Connect with us

Stiri economice

Deficitul bugetului de pensii bagă datoria publică în corzi

Publicat

pe

Datoria publică a României a scăzut ca procent în PIB, dar a crescut nominal în fiecare an. După saltul din 2009 când ne-am împrumutat aproape 20 miliarde euro de la FMI, Banca Mondială şi UE, care a dus la dublarea datoriei publice externe, ţara noastră a returnat mai mult de trei sferturi din împrumut, dar cu bani împrumutaţi din altă parte. Fostul prim-ministru Victor Ponta s-a lăudat că a reuşit să returneze integral în perioada guvernării împrumutul de la Fondul Monetar Internaţional, dar datoria publică nu a scăzut în consecinţă.

În prezent, România are o datorie publică care la sfârşitul anului trecut reprezenta 35,2% din PIB, în scădere de la 37,6% în 2016. Scăderea a fost provocată de creşterea economică, adică un PIB mai mare, deoarece nominal datoria publică a crescut cu 15 miliarde lei faţă de 2016. Calculată după metoda ESA 2010, datoria publică a urcat la 301 miliarde lei la finele anului trecut, conform datelor Ministerului de Finanţe. Mai mult de jumătate din datoria totală este împrumutată de pe piaţa internă, 154,6 miliarde lei la sfârşitul anului trecut, iar către pieţele externe datoria se ridica la 147 miliarde lei. Emisiunile de titluri de stat emise pe piaţa externă sunt mult mai puţine decât cele de la intern, iar valoarea totală a emisiunilor aflate în circulaţie în prezent se ridică la 20,25 miliarde euro şi 5,5 miliarde dolari.

Valoarea titlurilor de stat emise anual în euro sau dolari pentru piaţa externă a fost relativ constantă în ultimii ani. În 2013 România a emis titluri în valoare de 1,5 miliarde dolari şi 2 miliarde euro, în 2014 de 2 miliarde dolari şi 2,75 miliarde euro, în 2015 de 2 miliarde euro, iar în 2016 de 3,25 miliarde euro. Anul trecut emisiunile au totalizat 2,75 miliarde euro, iar anul acest, în februarie, au fost emise două serii de titluri în valoare totală de 2 miliarde euro.

 

Pe lângă titlurile de stat emise, toate cu maturităţi pe termen mediu şi lung, ţara noastră mai are de returnat către Banca Mondială şi Uniunea Europeană puţin peste 3,5 miliarde euro, dintre care circa un miliard către Banca Mondială, iar restul către UE. Datoria face parte din împrumutul luat în 2009, din care a fost achitată integral suma către FMI, de aproximativ 13 miliarde euro, iar către BM şi UE s-a returnat mai puţin de jumătate. După plata a aproape 1,2 miliarde euro către BM şi UE anul trecut, anul acesta avem de achitat 1,4 miliarde euro, iar anul viitor circa un miliard.

74 miliarde lei în 2018

Pe piaţa internă valoarea titlurilor de stat în circulaţie se ridică la 128,3 miliarde lei în emisiuni în moneda naţională şi 10,6 miliarde lei (echivalentul a 2,29 miliarde euro) în emisiuni în euro. Împrumuturile anuale ale guvernului, menite a achita emisiunile de titluri ajunse la maturitate şi a finanţa deficitul bugetar, au crescut constant de la circa 30 miliarde lei în 2013 până la aproximativ 50  miliarde lei anul trecut.

Din păcate, şi datoria publică totală a crescut constant. În prezent, ponderea datoriei publice şi exerciţiul aferent, adică plăţile anuale, nu reprezintă o problemă pentru economie, la 35,2% din PIB, dar în cazul în care datoria va creşte ca anul trecut, iar urcarea PIB nu va mai fi la fel de mare, există pericolul să ne apropiem de pragul de 40% ca pondere în PIB, prag considerat periculos pentru o economie fragilă.

Oficialii BNR, ca şi economiştii din sectorul privat, au ridicat această problemă în ultimii ani atenţionând că riscul de intrare în recesiune economică este major (de 50% conform unui studiu BNR) atunci când datoria publică se află la peste 40% din PIB. Pentru 2018, Ministerul de Finanţe a programat împrumuturi de circa 48-50 miliarde lei de pe piaţa internă şi de 4,5 – 5 miliarde euro de pe piaţa externă, sumă menită să acopere necesarul de finanţare la nivel guvernamental de circa 74 miliarde lei (dintre care deficitul bugetar este estimat la 27 miliarde lei, adică 2,97% din PIB, iar restul pentru refinanţarea împrumuturilor ajunse la scadenţă, în valoare de 47 miliarde lei).

