Connect with us

Stiri economice

”Banca viitorului” în România? S-ar putea să nu fie foarte diferită față de ”banca prezentului” – Finante & Banci

Publicat

pe

Toate băncile recunosc că lumea se orientează către digital și toate spun că cine pierde startul va fi pe lista perdanților. Însă, privit mai în detaliu, banca viitorului se lovește de provocările prezentului. Unele dintre aceste provocări vin ​din interiorul sistemului bancar, în vreme ce altele vin din afara lui. Cele din interior pot fi rezumate prin declarația directorului general al CEC Bank, bancă ce are 20% din numărul total de unități bancare din România. ​Laurențiu Mitrache, fostul executiv al Leumi Bank, acum director general CEC Bank, spune lucrurilor pe nume: ”Eu, ca cetățean, nu m-am gândit niciodată să îmi deschid un cont la o bancă fără să discut cu funcționarii din ING, că acolo am contul. Ponderea serviciilor digitale va crește, dar factorul uman va rămâne decisiv!”

Raportul BNR asupra stabilității publicat ieri, pare să îi dea dreptate: ”Segmentul FinTech este încă slab dezvoltat, însă instituțiile de credit depun eforturi pentru dezvoltarea de noi tehnologii și produse bancare. Acestea au în vedere cu precădere orientarea clienților spre mediul online. Cu toate acestea, este posibil ca gradul redus de incluziune financiară, precum și asimetriile sociale și economice să contribuie la încetinirea dezvoltării procesului de digitalizare în domeniul financiar – bancar. Deși numărul clienților receptivi la noile produse și servicii bancare este în creștere, România înregistrează în continuare o proporție redusă de persoane fizice care apelează la serviciile de internet pentru activități de tip e-banking. Doar circa 11 la sută din populația României a avut cel puțin o activitate în domeniul financiar – bancar pe parcursul anului 2017 prin intermediul internetului, comparativ cu media UE de 61 la sută. În plus, rata de deținere a unui cont bancar în rândul populației adulte este încă redusă comparativ cu nivelul european (58 la sută față de aproximativ 95 la sută media UE, date aferente anului 201738). Din punct de vedere al potențialului de inovare, România s-a clasat în anul 2018 pe locul 49 la nivel global, iar din perspectiva nivelului de digitalizare s-a situat pe ultimul loc în clasamentul statelor europene,”, se arată în Raportul BNR.

Într-o dezbatere organizată joi de Oxygen Events, reprezentanții principalelor bănci comerciale din România au admis că digitalizarea poate fi ceva care merită studiată, admirată sau negată, dar în niciun caz nu poate fi ignorată. Șeful CFA România ( asociația elitelor analiștilor financiar-bancari), Adrian Codirlașu, a arătat cum se repliază bănci de top ca Goldman Sachs sau JP Morgan în fața acestui fenomen.

E drept, inovarea vine cu un cost. Automatizarea unor procese va însemna pierderea unor locuri de muncă. De pildă scoringul pe care azi îl fac bancherii pentru a vedea dacă te încadrezi la obținerea unui credit, poate fi făcut de un soft nu foarte scump, dar care ar lăsa în fiecare unitate circa 3-5 oameni fără serviciu.

De cealaltă parte, tinerii vor creditul cât mai rapid. Dacă factorul uman le analizează cererea, ar dura două zile. Un robot le-ar aproba sau nu solicitarea de împrumut în câteva minute.

Pentru a deveni bănci ale secolului XXI, e nevoie de revizuirea totală a actualelor sisteme operaționale. Formula băncii viitorului este destul de simplă și constă în patru componente: Inteligență artificială; Big Tech; Core Banking & Cloud și active digitale. De reținut este faptul că în zilele noastre, oamenii au nevoie de servicii bancare, nu de bănci fizice. Cum rămân relevante băncile existente? Trebuie să devină mai rapide, mai inteligente și mai eficiente.

Ceea ce nu s-a discutat la conferința de joi este calitatea angajaților din industria bancară. Sunt mulți oameni încă insuficient de bine pregătiți pentru transformările care urmează, mai ales cei din zona ne-urbană. O abordare completă a modului în care salariații de acolo fac față noilor exigențe poate că ar merita făcută.

Drept este că șefii băncilor românești trebuie să facă față în prezent mai multor presiuni: cea venită dinspre reglementare (BNR), celei din partea clienților (care au așteptări tot mai ridicate) și celei din partea neobositei zone politice, care încearcă extragerea unor rente electorale indiferent de numele partidului aflat la putere. Ca să nu mai vorbim de presiunea acționarilor băncii proprii, care vor profit.

În concluzie, bankingul românesc se va schimba, dar cu întârziere față de cel european și nu neapărat în favoarea digitalizării, în următorii 5 ani. Asta pe fondul unei clase politice care nu pricepe sau nu vede avantajele unui fundamental necesar banking modern.

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

Când trebuie informați clienții finali despre încetarea schemei de sprijin pentru energia electrică. Precizări de la ANRE

Publicat

pe

ANRE le impune furnizorilor de energie electrică un termen limită până la care trebuie să-i anunțe pe clienții finali privind încetarea schemei de sprijin pentru energia electrică și a noilor tarife.

Furnizorii de energie elecrică sunt obligați, conform noului ordin emis recent de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), să le transmită clienților săi, până pe data de 10 iunie 2025, mai multe informații prind eliminareaschemei de sprijin și efectele asupra facturii.

Astfel, ANRE îi obligă pe furnizori să își informeze clienții asupra următoarelor aspecte:

– încetarea, începând cu data de 1 iulie 2025, a aplicabilității schemei de sprijin pentru energie electrică;

– începând cu data de 1 iulie 2025, prețul final al energiei electrice facturat de furnizor va fi prețul contractual, care este, după caz, prețul comunicat clientului final la momentul încheierii contractului de furnizare sau cel comunicat cu ocazia actualizării condițiilor economice aferente contractului, iar în cazul clienților finali pentru care se asigură furnizarea energiei electrice în regim de ultimă instanță, modul de stabilire a prețului final facturat în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare;

– schimbarea furnizorului de energie electrică este un proces simplu, gratuit, care nu implică modificări de ordin tehnic, indiferent de furnizorul de energie electrică ales de către clientul final;

– modalitățile de încheiere a unui contract de furnizare a energiei electrice în regim concurențial, respectiv prin negocierea directă cu furnizorul a prețului și a condițiilor comerciale sau prin acceptarea unei oferte propuse de către acesta, după caz, ori posibilitatea clientului final de a recurge la selectarea furnizorului prin procedee specifice de licitație/achiziție publică;

– modalitatea prin care clientul poate efectua o analiză comparativă a ofertelor-tip de furnizare a energiei electrice existente pe piață, respectiv prin intermediul aplicației web „Comparator oferte-tip de furnizare a energiei electrice“, administrată de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei.

Informarea se comunică de către furnizor anexată facturii sau prin modalitatea convenită de către părți prin contract sau comunicată ulterior de către clientul final, în cazul modificării acesteia.

Furnizorii de energie electrică trebuie să poată face dovada că au depus toate diligențele pentru informarea clienților finali din portofoliu.

Furnizorii de energie electrică au obligația să comunice, până la data de 10 iunie 2025, clienților finali din portofoliu cărora nu li se modifică prețul contractual de la data de 1 iulie 2025 prețul contractual aplicabil de la această dată.

Citeste in continuare

Evenimente

AVERTISMENT ÎNGRIJORĂTOR: TVA AR PUTEA CREȘTE LA 24%

Publicat

pe

Potrivit mai multor surse apropiate Bruxelles-ului, Guvernul plănuiește să crească TVA la 21% începând cu luna iunie, adică imediat după alegeri. 

Această măsură ar urma să fie prezentată în această săptămână de către ministrul Finanțelor. 

Decizia vine în urma discuțiilor purtate cu Comisia Europeană pentru corectarea deficitului bugetar. 

Însă experții europeni consideră că o creștere cu doar două puncte procentuale nu va fi suficientă. Așadar, există o posibilitate ca Guvernul să crească cota TVA până la 24%. 

Sursa: Realitatea Financiara

Citeste in continuare

Evenimente

”RABLA PENTRU TRACTOARE” – PROGRAM ANULAT LA CÂTEVA MINUTE DUPĂ LANSARE

Publicat

pe

Lansarea mult așteptatului program „Rabla pentru tractoare” a fost suspendată la doar câteva minute după deschidere, din cauza unor probleme tehnice majore apărute în platforma Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), potrivit unui comunicat oficial.

Autoritățile au anunțat că incidentul ar fi fost cauzat de suprasolicitarea aplicației informatice, înregistrându-se un trafic extrem de ridicat imediat după deschiderea sesiunii. În acest context, nu este exclusă nici varianta unui posibil atac cibernetic, motiv pentru care urmează să fie efectuate verificări suplimentare.

Pentru a asigura un proces corect și echitabil, AFM a decis să anuleze toate înscrierile efectuate în acel interval scurt și să reia sesiunea de la zero, la o dată care va fi stabilită și comunicată ulterior. Cei care au reușit să se înscrie în primele minute nu vor beneficia de un avantaj, fiind necesară o reînscriere atunci când programul va fi reluat oficial.

Programul „Rabla pentru tractoare” este destinat fermierilor care doresc să își înlocuiască utilajele vechi cu unele noi, mai eficiente și mai puțin poluante, prin intermediul unei finanțări nerambursabile.

Sursa: Realitatea Financiara

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE