Stiri economice
Numele mari care dezvoltă, în România, componente pentru automobilele viitorului

Grupul Bosch, a încheiat anul fiscal 2017 cu vânzări consolidate în valoare de 1,9 miliarde de lei (416 milioane de euro) în România, ceea ce reprezintă o creştere puternică de 26 de procente faţă de anul anterior. Vânzările totale nete de 4,2 miliarde de lei (931 milioane de euro), incluzând vânzările companiilor neconsolidate şi livrările interne către companiile afiliate, au înregistrat o creştere anuală de aproximativ 57 de procente. „România a devenit o piaţă din ce în ce mai importantă pentru Bosch în ultimii ani. Grupul şi-a menţinut poziţia solidă în România, având o creştere
puternică în 2017, în ciuda climatului economic şi politic dificil din ţară”, a declarat Mihai Boldijar, director general Robert Bosch SRL şi reprezentant al Grupului Bosch în România. Conform oficialului, compania se aşteaptă să continue dezvoltarea tuturor sectoarelor de activitate şi în 2018.
Cu aproximativ 6.500 de angajaţi în România la finalul lui 2017, în creştere cu 36% faţă de anul precedent, grupul Bosch a continuat investiţiile în uzinele sale din ţară. Fabrica de componente auto electronice din Cluj şi-a mărit capacitatea de producţie şi portofoliul de produse, inaugurând în octombrie şi un centru de training dedicat pregătirii elevilor în sistemul de învăţământ dual. Și unitatea de producţie din Blaj a înregistrat o dezvoltare semnificativă a producţiei anul trecut, iar pentru 2018 este aşteptată adăugarea unor noi produse în portofoliu. În plus, Bosch a decis să îşi extindă activităţile de producţie şi pentru sectorul „Bunuri de larg consum”. BSH Electrocasnice a achiziţionat recent un teren de 40 de hectare pentru construirea unei fabrici de maşini de spălat în Simeria unde, în următorii ani, compania va investi aproximativ 110 milioane de euro.
Mai important chiar decât proiectele industriale, grupul Bosch şi-a extins permanent activităţile de cercetare şi dezvoltare în România începând cu 2013. Compania investeşte aproximativ 25 de milioane de euro într-un nou proiect pentru construcţia Centrului de Inginerie de la Cluj-Napoca. Noua clădire, care va avea o suprafaţă de aproximativ 17.000 de metri pătraţi, va concentra, din 2019, activităţile desfăşurate anterior în mai multe locaţii din Cluj. În prezent, aproximativ 400 de angajaţi îşi desfăşoară activitatea în sediile Centrului de Inginerie din Cluj-Napoca. Centrul de R&D din Cluj dezvoltă produse de ultimă generaţie în ariile software, hardware şi mecanică, precum şi ingineria calităţii şi a fiabilităţii. Inginerii talentaţi din cadrul Bosch lucrează la soluţii şi tehnologii pentru viitor, cum ar fi conducerea conectată, electrificată şi autonomă, care sporesc siguranţa şi confortul la volan şi pot salva vieţi, prevenind accidentele.
Cel mai mare angajator privat
Continental – grup cu peste 220.000 de angajaţi la nivel mondial, dintre care peste 19.700 în cele şapte unităţi de producţie şi patru centre de cercetare şi de dezvoltare din România – a devenit în 2017 cel mai mare angajator privat din ţară. În perioada 1999 – 2017, Continental a investit în România circa 1,4 miliarde de euro, concernul german făcând investiţii de peste 175 de milioane de euro doar anul trecut în locaţiile sale din România. Compania a investit în infrastructură, echipamente şi în tehnologii de ultimă generaţie pentru centrele sale de cercetare şi dezvoltare, precum şi pentru unităţile de producţie. Printre cele mai noi proiecte Continental dezvoltate în România se numără dezvoltarea inteligenţei artificiale (IA) pentru autovehicule autonome. Graţie unui parteneriat cu NVIDIA echipa din Timişoara a grupului Continental are sarcina să integreze şi să adapteze modulele software având la bază reţele neuronale şi hardware. Tot în România, mai exact la Iaşi şi Sibiu, cercetătorii Continental au dezvoltat şi testat „unitatea de control a portierei”, în timp ce la centrul de inginerie din Timişoara funcţionează un centru de competenţe pentru dezvoltare software, electronică şi de sistem pentru produse de încărcare a bateriei prin cablu, precum şi wireless.
100 de români lucrează pentru Porsche
La jumătatea lunii iulie, Porsche Engineering România a inaugurat noul sediu. După doar doi ani de prezenţă în ţara noastră, subsidiara locală a furnizorului global de servicii de inginerie Porsche Engineering Group GmbH a atins, de asemenea, pragul de 100 de angajaţi, apropiindu-se rapid de obiectivul de recrutare de 120 de angajaţi, propus pentru finalul lui 2018. Birourile din Cluj au fost echipate cu cele mai noi tehnologii, care vor facilita munca pe o diversitate de proiecte, variind de la soluţii digitale şi de mobilitate electrică, până la Computer Vision, Machine Learning, cercetare Big Data şi condus autonom. Printre cele mai importante dotări ale noului sediu se numără un laborator dedicat, cu numeroase computere de bord, unde inginerii pot face setările automate la interfeţele maşinilor. Porsche Engineering este deţinută integral de constructorul de maşini sport Porsche AG, cu sediul în Stuttgart. Prin urmare, munca inginerilor din Cluj are ca rezultat concret noi opţiuni şi inovaţii, încorporate pe maşinile sport Porsche vândute în întreaga lume.
„Am decis să construim propria noastră clădire care să găzduiască Centrul de Inginerie din Cluj. Acest lucru confirmă încă o dată angajamentul Bosch de a dezvolta soluţii şi tehnologii pentru viitor în România, cu experţi locali”.
Mihai Boldijar, director general Robert Bosch SRL
„Ne concentrăm pe cele mai relevante domenii tehnologice în sectorul automotive, inclusiv materialele din cauciuc pentru pneuri, electrificarea, conectivitatea şi conducerea automată, respectiv autonomă. Peste 5.700 de ingineri şi specialişti IT lucrează în centrele noastre de cercetare şi dezvoltare.”
Christian von Albrichsfeld, directorul general Continental România
„Am început anul 2018 cu multe proiecte noi, în arii foarte dinamice şi complexe ale ingineriei software şi auto, dar proiectele cele mai pline de provocări sunt cele axate pe tendinţe majore la ora actuală – computer vision, machine learning şi condus autonom”.
Marius Mihailovici, director general Porsche Engineering România
(Acest articol a fost publicat în numărul 29 al revistei Capital, disponibil la centrele de difuzare a presei în săptămâna 23 – 29 iulie 2018)
Evenimente
Vânzările de mașini noi au crescut cu 2,8% în Europa. Anglia și Spania, performerele Bătrânului Continent
Vânzările de mașini noi în Europa au crescut cu 2,8% în martie, impulsionate de salturi cu două cifre în Marea Britanie și Spania, deoarece datele din industrie de joi au arătat că o creștere a înmatriculărilor de vehicule electrice în această lună a compensat scăderea celor pe benzină și diesel, scrie Reuters.
Vânzările de mașini complet electrice au crescut cu 23,6% în această lună, arată datele Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA).
În timp ce se luptă pentru a reduce costurile ridicate pe piețele interne și luptă împotriva concurenței din China, producătorii de mașini europeni se confruntă acum cu efectele tarifelor de 25% impuse de președintele american Donald Trump la importurile de mașini, tulburând perspectivele pentru industrie.
Taxele de import de 145% impuse de Trump pe importurile din China – și tarifele de represalii ale Beijingului – au împins, de asemenea, previziunile de creștere la nivel global, confruntând companiile de automobile cu noi riscuri.
Vânzările din martie în Uniunea Europeană, Marea Britanie și Asociația Europeană de Liber Schimb (EFTA) au crescut la 1,42 milioane de mașini, după ce au scăzut timp de două luni, arată datele ACEA.
Înmatriculările la Volkswagen și Renault au crescut cu 10,3%, respectiv 13%, în timp ce au scăzut cu 5,9% la Stellantis.
Vânzările Tesla au scăzut pentru a treia lună consecutiv, cu 28,2% față de anul trecut, iar cota sa din piața totală a scăzut la 2% de la 2,9% în urmă cu un an.
În UE, vânzările totale de mașini au scăzut cu 0,2% față de anul trecut, în scădere pentru a treia lună, chiar dacă înmatriculările de mașini electrice cu baterie (BEV), hibrid electric (HEV) și hibrid plug-in (PHEV) au crescut cu 17,1%, 23,9% și, respectiv, 12,4%. Vehiculele electrificate – fie BEV, HEV sau PHEV – vândute în bloc au reprezentat 59,2% din înmatriculările de mașini de pasageri în martie, în creștere față de 49,1% în anul precedent.
Dintre cele mai mari piețe din UE, vânzările în Spania și Italia au crescut cu 23,2% și, respectiv, 6,3%, în timp ce în Franța și Germania au scăzut cu 14,5% și 3,9%. În Marea Britanie, înmatriculările au crescut cu 12,4%.
Experții din piață spun că interesul tot mai mare pentru mașinile electrice în Europa, a doua cea mai mare piață de vehicule electrice din lume, se datorează în mare parte noilor obiective UE privind emisiile și lansării de modele electrice mai ieftine, deși UE a propus recent slăbirea obiectivelor.
Evenimente
Dispar plățile cash sau card în România: o nouă eră în tranzacțiile financiare
Modul în care românii își fac plățile este pe cale să se transforme radical. Odată cu avansul rapid al tehnologiilor digitale, metodele clasice precum numerarul, cardurile bancare sau chiar telefoanele mobile sunt treptat înlocuite de sisteme biometrice, care promit o experiență de plată mai rapidă, mai sigură și mai comodă.
Plăți fără portofel sau telefon
Plata prin biometrie presupune identificarea utilizatorului prin trăsături unice ale corpului — fie prin amprentă, fie prin recunoaștere facială, scanarea irisului sau chiar a palmei. Tehnologia câștigă rapid teren la nivel global și devine o alternativă viabilă la metodele convenționale.
Țări precum Spania și-au accelerat tranziția către o economie fără numerar. Potrivit unui raport al Băncii Naționale Spaniole, în primele luni ale anului 2024, tranzacțiile digitale au atins valoarea de 6,1 trilioane de euro, înregistrând o creștere de peste 11%.
În Asia, sistemele de plată bazate pe recunoașterea palmei sunt deja implementate în parteneriate între giganți tehnologici precum Tencent și Visa. Utilizatorul trebuie doar să își treacă mâna peste un senzor, iar tranzacția este aprobată instant — fără PIN, fără semnături, fără portofel.
România experimentează deja plățile biometrice
Și în România, tehnologia biometriei face pași importanți. Începând din 2019, mai multe magazine din București au introdus opțiunea de plată prin amprentă digitală, disponibilă clienților care își înregistrează datele biometrice într-o aplicație dedicată. Potrivit specialiștilor IT, sistemul oferă un grad ridicat de securitate, reducând considerabil riscul fraudelor și al furturilor de identitate.
„Autentificarea biometrică a fost creată pentru a ne simplifica viața. În loc să introducem coduri sau parole, acum putem efectua plăți printr-un simplu gest — fie cu degetul, fie cu o privire”, explică un expert în securitate digitală.
NFC rămâne un aliat al plăților rapide
Pe lângă biometrie, tehnologia NFC (Near Field Communication) continuă să joace un rol esențial în facilitarea tranzacțiilor rapide. Utilizatorii pot face plăți instant prin apropierea telefonului, ceasului inteligent sau altui dispozitiv de terminalul POS, fără a fi necesară o conexiune la internet.
Deși nu a devenit (încă) obligatorie, biometria este considerată de mulți experți următorul pas firesc în evoluția plăților digitale. Se discută deja despre implementarea la scară largă, inclusiv în sectorul public, iar legislația ar putea fi adaptată în viitor pentru a permite utilizarea universală a acestor metode.
România, la fel ca multe alte state europene, pare pregătită să intre într-o nouă eră a plăților, una în care identitatea biologică devine noul portofel.
Evenimente
Comerțul cu autovehicule urcă în 2025, deși vânzările de piese și motociclete scad
Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu autovehicule și motociclete a înregistrat o creștere în primele două luni ale anului 2025 față de aceeași perioadă din 2024.
Astfel, ca serie brută, creșterea a fost de 3,1%, iar ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, avansul a fost de 0,9%.
Contribuția principală la această evoluție pozitivă a venit din segmentul activităților de întreținere și reparare a autovehiculelor, care a înregistrat o creștere semnificativă de 16,5%, potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică (INS).
Comerțul cu autovehicule a crescut cu 2,6%
Comerțul cu autovehicule a crescut cu 2,6%, iar comerțul cu motociclete, piese și accesorii, inclusiv întreținerea și repararea acestora, a înregistrat o majorare ușoară de 0,6%. În schimb, comerțul cu piese și accesorii pentru autovehicule a consemnat o scădere de 0,1%.
Comparativ cu luna ianuarie 2025, în februarie același an, volumul total al cifrei de afaceri pe serie brută a crescut cu 6,7%. Acest avans se datorează creșterilor înregistrate în toate segmentele analizate: întreținerea și repararea autovehiculelor (+9,4%), comerțul cu autovehicule (+7,9%), comerțul cu motociclete, piese și accesorii aferente, inclusiv întreținerea și repararea acestora (+4,9%), și comerțul cu piese și accesorii pentru autovehicule (+3,4%). Cu toate acestea, seria ajustată a arătat o scădere de 0,5% în aceeași perioadă.
Institutul Național de Statistică (INS) a publicat mai multe cifre.
„În perioada 1.I-28.II.2025 comparativ cu perioada 1.I-29.II.2024, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu ridicata şi cu amănuntul, întreţinerea şi repararea autovehiculelor şi a motocicletelor, seri brută, a înregistrat o cifră de afaceri mai mare cu 3,1%, datorită creşterii cifrei de afaceri la: activităţile de întreţinere şi reparare a autovehiculelor (+16,5%), comerţul cu autovehicule (+2,6%) şi comerţul cu motociclete, piese şi accesorii aferente; întreţinerea şi repararea motocicletelor (+0,6%)”, informează Institutul Național de Statistică.
Principalul motor de creștere a fost din nou activitatea de întreținere și reparare a autovehiculelor
În ceea ce privește comparația dintre februarie 2025 și februarie 2024, seria brută a înregistrat o creștere modestă de 0,4%. Principalul motor de creștere a fost din nou activitatea de întreținere și reparare a autovehiculelor, cu un salt considerabil de 26,2%.
În schimb, alte segmente au fost pe minus: comerțul cu motociclete, piese și accesorii, întreținerea și repararea acestora (-7,4%), comerțul cu piese și accesorii pentru autovehicule (-2,6%), și comerțul cu autovehicule (-1,7%).
Seria ajustată a volumului total al cifrei de afaceri din luna februarie 2025 comparativ cu aceeași lună a anului precedent a înregistrat o creștere de doar 0,1%. Deși unele segmente au scăzut, precum vânzările de piese auto și motociclete, per ansamblu, piața a evoluat pozitiv, mai ales în luna februarie.
-
Evenimenteacum 19 ore
Facturile sar în aer după eliminarea plafonării, de la 1 iulie. Electrica Furnizare a anunțat noile tarife
-
Evenimenteacum 2 zile
Plafonările, încotro? Cât mai subvenționează Guvernul menținerea artificială a prețurilor
-
Evenimenteacum 23 de ore
MINISTERUL FINANȚELOR: ROMÂNIA SE VA ÎNCADRA ÎN ŢINTA DE DEFICIT ASUMATĂ
-
Evenimenteacum o zi
ROBOR LA TREI LUNI A URCAT LA 5,90% PE AN
-
Evenimenteacum o zi
Este OFICIAL! România are cel mai mare deficit bugetar din întreaga Uniune Europeană. Ce soluții are Guvernul?
-
Uncategorizedacum 20 de ore
O privire atentă asupra unei practici cu istorie lungă
-
Evenimenteacum 16 ore
Deficitul bugetar al României îi îngrijorează pe europeni. Comisarul UE pentru buget vine la București
-
Evenimenteacum 13 ore
Banca Mondială, mai „zgârcită” ca FMI. Prognozează o creștere economică a României de doar 1,3% anul acesta