Connect with us

Stiri economice

Cred într-un parteneriat pragmatic dintre OAR şi autorităţile locale

Publicat

pe

Ce propuneri de imbunatatire a cadrului legal aveti, care influenteaza in realitatea de zi cu zi desfasurarea activitatii arhitectilor si care au şi impact asupra beneficiarilor: suprareglementarile în constructii si domeniile conexe si reglementarile locale?

În momentul de fata, proiectarea si autorizarea constructiilor sunt suprareglementate. Cadrul legal pentru constructii cuprinde cateva sute de reglementari – legi, normative, STAS-uri, ordonante de urgenta, ordine ale Ministerului Sanatatii, ordine ale Ministerului de Interne – toate compun o jungla legislativa incoerenta si dificil de manageriat. Numai pentru Legea 10 / 1995 privind calitatea in constructii exista 644 de reglementari conexe, cu inerente contradictii care au efect negativ substantial,  amânând dezvoltarea comunităţilor locale.  Mult timp şi bani sunt cheltuiţi degeaba şi din partea beneficiarului şi din partea arhitectului. Soluţia pentru ameliorarea suprareglementarii este  utilizarea  feedbackului din practica arhitectilorşi folosirea acestora informaţii pentru eliminarea reglementarilor redundante sau contradictorii, în parteneriat cu institutiile implicate.

Ce înseamnă o relaţionare mai bună a arhitecţilor cu autorităţile avizatoareşi cum se poate face asta mai bine in interesul beneficiarilor?

Cred într-unparteneriat pragmatic dintre OAR  şi autorităţile  locale. OAR ca organizaţie a unui corp de profesionişti trebuie sa fie un partener de discutie pentru autoritatile implicate. Ne trebuie un discurs tehnic, nu politic, nu emoţional si trebuie gasit elementul de cointeresare al autoritatilor. Atat arhitectii cat si autoritatile avizatoare sunt sufocate de birocratia excesiva. Pe termen scurt, situatia ar putea fi imbunatatita prin elaborarea de catre OAR de comun acord cu autoritatile avizatoare a unor ghiduri care sa stabileasca un continut-cadru pentru fiecare tip de documentatie supusa avizarii / autorizarii. Pe termen lung, problema trebuie abordata sistemic, prin eliminarea suprareglementarilor.

„După  6 ani de facultate,  tinerii arhitecţi ar trebui să aibă drept de practică; acum, stagiul practic restricţionează accesul tinerilor la exercitarea profesiei”

Cum poate fi îmbunataţită activitatea arhitecţilor şi profesionalizata meseria – cum se poate ca stagiul să devină un element practic de profesionalizare?

 

După  6 ani de facultate,  tinerii arhitecţi ar trebui să aibă drept de practică fără să mai  fie obligaţi să  urmeze şi alte cursuri. Aşa cum este acum, stagiulpractic restricţionează accesul tinerilor la exercitarea cu drepturi depline a profesiei, limitândacordarii dreptului de semnatură.Metodologia de stagiu prevede condiţii din ce în ce mai drastice de efectuare a stagiului şi de înscriere la interviul de acordare a dreptului de semnatură, iar interviul, care odată o formalitate, a devenit un examen cu rata de promovabilitate mica datorita criteriilor arbitrare si subiective de evaluare. Nu putem profesionaliza profesia, dacă punem filtre  birocratice. Întreaga experienţa a stagiului este umilitoare pentru arhitectii stagiari şi dăunatoare pentru piaţa de proiectare. Obligativitatea efectuarii stagiului dupa metodologia actuală generează concurenţa neloială – o firma cu caţiva stagiari nesalarizaţi va oferi servicii mult mai ieftine decat una cu arhitecti asociati.

Dupa cei şase ani de facultate, un absolvent de Facultăţii de Arhitectură ar trebui sa aibă cunoştintele necesare pentru a proiecta. Rolul stagiului este acela de tranzitie între şcoala şi partea practica a profesiei, cu cea mai importanţă valenta a ei – responsabilizarea.

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

ȘEFUL ”CENZURII”, VALENTIN JUCAN, A STAT GRATIS ÎNTR-O LOCUINȚĂ DE PROTOCOL: A OCUPAT ILEGAL O CASĂ RA-APPS

Publicat

pe

Valeriu Jucan a ocupat fără drept o casă și nu a plătit chiria. „Stăpânul” delictului de opinie are datorii la stat pentru chiria din casa de protocol. A primit locuință de serviciu când era funcționar la Ministerul Culturii, în București. Nu a plătit chiria, întreținerea și utilitățile. Pentru a scăpa de datorii s-a judecat ani de zile cu Regia Autonomă „Administrarea Patrimoniului Protocolului de Stat”. Cât a ocupat locuința legal, statul i-a plătit chiria. Cât a stat ilegal, deontologul Valentin Jucan nu a mai plătit nimic și a ajuns la datorii uriașe către stat.

Noul „cenzor” al libertății de exprimare a avut un parcurs profesional sinuos. Valeriu Jucan este violoncelist licențiat, iar în timpul facultății a fost DJ la un radio din Cluj. Cu un an înainte de absolvire, s-a sucit radical și a devenit consilier al Prefectului din orașul care a dat țării escrocheria „Caritas”, scrie Mihai Belu, într-un articol publicat pe site-ul lumeapolitica.ro.

Concomitent, Jucan a schimbat radical meseria și s-a înscris, în 2004 la un master în drept la Universtitatea Babeș-Bolyai din Cluj. După un an de studii masterale a devenit colaborator al Senatului la Biroul Permanent, iar apoi (februarie 2007 – septembrie 2009) consultant parlamentar la Direcția de Afaceri Europene a Senatului.

Practic, conform CV-ului oficial, din iulie 2005 până în iulie 2006, Jucan a avut viață grea: era student la Cluj și bugetar la București. Nu știm care era forma de învățământ urmată de Jucan și nici programul de la Senat, dar cu siguranță există suspiciuni rezonabile că una dintre activități era grav afectată de cealaltă.

Casă de la stat pentru Valentin Jucan

Pentru câteva luni în 2008, actualul vice-președinte al CNA a fost consilier al ministrului Culturii, iar pentru alte două luni în 2009 a fost director de cabinet la Ministerul Mediului. Ambele calități se desfășurau în paralele cu funcția de la Senat. Nu discutăm acum competența violoncelistului specializat în drept și diferențele dinte Cultură și Mediu.

În această perioadă, RA-APPS a decis să-i acorde tânărului pluri-specializat o locuință de protocol din fondul destinat ambasadelor și demnitarilor. Nu știm exact momentul la care Valentin Jucan a intrat în locuința acordată cu o chirie modică de stat. Cu certitudine știm că în noiembrie 2008 el nu a mai plătit chirie. 

Povestea felului în care Jucan a ajuns să beneficieze de locuință de la stat a este fabulos.

„Locuința unde stăteam cu chirie a fost spartă. Am rămas pur și simplu în stradă” a rememorat pentru noi Valentin Jucan. „Am primit ajutorul celor de la Ministerul Culturii. Mi-au spus că eu puteam să cer încă de la început, dar neștiind am stat în chirie. Era dreptul legal de care eu habar nu aveam(…) Secretarul general mi-a spus că poate să mă ajute în felul ăsta” povestește oficialul de la Consiliul Național al Audiovizualului cum a ajuns să primească o casă de la stat pe Bulevardul Dacia, într-o zonă ultra-centrală din București.

Statul plătea chiria pentru Valentin Jucan

În decembrie 2009, RA-APPS solicita daune de la Jucan. În iunie 2011 judecătorii stabileau că acesta avea de plată o sumă uriașă pentru acele vremuri. „Obliga pârâtul sa plateasca reclamantei suma totala de 179.979,89 lei, reprezentând contravaloare chirie, amortizari dotari, cote de întretinere, penalitati conventionale de întârziere si dobânda legala aferenta.” se arată în încheierea pronunțată de judecătorii de la Sectorul 2.

Oficialul CNA susține că el a plătit în jur de 11.000 de euro în urma proceselor cu RA-APPS. Suma este diferită de datele existente la instanță. La cursul din acel an, datoria lui Jucan ar fi fost de peste 40.000 de euro. El nu-și mai amintește cât era chiria pe care o plătea la stat pentru că tot statul achita cazarea consilierului ministerial.

„Chiria atunci… nu îmi mai amintesc, pentru că procedura era că factura eu o aduceam la instituție. Instituția era cea care plătea. Nu eram eu cel care plătea și … ulterior decontam. Instituția plătea!” spune Valentin Jucan cu seninătate ca și când este normal ca statul să achite cazarea tuturor funcționarilor.

Citește continuarea pe lumeapolitica.ro

Citeste in continuare

Evenimente

Bursa începe să se pună pe picioare. BVB a deschis pe verde şedinţa de luni

Publicat

pe

Bursa de Valori Bucureşti (BVB) a deschis în creştere şedinţa de luni, iar rulajul se cifra la 13,18 milioane de lei (2,6 milioane euro) după 30 de minute de la debutul tranzacţiilor.

Indicele principal BET, care arată evoluţia celor mai lichide 20 de companii, înregistra o apreciere de 2,41%, iar indicele BET-Plus, care arată evoluţia celor mai lichide 43 de acţiuni de la BVB, era în creştere cu 2,33%.

Totodată, indicele blue-chip extins BET-XT, al celor mai lichide 25 de titluri, a urcat cu 2,17%, în timp ce reperul de randament al fondurilor de investiţii, BET-BK, era pe plus cu 2,36%.

Indicele BET-FI al SIF-urilor consemna o creştere de 0,12%, iar BET-NG, indicele celor 10 companii din sectorul energetic şi al utilităţilor, a câştigat 2,02%.

Conform datelor BVB, cele mai mari creşteri ale valorii acţiunilor le înregistrau Prefab (+13,07%), Arobs Transilvania Software (+6,12%) şi Teraplast (+5,84%).

Pe de altă parte, în scădere erau acţiunile Condmag (-10,00%), Promateris (-9,59%) şi Aerostar (-5,24%). 

Leul rămâne la aceeași valoare, la o oră după anularea alegerilor prezidențiale. La ce curs se tranzacționează moneda României

Citeste in continuare

Evenimente

9,4 milioane de euro pentru modernizarea microhidrocentralei de la Turceni

Publicat

pe

A fost semnat luni contractul pentru finanțarea reabilitării și modernizării microhidrocentralei de 9,9 MW de la S.E. Turceni, o investiție de 9,4 milioane de euro, a anunțat ministrul Energiei Sebastian Burduja.

„Am semnat astăzi contractul pentru finanțarea reabilitării și modernizării microhidrocentralei de 9,9 MW de la S.E. Turceni, de Societatea Complexul Energetic Oltenia SA. Investiția, cu o valoare totală de 46,9 milioane lei (aproximativ 9,4 milioane euro), beneficiază de o finanțare de peste 25,4 milioane lei din Fondul pentru Modernizare, echivalentul a 64,47% din costuri, restul fiind asigurat de către beneficiar”, a anunțat Sebastian Burduja.

El susține că, deși traversăm o perioadă dificilă, cu multe incertitudini, proiectele de modernizare a sistemului energetic național trebuie accelerate.

„În fața agresiunii cu care România se confruntă, răspundem cu cele mai bune arme: investiții pentru întărirea siguranței și securității sistemului energetic. (…) Am văzut în această perioadă tot felul de semnale iresponsabile din partea celor care își spun , dar vor să pună capăt tocmai acelor investiții care ne întăresc suveranitatea. Ce suveranitate ar fi accea în care România ar depinde de energia produsă de alții și folosită ca armă de șantaj, la prețuri pe care le-ar decide doar alții și oferită în schimbul unor compromisuri pe care România nu are voie să le facă?”, a mai scris ministrul Energiei pe Facebook.

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE