Stiri economice
Cele mai întârziate proiecte de infrastructură

Milioane de români trec în fiecare an graniţele spre vest sau sud şi printre cele mai comune impresii de călătorie sunt cele privind modul în care se dezvoltă infrastructura de transport a vecinilor. „Bulgarii au construit la Sofia, în mai puţin de doi ani, 16 kilometri de autostradă de centură cu trei benzi pe sens. Și noi ne chinuim de un deceniu să dublăm centura noastră şi să o umplem de sensuri giratorii“, se plânge un bucureştean care lucrează pentru o multinaţională cu birouri în toată regiunea.
„Ungurii lucrează deja la extensia autostrăzii lor dinspre Budapesta spre Oradea. Noi am semnat contractul pentru Suplacu de Barcău-Borş în 2004, l-am anulat, iar am lansat licitaţia şi de-abia acum evaluăm ofertele. Cu contestaţii, procese şi probleme birocratice, sigur termină ungurii înainte ca noi să ne apucăm de partea noastră“, afirmă un om de afaceri bihorean.
Chiar şi sârbii, cu o economie nu tocmai performantă şi fără acces la fonduri europene, lucrează în prezent la circa 100 de kilometri de autostradă în diverse colţuri din ţară.
Nu trebuie să se înţeleagă că la vecini toate sunt bune şi frumoase şi că nu au existat şi la ei în domeniul extinderii şi modernizării infrastructurii diverse controverse, bâlbe şi eşecuri. Problema este că dincolo de frontiere se văd progrese de la an la an, în timp ce la noi o combinaţie de incompetenţă, nepăsare, rea-voinţă şi subfinanţare face ca problemele din acest sector să se acutizeze pe zi ce trece.
Cu stângu-n dreptul
Un foarte recent exemplu, semnalat de deputatul USR Cătălin Drulă, unul dintre membrii fondatori ai Asociaţiei Pro Infrastructura, este licitaţia organizată de Compania Naţională pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru jumătatea sudică a autostrăzii de centură a Bucureştiului, A0. „CNAIR descalifică pe capete ofertanţii pentru A0 Sud pentru cele mai frivole motive posibile. În plus, valorile celor două oferte descalificate sunt mai mici cu 220, respectiv 310 milioane de lei decât oferta firmei desemnată câştigătoare. Evident, pe legalitatea descalificării se vor pronunţa instanţele de judecată (deciziile au fost contestate), dar la prima vedere e şocant că pentru un motiv de tipul «aţi trecut valoarea gardului de împrejmuire a autostrăzii în căsuţa greşită» e descalificată o ofertă şi câştigă alta cu 220 de milioane de lei mai mare“, afirmă Drulă.
Nu numai că astfel de decizii ale CNAIR duc la procese lungi, care întârzie începerea efectivă a proiectelor, însă arată cât de mari sunt problemele la nivelul companiei care ar trebui să asigure implementarea rapidă şi la un preţ corect a programului de dezvoltare a infrastructurii rutiere. În unele situaţii, este aproape evident că CNAIR nu doreşte pur şi simplu să lanseze proiecte (cel mai probabil pentru că ştie că, din cauza încasărilor nesatisfăcătoare la buget, nu va avea la dispoziţie fondurile necesare). Astfel, semnala recent acelaşi Cătălin Drulă, „CNAIR întârzie voit proiectele de investiţii de pe Centura Bucureşti“. El dezvăluia că, deşi lansată în primăvara lui 2017, la licitaţia pentru construirea unui pasaj pe DNCB la nodul Mogoşoaia nu se depuseseră încă ofertele deoarece CNAIR a contestat la Curtea de Apel Bucureşti o decizie a Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), care stipula eliminarea din documentaţia licitaţiei a unui criteriu absurd de evaluare a ofertelor.
Probleme au fost şi sunt şi la alte proiecte rutiere. De pildă, contractul pentru un kilometru de şosea din varianta de ocolire Buşteni încă nu a fost atribuit, deşi licitaţia a demarat în noiembrie 2015, din cauza amânărilor şi contestaţiilor. Pe segmente lungi din centura Bucureştiului contractele au fost semnate, apoi reziliate, apoi din nou licitate. Asta în timp ce pe sectorul cuprins între DN7 şi A1 din aceeaşi şosea, unde s-a atribuit contractul în 2011, lucrările nu sunt încă finalizate şi înaintează foarte greu. Nici autostrada Lugoj-Deva nu a fost mai norocoasă. Licitaţiile au demarat în 2012, dar din diverse motive (mai cu seamă birocratice) lucrările au început greu şi au înaintat la fel de greu. În plus, tunelurile care ar urma să fie construite în zona Coşava nu au fost încă licitate. Ceea ce înseamnă că, şi după terminarea loturilor aflate încă în lucru, timp de cel puţin cinci ani (în varianta optimistă) autostrada va avea o „gaură“ de circa 15 kilometri.
Ani pierduţi
Evenimente
Rabla 2025. De ce scoate Ministerul Mediului mașinile diesel din programul de reînnoire a parcului auto național
Programul Rabla pentru autoturisme va veni cu mai multe modificări în 2025. În primul rând, Ministerul Mediului a decis ca, de anul acesta, să fie eliminate din program mașinile cu motoare diesel.
Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a declarat că printre schimbări se numără eliminarea din program a mașinilor diesel, dar și cuantumul voucherelor. Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a declarat că principala modificare este legată de modul de înscriere. “Înscrierea nu se va mai face așa cum se întâmpla până acum, printr-un dealer.
Românii vor putea pur și simplu să intre în aplicația informatică și să-și genereze singuri voucherul, indiferent dacă discutăm despre motoare convenționale, mașini plug-in hybrid sau electrice”, a mai explicat ministrul. De asemenea, din program s-ar putea elimina mașinile diesel.
O altă propunere pe care am să o fac, și săptămâna aceasta vom demara procesul de aprobare a ghidului, este legată de finanțarea autoturismelor diesel. Consider că va trebui să finanțăm autoturisme din ce în ce mai prietenoase cu mediul, lucru pe care l-am făcut constant în ultimii ani.
Din acest motiv propunerea mea va fi în sensul eliminării acestei categorii de motor termic, de altfel nici nu prea mai există multe modele noi care să folosească o astfel de tehnologie”, a mai afirmat Fechet. Potrivit ministrului, programul ar putea începe înainte de luna mai.
O altă schimbare este legată de finanțarea unei sesiuni continue. “O altă chestiune pe care am discutat-o cu producătorii și importatorii de autoturisme din România este legată de finanțarea unei sesiuni continue. Nu o să mai avem sesiune de primăvară și toamnă. Practic, odată deschis programul, el va funcționa continuu până la epuizarea sumelor alocate, ceea ce generează o anumită predictibilitate de care au nevoie atât românii, cât și producătorii și dealerii de autoturisme”, a conchis Mircea Fechet.
Evenimente
UNGARIA ȘI ROMÂNIA, STATELE CU CEA MAI MARE INFLAȚIE DIN UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN FEBRUARIE
În comparație cu ianuarie 2025, inflația scăzut în 14 state membre, inclusiv în România (de la 5,3% la 5,2%), a rămas stabilă în șase țări și a crescut în alte șapte.
România se afla, în luna februarie, printre statele UE cu cea mai ridicată inflație (5,2%), în condițiile în care rata anuală a inflației a scăzut în spațiul european până la 2,7%, arată datele Eurostat.
În februarie, ţările membre UE cu cele mai scăzute rate anuale ale inflaţiei au fost Franţa (0,9%), Irlanda (1,4%) şi Finlanda (1,5%).
La polul opus, ţările membre UE cu cele mai ridicate rate ale inflaţiei au fost Ungaria (5,7%), România (5,2%) şi Estonia (5,1%).
În comparație cu ianuarie 2025, inflația scăzut în 14 state membre, inclusiv în România (de la 5,3% la 5,2%), a rămas stabilă în șase țări și a crescut în alte șapte.
„Indicele preţurilor de consum în luna februarie 2025, comparativ cu luna ianuarie 2025, a fost 100,88%. Rata inflaţiei de la începutul anului (februarie 2025 comparativ cu decembrie 2024) a fost 1,8%. Rata anuală a inflaţiei în luna februarie 2025 comparativ cu luna februarie 2024 a fost 5,0%. Rata medie a modificării preţurilor de consum în ultimele 12 luni (martie 2024 – februarie 2025) faţă de precedentele 12 luni (martie 2023 – februarie 2024) a fost 5,2%”, se arată în comunicatul INS.
Sursa: Realitatea Financiara
Evenimente
Schimbări majore la transmiterea indexului AUTOCITIT pentru energia electrică. La ce trebuie să fiți atenți?
Electrica, cel mai mare furnizor de energie electrică, anunță o serie de modificări majore la transmiterea indexului autocitit. Schimbările intră în vigoare de luna aceasta îi vizează pe toți clienții.
Reprezentanții Electrica au anunțat că prin noul sistem, clienții care au mai multe locuințe și mai multe locuri de consum, în județe diferite, vor putea transmite indexul autocitit în perioada exactă afișată pe factura de energie electrică.
Această perioadă dedicată autocitirii este stabilită pentru a asigura un proces rapid și simplu.
Clienții Electrica trebuie să știe că furnizorul de energie pune la dispoziție două canale principale de transmitere a indexului autocitit: Aplicația MyElectrica, accesibilă de pe orice dispozitiv mobil și serviciul TelVerde la numărul gratuit 0800.800.048, disponibil non-stop.
-
Evenimenteacum 2 zile
Ilie Bolojan, întâlnire cu șefii OMV. Ce se pune la cale?
-
Evenimenteacum o zi
Productivitatea în România a crescut de la 26% în 2008 la 44% în 2024
-
Evenimenteacum 2 zile
INS: PRODUCȚIA DE GAZE NATURALE ÎN SCĂDERE ÎN IANUARIE 2025. IMPORTURILE CRESC SEMNIFICATIV CU 46,5%
-
Evenimenteacum 2 zile
SHEIN SFIDEAZĂ TAXELE VAMALE AMERICANE ȘI CONTINUĂ SĂ VÂNDĂ ÎN SUA
-
Evenimenteacum 21 de ore
BOLOJAN A DESECRETIZAT CHELTUIELILE ”FARAONULUI”. ÎNTR-O SINGURĂ ZI, IOHANNIS A ”SPART” 600.000 DE EURO LA O DEPLASARE – DOCUMENT
-
Evenimenteacum o zi
ORA 13:00 – ANAMARIA GAVRILĂ, DEZVĂLUIRI INCENDIARE DESPRE CANDIDATURĂ, ÎN EXCLUSIVITATE LA TELEVIZIUNEA POPORULUI – REALITATEA PLUS
-
Evenimenteacum o zi
Ce salariu trebuie să ai ca să te poți înscrie în programul „Noua Casă” 2025?
-
Evenimenteacum 2 zile
AVERTISMENT DUR DIN PARTEA CELEI MAI MARI AGENȚII AMERICANE DE RATING FINANCIAR