 

Creşterea economică ar trebui să se situeze la 5,5% conform Comisiei Naţionale de Prognoză, întimp ce FMI o estimează la 5,1%. În cazul în care PIB nu urcă pe cât se prognozează, acoperirea deficitului bugetar va fi mult mai dificilă, iar riscul ca datoria publică să se apropie de 40% din PIB creşte vertiginos.

3.500 euro datorie pentru fiecare cetăţean

Fiecare cetăţean român are de achitat circa 16.000 lei (aproximativ 3.500 euro) în contul datoriei publice totale. O sumă deloc mică în condiţiile în care salariul mediu net se ridică la circa 500 de euro, iar pensia medie este la jumătate faţă de salariul mediu.

Problema este că banii din împrumuturi, cei destinaţi acoperirii deficitului bugetar, ajung să finanţeze deficitul bugetului de pensii. Cheltuielile statului cu pensiile reprezintă 8% din PIB, adică aproape o treime din totalul cheltuielilor bugetului de stat, iar ponderea este prognozată să ajungă la 15% din PIB pe termen lung. Deficitul bugetului de pensii se ridică la circa 15 miliarde lei, reprezentând diferenţa dintre contribuţiile angajaţilor şi veniturile pensionarilor. Statul are nevoie să acopere bugetul de pensii prin contribuţii, nu prin deficit bugetar, iar aceasta presupune menţinerea cheltuielilor într-un interval sustenabil. Numai că guvernul a decis anul trecut o nouă majorare a pensiilor speciale, al căror buget total a ajuns la peste 7 miliarde lei anul trecut, iar anul acesta sunt estimate cheltuieli de 9 miliarde lei.

Deficitul bugetului de pensii înseamnă micşorarea sumelor care în mod normal ar trebui să meargă către investiţii. Aceasta este o problemă majoră pentru economie dat fiind starea infrastructurii rutiere, pentru care nu avem încă proiecte mari în desfăşurare. Creşterea datoriei publice concomitent cu majorarea PIB şi ca urmare a proiectelor publice mari a fost un model utilizat de toate ţările care acum sunt economii dezvoltate, însă la ei nu a existat problema deficitului de pensii sau asigurări sociale.

 

O altă problemă care apare ca urmare a creşterii datoriei publice este majorarea serviciului datoriei, adică plăţile anuale. Conform ultimei proiecţii realizate de Ministerul de Finanţe pentru perioada 2016-2024, în 2018 avem de achitat un total de 10,4 miliarde euro, dintre care 36,78 miliarde lei sub formă de rate de capital, iar aproape 10 miliarde lei ca dobânzi şi comisioane. Dacă ne uităm la proiecţia realizată de Minister pentru perioada 2013-2018 (estimare realizată în 2014) observăm că serviciul datoriei a crescut cu peste 3 miliarde euro, în proiecţia respectivă totalul plăţilor fiind estimat la 7,18 miliarde lei, dintre care 25,25 miliarde lei ca rate de capital, iar 6,22 miliarde lei dobânzi şi comisioane.

301 miliarde lei era totalul datoriei publice în decembrie 2017, conform datelor Ministerului de Finanţe

15 miliarde de lei este deficitul bugetului de pensii, reprezentând diferenţa dintre contribuţiile angajaţilor şi veniturile pensionarilor

47 miliarde lei este serviciul datoriei publice în 2018, dintre care 37 miliarde sub formă de rate de capital, iar circa 10 miliarde lei dobânzi şi comisioane

 

Acest articol a fost publicat în numărul 16 al revistei Capital, disponibil la chioşcuri în săptămâna 23-29 aprilie 2018

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

CĂLIN GEORGESCU, PREȘEDINTELE ALES, O NOUĂ EDIȚIE EXPLOZIVĂ CULISELE STATULUI PARALEL – ASTĂZI, LA ORA 21:00

Publicat

pe

Președintele ales, Călin Georgescu, vine, în această seară, la Realitatea PLUS, într-o nouă ediție incendiară Culisele Statului Paralel, alături de Anca Alexandrescu, și va răspunde la întrebările românilor. 

Călin Georgescu, candidatul care a ieșit pe locul întâi în preferințele românilor, vine la Realitatea PLUS. Într-o ediție explozivă Culisele Statului Paralel, Georgescu va răspunde întrebărilor cetățenilor români de pretutindeni.

Nu ratați, începând cu ora 21:00, o nouă ediție de colecție a emisiunii Culisele Statului Paralel. 

Citeste in continuare

Evenimente

Bomba anului pentru seniori: NU se vor indexa pensiile în 2025. Cum justifică ministrul de Finanțe această decizie

Publicat

pe

Ministrul de Finanțe a anunțat că, în 2025, pensiile nu vor fi indexate, o decizie care va afecta profund puterea de cumpărare a celor care depind de aceste venituri fixe. În contextul inflației crescute și al costurilor de trai în continuă expansiune, această măsură ridică semne de întrebare asupra sustenabilității economice a celor mai vulnerabile categorii sociale.

În cadrul ședinței de coaliție de azi, Ministrul de Finanțe, Tanczos Barna, a făcut o declarație menităsă stârnească îngrijorare în rândul seniorilor din România. În ciuda speculațiilor anterioare privind o posibilă indexare a pensiilor, Barna a precizat că, în anul 2025, nu va exista nicio indexare a acestora.

Decizia vine într-un moment în care, înainte de ședința coaliției, existau informații conform cărora liderii coaliției analizau posibilitatea indexării pensiilor începând din luna septembrie, în funcție de rata inflației. Aceasta ar fi reprezentat o majorare estimată de 12%, foarte necesară având în vedere inflația galopantă cu care se confruntă România. Cu toate acestea, răspunsul Ministrului de Finanțe a fost categoric: Nu există bani la buget pentru a susține această majorare.

Indexarea pensiilor a fost un subiect fierbinte pe agenda publică, având în vedere creșterile continue ale costului vieții și impactul economic asupra seniorilor, care depind de aceste venituri pentru a-și acoperi cheltuielile zilnice.  

Ilie Bolojan, despre indexarea pensiilor: „În prima jumătate a anului cred că acest lucru nu e posibil”

Noul ministru de Finanțe, Barna Tanczos, anunță reformă fiscală după aprobarea bugetului pentru 2025, care ar putea include și impozitarea progresivă a marilor averi. Cu toate acestea, ministrul susține că momentan este doar o idee, într-o fază incipientă și nu o promisiune reală. 

Astfel, având în vedere lipsa de asumare a guvernului față de această măsură, este posibil ca aceste discuții să aibă ca scop mulțumirea și liniștirea oamenilor într-un moment tensionat, fără a avea intenția reală de a implementa măsura. Ministerul Finanțelor a stabilit o țintă de deficit de 7% din PIB, în conformitate cu angajamentele față de Comisia Europeană. Barna Tanczos mizează pe venituri suplimentare de aproximativ 26 miliarde lei din colectări mai ambițioase din partea ANAF și pe noi reduceri de cheltuieli. 

Ședință crucială pentru banii românilor: Coaliția decide cum se împart fondurile până la finalul anului

Citeste in continuare

Evenimente

MINISTRUL FINANȚELOR: ÎN CONSTRUCŢIA BUGETULUI PENTRU 2025 NU PUNEM NICIO MODIFICARE, NICI DE TVA, NICI A IMPOZITULUI PE MUNCĂ

Publicat

pe

Ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, a precizat, luni, că în construcția bugetului pe acest an nu se ia în calcul modificarea TVA, nici a impozitării muncii.

„În construcţia pentru 2025 nu punem nicio modificare, nici pe TVA, nici pe impozitul pe muncă„, a spus ministrul la Digi 24.

El a subliniat că anul trecut Banca Mondială a prezentat mai multe scenarii pentru România, a pus mai multe variante pe masă, însă Guvernul nu va majora TVA.

„Nu se majorează TVA. Nu s-a discutat majorarea TVA. Nu se calculează bugetul în funcţie de majorarea TVA. Nu discutăm în momentul de faţă altceva decât de aprobarea bugetului, care se face fără majorarea TVA”, a punctat Tanczos Barna.

Acesta a mai precizat că nu se ia în calcul nici modificarea impozității muncii, iar în construcția bugetului nu este uată în calcul nicio modificare a structurii actuale.

Ministrul a mai semnalat că „obiectivul pentru 2025, primordial” este să poată fi plătite pensiile şi salariile la nivelul anului 2024.

„Acesta a fost obiectivul şi în momentul în care s-a luat decizia neindexării acestor pensii şi salarii în 2025, pentru a pune în siguranţă plata la nivelul actual”, a precizat Tanczos Barna.

Sursa: Newsinn

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE