Stiri economice
Constructorii români acuză statul că favorizează firme incompetente
În ianuarie 2018, Guvernul a adoptat un nou model de contract naţional, după consultările cu patronatele din construcţii şi cu asistenţa Băncii Europene de Investiţii, pentru proiecte de infrastructură mai mari de 5 milioane euro. Chiar dacă salută acest demers, constructorii avertizează că lucrările care se desfăşoară acum pe baza Ordinului ministrului transporturilor 600/2017 vor fi anulate şi licitaţiile vor fi reluate. Asta pentru că, spun ei, ordinul amenda ilegal o lege organică.
„Am curaj să fac pariu că podul Brăila-Galaţi nu se va duce la bun sfârşit. Acum avem un contract naţional care este mult mai echilibrat. Nu e FIDIC, cum ne-am dorit aproape toţi din mediul privat, dar este echilibrat. Licitaţiile care au pornit pe Ordinul ministrului nu cred că vor ajunge la sfârşit. Cred că vor fi anulate şi o să o luăm de la început“, a declarat Valentin Stoica, vicepreşedintele Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO) în cadrul Conferinţei Capital Transporturi şi Infrastructură 2018.
Contractul pentru proiectarea şi execuţia podului suspendat peste Dunăre, la care face referire Stoica, a fost semnat de premierul Mihai Tudose în ianuarie 2018, după ce în octombrie asocierea Astaldi – IHI Infrastructure Systems a fost declarată câştigătoare. Lucrarea, cu o valoare de aproape două miliarde de lei, este considerată cel mai amplu proiect de infrastructură din ultimii 27 de ani.
Stoica mai spune că o mare parte dintre constructorii mari au ales să nu participe la licitaţiile care au avut la bază acest ordin, ceea ce a creat o competiţie redusă „transpusă fără îndoială în ineficienţă pentru sectorul public“.
Derapaje
Cristian Erbaşu, preşedintele Federaţiei Patronatelor Societăţilor din Construcţii (FPSC), spune că sunt firme potente financiar, doar cu specialişti şi fără a fi nevoite să calce în România, care câştigă contracte de miliarde de euro, după care umblă să caute constructori români care să lucreze pentru 60% din preţul de dumping cu care au câştigat ei licitaţia. Erbaşu vede capitalul românesc ca fiind prizonier capitalului străin şi consideră că este nevoie de un echilibru între cele două.
„Unii constructori sunt eliminaţi pentru lucruri minore şi câştigă licitaţiile alţii cu două mape şi un BMW. Firmele nu au muncitori, poţi să le pui euro călare unii peste alţii, că nu se fac autostrăzile. Fără muncitori nu se fac. Experţii îi găseşti, dar mii de muncitor nu găseşti peste noapte“, explică preşedintele patronatului.
La finalul anului trecut, numărul muncitorilor din acest domeniu a ajuns la 384.600, nivel similar cu cel din anul anterior. Venitul mediu brut al unui muncitor în construcţii a ajuns la 512 euro/lună în 2017, în creştere cu 6,44% faţă de anul anterior, în timp ce productivitatea medie anuală a fost de circa 23.000 de euro pe salariat, în declin cu 7,3% faţă de 2016, arată datele ARACO.
Activitatea constructorilor din 2017 a confirmat un an de minim pentru perioada 2008-2017, cu un volum valoric ajuns la 8,86 mld. euro, menţinând recesiunea tehnică confirmată de Eurostat la finalul anului 2016.
Anul trecut, statul a investit în infrastructură doar 26,7 mld. lei, cu 9,5% mai puţin decât în 2016 şi cu 35% sub nivelul din 2015. Rezultatul arată că sectorul construcţiilor inginereşti s-a redus în 2017 cu 21%, cel al construcţiilor nerezidenţiale s-a diminuat cu 12,6%, lucrările de întreţinere şi reparaţii curente au scăzut cu 24,6%, iar cele de reparaţii capitale s-au redus cu 17,7%. Singura creştere impresionantă a fost consemnată de sectorul construcţiilor rezidenţiale, adică 69,7%.
Naţionalizarea lucrărilor
Constructorii mai atrag atenţia asupra problemelor ce vor apărea din lucrările realizate prin intermediul firmelor de stat administrate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Stoica spune că, dacă în cazul autostrăzii Sibiu-Orăştie, care a fost demolată, constructorului i-au fost executate garanţiile de bună execuţie şi cu banii s-au refăcut lucrările, în cazul unui şantier derulat de o firmă a CNAIR nu s-ar putea întâmpla acest lucru. Mai mult, o astfel de firmă nu poate accesa fonduri europene.
„Soluţia magică găsită de CNAIR este înfiinţarea unei firme de stat. Adică se presupune că va face mai bine şi mai ieftin ce nu au făcut firmele private. În 2-3 ani, cine va lucra prin aceste companii va vedea şi calitatea şi rentabilitatea şi costurile. Aşa a mai apărut şi această concurenţă neloială pentru firmele private. O să se întoarcă tot la firmele private, dar nu o să mai aibă pe cine alerge“, a mai spus Cristian Erbaşu.
Deocamdată, constructorii se bat pe banii investitorilor privaţi, în special dezvoltatori de locuinţe, după ce statul a redus drastic decontările pentru lucrări de infrastructură, iar ponderea sectorului a scăzut la doar 4,6% din Produsul Intern Brut al anului 2017, potrivit datelor ARACO.
Certificarea firmelor
Trierea constructorilor competenţi ar urma să fie realizată prin certificarea tehnico-profesională a celor 87.000 de firme din domeniu, însă, şi în acest caz, patronatul consideră că implicarea statului în acest proces ar conduce la cazuri de corupţie, prin favorizarea anumitor firme.
Deocamdată, guvernul a amânat până în 25 august 2019 obligativitatea certificării tuturor constructorilor, proiectanţilor şi consultanţilor din construcţii, după ce a realizat că încă nu există instituţia care să emită aceste documente. Guvernul spune că lucrează la dezvoltarea unui Registru Naţional al Certificărilor în Construcţii, care va deveni funcţional în următoarele 12 luni. Acest registru ar trebui să emită constructorilor, proiectanţilor şi consultanţilor în construcţii nişte certificate ce vor ţine cont, printre altele, de legalitatea funcţionării firmelor, solvabilitatea acestora, dar şi dacă şi-au achitat taxele şi impozitele la stat.
Soluţia care poate urgenta repararea drumurilor
Reutilizarea asfaltului uzat prin reciclarea acestuia la rece poate reprezenta o soluţie mai economică şi mai rapidă de reabilitare a drumurilor naţionale, însă proiectanţii sunt încă reticenţi la această tehnologie nouă.
Compania Danube Total Grup, axată pe astfel de soluţii de reciclare – folosite şi în alte ţări europene, a investit în dezvoltarea a două capacităţi de producţie şi se pregăteşte pentru a treia în speranţa că această metodă de reabilitare a drumurilor va fi adoptată şi în România pe scară largă.
„Încercăm să implementăm soluţiile care pot urgenta executarea anumitor tronsoane de drum care necesită reparaţii urgente. Producătorii de lianţi militează şi ei pentru aceste soluţii. Noi considerăm că este o soluţie mai ieftină de reabilitare a unui drum decât cea clasică“, a declarat Dan Olteanu, directorul general adjunct al Danube Total Grup. Compania s-a ocupat, recent, de recilarea asfaltului pe un drum de 30 de kilometri în Republica Moldova.
„Poţi să pui euro călare unii peste alţii că nu se fac autostrăzile“
Cristian Erbaşu, preşedinte FPSC
„Fac pariu că podul Brăila-Galaţi nu se va duce la bun sfârşit“
Valentin Stoica, vicepreşedinte ARACO
Evenimente
MINISTRUL ENERGIEI, SEBASTIAN BURDUJA: „ROMÂNII PLĂTESC AL CINCILEA CEL MAI MIC PREŢ LA ENERGIE ELECTRICĂ ŞI AL PATRULEA CEL MAI MIC PREŢ LA GAZ”
Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, afirmă că afirmaţiile potrivit cărora România este „un mare producător de energie” reprezintă un mit. Burduja aminteşte că, în perioada 2009-2022, în România s-au închis capacităţi de producţie care însumau peste 7.000 de megawaţi, echivalentul producţiei a 10 reactoare ale centralei nucleare de la Cernavodă, conform News.ro.
Ministrul Energiei a explicat, joi seară, de ce România plăteşte mult pentru energia pe care o importă pe piaţa SPOT.
„Românii plătesc al cincilea cel mai mic preţ la energie electrică şi al patrulea cel mai mic preţ la gaz, pentru că avem o schemă de plafonare-compensare. Pe piaţa SPOT, pe piaţa zilei următoare, cum se spune, e adevărat că sunt zile în care România are preţuri ridicate în raport cu celelalte state europene, de multe ori sunt preţuri similare cu Bulgaria, Grecia, Polonia, Ungaria. Şi sunt două cauze principale aici.
Prima este lipsa capacităţilor de producţie; acest mit că România este un mare producător de energie a fost valabil acum 30 de ani, poate şi 20 de ani, dar cert este că, din 2009 până în 2022, în România s-au închis capacităţi de peste 7.000 de megawaţi, deci cât 10 reactoare de la Cernavodă şi toate erau producţie în bandă, cărbune sau gaz. E adevărat, grupuri mai vechi, costuri mai mari, dar le aveam.
Şi acum, sigur că neinvestind atâţia ani de zile, a venit şi nota de plată, pentru că noi nu ne mai acoperim consumul. Şi atunci, ce facem? Importăm la intervale orare la care toate celelalte state din jur, în general, importă. Şi atunci, pe o cerere mare, pe un consum mare şi o ofertă mică, sigur că preţul este sus”, a afirmat ministrul Energiei.
El a adăugat că autorităţile au început să ”trateze cauza” acestei situaţii, iar România a atras 14 miliarde de euro pentru sistemul energetic şi, datorită investiţiilor, producţia de energie electrică se va dubla.
”La gaz, nu mai vorbesc, se va întâmpla asta, şi chiar mai repede, din 2027, dar la energie electrică, peste 5-6 ani, România va fi într-o cu totul altă situaţie, în care nu noi vom depinde de alţii şi alţii vor depinde de noi”, a adăugat Sebastian Burduja.
Sursa: Realitatea Din PNL
Evenimente
REALITATEA PLUS DESCHIDE LINIA SPECIALĂ DE COMUNICARE CU ROMÂNII – TELEFONUL POPORULUI
Evenimente
SE SCUMPESC DIN NOU TIGĂRILE. CÂT VA COSTA UN PACHET
Ţigările se scumpesc din nou, de lunea viitoare, când cel mai mare jucător de pe piaţă va adăuga un leu în plus la pachetul de țigări. Astfel, românii vor plăti pentru un pachet de țigări și 30 de lei.
De pe 27 ianuarie, al doilea producător de pe piaţă va majora preţurile cu 50 de bani și chiar 1 leu, în funcție de prețul actual.
Vorbim astfel despre a şaptea scumpire a țigărilor din ultimii doi ani. Cel mai câştigat în urma acestei decizii este statul, care adună mai mulţi bani din accize.
România este una dintre țările din Uniunea Europeană cu cei mai mulți fumători, în jur de 4,2 milioane, potrivit statisticilor europene.
România: aceștia adoptă fumatul din ce în ce mai devreme, transformând țara noastră într-un lider european la consumul de tutun în rândul adolescenților. Aproximativ 34% din populația adultă fumează, iar procentul tinerilor fumători crește într-un ritm îngrijorător, atingând un nivel record de 48,3% la grupa de vârstă 15-24 de ani.
Mai mult, un studiu recent arată că un licean din șapte fumează în mod regulat, debutul acestui obicei nociv având loc, în medie, la vârsta de 15 ani. Spre deosebire de alte țări europene, unde legislația și programele de prevenire au dus la o scădere masivă a numărului de fumători, România continuă să se confrunte cu o tendință ascendentă.
Comparativ cu alte țări din Uniunea Europeană, România se confruntă cu cea mai mare rată de creștere a numărului de tineri fumători. În state precum Finlanda, Norvegia sau Suedia, politicile restrictive și educația intensivă au redus semnificativ numărul de fumători tineri.
Sursa: Tabu.RO
-
Evenimenteacum 2 zile
SECTORUL IT RESIMTE EFECTELE DECIZIILOR FISCALE ŞI ANTICIPEAZĂ UN 2025 DIFICIL
-
Companiiacum 2 zile
Reconversia spațiilor industriale în cafenele: O tendință urbană inovatoare
-
Evenimenteacum 2 zile
PREMIERUL MARCEL CIOLACU: BUGETUL, APROBAT ÎN GUVERN PÂNĂ LA FINALUL LUNII IANUARIE
-
Evenimenteacum 2 zile
PREVIZIUNI PESIMISTE PENTRU ECONOMIA ROMÂNIEI ÎN URMĂTORII ANI
-
Evenimenteacum o zi
Justiția americană a dat undă verde legii care permite închiderea rețelei TikTok. Poate bloca Donald Trump punerea în aplicare?
-
Evenimenteacum o zi
RECURSUL LUI CĂLIN GEORGESCU A FOST RESPINS DE JUDECĂTORI
-
Evenimenteacum o zi
CĂLIN GEORGESCU, MESAJ ÎN EXCLUSIVITATE LA REALITATEA PLUS LA ORA 20 DUPĂ LOVITURA DE LA INSTANȚA SUPREMĂ
-
Evenimenteacum o zi
ANAF face precizări despre executarea silită a lui Iohannis pentru casele din Sibiu. Ar mai fi un singur pas de făcut