurisprudența CJUE și din practica altor state membre rezultă fără dubii că nu se poate elimina beneficiul scutirii de TVA pentru mici întreprinderi în cazul operațiunilor anterioare depășirii plafonului, drept pentru care, strict din aceste considerente’, se mai spune în comunicat.

Camera Consultanților Fiscali este o organizație profesională de utilitate publică, persoană juridică fară scop lucrativ, cu patrimoniu și buget propriu. Este constituită din consultanți fiscali, consultanți fiscali asistenți care au dobândit această calitate, precum și societățile de consultanță fiscală, autorizate de Cameră, în condițiile prevăzute de O.G. nr. 71/2001, privind organizarea și exercitarea activității de consultanță fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE