Connect with us

Stiri economice

Alro Slatina, o nouă lovitură: Culisele vânzării de acțiuni

Publicat

pe

UPDATE În momentul închiderii ediţiei, a fost publicat un amendament aprobat de ASF la prospectul de vânzare al acţiunilor Alro. Astfel,  perioada de ofertă se prelungeşte cu 3 zile lucrătoare, până la data de 19.07.2018, iar preţul  va fi stabilit în intervalul 3,5 RON şi 4 RON pe acţiune, investitorii de retail putând subscrie la limita superioară a intervalului de preţ. În plus, investitorii de retail vor beneficia de un discount de 7% din preţul de ofertă.

Industria grea din România a trecut prin perioade foarte dificile după 1990. Lipsa de tehnologie modernă, provocată de absenţa investiţiilor înainte de 1990, eficienţa redusă şi lipsa de capital au dus la închiderea multor fabrici şi uzine pe care nu le-a dorit niciun investitor. Au rămas câteva unităţi din industria grea, printre acestea aflându-se şi Grupul Alro. 

O vizită în cadrul fabricii de producţie de la Slatina îţi oferă o imagine a modului în care s-a putut păstra o unitate construită în perioada de avânt a comunismului. Mai exact, în timp ce clădirile, de la birouri la hale de producţie, arată la fel ca acum 50 de ani (desigur, modernizate), majoritatea echipamentelor folosite, de la uniformele muncitorilor până la centrele de control, sunt noi şi moderne. O imagine contradictorie deoarece echipamente de cea mai modernă tehnologie nu sunt primele lucruri pe care te aştepţi să le vezi printre clădiri şi coloane de beton turnat acum câteva decenii. Dar este o imagine pe care o poţi regăsi la mai toate fabricile sau uzinele mari construite în urmă cu mulţi ani, dar modernizate şi eficientizate. 




 

Este, în fapt, un exemplu de succes. Mai ales într-o eră în care companiile care cresc rapid sunt axate pe tehnologie sau pe utilizarea ei în diferite scopuri. Facebook, Google sau Apple valorează sute de miliarde de dolari, dar depind de telefoane sau alte produse, care la rândul lor încă depind de materiale precum aluminiu sau siliciu, pe care cineva trebuie să le producă. 

Materiale de care avem nevoie  şi pentru diversificarea economiei astfel încât să nu depindem doar de unul sau două sectoare economice. Uniunea Europeană are în plan să readucă industria la circa 25% din PIB pentru a elimina dezechilibrele după ce a renunţat la majoritatea unităţilor de producţie în favoarea importurilor din state capabile să le producă mult mai ieftin. În România, industria ocupă în jur de 22% din PIB, cu diferenţa că noi ne aflăm pe un trend mai degrabă de scădere decât deschidere de noi unităţi. 

Vânzare de acţiuni

Grupul Alro derulează în această perioadă o ofertă publică secundară pentru cel mult 383,791 milioane de acţiuni, pentru care ar putea încasa până la 2,371 miliarde lei. Vânzătorii sunt acţionarii Vimetco N.V. (acţionar majoritar cu peste 84%) şi Conef S.A. Perioada de subscriere se va încheia pe 16 iulie, iar 15% din ofertă este destinată investitorilor mici şi restul de 85% celor instituţionali. 

Grupul este unul dintre cei mai mari producători de aluminiu in­te­graţi pe verticală din Europa după capacitatea de producţie, cu activităţi în toate segmentele semnificative ale producţiei de aluminiu. Bauxita, materia primă pentru unităţile de producţie, este extrasă din minele din Sierra Leone în Africa, iar din aceasta este rafinată în fabrica de la Tulcea, Alum. 

Minele acoperă integral necesităţile de bauxită ale Grupului, iar totalul resurselor identificate sunt estimate la 53,6 milioane de tone, suficiente pentru a acoperi producţia din următorii 20 de ani la actualele niveluri de producţie. Anul trecut, Grupul a produs 1,787 milioane de tone de bauxită şi 472.606 de alumină. 

Grupul fabrică şi vinde un portofoliu diversificat şi flexibil de produse din aluminiu, inclusiv produse din aluminiu primar, cum ar fi sârmă, bare, plăci şi lingouri, precum şi produse laminate plate, cum ar fi table, bobine şi plăci şi o gamă largă de profile extrudate. Clienţii companiei sunt din sectoare diferite, precum industria aeronautică, auto, maritimă, ca şi din sectorul de construcţii. 

Investiţii în eficientizare

 

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

Vânzările de mașini noi au crescut cu 2,8% în Europa. Anglia și Spania, performerele Bătrânului Continent

Publicat

pe

Vânzările de mașini noi în Europa au crescut cu 2,8% în martie, impulsionate de salturi cu două cifre în Marea Britanie și Spania, deoarece datele din industrie de joi au arătat că o creștere a înmatriculărilor de vehicule electrice în această lună a compensat scăderea celor pe benzină și diesel, scrie Reuters.

Vânzările de mașini complet electrice au crescut cu 23,6% în această lună, arată datele Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA).

În timp ce se luptă pentru a reduce costurile ridicate pe piețele interne și luptă împotriva concurenței din China, producătorii de mașini europeni se confruntă acum cu efectele tarifelor de 25% impuse de președintele american Donald Trump la importurile de mașini, tulburând perspectivele pentru industrie.

Taxele de import de 145% impuse de Trump pe importurile din China – și tarifele de represalii ale Beijingului – au împins, de asemenea, previziunile de creștere la nivel global, confruntând companiile de automobile cu noi riscuri.

Vânzările din martie în Uniunea Europeană, Marea Britanie și Asociația Europeană de Liber Schimb (EFTA) au crescut la 1,42 milioane de mașini, după ce au scăzut timp de două luni, arată datele ACEA.

Înmatriculările la Volkswagen și Renault au crescut cu 10,3%, respectiv 13%, în timp ce au scăzut cu 5,9% la Stellantis.

Vânzările Tesla au scăzut pentru a treia lună consecutiv, cu 28,2% față de anul trecut, iar cota sa din piața totală a scăzut la 2% de la 2,9% în urmă cu un an.

În UE, vânzările totale de mașini au scăzut cu 0,2% față de anul trecut, în scădere pentru a treia lună, chiar dacă înmatriculările de mașini electrice cu baterie (BEV), hibrid electric (HEV) și hibrid plug-in (PHEV) au crescut cu 17,1%, 23,9% și, respectiv, 12,4%. Vehiculele electrificate – fie BEV, HEV sau PHEV – vândute în bloc au reprezentat 59,2% din înmatriculările de mașini de pasageri în martie, în creștere față de 49,1% în anul precedent.

Dintre cele mai mari piețe din UE, vânzările în Spania și Italia au crescut cu 23,2% și, respectiv, 6,3%, în timp ce în Franța și Germania au scăzut cu 14,5% și 3,9%. În Marea Britanie, înmatriculările au crescut cu 12,4%.

Experții din piață spun că interesul tot mai mare pentru mașinile electrice în Europa, a doua cea mai mare piață de vehicule electrice din lume, se datorează în mare parte noilor obiective UE privind emisiile și lansării de modele electrice mai ieftine, deși UE a propus recent slăbirea obiectivelor.

Citeste in continuare

Evenimente

Dispar plățile cash sau card în România: o nouă eră în tranzacțiile financiare

Publicat

pe

Modul în care românii își fac plățile este pe cale să se transforme radical. Odată cu avansul rapid al tehnologiilor digitale, metodele clasice precum numerarul, cardurile bancare sau chiar telefoanele mobile sunt treptat înlocuite de sisteme biometrice, care promit o experiență de plată mai rapidă, mai sigură și mai comodă.

Plăți fără portofel sau telefon

Plata prin biometrie presupune identificarea utilizatorului prin trăsături unice ale corpului — fie prin amprentă, fie prin recunoaștere facială, scanarea irisului sau chiar a palmei. Tehnologia câștigă rapid teren la nivel global și devine o alternativă viabilă la metodele convenționale.

Țări precum Spania și-au accelerat tranziția către o economie fără numerar. Potrivit unui raport al Băncii Naționale Spaniole, în primele luni ale anului 2024, tranzacțiile digitale au atins valoarea de 6,1 trilioane de euro, înregistrând o creștere de peste 11%.

În Asia, sistemele de plată bazate pe recunoașterea palmei sunt deja implementate în parteneriate între giganți tehnologici precum Tencent și Visa. Utilizatorul trebuie doar să își treacă mâna peste un senzor, iar tranzacția este aprobată instant — fără PIN, fără semnături, fără portofel.

România experimentează deja plățile biometrice

Și în România, tehnologia biometriei face pași importanți. Începând din 2019, mai multe magazine din București au introdus opțiunea de plată prin amprentă digitală, disponibilă clienților care își înregistrează datele biometrice într-o aplicație dedicată. Potrivit specialiștilor IT, sistemul oferă un grad ridicat de securitate, reducând considerabil riscul fraudelor și al furturilor de identitate.

„Autentificarea biometrică a fost creată pentru a ne simplifica viața. În loc să introducem coduri sau parole, acum putem efectua plăți printr-un simplu gest — fie cu degetul, fie cu o privire”, explică un expert în securitate digitală.

NFC rămâne un aliat al plăților rapide

Pe lângă biometrie, tehnologia NFC (Near Field Communication) continuă să joace un rol esențial în facilitarea tranzacțiilor rapide. Utilizatorii pot face plăți instant prin apropierea telefonului, ceasului inteligent sau altui dispozitiv de terminalul POS, fără a fi necesară o conexiune la internet.

Deși nu a devenit (încă) obligatorie, biometria este considerată de mulți experți următorul pas firesc în evoluția plăților digitale. Se discută deja despre implementarea la scară largă, inclusiv în sectorul public, iar legislația ar putea fi adaptată în viitor pentru a permite utilizarea universală a acestor metode.

România, la fel ca multe alte state europene, pare pregătită să intre într-o nouă eră a plăților, una în care identitatea biologică devine noul portofel.

Citeste in continuare

Evenimente

Comerțul cu autovehicule urcă în 2025, deși vânzările de piese și motociclete scad

Publicat

pe

Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu autovehicule și motociclete a înregistrat o creștere în primele două luni ale anului 2025 față de aceeași perioadă din 2024. 

Astfel, ca serie brută, creșterea a fost de 3,1%, iar ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, avansul a fost de 0,9%.

Contribuția principală la această evoluție pozitivă a venit din segmentul activităților de întreținere și reparare a autovehiculelor, care a înregistrat o creștere semnificativă de 16,5%, potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică (INS).

Comerțul cu autovehicule a crescut cu 2,6%

Comerțul cu autovehicule a crescut cu 2,6%, iar comerțul cu motociclete, piese și accesorii, inclusiv întreținerea și repararea acestora, a înregistrat o majorare ușoară de 0,6%. În schimb, comerțul cu piese și accesorii pentru autovehicule a consemnat o scădere de 0,1%.

Comparativ cu luna ianuarie 2025, în februarie același an, volumul total al cifrei de afaceri pe serie brută a crescut cu 6,7%. Acest avans se datorează creșterilor înregistrate în toate segmentele analizate: întreținerea și repararea autovehiculelor (+9,4%), comerțul cu autovehicule (+7,9%), comerțul cu motociclete, piese și accesorii aferente, inclusiv întreținerea și repararea acestora (+4,9%), și comerțul cu piese și accesorii pentru autovehicule (+3,4%). Cu toate acestea, seria ajustată a arătat o scădere de 0,5% în aceeași perioadă.

Institutul Național de Statistică (INS) a publicat mai multe cifre.

„În perioada 1.I-28.II.2025 comparativ cu perioada 1.I-29.II.2024, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu ridicata şi cu amănuntul, întreţinerea şi repararea autovehiculelor şi a motocicletelor, seri brută, a înregistrat o cifră de afaceri mai mare cu 3,1%, datorită creşterii cifrei de afaceri la: activităţile de întreţinere şi reparare a autovehiculelor (+16,5%), comerţul cu autovehicule (+2,6%) şi comerţul cu motociclete, piese şi accesorii aferente; întreţinerea şi repararea motocicletelor (+0,6%)”, informează Institutul Național de Statistică.

Principalul motor de creștere a fost din nou activitatea de întreținere și reparare a autovehiculelor

În ceea ce privește comparația dintre februarie 2025 și februarie 2024, seria brută a înregistrat o creștere modestă de 0,4%. Principalul motor de creștere a fost din nou activitatea de întreținere și reparare a autovehiculelor, cu un salt considerabil de 26,2%.

În schimb, alte segmente au fost pe minus: comerțul cu motociclete, piese și accesorii, întreținerea și repararea acestora (-7,4%), comerțul cu piese și accesorii pentru autovehicule (-2,6%), și comerțul cu autovehicule (-1,7%).

Seria ajustată a volumului total al cifrei de afaceri din luna februarie 2025 comparativ cu aceeași lună a anului precedent a înregistrat o creștere de doar 0,1%. Deși unele segmente au scăzut, precum vânzările de piese auto și motociclete, per ansamblu, piața a evoluat pozitiv, mai ales în luna februarie.

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE